اثربخشی غنی سازی روابط درون خانوادگی (با مشارکت والدین) بر مهارت های اجتماعی و نارسایی هیجانی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران،‌ ایران

2 دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه محقق اردبیلی،‌ اردبیل، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، ایران

4 کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، اداره آموزش و پرورش پارس آباد، ایران

چکیده

اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی غنی سازی روابط درون خانوادگی بر مهارت­های اجتماعی و نارسایی هیجانی دانش ­آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد.
مواد و روش­ ها: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص که در سال 1401 به مرکز اختلال یادگیری شهر اردبیل مراجعه کرده بودند، تشکیل داد. از بین آنها 30 زوج و فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص آنان به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب  شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 15 زوج و فرزند) جایگذاری شدند. گروه آزمایش بسته آموزشی غنی سازی روابط درون خانوادگی را در 12 جلسه 5/1 ساعته دریافت کردند و گروه کنترل مداخله­ ای دریافت نکرد.  دانش آموزان قبل و بعد از اجرای مداخله به پرسشنامه های مهارت­ های اجتماعی ماتسون(1983) و نارسایی هیجانی تورنتو(2006) پاسخ دادند. تجزیه تحلیل داده­ های بدست آمده از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری  در نرم افزار SPSS-26 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج حاکی از افزایش معنی دار میانگین  مهارت های اجتماعی و کاهش میانگین نارسایی هیجانی گروه آزمایش پس از اجرای مداخله بود. همچنین  در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری بین میانگین گروه آزمایش و کنترل در مهارت های اجتماعی و نارسایی هیجانی در سطح معناداری 01/0 مشاهده شد.
نتیجه­ گیری: می توان نتیجه گرفت که اجرای بسته غنی سازی روابط درون خانوداگی نقش موثری در بهبود مهارت های اجتماعی و همچنین کاهش مشکلات نارسایی هیجانی دارد. بنابراین، استفاده از این بسته برای کودکان مبتلا به اختلال یاگیری خاص توصیه می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Enriching Family Relationships (with Parents' Participation) on Social Skills and Alexithymia of Students with Specific Learning Disorders

نویسندگان [English]

  • Salar Nazarzadeh gigloo 1
  • Sara Alaei 2
  • Sajad Mohsenpour gareh gasemloo 3
  • Afsaneh Salahshour koorabbasloo 4
1 Ph.D Student in counseling, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Ph.D in Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
3 MA in Educational Psychology, Department of Education of Ardabil Arovince, Iran
4 Ma in History and Philosophy of Education, Department of Educationof Parsabad city, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to investigate the effectiveness of enriching family relationships (with parents' participation) on social skills and alexithymia of students with specific learning disorders.
Methods: The research method was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group. The statistical population of this research was made up of all the students with specific learning disorder who had referred to the learning disorder center in Ardabil city in 2022. Among them, 30 students with specific learning disorders and their parents were selected as samples through available sampling and randomly placed in the experimental and control groups. The experimental group received the educational package of enrichment of family relationships but the control group did not receive any intervention during the implementation of the intervention. Before and after the implementation of the intervention, the students responded to Matson's social skills (1983) and Toronto's alexithymia scales (2006). Analysis of the obtained data was done through multivariate covariance analysis by using SPSS-26 software.
