بررسی رابطه بین تمرین بدنی و اعتیاد به موبایل با نقش میانجی خودکنترلی در دانش‏ آموزان دارای اختلال یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

1- اهداف ( Objectives )



اعتیاد به موبایل پدیده‏ای منفی و رو به رشد در بین دانش‏آموزان است که نیازمند توجه جدی پژوهشگران می باشد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تمرین بدنی و اعتیاد به موبایل با نقش میانجی خودکنترلی در دانش‏آموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد.

2- مواد و روش‌ها



روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‏آموزان دارای اختلال یادگیری دوره‏ی متوسطه شهر اردبیل بود که 145 نفر شناسایی و به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامه مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (2011)، پرسشنامه تمرینات بدنی گالوین، تولیا، روزنفیلد و کریسفون (2020)، پرسشنامه خودکنترلی تانجی (2004) و پرسشنامه اعتیاد به موبایل یونگ کو (2008)استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از نرم افزار Spss و برای بررسی برازش مدل از نرم افزار Smart Pls استفاده شد.



3- یافته‌ها



نتایج تحلیل داده‏ها نشان داد که تمرین بدنی بر اعتیاد به موبایل تاثیر منفی و مستقیم دارد، خودکنترلی بر اعتیاد به موبایل تاثیر منفی و مستقیم دارد، تمرین بدنی بر خودکنترلی تاثیر مثبت و مستقیم دارد و تمرین بدنی بر اعتیاد به موبایل با نقش میانجی خودکنترلی اثر غیر مستقیم دارد.



4- نتیجه گیری

بنابراین می توان نتیجه گرفت که تمرین بدنی و خودکنترلی از متغیرهای مهم و موثر بر اعتیاد به موبایل در دانش‏آموزان دارای اختلال یادگیری هستند که لازم است پژوهشگران برای اقدامات پیشگیرانه با هدف کاهش اعتیاد به موبایل در دانش‏آموزان به آن‏ها توجه داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Physical Exercise and Mobile Phone Addiction with the Mediating Role of Self-Control in Students with Learning Disabilities

نویسنده [English]

  • Mahrokh Dehghani
Department of Physical Education and Sport, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: Mobile phone addiction is a negative and growing phenomenon among students, which requires the serious attention of researchers. This research was conducted with the aim of investigating the relationship between physical exercise and mobile phone addiction with the mediating role of self-control in students with learning disabilities.

Methods: The descriptive research method was correlation type with structural equation approach. The statistical population of the research included students with learning disabilities in secondary school in Ardabil, 145 of whom were identified and selected as a sample. To collect data, Wilcott et al.'s learning problems questionnaire (2011), Galvin, Tulia, Rosenfield and Crisfon's (2020) physical exercise questionnaire, Tanji's self-control questionnaire (2004) and Hyun Yong Koo's mobile addiction questionnaire (2008) were used. Spss software was used to analyze the data and Smart Pls software was used to check the fit of the model.

Results: The results of data analysis showed that physical exercise has a negative and direct effect on mobile phone addiction, self-control has a negative and direct effect on mobile phone addiction, physical exercise has a positive and direct effect on self-control, and physical exercise has a direct and negative effect on mobile phone addiction. It has an indirect effect with the mediating role of self-control.

