تعیین میزان شناخت آموزگاران دوره ابتدایی منطقه 18 استان تهران از علائم اختلالات یادگیری خاص و تعیین رابطه بین میزان سابقه کاری آموزگاران با میزان شناخت آنان از علائم اختلال یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار، گروه روش‌ها و برنامه‌های آموزشی-درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه روش ها و برنامه های آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

اهداف: هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان شناخت آموزگاران دوره ابتدایی منطقه 18 استان تهران از علائم اختلالات یادگیری خاص و تعیین رابطه بین میزان سابقه کاری آموزگاران با میزان شناخت آنان از علائم اختلال یادگیری خاص بود.
مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی و علّی مقایس ه­ای بود. حجم نمونه با کمک جدول نمونه گیری مورگان 270 نفر آموزگاران دوره ابتدایی منطقه 18 استان تهران تعیین شد. روش نمونه‌گیری در دسترس بود. از ترکیب سه چک لیست معتبر شامل چک لیست سنجش نقاط قوت و ضعف کودک فرم معلم و چک لیست­ های اختلال یادگیری ویژه بر اساس DSM5، آزمون محقق ساخته تهیه شد. جهت انجام روایی آزمون، نظرات استاد راهنما و مشاور اعمال گردید و جهت انجام پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و پایایی کلی 8/0 محاسبه شد که نشان داد آزمون از اعتبار برخوردار است. جهت تحلیل داده‌های پژوهش از نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد میزان شناخت آموزگاران از علائم اختلالات یادگیری خاص بالاتر از حد متوسط است و بین میزان شناخت آموزگاران از علائم اختلال یادگیری خاص و سابقه کاری آنان تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P>).
نتیجه ­گیری: آموزگاران بخشی از ویژگی‌های یک آموزگار حرفه‌ای را که شناخت علائم اختلال یادگیری خاص است دارند؛ ولی باید در نظر گرفت که این تمام دانش نیست و باید به تحقیقات دیگری که به صورت عملی شناخت آموزگاران را می‌سنجد توجه کرد. در آخر پیشنهاد شد آموزگاران در جهت حل مشکلات دانش‌آموزان اقدام کنند و اطلاعات خود را در زمینه پیشنهادها و راه‌حل‌هایی که به دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری خاص ارائه می‌دهند تقویت کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Determining the level of Recognition of Elementary School Teachers in District 18 of Tehran Province with symptoms of Specific Learning Disorder and Determining the Relationship between Work Experience and Recognition with Symptoms of Specific Learni

نویسندگان [English]

  • Bahareh Eftekhari 1
  • Tayebeh Ferdousi 2
  • Mohammad Javadipour 3
1 MA, Department Curriculum Planning, psychology and Educational Science Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Methods and Curriculum, psychology and Educational Science Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Methods and Curriculum, psychology and Educational Science Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: This study intended to determine the level of Recognition elementary school teachers in District 18 of Tehran County had about the symptoms of specific learning disorders (SLDs) and the relationship between their work experience and the level of their Recognition regarding a specific learning disorder.
Methods: This study used the descriptive approach and the survey research method and Causal-comparative. The sample size (n=270 elementary school teachers in District 18) was determined by using Morgan Table. The participants were selected using convenient sampling methods. The three forms of the valid including checklist the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ, Goodman, 1997) (for the teacher) and the two Learning Disorder Checklist based on DSM-5 were combined to develop the researcher-made questionnaire. The views expressed by the Supervisor and the Advisor were applied in determining content validity of the questionnaire, and Cronbach's alpha was used to assess its reliability. The calculated overall reliability was 0.8, which indicated the acceptable reliability of the questionnaire. were calculated in SPSS for data analysis. 
Results: The Results showed that the teachers had higher than the average level of Recognition about SLDs. However, there were no significant relationship between the teachers' level of Recognition about the SLD and their work experience at the significance level > 0.05.
Conclusion: The studied teachers had one of the qualities of a professional teacher (Recognition about the symptoms of SLDs), but this is not all the Recognition that professional teachers have. Consequently, further studies must be conducted to assess elementary teachers' practical Recognition. In the end it was suggested teachers should take actions for solving these students' problems and increase their own information regarding the suggestions and the solutions they offer to students with SLD.    

