تأثیر آموزش مهارت‌های ریاضی در محیط چندرسانه‌ای آموزشی بر خودپنداره و یادگیری دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری‌ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی و استاد مدعو دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی

3 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های ریاضی در محیط چند رسانه‌ای آموزشی بر خودپنداره و یادگیری دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری‌ ریاضی انجام گرفته است. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه‌کنترل است. جامعه‌ی آماری شامل دانش‌آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی پایه‌ی پنجم مرکز آموزشی مشکلات ویژه یادگیری شهر نورآباد در سال‌تحصیلی94-1393 است که از بین آنها 30  نفر که در آزمون ریاضیات کی – مت نمره پایین تر از نقطه برش گرفتند با روش نمونه‌گیری‌خوشه‌ای چند مرحله‌ای، انتخاب و به روش تصادفی در دوگروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند.گروه آزمایش 8  جلسه 30‌ دقیقه‌ای آموزش مهارت‌های ریاضی (مهارت‌های جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در محیط چندرسانه‌ای را دریافت کردند. به منظور جمع‌آوری داده ها از آزمون ریاضی کی‌مت، پرسشنامه‌ی خودپنداره‌ی مربوط به مدرسه یسن چین (2004) و آزمون یادگیری محقق استفاده شد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارت‌های ریاضی در محیط چندرسانه‌ای بر افزایش خودپنداره و یادگیری دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری ریاضی مؤثر بوده است (001/0 >P). بنابراین با توجه به پیشرفت فناوری‌های نوین آموزشی و رایانه‌ها در مراکز ویژه یادگیری و محتوای چندرسانه‌ای تهیه شده در این حوزه،  استفاده از این شیوه نوین در جهت آموزش به دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری می‌تواند افق جدیدی را در فرایند آموزشی کشورمان تلقی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of math skills education in educational multimedia environment on self-concept and learning of students with disabilities in learning mathematics

نویسندگان [English]

  • R Moradi 1
  • A Khazai 2
  • A Ahmadi 3
1 Corresponding Author: PhD. Candidate, Department of Educational Technology Faculty of Education & Psychology, Allameh Tabataba'i University
2 PhD Student , Department of Educational Technology Faculty of Education & Psychology, Allameh Tabataba'i University
3 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Tehran Jonob Branch
چکیده [English]

The aim of the current study was to investigate the impact of math skills education in educational multimedia environment on self-concept and learning of students with disabilities in learning mathematics. The research method was experimental with pretest - posttest design and a control group. The statistical population was composed of boy students with math learning disabilities of fifth grade of elementary school in Training centers for specific learning difficulties is Noorabad in academic year of 2014-2015, among them thirty students who received scores below the cut-off point in mathematics test of Key Math were selected by means of multi-stage cluster sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups (n=15). The experimental group received eight 30-minutes sessions of math skills training (skills of addition, subtraction, multiplication and division) in multimedia environment. In order to collect data, Key Math test, questionnaire of self-concept of Jessen School in China (2004) and researcher-made learning test were used. The results of multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that math skills education in educational multimedia environment influences self-concept improvement and learning of students with disabilities in learning Mathematics. (P<0.001). Therefore, according to the development of new educational technologies and computers in specific learning centers and multimedia content provided in this area, using this new method for teaching students with learning disabilities can be considered a new horizon in the educational process of our country.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Multimedia
  • self-concept
  • Learning
  • learning disabilities
  • Mathematical
آریاپوران، سعید؛ امیری منش، مرضیه؛ تقوایی، داود و حق طلب، طاهره (1393). رابطه‌ی ابعاد خودپنداره با انگیزش تحصیلی(خواندن، نوشتن و ریاضی) دانش‌آموزان ابتدایی دارای ناتوانی های یادگیری. مجله ی ناتوانی‌های یادگیری، 4(1)، 125-119.
آقاجانی، سیف الله؛ نریمانی، محمد و آسیایی، مریم ( 1387 ). مقایسه ی هوش هیجانی و خودپنداره دانش‌آموزان تیزهوش و عادی. مجله‌ی پژوهش در حیطه‌ی کودکان استثنایی، 3، 323-317.
امیرتیموری، محمد. حسن (1390). طراحی پیام‌های آموزشی. تهران: سمت.
امیرتیموری، محمدحسن (1389). رسانه های یاددهی یادگیری. تهران: ساوالان.
باباپور، جلیل؛ و صبحی قراملکی، ناصر.(1380 ). اختلالات یادگیری رویکرد تشخیصی و درمانی.  تهران: سروش.
