اثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان‌ با اختلال یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران

2 استاد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران

3 کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی

4 مدرس گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران

چکیده

این پژوهش به‌منظور تعیین اثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان‌ با اختلال یادگیری خاص انجام شد. 32 نفر از دانش‌آموزان (16 دختر و 16 پسر) با ناتوانی ریاضی در پایه پنجم ابتدایی به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از تشخیص اختلال ریاضی، از هر گروه 8 نفر به‌عنوان گروه کنترل و 8 نفر به‌عنوان گروه آزمایش قرار گرفتند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC-R)، آزمون ریون و آزمون معلم‌ساخته ریاضی استفاده شد. دو گروه آزمایشی دختر و پسر هر‌کدام به مدت 16 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش مستقیم قرار گرفتند. از هر چهار گروه پیش‌آزمون و پس‌آزمون به‌عمل آمد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس یک‌طرفه تحلیل شد. یافته‌ها نشان دادند که آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه در پس‌آزمون مؤثر بوده است (01/0P <). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص مؤثر است و معلمان می‌توا‌نند از روش آموزش مستقیم برای بهبود عملکرد ریاضی در این دانش‌آموزان استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of direct instruction in math performance of students with specific learning disability

نویسندگان [English]

  • F Nosrat 1
  • B Ghobari Bonab 2
  • M Vakilinejad 3
  • H Afshar 4
1 Corresponding Author: Assistant Professor of Psychology, University of Tehran
2 Professor of Psychology, University of Tehran
3 MA of Psychology, Azad University
4 Lecturer Department of Educational Psychology and Counseling, University of Tehran
چکیده [English]