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teachers
  • Specific Learning Disorder
  • Level of Recognition
  • Survey Method
پرهون، ک. (1396). نقش معلمان در شناسایی و کاهش مشکلات یادگیری دانش ­آموزان: راهبرد­هایی برای خانواده، پیش ­دبستان و مدرسه. تعلیم و تربیت استثنایی، 5(148)، 9-20. http://exceptionaleducation.ir/article-1-1317-fa.html
جلیلی، ف. (1384). بررسی میزان ناتوانی‌های یادگیری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و میزان آگاهی شناخت معلمین از ناتوانی‌ها درشهر بیرجند. مجله تعلیم وتربیت کودکان استثنایی، 48، 26-32. http://exceptionaleducation.ir/article-1-1906-fa.html
دلاور، ع. (١٣٨٦). روش ­های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: انتشارات پیام نور.
رسولی، ی.، و حسینی نیک، س. (1397). بررسی میزان آگاهی معلمان مقطع ابتدایی استان کهگیلویه و بویر احمد از اختلالات یادگیری، همایش کشوری و جشنواره کودکان با نیازهای خاص، اصفهان. https://civilica.com/doc/773009  
شمالی احمد‌آبادی، م.، صداقت احمد آبادی، ف.، گرامی، م. ح و بهجت، آ. (1396). بررسی میزان آشنایی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اردکان با اختلالات یادگیری دانش‌آموزان، پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران. https://civilica.com/doc/654486/
صادقیان، ز. (1394). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه اختلال یادگیری ویژه (فرم ویژه معلم) بر اساس کتاب راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (2013). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. [DOI: 10.22098/JLD.2023.11088.2028]
عبدی، ب.، صادق موسوی، خ.، قدیری نژادیان، ف.، جهرمی، م و پناهی ابوذر، ش. (1388). بررسی میزان آگاهی معلمان دبستانی از ناتوانی‌های یادگیری دانش‌آموزان. نشریه کودکان استثنایی، 9(4)، 345-356. http://joec.ir/article-1-304-fa.html
فرگوسن، ج. ا و تاکانه، ی. (۱۳93). تحلیل آماری در روان‌شناسی و علوم تربیتی، (ترجمه‌ی علی دلاور، سیامک نقشبندی)، تهران: نشر ارسباران. https://www.gisoom.com/book/1627928
گنجی، م. (1400). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 جلد دوم، تهران: انتشارات ساوالان.
محمدی، د. (1385). ارتباط اختلالات رفتاری، راهبردهای مقابله‌ای و هوش هیجانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. https://www.academia.edu/35080645
مولایی دزکی، ن.، باقری قلعه سلیمی، ا و پیروز، م. (1397). بررسی شناخت معلمان دوره ابتدایی منطقه بازفت از میزان اختلالات یادگیری در سال تحصیلی95-96، همایش کشوری و جشنواره کودکان با نیازهای خاص، اصفهان. https://civilica.com/doc/773020/
نظری، س.، کوتی، ا و سیاحی، ح. (1391). ملاک­ های تشخیصی اختلالات یادگیری در مقیاس هوشی تجدید نظر شده وکسلر کودکان. مجله تعلیم و تربیت استثنایی تهران، 12(109)، 36-45. http://exceptionaleducation.ir/article-1-521-fa.html
References
Abdi, B., Moosavi, S. K. S., Ghadiri nejadian, F., Jahromi, M., & Panahi Aboozar, S. (2010). Teachers Knowledge on Learning Disabilities in Primary Schools. Journal Exceptional children, 9 (4), 345-356. (Persian) http://joec.ir/article-1-304-fa.html
Alahmadi, N. A., & El Keshky, M. E. S. (2019). Assessing primary school teachers’s knowledge of specific learning disabilities in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Educational and Developmental Psychology, 9(1), 9-22.‏ [DOI: 10.5539/jedp.v9n1p9]
Arifa, S., & Siraj, S. S. (2019). A descriptive study to assess the knowledge and attitude of primary school teachers regarding learning disabilities among children in selected schools of district Pulwama Kashmir. IP Journal of Paediatrics and Nursing Science, 2(1), 19-32. [DOI: 10.21275/SR21131115948]‏
Basim Ali, C. T., Fysal, N., Akhila Thasneem, A., Aswathy, P. S. (2019). Assessment of knowledge level on learning disability among primary school teachers. International Journal of Contemporary Pediatrics, 6(2), 1-5. [DOI: 10.18203/23493291.ijcp20190545]
Delavar, A. (2007). research educational and psychological. Tehran: Payam Noor Publications. (Persian). https://www.gisoom.com/book/11018856
Dhindsa, H., Borana, H., Yadav, J., Jangid, J., Gharu, K., Khawa, S. P., & Kumar, A. (2022). Knowledge regarding learning disabilities in children among primary school teachers. International Journal of Community Medicine and Public Health, 9(1), 235-239.  [DOI: 10.18203/2394-6040.ijcmph20215003]
Ferguson, G. A., & Takane, Y. (2014). analysis in psychology and education (Translated by Ali Delavar, Siamak Naqshbandi), Tehran: Arsbaran Publishing House. (Persian). https://www.gisoom.com/book/1627928
Ganji, M. (2021). Psychopathology based on DSM-5 Volume II, Tehran: Savalan Publications. (Persian). https://www.gisoom.com/book/11108847
Jalili, F. (2005). Investigating the level of learning disabilities of primary school students and the level of teachers' awareness of disabilities in Birjand city. Journal of Education and Training of Exceptional Children, 48, 26-32. (Persian).  http://exceptionaleducation.ir/article-1-1906-fa.html
Javaid, H. I., Roheen, A., Saleem, S., Kanwal, S., & Qamar, R. (2022). Awareness and knowledge of learning disabilities among school teachers. Rawal Medical Journal, 47(2), 451-451.