بهرامی، محمد؛ ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد (1392). مقایسه ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش‌آموزا دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. فصلنامه‌ی روان شناسی مدرسه، 2(1)، 79-62.
بیابانگرد، اسماعیل (1390). روش‌های افزایش عزت‌نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
تمجیدتاش، الهام (1390). بررسی تطبیقی تأثیر بازی‌های اجتماعی و بازی های رایانه ای بر رشد کودکان. مجله‌ی پیوند (385)، 41-38.
پور احمد علی، امیر و موسوی پور، سعید. (1393). تولید چندرسانه‌ای آموزشی حساب آموز وتأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی تفریق و تقسیم. مجله ناتوانی‌های یادگیری. 3(3)، 37-25.
زارعی زوارکی، اسماعیل و عوض زاده، ایرج. (1385). چندرسانه‌ای های آموزشی و فرایند یاددهی و یادگیری. ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، 22(4)، 20-16.
زارعی زوارکی، اسماعیل؛ و مرادی، رحیم. (1393). اختلالات طیف اوتیسم: مفاهیم، نظریه‌ها و راهبردهای آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
زمانی، بی بی عشرت؛ سعیدی، محمد؛ و سعیدی، علی. (1391). اثربخشی و پایداری تأثیر استفاده از چندرسانه‌ای‌ها بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی درس ریاضی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(4)، 87 -67.
سادوک، بنیامین جیمز و ویرجینیا، آلکورت سادوک. ( 2007 ). خلاصه روا نپزشکی علوم رفتاری، روا نپزشکی بالینی: ترجمه‌ی رضاعی، فرزین ( 1388 ). تهران، انتشارات ارجمند.
شیرمحمدی، محمد؛ چهار دولی، مصطفی؛ و زرگری، حامد. (1390). مقدمه‌ای بر چندرسانه‌ای. همدان: دانشجو.
شیهان، آنگ. (بی‌تا). عزت‌نفس. ترجمه‌ی گنجی.(1378)،  تهران: انتشارات ویرایش.
صداقتی، لادن؛ فروغی، رسول؛ و مراثی، محمد (1389).  بررسی میزان شیوع نارساخوانی در دانش‌آموزان طبیعی پایه اول تا پنجم   دبستان‌های اصفهان. شنوایی شناسی، 19(1)، 101-94.
صفاریان، سعید؛ فلاح، وحید و میرحسینی، حمزه ( 1389 ). مقایسه ی تأثیر آموزش به کمک نرم افزارهای آموزشی و روش تدریس سنتی بر یادگیری درس ریاضی. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(2)، 36-21.
طالبزاده نوبریان، محسن؛ ابوالقاسمی، محمود؛ عشورینژاد، فاطمه و موسوی، سیدحسین.( 1390 ). بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خودتنظیمی و مؤفقیت تحصیلی دانشجویان. روش‌ها و مدل‌های روان شناسی، 1(4)، 80-65.
عباسیان، راضیه؛ عابدی، احمد؛ نصرآزادانی، سحر و سیفی، زهرا. (1392). نقش راهبردهای فراشناختی خواندن و عادت‌های مطالعه در انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان دختر. مجله ی روان شناسی مدرسه. 3(1)، 36-22.
عبداللهی، سمیرا؛ کیان ارثی، فرحناز و رحیمیان بوگر، اسحق. (1393). طراحی بسته آموزشی چندرسانه ای با تأکید بر مهارت‌های بنیادی یادگیری دیکته و بررسی اثربخشی آن در کاهش علائم اختلال دیکته. مجله ی ناتوانی های یادگیری. 3(3)، 54-38.
عچرش، هادی. (1389). تأثیر آموزش به کمک کامپیوتر بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم. نشریه‌ی علمی پژوهشی فناوری آموزشی، 1(5)، 35-39.
عسگری، علی و خاقانی زاده، مرتضی (1388). آموزش به شیوه ی چندرسانه ای. مجله ی راهبردهای آموزش، 2(4)، 176-173.
عظیمی، اسماعیل و موسوی پور، سعید. (1393). تولید چندرسانه‌ای آموزشی دیکته یار و اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ی دوم با ناتوانی یادگیری املای شهر اراک. مجله ی ناتوانی های یادگیری. 4(1)، 88-73.
عمادی، سید رسول و مظفری مکی آبادی، منصوره. (1395). بررسی تأثیر آموزش چندرسانه ای سبک تبیین بر درماندگی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با ناتوانی های یادگیری. مجله ی  ناتوانی‌های یادگیری، 5(3)، 161-145.
