اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر انگیزه‌پیشرفت و بهزیستی‌روان شناختی دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

10.22098/jld.2020.1050

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر انگیزه‌پیشرفت و بهزیستی‌ روان­شناختی دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیة دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری 9 الی 14 سال شهرستان پارس‌آباد که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند، است. 40 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبة بالینی، آزمون هوش ریون، پرسش‌نامة مشکلات یادگیری کلرادو، پرسش‌نامة انگیزه‌پیشرفت هرمنس و پرسش‌نامة بهزیستی ‌روان‌شناختی ریف بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که مصاحبه انگیزشی بر انگیزه ‌پیشرفت و بهزیستی‌روان­شناختی دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری اثربخش است. بر اساس نتایج این یافته‌ها می‌توان گفت که مصاحبه انگیزشی باعث ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای پذیرش تغییر شده که این امر خود بهبود عملکرد دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری خاص را به همراه داشته است. همچنین با توجه به ماهیت مصاحبه انگیزشی که یک سبک مشاوره‌ای اثربخش و نوید بخش است، می‌توان از این روش برای ایجاد انگیزه و بهبود سلامت‌روانی دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of motivational interviewing on achievement motivation and psychological well-being of students with learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Sh Mehravar Giglou 1
  • S Ojagi Giglou 2
1 PhD Student in Higher Education Management, Allameh Tabatabai University of Tehran
2 Master of Clinical Psychology
چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the effect of motivational interviewing on the achievement motivation and psychological well-being of students with learning disabilities. The research method was experimental with pretest-posttest design in control group. The statistical population includes all students with learning disabilities aged 9-14 years of Parsabad city who were studying in the academic year 2017-18. Forty students were selected by sampling and were randomly assigned in experimental and control groups. Search tools included Structured Clinical Interviewing, Raven Intelligence Test, Colorado Learning Problems Questionnaire, Hermes achievement motivation Questionnaire, and Reef Psychological Well-being Questionnaire. Data were analyzed by multivariate analysis of variance. The findings of the study showed that achievement motivation interviewing had influence on the achievement and psychological well-being of students with effective learning disabilities. Based on these findings, it can be said that motivational interviewing has motivated students to accept change, which in turn led to improve performance of students with specific learning disabilities. Also, given the nature of motivational interviewing, which is an effective and promising counseling style, this method can be used to motivate and improve the mental health of students with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learning disability
  • motivational interviewing
  • psychological well-being
  • achievement motivation
پورشریفی، حمید؛ زمانی، رضا؛ مهریار، امیر هوشنگ و رجب، اسدالله (1387). تأثیر مصاحبه‌انگیزشی بر بهبود شاخص‌های سلامت جسمی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو. مجلة روانشناسی معاصر، 2 (3)، 3-14.
حاجلو، نادر و رضایی شریف، علی (1390). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامة مشکلات یادگیری کلورادو. مجلة ناتوانی‌های یادگیری، 1(1)، 24-36.
سلیمی، جمال و بارخدا، جمال (1397). تحلیل و رتبه‌بندی مهم‌ترین مؤلّفه‌های ناتوانی یادگیری در بین دانش‌آموزان. مجلة ناتوانی‌های یادگیری، 8(1)، 42-70.
سیدعباس‌زاده، میرمحمد؛ گنجی، مسعود و شیرزاد، علی (1382). بررسی رابطة هوش، پیشرفت‌تحصیلی دانش‌آموزان پایة سوم راهنمایی تحصیلی مدارس استعداد درخشان ارستان اردبیل. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل.
عطادخت، اکبر؛ نوروزی، حمید و غفاری، عذرا (1392). تأثیر آموزش حل مسئلة اجتماعی در ارتقای بهزیستی‌روان‌شناختی و تاب‌آوری کودکان دارای اختلال یادگیری. مجلّة ناتوانی‌های یادگیری، 3(2)، 92-108.
علایی‌خرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علایی‌خرایم، سارا (1391). مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزه‌پیشرفت در میان دانش‌آموزان با و بدون‌ناتوانی یادگیری. مجلة ناتوانی‌های یادگیری، 1(3)، 104-85.