Conclusion: Therefore, it can be concluded that physical exercise and self-control are important and effective variables on mobile phone addiction in students with learning disabilities, which researchers need to take preventive measures to reduce mobile phone addiction in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physical Exercise
  • Self-Control
  • Mobile Phone Addiction
  • Learning Disabilities
ایمانی، س.، و ذاکری، م. (1402). مقایسه مسئولیت پذیری، تعلل­ ورزی و سرزندگی تحصیلی در دانش ­آموزان با و بدون اعتیاد به وبگردی. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(2)، 6-18. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.2366]
بیات، ح.، رضایی جمالویی، ح.، عباسی، م.، و طاهری، م. (1403). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده و خودکنترلی دانش‌آموزان مبتلا به آسم. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(1)، 12-24. https://jsp.uma.ac.ir/article_3055.html?lang=en
پشنگیان، ن.، کیخسروانی، م.، امینی، ن.، و عباسی، م. (1401). مداخله‌ای در تکانشگری و خودکنترلی نوجوانان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه: اثربخشی و کارآمدی طرحواره درمانی ذهنیت مدار و آموزش کنترل تکانه. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(2)، 21-38. [DOI.org/10.22098/jsp.2022.1722]
حافظی، اکرم. (1399). پیش بینی خودکنترلی بر اساس مهارت های اجتماعی و رفتاری دانش‏آموزان با نیازهای ویژه ذهنی آموزش پذیر دبستان های استثنایی شهر تهران. مطالعات اموزشی وآموزشگاهی، 10(2): 61-86. https://pma.cfu.ac.ir/article_1726.html
داوده، س، نسیم سبحان، م، چشمه چاهی فرد، ق و داوده، شیما. (1400). مقایسه اثر مشارکت در دوره های هنری و ورزشی بر افسردگی و اعتیاد به اینترنت نوجوانان 13 تا 17 سال. مطالعات ناتوانی، 12(2): 136-149. http://jdisabilstud.org/article-1-2551-fa.html
دهقانی، م و عزیزیانی کهن، ن. (1398). نقش انگیزش مشارکت ورزشی و حمایت تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش ‏آموزان دارای اختلال یادگیری، ناتوانی یادگیری، 9(3): 46-73 . https://jld.uma.ac.ir/article_921.html
رجبی اصغری، ر و قمری، م. (1400). نقش واسطه ای احساسات مثبت نسبت به همسر در رابطه بین خودکنترلی و اعتیاد به اینترنت در زنان فعال در شبکه های اجتماعی. فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره، 4(3): 93-112 . https://www.jarci.ir/article_252258.html
سلیمی، ش.، و غیرتی، شمیلا. (1402). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر خودکنترلی و تحمل پریشانی نوجوانان دارای اختلال بی­نظمی خلق اخلال­گر. مجله روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(4)، 93-108. https://jsp.uma.ac.ir/article_2757.html?lang=en
سهراب زاده، م، امیدوار، آ، آراسته، ص و خداکرمیان، ندا. (1400). بررسی اعتیاد به موبایل و رابطه ان با ویژگی های شخصیتی و سبک های هویتی (مورد مطالعه: جوانان شهر یاسوج). رویکردی نو در علوم تربیتی، 3(4): 56-69. https://journal.iocv.ir/article_131035.html?lang=fa
شیرزاد، م و بالی لاشک، ن. (1402). پیش بینی اعتیاد موبایل واره براساس فعالیت بدنی، سرمایه روان‌شناختی و احساس تنهایی،سیزدهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران. https://civilica.com/doc/1963616/
کریمیان پور، غ، رحمانی، م، رمضانی، آ. (1400). تبیین نقش وابستگی به موبایل دراهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری خستگی ذهنی و کیفیت خواب. مشاوره مدرسه، 1(3): 1-23. https://jsc.uma.ac.ir/article_2194.html
محمدی بنمار، ع، کاکاوند، ع، زارعی، ف و احمدی، م. (1402). رابطه میان استرس ادراک شده و اعتیاد به تلفن همراه در دوران همه گیری کووید 19 با نقش میانجی نشخوار فکری و خودکنترلی، مطالعات روانشناختی 19(1): 69-79 https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_7138.html
References
Al-Natour, M., Al-Ajlouni, K., & Alkhamra, H. (2021). The Impact of Smartphone Addictive Use by Students with Learning Disabilities on Social, Psychological and Academic Domains. International Journal of Innovation, Creativity and Change. 15(2): 948-956. [DOI.org/10.53333/IJICC2013/15260]
American Psychiatric Association. (2023). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM5). American Psychiatric Publication.
Barkley, J. E., and Lepp, A. (2016). Mobile phone use among college students is a sedentary leisure behavior which may interfere with exercise. Comp. Human Behav. 56, 29–33.[DOI.org/10.1016/j.chb.2015.11.001]
Bayat, H., Rezaei Jamalouei, H., Abbasi, M. & Taheri, M. (2024). The effectiveness of emotion regulation training on perceived stress and self-control of students with asthma. Journal of School Psychology and Institutions, 13 (1), 12-24. https://jsp.uma.ac.ir/article_3055.html?lang=en
Chen, LF. (2012). A novel approach to regression analysis for the classification of quality attributes in the kani model: An empirical test in the food and beverage industry. Omega, 4(4): 651-659. [DOI.org/10.1016/j.omega.2011.12.004]