غریبی، فرزانه. (1388). تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی بر یادگیری یادداری مفاهیم ریاضی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر پایه چهارم ابتدایی شهر اراک. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
فردانش، هاشم. (1390). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
قره خانی، احمد و خالدیان، مسعود (1388). آموزش راهبردهای یادگیری دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش. ماهنامه تعلیم وتربیت استثنایی، ( 95-96)، 31-23.
کاکاوند، علیرضا. (1388). شناخت، آموزش و درمان اختلالات اوتیسم. کرج: سرافراز.
کردنوقانی، رسول (1386). آموزش مستقیم به همراه نظریه‌ها، الگوها و راهبردهای آموزشی. تهران: نشر دیدار.
کرک، ساموئل؛ گالاکر، جمیز جی؛ کولمن، ماری رد و آناستازیو، نیک (2009). آموزش و پرورش کودکان استثنایی. علیرضا کاکاوند (1390). چاپ اول.کرج: سرافراز.
مایر، ریچارد ای (2001). یادگیری چندرسانه‌ای. ترجمه ی مهسا موسوی ( 1384 )، چاپ اول، تهران: نشر مؤسسه ی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
محمد اسماعیل، الهه و هومن، حیدرعلی. (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی مت. تهران: سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی کشور.
مرادی، رحیم و زارعی‌زوارکی، اسماعیل. (1395). تاثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی به کمک چندرسانه‌ای آموزشی بر عزت نفس دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری  ریاضی . فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی.
مژده آور، فاطمه. (1385). تأثیر آموزش ریاضی با کمک کامپیوتر بر نگرش و یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان دختر سال دوم رشته ریاضی دبیرستان شهر هشتگرد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
یاوری، ماه نیا؛ یاریاری، فریدون و رستگارپور، حسن. (1385). بررسی اثربخشی نرم افزار آموزشی حساب یار بر یادگیری ریاضیات دانش‌آموزان حساب نارسا. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. 6(3)، 734-713.
Abasian, R., Abedi, A., NasrAzadani, S. & Seifi, Z. (2013). The relationship between reading metacognition strategies and study habits on academic motivation. Journal of School Psychology,1(3):22-36. (Persian).
Abdolahi,S., KianErsi,F.,Rahimian,E.(2013). Designing the multimedia instructive package and investigating its effectiveness on reduction of writing disorder's symptoms. Journal of Learning Disabilities.3(3):38-54 . (Persian).
Adam, T., & Tatnall A. (2010). Use of ICT to Assist Students with Learning Difficulties: An Actor-Network Analysis. IFIP Advances in Information and Communication Technology, 324, 1-11.
Aghajani, S., Narimani, M., Asiaie, M. (2008). Emotional Intelligence Scale and Self-Concept of Gifted and Normal Students. Journal of Research in Exceptional Children,3:317-323. (Persian)
Akhondia, A. (2011). The effective multimedia instruction in remedy spelling disability students specific learning in Iran at year 2009. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 1951–1954
Al-Sabbah, S., Al-Sabbah, S., Abod, F. (2011). Implosions of multiple intelligencetheory and MIDAS scale for educators and students in Jordanian schools. International Journal of Innovation, Management and Technology,2(2),95-108
Amirteamori, MH . (2011). Designing Educational MessagesTehran:Samt. . (Persian).
Amirteamori, MH.(2010).Teaching and learning media. Tehran: savalan. . (Persian).
Arianpour, S., Amirimanesh, M., taghvaie, D., Haghtalab, T. (2014). Relationship between self-concept and academic motivation (reading, writing and math) in elementary students with LD. Journal of Learning Disabilities, 4(1): 119-125. (Persian).
Asghari,A.,Khaghanizadeh,M.(2009). Multimedia-based instructional. Journal of Educational Strategies,2(4):173-176. (Persian).
Azimi,E.,Mosavipour,A.(2013).Instructional multimedia development of dictation assistant (Dicteyar) and its effectiveness on the academic achievement of the second grade students in primary school with dysgraphia in Arak. Journal of Learning Disabilities, 4(1):73-88. (Persian).
Babapour,J.,Sobhi Gharamolki,N.(2001). Learning Disorders Diagnostic and Therapeutic Approach.Tehran:soroosh. . (Persian).
Bahrami,M., Abolghasemi, A., Narimani, M.(2013).Comparing of self-perception and safety measures in students with social anxiety disorder symtoms and normal students. Journal of School Psychology,2(1):62-79. (Persian)
Beabangard, S. (2011). The method of increasing self-esteem in children and adolescents. Tehran: Parents & Coaches. (Persian).