Khanal, A., Rai, M., & Mandal, P. K. (2021). Knowledge on Learning Disabilities Among Primary School Teachers of Selected Schools in Municipality of Morang. Journal of Psychiatrists' Association of Nepal, 10(2), 3-7.‏ https://www.nepjol.info/index.php/JPAN/article/view/48989
Kirk, S., Gallagher, J. J., & Coleman, M. R. (2014). Educating exceptional children. CengageLearning. https://books.google.com/books/about/Educating_Exceptional_Children.html?id=kVo8AwAAQBAJ 
Kocsis, J. (2016). Primary Teachers’Knowledge About Learning Disabilities (Doctoral dissertation, Nipissing University). https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/92937/1/primary%20teachers%20knowledge.pdf
Mohammadi, D. (2006). The relationship between behavioral disorders, coping strategies and emotional intelligence. Master's thesis, University of Tehran. (Persian). https://www.academia.edu/35080645
Moulai Dezki, N., Bagheri Qale Salimi, A., and Pirouz, M. (2018). Studying the knowledge of elementary school teachers in Bazfat region about the level of learning disorders in the academic year 95-96, national conference and festival of children with special needs, Isfahan. (Persian). https://civilica.com/doc/773020/
Muktamath, V. U., Hegde, P. R., & Chand, S. (2021). Types of Specific Learning Disability. In (Ed.), Learning Disabilities-Neurobiology, Assessment, Clinical Features and Treatments. IntechOpen.  [DOI: 10.5772/intecopen.100809]
Nazari, S., Kooti, E., & Saiahi, H. (2012). Learning Disorder diagnostic criteria in the revised intelligence standard and Wechsler's Children. Journal of Exceptional Education, 12(109), 36-45. (Persian). http://exceptionaleducation.ir/article-1-521-fa.html
Parhoon, K. (2018). The role of teachers in identifying and reducing learning problems in students: strategies for families, preschool and school, Journal of Exceptional Education, 17(148), 9-20. (Persian). http://exceptionaleducation.ir/article-1-1317-fa.html
Rajesh, R., Amritha, T., Anju, J., Josmy, S., Juley, C., Neenu, A., Sandhya., Srinidhi., Jamuna., & Thabitha. (2022). Assessment of Knowledge Regarding Learning Disabilities in Children Among Primary School Teachers. Journal of Clinical and Biomedical Sciences, 10(2), 48-51. [DOI :10.58739/jcbs/v10i2.5]
Rasouli, Y., & Hosseini Nik, S. (2017). Examining the level of knowledge of elementary school teachers in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces about learning disorders, national conference and festival of children with special needs, Isfahan. (Persian). https://civilica.com/doc/773009
Sadeghian, Z. (2023). Construction and standardization of specific learning disability questionnaire (form teacher) along with its markers (reading, writing, math) based on the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders(2013), EducationalMeasurement, 12(48), 121-151. (Persian).
              [DOI: 10.22098/JLD.2023.11088.2028]
Shomali Ahmadabadi, M., Sedaghat Ahmadabadi, F., Gerami, M. H., & Behjat, A. (2016). Examining the level of familiarity of elementary school teachers of Ardakan city with students' learning disorders, the fifth scientific research conference of educational sciences and psychology, social and cultural harms of Iran, Tehran. (Persian). https://civilica.com/doc/654486/
Westwood, P. S. (2004). Learning and learning difficulties: A handbook for teachers. Aust Council for Ed Research.   https://www.tollou.ir/uploads/AMoaseseh/Book-and-article/Learning-and-Learning-Difficulties-A-Handbook-for-Teachers.pdf