Results: The results showed a significant increase in the mean of social skills and a decrease in the mean of alexithymia of the experimental group after the implementation of the intervention. Also, the mean of social skills and alexithymia in the experimental and control groups were significantly different
Conclusion: It can be concluded that the implementation of the family relationship enrichment package has an effective role in improving social skills as well as reducing the problems of emotional inadequacy and symptoms of alexithymia, so the use of this package is recommended for children with special learning disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Specific learning disorder
  • Enrichment
  • Social skills
  • Alexithymia
ابولقاسمی، ع.، رضایی جمالویی، ح.، و حرفتی، ر.(1390). ارتباط بین نارسایی هیجانی، کودک آزاری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی. مجله اندیشه های نوین تربیتی، 7(3)، 135-155. [DOI.org/10.22051/jontoe.2011.137]
اکبری کوچسرایی، آ.،  بریمانی، پ.، دوست­محمد، س.، و نوروزی، ا. (1396) مقایسه ی خود مهارگری و مهارت های اجتماعی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و دانش آموزان عادی ، اولین کنفرانس بین المللی فرهنگ، آسیب شناسی روانی و تربیتی،‌تهران: دانشگاه الزهرا.                     https://civilica.com/doc/649291/.
آبباریکی، ا.، و شلانی، ب. (1395). اثربخشی بازی با کلمات احساسی بر کاهش نارسایی هیجانی دانش آموزان با اختلال یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی، 6(24 )، 205-225.[DOI.org/10.22054/jpe.2017.20693.1526]
پروچاسکا،‌ ج. اُ و نورکراس،‌ ج. سی. نظریه­ های روان­درمانی (نظام­های روان­درمانی) (تحلیل میان­نظری).ترجمه یحیی سیدمحمدی(1395)،‌ چاپ دوازدهم، تهران: نشر روان
حسینی، ل و داوری، ر. (1400). بررسی نقش سبک های فرزندپروری در پیش بینی ناگویی هیجانی و راهبردهای تنظیم هیجانی در دانش­ آموزان مقطع متوسطه شهر تهران. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(1)، 57-46. https://jsp.uma.ac.ir/article_1140.html
سلطانی، س. (1397). مقایسه مهارت ­اجتماعی، تنظیم شناختی هیجان و احساس تنهایی در دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری و دانش آموزان عادی (پایان­نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
سلیمانی، ا.، زاهدبابلان، ع.، فرزانه، ج.، و ستوده، م. (1390). مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. ناتوانی های یادگیری، 1(1)، 78-93. https://jld.uma.ac.ir/article_91.html
شاهی،‌ م.، و محمدی­فر،‌ م.، و نجفی، م. (1393). پیش بینی ناگویی هیجانی بر اساس اضطراب و سرشت و منش. مجله پژوهش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. 19(5)،‌ 259-266.  http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1831-fa.html
شش بلوکی، ف،. هارون رشیدی، ه.(1400). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر نارسایی هیجانی و باورهای فراشناختی سالمندان. روانشناسی پیری، 7(3)، 210-199. https://jap.razi.ac.ir/article_1884.html
شفیعی، ا.(1397). اثربخشی روابط درون خانوادگی بر مهارت های اجتماعی کودکان خودمانده و تاب آوری و ابراز هیجان خواهران و برادران آنان. پایان­ نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
صدری دمیرچی، ا.، و اسماعیلی قاضی ولوئی، ف.(1395). اثربخشی آموزش مهارت­ های اجتماعی- هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان و مهارت های اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری. 5(4)، 59-86.  https://jld.uma.ac.ir/article_433.html
علایی خرایم، ر.، نریمانی، م.، و علایی خرایم، س. (1391). مقایسه‌ باورهای خودکارآمدی و انگیزه‌ پیشرفت در میان دانش ‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانی های یادگیری، 1(3)، 85-104.  https://jld.uma.ac.ir/article_105.html
علیزاده فرد، س.، و محتشمی، ط.، وت دریس تبریزی، م.(1395). اثربخشی برنامه آموزش والدین بر مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری. ناتوانی های یادگیری، 5(1)، 89-107. https://jld.uma.ac.ir/article_415