Boser, K., Lathan, C., Safos, C., Shewbridge, R., Samango-Sprouse, C., & Michalowski, M.(2014). Using therapeutic robots to teach studens with autism in the classroom. In K. Boser,
Breazel, C. (2003). Toward sociable robots. Robotics and Autonomous Systems, 42(3-4), 167–175.
Butterworth, B., Varma, S., Laurillard, D. (2011). Dyscalculia: from brain to education. sience, 332(60), 1049-53.
Costa, S., Resende, J., Soares, F., Ferreira, M., Santos, C., Moreira, F. (2009). Applications of simple robots to encourage social receptiveness of adolescents with autism. Conference Proceedings: Annual International Conference of the IEEE on Engineering in Medicine and Biology Society, 5072–5075.
Dowker,A.(2005). Eerly identification and intervention for students With mathematics Difficulties. Journal of Learning Disabilities,38, 328-331.
Echresh, H.(2010).Effect of Computer-Assisted Instruction on Science Achievement. Journal of instructional technology,1(5):35-39. (Persian).
Emadi,R.,Mozafari Maki Abadi,M.(2016).The impact of multimedia learning on explaining the helplessness and social adjustment style in students with learning disability. Journal of Learning Disabilities ,5(3):145-161. (Persian).
Fardanesh,H. (2011). Fundamentals of Educational Technology.tehran: Samt. (Persian).
Freilich, R., Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy, 37(2), 97–105.
Gabel, H. (2001). Electronic Information Source And Evaluation Guide. London: Bowker saur, 73-85.
Geary, D. C. (2004). Mathematics and leaming disabilities. Journal of Learning Disabitites, 37(1), 4-15
Gersten, R., Jordan, N., & Flojo, J. R. (2005). Early identification and Interventions for students with mathematics Difficulties. Journal of Learning disabilities, 38, 293-304.
Gharekhani,A.,Khaledian,M. (2009). Teaching Learning Strategies for Students with Intelligent Learning Disabilities. Exceptional Education Monthly, (95-96), 23-31. (Persian).
Gharibi,F(2009). The Effect of Educational Multimedia on Learning And Recall the Mathematical Concepts of the Students with Mentally Infertile Subjects in the Arak Primary Elementary School. Master's thesis at Allameh Tabataba'i University. (Persian).
Guay, F., Ratelle, C. F., Roy, A. & Litalien, D. (2010). Academic self-concept, autonomous academic motivation, and academic achievement: Mediating and additive effects. Learning and Individual Differences, 20(6), 644-653.
Huang, C. (2011). Self-concept and academic achievement: A meta-analysis of longitudinal relations, Journal of School Psychology, 49(5), 505-528.
Jack, M. Fletcher., Lynn, S. Fuchs., and Marcia, A. Barnes. (2007). Learning Disabilities From Identification to Intervention. New York:.A Division of Guilford.
Kakavand,A.(2009). Recognizing, teaching and treating autism disorders. Karaj: Sarafraz.
Karande, S, Mahajan, V, & Kulkarni, M. (2009). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian Journal of Medical Sciences, 63(9), 382-391.
Ketamo, H., & Suominen, M. (2010). Learning-by-Teaching in Educational Game: Educational Outcome, User Experience and Social Networks. Journal of Interactive Learning Research, 21(2), 237-255.
Khan, T. M. (2010) The effects of multimedia learning on children with different special education needs Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4341–4345.
Kim, B., Park, H., & Baek, Y. (2009). Not just fun, but serious strategies: Using meta-cognitive strategies in game-based learning. Computers & Education, 52, 800–810.
Kim, S., Chang, M. (2010). Computer Games for the Math Achievement of Diverse Students. Educational Technology & Society, 13(3), 224–232.
Kordnoghani,R(2007). Direct instruction, together with the theories, models and educational strategies. Tehran: Publication of the visit. (Persian).
Kork, S., Ghalaker, J. J., Kolman, M. R. & Anastazbo, N. (2009). Education of Exceptional Children. Translate by Kakavand,A(2011).first Edition.Karaj:Sarafraz. (Persian).
Mayer, R. E. (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across different media. Learning and Instruction, 13, 125–139.
Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridg handbook of multimedia learning (pp: 31-48). Cambridge: Cambridge University Press.
Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. The Cambridghand book of multimedia learning, 31-48. Cambridge: University Press.
Mayer,R.E.(2001).Translate by Mosavi,M.(2005). first Edition,Tehran: Institute Higher Education and  Management and Planning Research. (Persian).
Mazzocco, M. M. M. (2003). Math learning disability and math LD subtypes: Evidence from studies of Turner syndrome, fragile X syndrome, and neurofibromatosistype1. Journal of Learning Disabilities, 34(6), 520–533.