محمدخانی، پروانه؛ تابش، علی و منایی فر، شهین (1384). مصاحبة بالینی ساختاریافته برای اختلالات DSM-IV. تهران، انتشارات فرادید.
موحدی، یزدان؛ باباپورخیرالدین، جلیل و موحدی، معصومه (1393). اثربخشی آموزش‌گروهی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر افزایش امید و بهزیستی‌روان‌شناختی دانش‌آموزان. مجله­ی روان‌شناسی مدرسه، 3(1)، 116-130.
نویدیان، علی؛ عابدی، محمدرضا؛ باغبان، ایران؛ فاتحی‌زاده، مریم‌السادات و پورشریفی، حمید (1389). تأثیر مصاحبه‌انگیزشی بر تغییرات سبک زندگی مراجعان مبتلا به پر فشار خون. مجلة دانشگاه علوم پزشکی ایران، 17(71)، 22-38.
هاشمی نصرت آباد، تورج؛ باباپور خیرالدین، جلیل و بهادری خسروشاهی، جلال (1390). نقش سرمایه‌روانشناختی در بهزیستی‌روانشناختی باتوجه به اثرات تعدیلی سرمایه‌اجتماعی. مجلة پژوهش‌های روانشناسی‌اجتماعی، 1(4)، 144-123.
Abbott, S. & McConkey, R. (2006). The barriers to social inclusion as perceived by people with intellectual disabilities. Journal of intellectual disabilities, 10 (3), 275-287.‌
Alaei­­ Kharayim, R. Narimani, M. & Alaei Kharayim, S. (2012). Comparison of self-efficacy beliefs and achievement motivation among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 1 (3), 104-85. (Persian).
Anderman, E. (2020). Achievement motivation theory: Balancing precision and utility. Contemporary Educational Psychology, 101864.‌
Arkowitz, H. & Burke, B. (2008). Motivational interviewing as an integrative framework for the treatment of depression. Motivational interviewing in the treatment of psychological problems, 145-172.
Atadokht, A. Norouzi, H. & Ghafari, A. (2013). The Impact of Problem Solving Education on Cognitive and Resilience Skills and Resilience in Learning of students with learning disability. Journal of Learning Disabilities, 3 (2), 92-108. (Persian).
Atanga, C. Jones, B. Krueger, L. & Lu, S. (2019). Teachers of students with learning disabilities: Assistive technology knowledge, perceptions, interests, and barriers. Journal of Special Education Technology, 0162643419864858.‌
Boehm, J. & Kubzansky, L. (2012). The heart's content: the association between positive psychological well-being and cardiovascular health. Psychological bulletin, 138 (4), 655.‌
Brueggemann, A. (2014). Diagnostic Assessment of Learning Disabilities in Childhood. New York: Springer.
Buică-Belciu, C. & Popovici, D. (2014). Being twice exceptional: gifted students with learning disabilities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 127, 519-523.
Cooper, S. Smiley, E. Morrison, J. Williamson, A. & Allan, L. (2011). Mental ill-health in adults with intellectual disabilities: prevalence and associated factors. The British Journal of Psychiatry, 190 (1), 27-35.‌
Easley Jr, N. Bianco, M. & Leech, N. (2012). Ganas: A qualitative study examining Mexican heritage students’ motivation to succeed in higher education. Journal of Hispanic Higher Education, 11 (2), 164-178.
Faber, J. Luyten, H. &Visscher, A. (2017). The effects of a digital formative assessment tool on mathematics achievement and student motivation: Results of a randomized experiment. Computers & education, 106, 83-96.‌
Fields, A. (2006). Resolveing patient ambivalence: A five motivational interviewing intervention. Portland. Hollifield Associates. 4-8.
Freilich, R. & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities. The Arts in psychotherapy, 37 (2), 97-105.
Gagneur, A. Bergeron, J. Gosselin, V. Farrands, A. & Baron, G. (2019). A complementary approach to the vaccination promotion continuum: an immunization-specific motivational-interview training for nurses. Vaccine, 37 (20), 2748-2756.‌
Gartland, D. & Strosnider, R. (2017). Learning Disabilities and Achieving High-Quality Education Standards. Learning Disability Quarterly, 40 (3), 152-154.