قاسم زاده، س.، و افروز، غ.، و به ­پژوه، ا.، و شکوهی یکتا، م. (1393). طراحی برنامه جامع غنی سازی روابط درون خانوادگی با تأکید بر مشارکت والدین در اصلاح مشکلات رفتاری فرزندان: پیش مطالعه پژوهشی. توانمندسازی کودکان استثنایی، 5(2)، 1-19. https://www.ceciranj.ir/article_68400.html
قاسم ­زاده، س. (1393). طراحی برنامه بهبودبخشی روابط درون خانوادگی و ارزیابی اثربخشی آن بر رضامندی زوجیت، مهارت های فرزندپروری والدین و نشانه های بالینی اختلال رفتاری فرزندان. رساله دکتری. دانشگاه تهران
مامی،‌ ش.، و صفرنیا، ا.، تردست،‌ ل.، و عباسی،‌ ب. (1399). اثربخشی روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده (ISTDP) بر کاهش نارسایی هیجانی زنان متقاضی طلاق. مطالعات روان­شناختی، 16(4)، 127-142. https://www.sid.ir/paper/505791/fa
متین، ح.، احمدی، ص.، و جلالی، م. (1397). پدیدارشناسی تجارب مادران با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری. روانشناسی خانواده، 5(2 )، 53-64.  [DOI.org/10.22034/ijfp.2021.245545]
نریمانی، م.، و وحیـدی ، ز. (1392). مقایسـه ی نارسـایی هیجـانی ، باورهـای  خودکارآمـدی  و عـزت ­نفـس  در میـان دانش ­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانی های یادگیری، 3(1)، 91-78. https://jld.uma.ac.ir/article_29.html
نریمانی،‌ م.، پورعبدل،‌ س.، و بشرپور، س. (1395). اثربخشی آموزشی مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانی­ های یادگیری،6(1) 121-140.
نریمانی، م.، دریادل، ج.، صبحی قراملکی، ن.، و میکائیلی، ن. (1396). مقایسه‌ نارسایی‌های شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانش‌آموزان با و بدون نارسایی در حساب. ناتوانی های یادگیری، 6(4)، 168-153. https://jld.uma.ac.ir/article_563.html
یوسفی، ف.، و خیر،‌ م. (1381). بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارت ­های اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز،‌ ویژه نامه علوم تربیتی ، 18(2)،‌ 21-28.
References
Abbariki, A, & Shelani, B. (2015). The effectiveness of playing with emotional words on reducing the emotional deficiency of students with learning disabilities. Psychology of exceptional people, 6(24), 205-225 [https://doi.org/10.22054/jpe.2017.20693.1526].
Abolghasemi, A., Rezaee jamalui, H., & Herfati, R. (2011). The relationship between emotional dysfunction, child abuse and academic achievement in high school male students.  Journal of New educational ideas. 7(3). 135-155.[ Doi: 10.22051/JONTOE.2011.137 ]
Achenbach, T. M. & Edelbruck, M. (1980). The classification of child psychopathology: A review and analysis of empirical efforts. Psychological Bulletin, 85, 1275-1301. [  Doi:10.1037/0033-2909.85.6.1275 ]
Akbari Kuchsarai, A., Barimani, P., Dost Mohammad, S., & Nowrozi, A. (2016) Comparison of self-control and social skills of students with learning disabilities and normal students, the first international conference on culture, psychopathology and education, Tehran: Al-Zahra University. (Persian) [ https://civilica.com/doc/649291/].
Alaei Kharaym, R., Narimani, M., & Alaei Kharayam, S. (2011). Comparison of self-efficacy beliefs and achievement motivation among students with and without learning disabilities. Learning Disabilities, 1(3), 85-104. [ https://jld.uma.ac.ir/article_105.html].
Alizadeh Fard, S., Mohtashmi, T., & Tedris Tabrizi, M. (2015). Effectiveness of parent education program on social skills of children with learning disabilities. Learning disabilities. 5(1), 89-107. [https://jld.uma.ac.ir/article_415].
Allyn & Bacon (1991). Learning disabilities. Printed in the United States.
American psychological association (2023).  APA Online Dictionary. https://dictionary.apa.org/alexithymia &  [https://dictionary.apa.org/socialskills ].
