آزادی، س.، هاشمینصب، ف.، و قائمی، ر. (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خوشبینی و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان مبتلا به موکوپل یساکارید نوع یک (سندرم هورلر). فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 65(17)، 9-1.
[DOI: 10.22034/JMPR.2022.13662]
اکبرپور، ف.، زارع بهرامآبادی، م.، دوایی، م.، و حسنی، ف. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر نشانگان درونیسازی و خودکنترلی در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر.
فصلنامه تعالی مشاوره و رواندرمانی، 10، 20-11.
https://journals.iau.ir/article_684258.html
اسماعیلی، ل.، آقایی، ا.، عابدی، م.ر.، و اسماعیلی، م. (1390). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روان دختران مصروع.
مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 5(20)، 31-42. [
https://www.sid.ir/paper/457204/fa]
آرینپور، م.، شهابیزاده، ف.، و بحرینیان، ع. (1394). الگوی پیشبینی هوش معنوی بر پایه سبکهای اسنادی و خودکنترلی.
روانشناسی و دین، 1، 24-5. [
https://www.sid.ir/paper/508367/fa]
حسینی، ل. و داوری، ر. (1400). بررسی نقش سبکهای فرزندپروری در پیشبینی ناگویی هیجانی و راهبردهای تنظیم هیجانی در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 10(1)، 46-57.
حسینخانزاده، ع.، لطیف زنجانی، م.، و طاهر، م. (1395). تأثیر توانبخشی شناختی رایانه یار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی.
عصب روانشناسی، 4(7)، 45-24. [
DOI: 20.1001.1.24765023.1395.2.7.2.0]
خرسندپور، ت.، رضاخانی، س.د.، و شریفی، ح.پ. (1400). الگوی ساختاری باورهای غیرمنطقی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و عزتنفس در دانشجویان: نقش واسطهای تفکر انتقادی.
فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، 20(101)، 786-775.
http://psychologicalscience.ir/article-1-1071-fa.html
راستگو، ن.، حرفهدوست، م.، و خیرجو، ا. (1395). اثربخشی آموزش گروهی ذهنآگاهی بر فرسودگی شغلی، رضایت شغلی و برخی نشانگان آسیبشناسی روانی معلمان.
دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 198-179. [
DOI:10.22084/j.psychogy.2017.1660]
زارع، م.، آقازیارتی، ع.، ملکشیخی، س.، و شریفی، م. (1397). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی در مقایسه با تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان نوجوان دچار اختلال کاستی توجه/فزون کنشی.
فصلنامه روانشناسی کاربردی، 12(2)، 222-203.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_97162.html
دهواری، ا.، عرب، ع.، و شیرازی، م. (1400). مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و بخشش درمانی بر کیفیت زندگی در مدرسه کودکان دارای ناتوانی یادگیری.
خانوادهدرمانی کاربردی. 2(3)، 493-478.
[DOI.org/10.22034/aftj.2022.319094.1303]
شریفی، ن.، بشرپور، س.، نریمانی، م.، و صبحی، ن. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش تابآوری و تنظیم هیجان بر استرس ادراکشده و حساسیت اضطرابی کارکنان آتشنشانی.
مجله روانشناسی بالینی، 4(48)، 114-103.
[DOI.org/10.22075/jcp.2021.20165.1860]
شکری، ا.، کاظمی، ر.، نریمانی، م.، و تکلوی، س. (1402). مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و آموزش تنظیم شناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان پرخاشگر.
مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(1)، 70-83.
[DOI.org/10.22098/jsp.2023.2232]
صمدنژاد آذر، ز.، پورشریفی، ح.، و باباپور، ج. (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش اضطراب اجتماعی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال بدشـکلی بـدن. اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، اردبیل. [
https://civilica.com/doc/1193056]
عزتی بابی، م.، و آقاجانی، س. (1401). مقایسه اضطراب اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. 1(12)، آماده انتشار. [
DOI: 10.22098/jld.2022.7793.1837]
کرمی، ر.، شریفی، ط.، نیکخواه، م.، و غضنفری، ا. (1398). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر با پیگیری ۶۰ روزه.
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 7(1)، 9-1.
https://journal.ihepsa.ir/article-1-933-fa.html
محمدی، ر.، تقی پور، ب.، برزگران، ر.، صلحجو، ه.، رحیمی، س.، و جوکار، س. (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر نشخوار فکری و ادراک کنترل اضطراب دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی.
روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 4(11)، 141-130. [
DOI:10.22098/jsp.2023.2044]
مسلمان، م.، و نریمانی، م. (1402). پیشبینی میزان اضطراب کودکان پیش دبستانی براساس ابعاد نابهنجار شخصیت و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان والدین.
مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(1)، 124-109.
[DOI.org/10.22098/jsp.2023.7725.4410]
نیکاندام کرمانشاهی، حسین و صفائیراد، ایرج و عرفانی، نصراله و یاراحمدی، یحیی،. (1400). نقش کمال گرایی منفی، دشواری تنظیم هیجانی و خودناتوان سازی در پیش بینی دلزدگی تحصیلی دانش آموزان پسرمتوسطه دوره دوم. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(2): 180-155.
واعظی مقدم، م.، و تیموری، س. (1400). بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر خودکنترلی دانشآموزان کنکوری دارای نشانههای اضطراب. چهارمین کنفرانس بینالمللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پژوهش، تهران. [
https://civilica.com/doc/1421579]
References
Akbarpour, F., Zare BahramAbadi, M., Davaei, M., & Hasani, F. (2021). Effectiveness of Emotion Regulation Skills Education on Internalization Symptoms and Self-Control in Adolescents with Tendency to Risky Behaviors. Journal of Excellence in counseling and psychotherapy, 10(38), 11-20. https://journals.iau.ir/article_684258.html
AlFauri, A. (2021). Social Anxiety Symptoms among Students with Learning Disabilities in Jordan. Canadian Social Science, 17(5), 39-44. [DOI:10.3968/12301]
Allen, L. B., McHugh, R. K., & Barlow, D. H. (2008). Emotional disorders: A unified protocol. In D. H. Barlow (Ed.), Clinical handbook of psychological disorders: A step-by-step treatment manual. 216–249. [https://psycnet.apa.org/record/2008-00599-005]
Ambusaidi, A., Al-Huseini, S., Alshaqsi, H., AlGhafri, M., Chan, M.-F., Al-Sibani, N., Al-Adawi, S., Qoronfleh, M.W. (2022). The Prevalence and Sociodemographic Correlates of Social Anxiety Disorder: A Focused National Survey. Chronic Stress, 6. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/24705470221081215
American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®). Arlington, VA: APA
Anne-Kathrin S. (2020). Emotion regulation in educational contexts: The role of positive strategies and self-control. PhD Thesis, Darmstadt: Technische University. [DOI: 9287/1/200102]
Arabatzoudis, T., Rehm, I. C., Nedeljkovic, M., & Moulding, R. (2017). Emotion regulation in individuals with and without trichotillomania. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 12, 87-94. [DOI:10.1016/j.jocrd.2017.01.003]
AryanPour, M., Shahabizadeh, F., and Bahrinian, A. (2015). The prediction model of spiritual intelligence based on attribution and self-control styles. Psychology and Religion, 1, 24-5. [https://www.sid.ir/paper/508367/fa] [Persian]
Azadi, S., Hasheminasab, F., & Ghaemi, R. (2022). The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Optimism and Psychological Well-being of Mothers of Children with Type1 Mucopolysaccharide (Hurler Syndrome). Journal of Modern Psychological Researches, 17(65), 1-9. [DOI: 10.22034/JMPR.2022.13662]
[Persian]
Center on the Developing Child at Harvard University. (2018). Applying the science of child development in child welfare systems. Retrieved from [www.developingchild.harvard.edu].