Ghasemzadeh, A. (2011). Effects of group “systematic motivational counseling” (SMC) on university student's academic achievement and test anxiety. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2482-2486.
Gilmour, A. (2020). Teacher certification area and the academic outcomes of students with learning disabilities or emotional/behavioral disorders. The Journal of Special Education, 54 (1), 40-50.‌
Grossman, P. & Niemann, L. (2016). Mindfulness-based stress reduction and health benefits and psychological well-being: a metaanalysis. Journal of Psychosomatic Research, 57, 35-43.
Hajlou, N. & Rezaei Sharif, A. (2011). Evaluation of Psychometric Properties of Colorado Learning Problems Questionnaire. Journal of Learning Disabilities, 1 (1), 24-36. (Persian).
 Hashemi-Nostrat Abad, T. Babapour Khaireddin, J. & Bahadori Khosroshahi, J. (2011). The Role of Cognitive Capitalism in the Life of Cognitive Behavior and the Moderating Effects of Social Capital. Social Psychological Research, 1 (4), 123-144. (Persian).
Krik,S. Gallaghe, J. Cileman, M. &Anastasiow, N. (2014). Educating exceptio Children Boston:Houghton Mifflin Company.
Logan, J. W. Lundberg, O. Roth, L. & Walsh, K. (2017). The Effect of Individual Motivation and Cognitive Ability on Student Performance Outcomes in a Distance Education Environment. Journal of Learning in Higher Education, 13 (1), 83-91.‌
Mohammad Khani, P. Tabash, A. & Tamanehifar, S. (2005). Structured Clinical Interview for DSM-IV Disorders, Tehran, Faradid Publications. (Persian).
Moriña, A. (2019). The keys to learning for university students with disabilities: Motivation, emotion and faculty-student relationships. PloS one, 14 (5), 215-249.‌
Movahedi, Y. Babapour Khiraddin, J. & Movahedi, M. (2014). Effectiveness of group-based training in improving the performance of the therapist and the well-being of the students. Journal of Psychology School, 3 (1), 116-130. (Persian).
Narimani, M. Mohammad Amini, Z. Zahed, A. & Abolghasemi, A. (2015). A comparison of effectiveness of training self-regulated learning strategies and problem-solving on academic motivation in male students with academic procrastination. Journal of school psychology, 4, 139-155. (Persian)
Navidian, A. Abedi, M. Baghban, I. Fatehizadeh, M. & Poursharifi, H. (2010). The Impact of Motivational Interviewing on the Lifestyle Changes in Patients with Hypertension. Iranian Journal of Medical Sciences, 17 (71), 22-38. (Persian).
Plata, M. Trusty, J. & Glasgow, D. (2005). Adolescents with learning disabilities: Are they allowed to participate in activities? The Journal of Educational Research, 98 (3), 136-143.
Poursharifi, H. Zamani, R. Mehriar, A. & Ragab, A. (2008). The Impact of Motivational Interviewing on Improving Physical Health Indicators in People with Type 2 Diabetes, Contemporary Psychology, 2 (3), 3-14. (Persian).
Ryff, C. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57 (6), 1069.
Salimi, J. & Barkhoda, J. (2017). Analysis and ranking the most important components of students learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 8 (1), 42-70. (Persian).
Seyed Abbaszadeh, M. Gangi, M. & Shirzad, A. (2003). Investigating the Relationship of Intelligence, Academic Achievement of Third Grade Students of Harastan Talent Schools in Ardabil. M.Sc. Management and Planning Organization of Ardabil Province. (Persian).
Sideridis, G. (2005). Classroom goal structures and hopelessness as predictors of day-to-day experience at school: Differences between students with and without learning disabilities. International Journal of Educational Research, 43 (5), 308-328.
Willcutt, E. Boada, R. Riddle, M. Chhabildas, N. DeFries, J. & Pennington, B. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screening measure. Psychological assessment, 23 (3), 778.