Besharat, M. A. (2007). Reliability and Factorial Validity of Farsi Version of the Toronto Alexithymia Scale with a Sample of Iranian Students. Journal of Psychological Reports, 101, 209-220.
Berenbaum, H., & James, T. (1994). Correlates and retrospectively reported antecedents of alexithymia. Psychosomatic Medicine, 56(4), 353–359.[ Doi:10.1097/00006842-199407000-00011 ]
Franklin, D., (2019). Helping Your Child with Language-Based Learning Disabilities. New Harbinger Publications, Inc [https://www.newharbinger.com/9781684030996/helping-your-child-with-language-based-learning-disabilities/]
Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37–51.[  Doi: 10.1037/amp0000452]
Qasem-zadeh, S. (2013). Designing a program to improve intra-family relationships and evaluating its effectiveness on marital satisfaction, parenting skills of parents and clinical signs of children's behavioral disorders. Ph.D. Thesis. University of Tehran.
Hamaideh, S. H. (2018). Alexithymia among Jordanian university students: Its prevalence and correlates with depression, anxiety, stress, and de-mographics. Perspectives in Psychiatric Care. 54(2), 274-280. [Doi:10.1111/ppc.12234]
Hosseini, L., & Davari, R. (2021). School High in Strategies Regulation tionalEmo and Alexithymia Predicting in Styles Parenting of Role the Investigating. Journal of School Psychology and Institutions, 10(1), 46-57. https://jsp.uma.ac.ir/article_1140.html?lang=en
Janik McErlean, A. B., & Lim, L. X. C. (2020). Relationship between Parenting Style, Alexithymia and Aggression in Emerging Adults. Journal of Family Issues, 41(6), 853–874.[ Dio;10.1177/0192513X19886647.]
Kaldo, V., Jernelöv, S., Blom, K., Ljótsson, B., Brodin, M., Jörgensen, M., & Lindefors, N. (2015).
Guided internet cognitive behavioral therapy for insomnia compared to a control treatment—a
randomized trial. Behaviour Research and Therapy, 71, 90–100. [ Doi:10.1016/j.brat.2015.06.001]
Kamps, D. M. & Kay, M. (2002). Social skills interventions for young at-risk students: A 2-year follow study. Behavioral Disorder, 25,310-324.[ Doi:10.1177/019874290002500405 ]
Kench, S., Irwin, H J. (2000). Alexithymia and childhood family environment. Clinical psychology. 56(6), 737-745.[ Doi:10.1002/(sici)1097-4679(200006)56:6%3C737::aid-jclp4%3E3.0.co;2-u]
Kooiman, C. G., van Rees Vellinga, S., Spinhoven, P., Draijer, N., Trijsburg, R. W., &
Rooijmans, H. G. M. (2004). Childhood adversities as risk factors for alexithymia and
other aspects of affect dysregulation in adulthood. Psychotherapy and Psychosomatics,
73(2), 107-116.[ Doi:10.1159/000075542]
Kouvava S, Antonopoulou K, Ralli AM, Kokkinos CM, Maridaki-Kassotaki K. (2022) Children's vocabulary and friendships: A comparative study between children with and without Specific Learning Disorder and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Dyslexia, 28(2):149-165.. Epub 2022 Feb 9. PMID: 35138002[Doi:10.1002/dys.1709]
Kumar, M., & Nagalakshmi, P. (2023). Effect of Visual Sequencing Activities to improve Academic Performance in children with Learning Disability. European chemical bulletin. 12(3), 2501-2511. [Doi:10.31838/ecb/2023.12.s3.3132023.13/05/2023]
Liz Hartz, A., & Lynette Thick, S. (2011). Art Therapy Strategies to Raise Self- Esteem in Female Juvenile Offenders: A Comparison of Art Psychotherapy and Art as Therap Approaches, Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 22(2), 70- 80 . [Doi:10.1080/07421656.2005.10129440]
Mami, S., Safarnia, A., Tardast, L., & Abbasi, B. (2019). Effectiveness of intensive short-term dynamic psychotherapy (ISTDP) on reducing emotional distress of women seeking divorce. Psychological studies. 16(4), 127-142. [https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_3771]
Mateen, H., Ahmadi, S., & Jalali, M. (2017). Phenomenology of mothers' experiences with children with learning disabilities. Family Psychology, 5(2), 53-64. (Persian) [https://www.ijfpjournal.ir/article_245545].