Cibralic, S., Kohlhoff, J., Wallace, N., McMahon, C., & Eapen, V. (2019). A systematic review of emotion regulation in children with Autism Spectrum Disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 68, 101422. [DOI:10.1016/j.rasd.2019.101422]
Cornwell, J., & Higgins, E. T. (2019). Sense of personal control intensifies moral judgments of others' actions. Frontiers in Psychology, 10, 2261. [DOI:10.3389/fpsyg.2019.02261/full]
Dehvari, A., Arab, A., & Shirazi, M. (2021). Comparing the Effectiveness of Reality and Forgiveness Therapies in Improving the Quality of School Life (QSL) in Children with Learning Disabilities. Journal of Applied Family Therapy, 2(3), 478-493. [DOI.org/10.22034/aftj.2022.319094.1303] [Persian]
Dixon, M. L., Moodie, C. A., Goldin, P. R., Farb, N., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2020). Emotion regulation in social anxiety disorder: reappraisal and acceptance of negative self-beliefs. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 5(1), 119-129. [DOI:10.1016/j.bpsc.2019.07.009]
Ezzati Babi, M., and Aghajani, S.F. (2021) Comparison of social anxiety with bullying-victim behavior in students with and without learning disabilities, 1(12), ready to be published. [DOI: 10.22098/jld.2022.7793.1837] [Persian]
Giuliani, F., & Jacquemettaz, M. (2017). Animal-assisted therapy used for anxiety disorders in patients with learning disabilities: An observational study. European Journal of Integrative Medicine, 14, 13-19. [DOI:10.1016/j.eujim.2017.08.004]
Hajloo, N., & Rezaie Sharif, A. (2011). Psychometric properties of Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ). Journal of Learning Disabilities, 1(1), 24-43. [DOI: jld-1-1-90-7-2] [Persian]
Heshmati, R., Onari Asl, R., & Shokrallah, R. (2016). The effectiveness of group play therapy techniques on state anxiety, positive emotions and general compatibility level in special students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(4), 7-24. [https://jld.uma.ac.ir/article_430.html?lang=fa] [Persian]
Hossein Khanzadeh, A. A., Latif Zanjani, M; and Tahir, M. (2016). the effect of computer-aided cognitive rehabilitation on improving executive actions and reading performance of students with dyslexia. Neuropsychology, 4(7), 198-179. [DOI: 20.1001.1.24765023.1395.2.7.2.0] [Persian]
Ismaili, L., Aghae, A., Abedi, M. R., and Esmaeili, M. (2011). Effectiveness of Educational Adjustment on the Health of Satellite Girls. Kerman University of Medical Sciences, 5 (20), 31-42. [https://www.sid.ir/paper/457204/fa][Persian]
Jun, M. H., & Choi, J. A. (2013). The longitudinal effects of parental monitoring and self-control on depression in Korean adolescents: a multivariate latent growth approach. Child. Youth Serv. Rev, 35, 1327–1332. [DOI:10.1016/j.childyouth.2013.05.004]
Karami, R., Sharifi, T., Nikkhah, M., Ghazanfari, A. (2019). Effectiveness of Emotion Regulation Training Based on Grass Model on Reducing Rumination and Social Anxiety in Female Students with 60-Day Follow-up. Iran J Health Educ Health Promot, 7 (1), 1-9. https://journal.ihepsa.ir/article-1-933-fa.html [Persian]
Karami, J., Momeni, K. H., & Alimoradi, F. (2012). Investigating the relationship between sleep quality and cognitive emotion regulation strategies and brain-behavioral systems in pregnant women. Journal of Hamadan Nursing and Midwifery College, 4(26), 220-228. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1766-en.html
[Persian]
Khorsandpour, T., rezakhani, S., Sharifi, H. (2021). The structural pattern of irrational beliefs based on personality traits and self-esteem in students: the mediating role of critical thinking. Journal of Psychological Science, 20(101), 775-786. http://psychologicalscience.ir/article-1-1071-fa.html [Persian]
Kwon, K., & López-Pérez, B. (2022). Cheering my friends up: The unique role of Interpersonal emotion regulation strategies in social competence. Journal of Social and Personal Relationships, 39(4), 1154-1174. [DOI:10.1177/02654075211054202]
La Greca, A. M., & Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Child Psychology, 26, 83-94. [DOI:10.1023/A:1022684520514]
Luo, Y., Zhang, H., & Chen, G. (2020). The impact of family environment on academic burnout of middle school students: The moderating role of self-control. Children and Youth Services Review, 119, 105482. [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105482]
Mammarella, I. C., Ghisi, M., Bomba, M., Bottesi, G., Caviola, S., Broggi, F., & Nacinovich, R. (2016). Anxiety and depression in children with nonverbal learning disabilities, reading disabilities, or typical development. Journal of Learning Disabilities, 49(2), 130–139. [DOI:10.1177/0022219414529336]
Mehraban, R., Hosseini Nasab, S. D., & Alivandi Vafa, M. (2023). Effect of Emotion Regulation Training on Aggression, Rumination, and Self-control in Female Junior High School Students with Low Academic Performance. International Journal of School Health, 10(1), 12-18.[DOI:10.30476/intjsh.2022.96957.1261]