Davis, C. L., Tomporowski, P. D., McDowell, J. E., Austin, B. P., Miller, P. H., Yanasak, N. (2011). Exercise improves executive function and achievement and alters brain activation in overweight children: a randomized, controlled trial. Health Psychol. 30(1), 91–98. [DOI.org/10.1037/a0021766]
Davoodeh, S., NasimSobhan, M., CheshmehChahi, Fard, G., Davoodeh, S. (2022). Comparing the Effect of Participation in the Art and Sports Courses on Depression and Internet Addiction in Adolescents aged 13 to 17 Years. MEJDS, 12: 136-136. http://jdisabilstud.org/article-1-2551-fa.html
Dehghani, M., & Azizian Kohan, N. (2020). The role of sport participation motivation and academic support in predicting academic vitality in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilitie, 9(3), 52-76. https://jld.uma.ac.ir/article_921.html?lang=en
Eime, R. M., Young, J. A., Harvey, J. T., Charity, M. J., & Payne, W. R. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: Informing development of a conceptual model of health through sport. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(1), 98-112. [DOI.org/10.1186/1479-5868-10-98]
Galvin, J., Tolea, M., & Rosenfeld, A., & Chrisphonte, S. (2020). The Quick Physical Activity Rating (QPAR) scale: A brief assessment of physical activity in older adults with and without cognitive impairment. PLOS ONE. 15(10). 241-258. [DOI.org/10.1371%2Fjournal.pone.0241641]
Guo, K-l., Ma, Q-s., Yao, S-j., Liu, C., Hui, Z., Jiang, J., & Lin, X. (2022). The Relationship between Physical Exercise and Mobile Phone Addiction Tendency of University Students in China: A Moderated Mediation Model. Front. Psychol. 13(2):730-741. [DOI.org/10.3389%2Ffpsyg.2022.730886]
Hfezi, A. (2021). Prediction of Self-control based on Social and Behavioral Skills of the Educable Mentally Retarded Students of the Exceptional Primary Schools of Tehran. Educational and Scholastic Studies, 10(2), 61-86. https://pma.cfu.ac.ir/article_1726.html?lang=en
Imani, S. & Zakeri, M. (2023). Comparing responsibility, procrastination, Academic vitality in students with and without Web addiction. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (2): 6-18.  [DOI.org/10.22098/jsp.2023.2366]
Jenaro, C., Flores, N., Gomez-Vela, M., Gonzلlez-Gil, F., & Caballo, C. (2007). Problematic Internet and cell-phone use: Psychological, behavioral, and health correlates. Addiction Research & Theory, 15(3), 309–320. [DOI.org/10.1080/16066350701350247]
Karimianpour,Gh, Rahmani,M, Ramazani,A. (2023). Investigating the role of mobile ependence in students' academic Procrastination mediated by mental fatigue and sleep quality. Journal of school Counseling .1(2), 1-01. https://jsc.uma.ac.ir/article_2194.html
Khasawneh, M. A. S. (2021). Social competence for students with learning disabilities in English. Technium Soc. Sci. J., 23, 16. [DOI.org/10.47577/tssj.v23i1.4439]
Kim, J., Hong, H., & Lee, J., & Hyun, M. (2017). Effects of time perspective and Self-Control on procrastination and Internet addiction. Journal of Behavioral Addictions. 6(2). 1-8. [DOI.org/10.1556%2F2006.6.2017.017]
Li, C., Song, Y., Wang, Q., & Zhang, B. (2021). How Does Self-Control Affect Academic Achievement of Adolescents? The Dual Perspectives of Teacher-Student Relationship and Mastery Approach Goals. Youth & Society, 54(2): 0044118X2110309. [DOI.org/10.1177/0044118X211030949]
Li, X., Wang, M., Feng, Xiu J., Lang, H., & Juan, L. (2024). The influence of stress perception on mobile phone addiction tendency in nursing undergraduates: the mediating role of self-control and the moderating role of psychological capital, Reserch Square, 5(4): 1-8. [DOI.org/10.21203/rs.3.rs-3827283/v1]
Maag, J .W. & Reid, R. (2006). Depression among students with learning disabilities: Assessing the risk. Journal of Learning Disabilities, 39(1), 3-10. [DOI.org/10.1177/00222194060390010201.]
McNulty, C., Jenny, S., Leis, O., & Poulus, D. (2023). Physical Exercise and Performance in Esports Players: An Initial Systematic Review. Journal of Electronic Gaming and Esports, 1(1): 1-11. [DOI.org/10.1123/jege.2022-0014]
Mohammadi Benmar, A., Kakavand, A., Zaree, F., & Ahmad, M. (2023). The Association between Perceived Stress and Mobile Phone Addiction in COVID-19 Epidemic: The Role of Rumination and Self-Control. Psychological Studies, 19(1), 93-107. https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_7138.html
Park, M. (2019). Mobile Phone Addiction, Journal Mobile Communications, Journal of Personality Assessment. 53(2):253– 256. [DOI.org/10.3390%2Fijerph15122692]
Penglee, N., Christiana, R. W., Battista, R. A., and Rosenberg, E. (2019). Smartphone use and physical activity among college students in health science-related majors in the United States and Thailand. IJERPH. 16(8):13-15. [DOI.org/10.3390%2Fijerph16081315]