The present investigation was performed to study the effect of direct instruction on math performance of students with specific learning disability. To this end, 32 students (16 males and 16 females) with specific learning disability were selected through random selection. After diagnosis of these students' math problem, they were divided into two groups: 16 students (8 female and 8 male) were assigned to a control group and the remaining other 16 were assigned to an experimental group (8 female and 8 male). To gather data Wechsler Intelligence Scale-Revised and Raven Matrixes were used to assess participants intellectual functioning and teacher-made Math Inventory were designed to assess the math performance of students. Research design was true experimental design: pre-test, post-test and control group design. Four groups were constituted of following: male experimental, female experimental, male control and the female control groups. Two experimental groups were in treatment condition to whom 16- sixty minute sessions of math teaching with direct instruction method were applied. Analysis of covariance was used to analysis the data. Result showed greater improvement in experimental group in regard to math performance (P<0.01). This result indicated that direct instruction was a useful method to teach math concepts to students with specific learning disability.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • students with specific learning disability
  • math problems
  • direct instruction
احدی، حسین و کاکاوند، علیرضا (1388).اختلال‌های یادگیری (نظریه تا عمل). تهران: انتشارات ارسباران.
پیرزادی، حجت؛ غباری بناب، باقر؛ شکوهی‌ یکتا، محسن؛ یاریاری، فریدون؛ حسن زاده، سعید؛ شریفی، احمد (1391). تاثیر آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن دانش‌آموزان مبتلا به اختلال خواندن. شنوایی‌شناسی، 21، 1 84-93.
شریفی اردانی، احمد (1389). تأثیر آموزش مستقیم بر یادگیری مفاهیم ریاضی کودکان با اختلال ریاضی. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
غباری بناب، باقر و میراخورلی، الهه (1387).  آموزشمفاهیمریاضیباروشمستقیم. تهران: نشر یسطرون.
کریمی، بهروز (1389). مقایسه‌ی اثر بخشی سه شیوه‌ی آموزش مستقیم، آگاهی واج شناختی و ترکیبی بر کاهش مشکلات املای دانش‌آموزان دبستان. پایان‌نامه‌ی دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
کندال سی فیلیپ (بی‌تا). روان‌شناسی مرضی کودک.  ترجمه بهمن نجاریان و ایران داودی، 1384. تهران: انتشارات رشد.
Adams, G., & Carnine, D. (2003). Direct instruction. In H. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 403–416). New York: Guilford Press.
Ahadi, H., & Kakavand, A. (2007). Learning disorders (theory and practice). Tehran: Dooran Publication. (Persian).
Bar-cole, D.O. (2004). An evaluation of an instense summer reading intervention program. Dissertation of University of Washington.
Bursuck, W.D., & Damer, M. (2007). Reading instruction for students who are at risk or have disabilities. Boston, MA: Pearson/Allyn & Bacon.
Carnine, D., Silbert, J., Kame, E., & Traver, S. (2004). Direct instruction reading (4th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Carnine, D., Silbert, J., Kame, E., Traver, S., & Kathleen, J. (2006). Teaching Struggling and At-Risk Readers: A Direct Instruction Approach. Upper Saddle River NJ: Pearson, pp.17-19, 24-26.
Centeno, B.P. (2005). Defeating the Reading Achievement gap at Forge Elementary: to each according to his needs. Doctorate Dissertation of Education, University of Southern California.
Geary, D.C. (2004). Mthematics and learning disabilities. Journal of Learning Disability. 37, 4-15.
Gersten, R., Jordan, N.C., & Flojo, J.R. (2005). Early identification and interventons for students with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 38 (4): 293-304.
Ghobari-Bonab, B and Mirakhuri, E. (2008). Teaching math concepts with direct method. Tehran: Yastoroon publication.(Persian).
Grossen, B. (2004). Success of a Direct Instaruction Model at a Secondery-Level School with hight-risk Stidents. Reading and Writing Quarterly, 20, 161-178.
Harskamp, E.G., & and Suhre, J.M. (2006).Improving mathematical problem solving: a computerized approach. Computers in Human Behavior. v22 i5. 801-815.
Herbst, M.H. (2005). Faciliting access to the general education mathematics curriculum for students with emotion/behavioral disorders. Dissertation Abstract International, 65, 8, 2948.
Humphries, T., Neufeld, M., Johnson, C., Engels, K., & MaKay, R. (2005). A pilot study of the affect of direct instruction programming on the academic performance of student with intractable epilepsy. Epilepcy & Behavoir. 6 (3), 405-412.
Karimi, B. (2010). Comparison of three methods of education, direct instruction, phonological awareness and spelling problems combined to reduce school children and plan on it. Tehran: master's thesis. (Persian).
Kendall, C. Kendall (2010). Translators: Bahman Najarian and Iran Davoodi, Child Psychopathology. Tehran: Roshd. (Persian).
Kroesbergen, E., & Van Luit, Y.E. (2003). Mathematical interventions for children with special educational needs. Remedial and Special education, 24, 97-114.
Kroesbergen, E., & Van Luit, Y.E. (2005). Constructivist mathematics education for student with mild mental retardation. European Journal of Special Needs. Remedial and special education, 24, 97-140.
Pirzadi, H., Ghobari-Bonab, B., Shokuhiyekta, M., Yaryaryi, F., Hassanzadeh, S., & Sharifi, A. (2012). The impact of direct instruction in phonological awareness Mhartkhvandn progress of students with dyslexia. Audiology, 21, 1, 83-93. (Persian).
Ruth, S., Shalev, R.S., & Gross-Tsur, V. (2001). Developmental dyscalculia. Pediatric Neology, 24 (5), 337-342.
Sharifi, A. (2010). Direct effects of education on children's learning math concepts with mathematical problems. Tehran: master's thesis.(Persian).
Standish, L.G. (2005). The effective of collaborative strategis reading and direct instruction in persuasion on sixth-grade students Persuasive writing and attitude. Dissertation Absract International, 66, 5, 1623.
Stevens, R.J., Slavin, R.E., & Famish, A.M. (1991). The effects of Cooperative Leraning and direct instruction in reading comprehension strategies on main idea identification. Journal of Educational Psychology, 83 (1), 8-16.
Strickland, T.K., Maccini, P. (2010). Strategies for teaching algebrato students with learning disabilities. Focus on Exceptional Children, 34, 1-15.
Susan G.M., Barbara B.L., & John K.B. (2005). Direct Instruction Revisited: A Key Model for Instructional Technology. ETR & D, 53, 4, pp. 41–55. ISSN 1042–1629.
Watkins, C.L., & Slocum, T.A. (2004). The components of direct instruction. In N. E. Marchand-Martella, T.A. Slocum & R.C. Martella (Eds.), Introduction to direct instruction. Boston: Pearson Education.