Mohammadi, R., Taghipour, B., Barzgaran, R., Solhjoo, H., Rahimi, S., and Jokar, S. (2021). The effectiveness of emotion regulation training on rumination and perception of anxiety control in students with social anxiety disorder. School Psychology, 4 (11), 130-141. [DOI:10.22098/jsp.2023.2044] [Persian]
Moore, R., Gillanders, D., & Stuart, S. (2022). The impact of group emotion regulation interventions on emotion regulation ability: A systematic review. Journal of Clinical Medicine, 11(9), 2519. [DOI:10.3390/jcm11092519]
Mosalman, M. & Narimani, M. (2023). Predicting the anxiety of preschool children based on parents abnormal dimensions of personality and adaptive strategies of cognitive emotion regulation. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (1), 109-124. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.7725.4410]
Naragon-Gainey, K., McMahon, T.P., Chacko, T.P. (2017). The structure of common emotion regulation strategies: A meta-analytic examination. Psychol. Bull, 143, 384. [DOIorg/10.1037/bul0000093]
Narimani, M., Pourabdol, S., & Basharpoor, S. (2016). The effectiveness of acceptance/commitment training to decrease social anxiety in students with specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 6(1), 121-40. [https://jld.uma.ac.ir/article_459.html?lang=en]
Nie, Y. G., Li, J. B., Dou, K., & Situ, Q. M. (2014). The associations between self-consciousness and internalizing/externalizing problems among Chinese adolescents. J. Adolesc, 37, 505–514. [DOI:10.1016/j.adolescence.2014.04.002]
Ostovar, S., and Razavieh, A. (2013). The study of the psychosocial scale of the social anxiety scale for adolescents (SAS-A) for the use of Iran, methods, and psychological models, 12 (3), 69-78. [https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_292.html] [Persian]
Pan, Y., Han, X.H., Yang, Z.P., Zhao, Z.J. (2021). Family Function, Loneliness, Emotion Regulation, and Hope in Secondary Vocational School Students: A Moderated Mediation Model. Front. Public Health, 9, 11. [DOI.org/10.3389/fpubh.2021.722276]
Rastgoo, N., Herfedoost, M., and Khairjo, I. (2016). The effectiveness of mindfulness group training on job burnout, job satisfaction and some psychopathological symptoms of teachers. Bi-Quarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 4(7), 198-179. [DOI:10.22084/j.psychogy.2017.1660] [Persian]
Salimi, S. & Gheirati, S. (2024). The effectiveness of dialectical behavior therapy on self-control and anxiety tolerance in adolescents with mood disorders. Journal of School Psychology and Institutions, 12(4):93-108. https://jsp.uma.ac.ir/article_2757.html?lang=en
Samadnjad Azar, Z., Poursharifi, H., and Babapour, J. (2020). The effectiveness of emotion regulation training on reducing social anxiety in adolescent girls with symptoms of body deformity disorder. The first national conference of child and adolescent clinical psychology, Ardabil. [https://civilica.com/doc/1193056] [Persian]
Sharifi, N., Basharpoor, S., Narimani, M., & Sobhi-Gharamaleki, N. (2021). Comparison of the effectiveness of resiliency training and emotion regulation on perceived stress and anxiety sensitivity in firefighting staff. Journal of Clinical Psychology, 12(4), 103-113. [DOI.org/10.22075/jcp.2021.20165.1860] [Persian]
Shokri, A., Kazemi, R., Narimani, M. & Taklavi, S. (2023). Compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy and cognitive emotion regulation training on psychological well-being of mothers with aggressive students. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (1), 70-83. https://jsp.uma.ac.ir/article_2232.html?lang=en
Siminghalam, M., Alibakhshi, H., & Ahmadi Zadeh, Z. (2016). An investigation of bilateral Coordination of children with specific learning disorder. J Paramed Sci Rehabil, 5(1), 7 13. [DOI:10.22038/jpsr.2016.6379]
Tangney, J. P., Baumeister, R.F., Boone, A. L. (2004). High Self-Control Predicts Good Adjustment, Less Pathology, Better Grades, and Interpersonal Success. Journal of Personality, 271-324. [DOI: 10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x]
Tangney, J. P., Boone, A. L., & Baumeister, R. F. (2018). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. In Self-regulation and self-control. 173-212. Routledge.[DOI: 10.4324/9781315175775-5]
Vaezi Moghadam, M., and Timuri, S. (2011). Investigating the effect of emotion regulation training on self-control of entrance exam students with anxiety symptoms. The 4th International Conference on Educational Sciences, Psychology, Counseling, Education and Research, Tehran. [https://civilica.com/doc/1421579] [Persian]
Zare, M., Agha Ziarti, A., Malek Sheikhi, S., & Sharifi, M. (2017). The effectiveness of mindfulness training compared to emotion regulation on the adjustment of adolescent students with attention deficit/hyperactivity disorder. Applied Psychology Quarterly, 12(2), 203-222. https://apsy.sbu.ac.ir/article_97162.html [Persian]
Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., Pennington, BF. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screening measure. Psychol Assess. 23(3):778-91. [DOI: 10.1037/a0023290]