مقایسه ی تحول زبان کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

jld-3-3-93-3-7

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه ی تحول زبان کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی با
کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی بود. جامعه ی پژوهش حاضر شامل کل یه ی دانش آموزان دختر و
1390 بود. نمونه این پژوهش 30 - پسر دارای اختلالات یادگیری شهر شیراز در سال تحصیلی 91
دانش آموز دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی و 34 دانش آموز دارای اختلالات یادگیری کلامی مراکز
اجرا شد . نتایج تحلیل واریانس دو طرفه نشان Told مشکلات یادگیری شیراز بودند . آزمون تحول زبان
داد بین کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی با کودکان دارای اختلالات یادگ یری کلامی در
مقیاس تحول زبان تفاوت معناداری وجود دارد . با این حال، بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری
وجود ندارد . می توان نتیجه گرفت که تشخیص اختلالات یادگیری کلامی و غیرکلامی با استفاده از
امکان پذیر بوده، پس استفاده از این مقیاس توصیه می شود. Told نیم رخ نمرات استانداردتحول زبان

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparison of developmental language of children with verbal and nonverbal learning disabilities

نویسندگان [English]

  • H Haroon Rashidi 1
  • F Moradimanesh 2
1 Corresponding Author: Assistant professor of Psycology, Dezful Branch, Islamic Azad University
2 Assistant professor of Psycology, Dezful Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]

The main objective of this study was to compare developmental language
in children with the study sample included all students in learning disabled
boys and girls in the city of Shiraz in the school year 2012-2013. The
sample of this research contains 30 students nonverbal learning disabilities
and 34 students verbal learning disabilities who refered to learning problems
center in Shiraz. Test of language development (TOLD) is administered.
The results of MANOVA showed that there are significant differences
between children with nonverbal learning disabilities and with verbal
learning disabilities in Told-3 scale. However, sex differences were not
significant. It can be concluded that of Told standard score profile could be
used in diagnosis of two group of student with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • developmental language
  • nonverbal
  • learning disabilities
  • verbal
انجمن روان شناسی آمریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شده چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های
روانی. ترجمه ی هامایاک آودیس یانس و محمدرضا نیک خواه( 1388 )، چاپ اول. تهران: نشر سخن.
مقایسه ی تحول زبان کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و کودکان دارای ...
110
احدی، بتول( 1373 ). مقایس هی عملکرد دان شآموزان با اختلال یادگیری و دان شآموزان بدون اختلال
یادگیری در مقیاس هوش وکسلر کودکان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
شهیم، سیما( 1385 ). مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان، دستورکار و هنجارها. چاپ
دوم. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
شهیم، سیما و هارون رشیدی، همایون ( 1386 ). بررسی و مقایسه ی عملکرد کودکان دارای اختلالات
یادگیری کلامی و کودکان دارای اختلالات غیر کلامی در خرده آزمون های مقیاس هوشی وکسلر
کودکان، آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کی مت. مجل هی علمی-
.61-92 ،(2) پژوهشی پژوهش در روا نشناسی دانشگاه خوراسگا . ن 32
نیوکامر، فلیس و هامیل، دو نالد دی ( 1998 ). آزمون رشد زبان. ترجمه، انطباق و هنجاریابی از سعید
حسن زاده و اصغر مینایی( 1381 ). چاپ اول. تهران: انتشارات سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور.
هارون رشیدی، همایون؛ جاهدیان پور، فهیمه و عبده پور سبزقبایی، الهام( 1388 ). اختلالات یادگیری
.24- غیرکلامی، ماهنامه تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، 102،13
Cornoldi, C., Rigoni, F., Tressoldi, E. & Vio, C. (1999). Perception of nonverbal emotion
cues by children with nonverbal learning disabilities. Journal of Learning Disabilities,
32(1), 38-48.
Humphries, T. Cardy, J. Worling, D. & Peets, K. (2004). Narrative comprehension and
retelling abilities of children with nonverbal learning disabilities. Brain and congnition,
56(2),77-88.
Katz, l., Goldstein, G. & Beers, S. R. (2010).Learning disabilities in older adolescents and
Adults;Clinical Utility of the Neuropsychological perspective. Kluwer Academic
Publishers: New York.
Kaufman, A. S. (2001). Essentials of WISC-III and WPPSI-R assessment. New York: John
Wiley & Sons. Inc.
McDonough-Ryan, P., DelBello, M., Shear, P.K., Ris. M., Soutullo, C. & Strakowski, S.
M. (2002). Academic and cognition abilities in children of parents with bipolar
disorder: A test of the nonverbal learning disabilities model Journal of Clinical &
Experimental Neuropsychology, 24(3), 280-286.
Molenar-Klumper, M. (2002). Non-verbal learning disorder: characteristics, diagnosis and
treatment within an education setting.Londan,GBR:Jessica Kingsley Publishers.
Rourke, B. P. (1995). Syndrome of nonverbal learningisabilities. Neuro psychological
manifestations. New York: Guilford press.
Russell, C. (2004). Understanding nonverbal learning disorders in children with spina
bifida.Teaching Exceptional Children, 36(4), 8-16.
Stothers, M. E. & Cardy, J. (2012). Oral language impairments in developmental disorders
characterized by language strengths: a comparison of asperger syndrome and nonverbal
learning disabilities. Research in Autism Spectrum Disorders, 6(1),519-534
Tanguay, P. (2003). Nonverbal learning disabilities at school educating students with NLD,
Asperger syndrome, and related conditions. British Journal of Educational Psychology,
73(3).445-454.
Zarbakhsh, M. R., & Haroon rashidi, H. (2012).Comparison of social understand ing (based
on mind theory) and Its dimensions in students with verbal learning disabilities (VLD)
and nonverbal learning disabilities (NLD), Indian J. Edu. Inf. Manage,1(6), 406-412.