Matlack, M. E., McGreevy, M. S. M., Rouse, R. E., Flatter, C., Marcus, R. F. (2014). Family correlates of social skill deficits in incarcerated and nonincarcerated adolescents. Adolescence, 29(113), 117-132. [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8036970/]
Matson, J. L. Boisjoli, J. A. (1983). Cutoff Scores for the Matson Evaluation of Social
Skills for Individuals with Severe Retardation for Adults with Intellectual Disability.
Behavior modification, 32, 1, 109-120.[ Doi:10.1016/0005-7967(83)90001-3]
McDaniel, S. C., Bruhn, A. L., & Troughton, L. (2017). A brief social skill intervention to reduce challenging classroom behavior. Journal of Behavior Education, 26, 53-74. [ Doi:10.1007/s10864-016-9259-y]
Miles SB, Stipek D. (2006). Contemporaneous and longitudinal associations between social behavior and literacy achievement in a sample of low income elementary school children. Child Development. 77:103-117. [Doi:10.1111/j.1467-8624.2006.00859.x.]
Narimani, M., Pourabdel, S., & Basharpour, S. (2015). Educational effectiveness based on acceptance/commitment on reducing social anxiety of students with specific learning disorder. Learning disabilities. 6(1) 121-140. [https://jld.uma.ac.ir/article_459].
Narimani, M., & Vahidi, Z. (2012). Comparison of emotional deficiency, self-efficacy beliefs and self-esteem among students with and without learning disabilities. Learning Disabilities, 3(1), 91-78. [Doi:D_JLD_3_2_92_12_25_5].
Narimani, M., Daryadel, S., Sobhi Qaramelki, N., & Mikaili, N. (2016). Comparison of cognitive deficits, emotional processing and selective attention in students with and without math deficits. Learning disabilities. 6(4), 168-153. [ Doi:10.22098/jld.2017.563].
Pellerone, M. Tommasello, G. Migliorisi, S (2017). Relationship between parenting, alexithymia and adult attachment styles: a cross- sectional study on a group of adolescents and young adults. Clinical Neuropsychiatry.14 (2), 125-134.[ https://psycnet.apa.org/record/2017-21301-001]
Prochaska, J, O.; Norcross, J, C. Theories of psychotherapy (systems of psychotherapy) (intertheoretical analysis). Translated by Yahya Seyed Mohammadi (2015), 12th edition, Tehran: Ravan Publishing House.
Qasimzadeh, S., Afrooz, G., Beh-Pajoh, A., & Shakohi Yekta, M. (2016). The effectiveness of psychotherapy based on the enrichment of family relationships on the parenting skills of mothers and the clinical symptoms of children with behavioral disorders. Psychological studies. 13(1), 7-26. [https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_2828].
Rieffe, C., Oosterveld, P., & Terwogt, M. M. (2006). An Alexithymia Questionnaire for Children: Factorial and Concurrent Validation Results. Personality and Individual Difference, 40(1). 123-133 [Doi:10.1016/j.paid.2005.05.013 ]
Sadri Demirchi, E., & Esmaili Qazi Valoi, F. (2015). The effectiveness of social-emotional skills training on the cognitive regulation of emotions and social skills of children with special learning disorders. Learning disabilities. 5(4), 59-86. [ http://jld.uma.ac.ir/article_433 ]
Sahoo, M.K., Biswasm H., & Padhy, S.K. (2015).Psychological co-morbidity in children with
specific learning disorders. Journal Family Med Prim Care, 4(1), 21-25[ Doi: 10.4103/2249-4863.152243]
Shafii, E. (2017). The effectiveness of enriching intra-family relationships on the social skills of self-confident children and the resilience and expression of excitement of their siblings. Master's thesis. University of Tehran.
