مقایسه و تحلیل خطا های نوشتاری در دانش آموزان پسر عادی و نارسا نویس دوره ی ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا(س)

2 کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه الزهرا(س)

jld-1-3-91-4-1

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه و تحلیل خطاهای نوشتاری در
دانش آموزان پسر عادی و نارسانویس دوره ی ابتدایی بود. به منظور
انجام این پژوهش ابتدا دو منطقه از بین مناطق آموزش و پرورش
شهر تهران ، وسپس 6 مدرسه ی ابتدایی پسرانه به شیوه ی نمونه گیری
تصادفی از این مناطق برگزیده شد . 75 دانش آموز عادی به صورت
تصادفی و 75 دانش آموز نارسا نویس به صورت نمون ه گیری در
دسترس انتخاب شدند مجموعاً تعداد 150 دانش آموز پسر پایه 5،3،4
دبستان انتخاب شدند . ابزار پژوهش، آزمون محق ق ساخته سنجش
خطاهای نوشتاری، نمون هی دست خط و دیکته ی دانش آموزان
نارسانویس و گفتگو با والدین و معل مان این دانش آموزان بود .
داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و است نباطی مورد
تجزیه و تحلیل قرارگرفت . یافته های پژوهش نشان داد که بین
خطاهای نوشتاری دانش آموزان پسر عادی و نارسا نویس از نظر نوع
و فراوانی خطاها تفاوت معنادار وجود دارد. مقایسه ی خطاهای
نوشتاری بین پای ه ها نشان داد با افزایش پایه ی تحصیلی ، میزان
خطاهادر دانش آموزان عادی به طور چشم گیری کاهش می یابد ؛ اما
در دانش آموزان نارسا نویس با افزایش پایه ی تحصیلی و با ادام ه ی
روش های مرسوم آموزشی (تکرار وتمرین )، و به دلیل مشکلات
ادراکی  شناختی، مشکلات نوشتاری این دانش آموزان همچنان
پایدار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

In the present research the writing mistakes of ordinary elementary school boys and those with dysgraphia, have been compared and analyzed.Research sample was taken from six boy’s elementary school which was selected randomly among educational zones of Tehran city.Sample comprised 150 students of 3rd, 4th and 5th grade; 75 dysgraphic and 75 ordinary students.GPA,samples of handwriting and dictation of both groups were collected for assessment ,and a few interviews were conducted with

نویسندگان [English]

  • M Akhavan Tafti 1
  • S Asadi Bideshki 2
1 Scientific Board member/ Alzahra University
2 M.A Student of Psychology, Alzahra University
چکیده [English]