Pashangian, N., Keykhosrovani, M., Amini, N. & Abbasi, M. (2022). Impulsivity and self-control of adolescents with disruptive mood dysregulation disorder: The effectiveness of schema modes therapy and impulse control training. Journal of School Psychology and Institutions, 11(2):21-38. [DOI.org/10.22098/jsp.2022.1722]
Pereira, A.M., Verhagen, E., Figueredo, P., Seabra, A., Martins, A., & Brito, J. (2021). Physical activity levels of adult virtual football players. Frontiers in Psychology, 12(4): 36-49. [DOI.org/10.3389/fpsyg.2021.596434]
Rajabi asghari, R., & Ghamari, M. (2021). The Mediating Role of Positive Feelings toward Spouse on the Relationship between Self-control and Internet Addiction among Women Active on Social Media. Applied Research in Consulting, 4(14), 93-112. https://www.jarci.ir/article_252258.html?lang=en
Salimi, S. & Gheirati, S. (2024). The effectiveness of dialectical behavior therapy on self-control and anxiety tolerance in adolescents with mood disorders. Journal of School Psychology and Institutions, 12(4):93-108. https://jsp.uma.ac.ir/article_2757.html?lang=en
Shirzad, M. & Bali lashek, N. (2021). Prediction of mobile phone addiction based on physical activity, psychological capital and loneliness, 13th International Conference on New Research Achievements in Educational Sciences, Psychology and Social Sciences, Tehran. https://civilica.com/doc/1963616/
Sibley, B. A., Etnier, J. L., Le, M., and Guy, C. (2006). Effects of an Acute Bout of Exercise on Cognitive Aspects of Stroop Performance. J. Sport Exerc. Psychol. 28(4), 285–299. [DOI.org/10.1123/jsep.28.3.285]
Sohrabzadeh, M., Omidvar, A., Arasteh, S., Khodakaramian Gilan, N. (2022). Investigating Mobile Addiction and Its Relationship with Personality Traits and Identity (Styles among Yasuj Youth). Journal of New Approaches in Educational Sciences, 3(4), 86-95. [DOI.org/10.22034/naes.2021.286131.1126]
Spilkova, J., Chomynova, P., & Csemy, L. (2017). Predictors of excessive use of social media and excessive online gaming in Czech teenagers. Journal of Behavioral Addictions, 6, 611–619. [DOI.org/10.1556/2006.6.2017.064]
Sulistio, E., Dwi, D., & Anggoro, H. (2020). Hubungan Antara Self Control Dengan Internet Addiction Pada Remaja. Psikowipa (Psikologi Wijaya Putra), 1(1), 26-36. [DOI:10.38156/Psikowipa.V1i1.11]
Swendeman, D., Ramanathan, N., Baetscher, L., Medich, M., Scheffler, A., Comulada, WS., Estrin, D. (2015). Smartphone self-monitoring to support self-management among people living with HIV: Perceived benefits and theory of change from a mixed-methods randomized pilot study. Journal of Acquired Immune Deficiency Syndromes. 69(1): 80–91. [DOI.org/10.1097/qai.0000000000000570]
Tangney, J., Baumeister, R., & Boone, A. (2004). High Self-Control Predicts Good Adjustment, Less Pathology, Better Grades, and Interpersonal Success. Journal Of Personality, 72 (2), 271-324. [DOI:10.4324/9781315175775-5]
Vadlin S, Aslund C, Hellstrom C, Nilsson, KW. (2016). Associations between problematic gaming and psychiatric symptoms among adolescents in two samples. Journal Addictive Behaviors, 6(1): 8- 15. [DOI: 10.1016/j.addbeh.2016.05.001]
Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., & Pennington, B. F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screening measure. Psychological assessment, 23(3), 778-782. [doi: 10.1037/a0023290]
Wilmore, J. H., & Costill, D. L., Kenney, W. L. (2017). Physiology of Sport and Exercise (6th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
Yang, G., & Yuexiang, L., & Liu, Sh., & Chuannan, L., & Chen, J., & Songtao, W. (2021). Physical activity influences the mobile phone addiction among Chinese undergraduates: The moderating effect of exercise type. Journal of Behavioral Addictions. 10(3): 95-104. [DOI.org/10.1556/2006.2021.00059]
Yao, M., Wang, J., Liu, P., Guo, Y., Xie, Y., Zhang, L., ... & Chi, X. (2022). Development, Reliability, and Validity of the Preschool Learning Skills Scale: A Tool for Early Identification of Preschoolers at Risk of Learning Disorder in Mainland China. Frontiers in neurology, 1465. [DOI.org/10.3389/fneur.2022.918163]
Zhang, H., Chen, C., Zhang, L., Xue, S., & Tang, W. (2024). The association between the deviation from balanced time perspective on adolescent pandemic mobile phone addiction: the moderating role of self-control and the mediating role of psychological distress. Front. Psychol. 14(1):1298256. [DOI:10.3389/fpsyg.2023.1298256]
Zhao, Z., Zhao, S., Wang, Q., Zhang, Y., & Chen, C. (2022). Effects of Physical Exercise on Mobile Phone Addiction in College Students: The Chain Mediation Effect of Psychological Resilience and Perceived Stress. International Journal of Environmental Research and Public Health. 19(23):156-179. [DOI:10.3390/ijerph192315679]