Shahi, M., Mohammadi Far, M., & Najafi, M. (2013). Predicting emotional dyslexia based on anxiety and temperament. Research Journal of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. 19(5), 259-266. [ http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1831-fa.html]
Shesh blooki, F., Haroon rashidi, H.(2021). The Effectiveness of Compassion-Based Therapy on Meta-Cognitive Beliefs and Alexithymia in the Elderly. Aging psychology,7(3), 199-210. [  Doi:10.22126/jap.2021.6282.1513]
Soleimani, I., Zahidbablan, A., Farzaneh, G., & Sotoudeh, M. (1390). Comparison of emotional deficiency and social skills of students with learning disabilities and normal students. Learning Disabilities, 1(1), 78-93. [DOI:  JLD-1-1-90-7-6].
Soltani, S. (2017). Comparison of social skills, cognitive regulation of emotion and emotional loneliness in students with learning disabilities and normal students (Master's thesis). Islamic Azad University Marvdasht branch.
Spijkers, W., Jansen, D., Meer, G., & Reijneveld. S. (2010). Effectiveness of a parenting program in a public health setting: a randomized controlled trial of the positive parenting programmer (Triple P) level 3 versus care as usual provided by the preventive child healthcare (PCH). BMC Public Health, 10, 131.[ Doi:10.1186/1471-2458-10-131 ]
Thorberg, F., Young, R., Sullivan, K., & Lyvers, M. (2011). Parental bonding and alexithymia: A meta-analysis. European Psychiatry, 26(3), 187-193.[ Doi:10.1016/j.eurpsy.2010.09.010 ]
Toqeer, S., Aqeel, M., Shuja, K. H., Bibi, A., & Abbas, J. (2021). Attachment styles, facebook addiction, dissociation and alexithymia in university students; a mediational model. Nature -Nurture Journal of Psychology , 1(1), 28 -37.[ Doi:https://doi.org/10.47391/NNJP.4 ]
Warden, D., & Mackinnon, S. (2003). Pro-social children, bullies and victims: An investigation of their socio-metric status, empathy, and social problem-solving strategies. British Journal of
Developmental Psychology
, 21, 367-385 [10.1348/026151003322277757]
White, K. S., Craft, J. M., & Gervino, E. V. (2010). Anxiety and hypervigilance to Cardiopulmonary sensations in non-cardiac chest pain patients with and without psychiatric disorders. Journal of Behavior Research and Therapy, 48(5), 394-40.1[Doi:10.1016/j.brat.2010.01.001]
Wiener, J. & Schneider, B. H. (2002). A multisource exploration of the friendship
Patterns of children with and without learning disabilities. Journal of Abnormal Child,
30(2), 127-141.[ Doi:10.1023/a:1014701215315]
Wright, K.N., & Wooden, C. (2013): An Evaluation of a Parent-Developed, Parent-Run Parent Education Program, Journal of Family Social Work, 10(2), 104-183. DOI: [https://doi.org/10.1080/10522158.2012.762596 ]
Yousefi, F., & Khair, M. (1381). Examining the reliability and validity of Matson's social skills scale and comparing the performance of high school girls and boys in this scale. Journal of social and human sciences of Shiraz University, special issue of educational sciences. 18(2), 21-28. http//:magiran.com/p901485.
Zhang, S., Liu, J., Wang, J., Xia, X., Zhang, L., Liu, L., & Jiang, T. (2019). Developing and validating the Learning Disabilities Screening Scale in Chinese elementary schools. International Journal of Educational Research. [Doi:10.1080/10522158.2012.762596]