In the present research the writing
mistakes of ordinary elementary school boys and
those with dysgraphia, have been compared and
analyzed.Research sample was taken from six boy’s
elementary school which was selected randomly
among educational zones of Tehran city.Sample
comprised 150 students of 3rd, 4th and 5th grade; 75
dysgraphic and 75 ordinary students.GPA,samples of
handwriting and dictation of both groups were
collected for assessment ,and a few interviews were
conducted with teachers and parents of dysgraphic
students. Data was analyzed using descriptive and
inferential statistics and content analysis. Results
showed there is a significant difference between the
two groups in the type and frequency of writing
mistakes.A remarkable finding of this research is
about the result of between-grade comparisons which
showed a substantial decrease in types and frequency
of writing mistakes in ordinary students as grades
increase, while there was an increase or consistency
in writing mistakes over time in dysgraphic students.
Thus it can be councluded that dysgraphic students
don't benefit from the instructions that is based on
drill and repetition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • dysgraphic students
  • writing mistakes
  • ordinary students
احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا( 1382 ). اختلال های یادگیری از نظریه تا عمل. تهران: نشر ارسباران.
اسلاوین، رابرت( 2000 ). روانشناسی تربیتی( نظریه و کاربست). ترجمه یحیی سیدمحمدی( 1385 ). تهران :
نشرروان.
اله یار ترکمن ، علی ( 1379 ). بررسی ویژگ یهای روان شناختی کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری در
مقایسه با کودکان عاد . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران.
مقایسه و تحلیل خطاهای نوشتاری در دانش آموزان پسر عادی و نارسانویس دوره ی ابتدایی
26
بابا پور خیرالدین، جلیل؛ صبحی قرا ملکی، ناصر( 1380 ). اختلالات یادگیری رویکرد تشخیصی و درما ن . ی
تهران: نشر سروش.
تبریزی، مصطفی( 1389 ). درمان اختلالات دیکته نویسی. تهران: نشر فرا روان.
جعفر پور، عبدالجواد( 1375 ). مقدمه ای بر آزمون شناسی زبان. شیراز: دانشگاه شیراز.
دادستان، پریرخ( 1379 ). اختلال های زبان در روش های تشخیص و باز پروری. تهران: نشر سمت.
داکرل، جولی؛ مک شین، جان( 2004 ). رویکرد شناختی به مشکلات یادگیری کودکا . ن ترجمه عبدالجواد
احمدی و محمودرضا اسدی ( 1386 ). تهران: انتشارات رشد.
دیویس رونالد دی، الدون، ام. براون( 1987 ). موهبت نارساخوانی، ترجمه ی مهناز اخوان تفتی و
فیضی( 1384 )، تهران. دانشگاه الزهرا.
زندی، بهمن( 1373 ). بررسی مشکلات املائی از دیدگاه یافته های علم نوین زبانشناسی گزارش تحقیقات ی.
تهران: دفتر برنامه ریزی آموزشی.
سلیکوویتز، امیل. ( 2002 ). اختلال در خواندن وسا یر مشکلات ی ادگیری.ترجمه عل ی اضعر احمد ی و
مسعود براتیان ( 1384 ). تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
سیاح، نیمتاج( 1386 ). ناتوانی های یادگیری، تهران: نشر مدبر.
سیف، سوسن( 1386 ). ناتوانی های یادگیری، تهران: نشر نور فاطمه(ع).
سیف نراقی، مریم و نادری عز ت الله( 1389 ). نارسایی های ویژه ی یادگیری. تهران: نشر ارسباران.
شکیبا، ابوالقاسم( 1381 ). بررسی می زان تأثیر روش دو جانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماع ی
دانش آموزان نارساخوان پایه پنجم ابتدایی منطقه جوین سبزوار. پای ان نامه کارشناس ی ارشد داشکده
روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
صفار پور، عبدالرحمن( 1379 ). الگوهای یاد دهی  یادگیری گام به گام انشاء فارسی. تهران: نشر مدرسه.
فلاد، ج یمز؛ سالوس، پیتر( 1985 ). زبان و مهار تهای زبا ن . ی ترجمه عل ی آخش ینی ( 1369 ). مشهد : نشر
آستان قدس رضوی.
کریمی، یوسف( 1389 ). اختلالات یادگیری. تهران: نشر ساوالان.
Journal of Learning Disabilities, Summer 2012 مجله ی ناتوانی های یادگیری، تابستان 1391
Vol.1, No.3/6-28 6-28/ دوره ی 1، شماره ی 3
27
، 5) کیانی، غلامرضا( 1371 ). نقش خطاهای زبان آموزان در فرآیند یادگیری زبان دوم. فصلنامه مدرس ، 1
.29-26 ،( 6 و 7
گورمن، جین چنگ( 2000 ). اختلالات عاطفی و ناتوا نیه ای یادگی ری در کلا سه ای ابتدا ی . ی ترجمه
حجت الله راغب ( 1384 ). تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی.
لرنر، ژ انت( 2000 ). ناتوان یهای یادگیری: نظری هها، تشخیص و راهبردهای تدری . س ترجمه ع صمت دان ش
1384 ). تهران: نشر دانشگاه شهید بهشتی. )
، میر حسنی، اکبر؛ طوسی، آ توسا( 1375 ). پردازش زبان در کودکان. مجله علمی -پژوهشی علوم انسا نی، 6
.18-17
میر عمادی، علی( 1373 ). نقش تشدید در زبا ن فارس  . ی مجموعه ی مقالات دوم ین سم ینار زبان شناس ی
نظری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
والاس، جرالد و مکلافلین، جیمز( 1995 ). ناتوانیهای یادگیری: مفاهیم و ویژگ یه .ا ترجمه محمدتق ی
منشیطوسی ( 1379 ). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
Cataldo, S.& Ellis, N.(2005). Interactions in the development of spelling, reading and
phonological skills,11(2), 86-109.
Goulandris,n.(1990) . English spelling: children and learning. In :R.E,Asher.Encyclopedia
of language and linguistics , 3, oxford university press.
Kushki, Ilyas, F. &Chau ,T.(2009).Changes in Kinesthetics and Kind Matic oF Hand
writing during a prolonged writing task in childern with and without dysgraphia
."Research in Developmental Disabilities.
Lerner, w. (2008). Learning Disabilities, Theories, Diagnosis and Teaching Strategies.
Boston,Houghton Mifflin .
Lyon, G.,Fletcher,J., Shaywitz,S., Shaywitz, B.,Wood, B.,& Schulte, A. (2001). Rethinking
learning disabilities.IN" Rethinking special education for a new century",Thomas B
Fordham Foundation & Progressive policy Institute. Washington DC.
Mercer,C D., Pullen, PC. (2009). Students with learning disabilies. 7th edn,Upper Saddle
River, New Jersy.
Montgomery , D. (1997). Spelling . London T cassell.
Petra.G., Reinhard.R., Christian,G.,Uwe-Jens,G., Daniela,F., Hans-Joachim., Werner, A., &
Bernard, B. (2002). Phonological processing in dyslexic children; A study combining
functional imaging and event related potentials. Neuroscience Letters.
Rapp,B , Mcclosky, M, Baum,S. (2010). Represntation of letter position in spelling :
Evidence from acquired dysqraphia. Journal of cognition, 3(1), 115-120.
Rosenblum ,s, Aloni ,T., & Josman, M. (2010). Relatioships between hand writing
performance and organizational abilities among children with and without dysgraphia:
Apreliminarystudy. Journal Research in developmental disabilities, 11(3), 31-35.
Rubba, J.(2003). Phonological awareness skills and spelling skills in English. Department
of linguistics. California poly state University. San Luis
Shapiro, J., Rich, R., (1999). Facing Learning Disabilities in the Adult Years, New York :
Oxford University Press.
Waters. G., M. Bruck: Malus–Abramwitz (1998).The role of linguistic and visual
information in spelling: A developmental study. Journal of experimental child
psychology, 45, 112-136.
Wray, D. & Medwell, J .(1995). Teaching primary English. Routledge.