Mirenda, P., Turodo, K. (2006). The impact of word prediction software on the written output of the students with physical disabilities. Journal of Special Educational Technology, 25, 223-242.
Mogasale, V. V., Patil, V. D., Patil, N. M., Mogasale, V. (2011). Prevalence of Specific Learning Disabilities Among Primary School Children in a South Indian City. Indian Journal of Pediatrics, 79(3), 1-6.
Mohammad esmail,E.,Eedarali,H.(2002). Adaptation and standardization of Iran Mathematics Test. Tehran: Exceptional Children's Education Organization. (Persian).
Mojdeavar,F.(2006). The effect of computer-aided math education on the attitude and learning of math lessons in female students of the second year of high school mathematics in Hashtgerd. Master thesis, Tehran Teacher Training University. (Persian).
Moradi,R.,ZaraiZavaraki,E. (2016). The Effect of Social Skills Training Using Educational Multimedia on Self-esteem of Students with Mental Disorders. Journal of Psychology exceptional people. (Persian).
National Center for Learning Disabilities. (2006). Dyscalculia:A Quick Look Center for Learning Disabilities, Inc.WWW.Idoline. org. mht.
Newton, D., Eren, R., & Ben-Avie, M. (2013). Visual supports for individuals with autism spectrum disorders. Journal of Special Education Technology, 28(2), 53–58.
Nojabaee, S., Amoopour, M., Azarnoosh, K. (2012). Evaluation Of Revalence And Diversity Of Learning Disorders Among Elementary School Students In Rasht City. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 1(5), 76-98.
Patrick, W.C., Cheung, M., & Ransdell, L.B.(2008). A structural equation model of the relationship between body perception and self-esteem: Global Physical Self-Concept as the Mediator: Psychology of Sport and Exercise. 9(1), 493-501.
Pedrotty, D. (2010). Math disability in children: An overview. Retrived: July 20, 2010, from http://www. schwablearning. org.
Pivec, P., & Pivec, M .(2011). digital Games: changing Education, one raid at a time. International Journal of Game-Based Learning, 1 (1), 1-18.
Pourahmad,A., mosavipour,S.(2014).Educational multimedia production of hesabamooz and its dffectiveness on the academic achievement of minus and division operation of female students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities,3(3):25-37. (Persian).
Reis, M. G. A. D., Cabral, L., Peres, E., Bessa, A., Valente, A., Morais, R., Soares, S., Baptista, A., Aires, A., Escola, J. J., Bulas-Cruz, J. A., & Reis, M. J. C. S. (2010). Using information technology based exercise in primary mathematics technology of children with cerebral palsy and mental retardation: A case study. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 9, 106 – 118.
Sadat Abtahi, M. (2012). Interactive multimedia learning object (IMLO) for dyslexic children. Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47(1), 1206 – 1210.
Saduk, B ., Virginia, Alcorct Sudoku. (2007). Summary of Psychology of Behavioral Sciences, Clinical Psychiatry,translate by Rezaei, Farzin (2009). Tehran:Arjumand Publication. . (Persian).
Safarian,S.,Falah,V.,Mirhosseni,H.(2010). Comparison of the Effect of Teaching Using Educational Software and Traditional Teaching Methods on Learning Mathematical Lessons. Information and Communication Technology in Educational Sciences,1(2):21-36.  (Persian).
Sedaghati,L.,Marasi,M. (2010).Prevalence of dyslexia in first to fifth grade elementary. (Persian).
Seo, Y. Y .,Woo, H. (2010). The identification, implementation, and Evaluation of computer – assisted instruction program in mathematics for students with Learning disability. Journal of Computer & Education, 55(1), 363-377.
Sharma, S. (2013). Qualitative approaches in mathematics education research: challenges and possible solutions. Journal of Education, 2(2), 50-57.
Shihan,A. (1999). Self-esteem.translate by Ganji Tehran:edite Publication . (Persian).
Shirmohamadi,M.,chardoli,M.,Zargari,H.(2011).Introduction to multimedia.Hamedan: Student. . (Persian).
Silver, H., Ruff, M., Iverson, L., Barth, T., Broshek., K., Bush, S., Koffler, P. & Reynolds, R. (2008). Learning disabilities: The need for neuropsychological evaluation. Archives of Clinical Neuropsychology, 23, 217-219.
Talebzadeh,M.,Abolghasemi,M.,Ashvarinejad,F.,Mosavi,H.(2011).A Causal Model for Self-Concept, Self-Regulatory Learning and Academic Achievement. Methods and models of psychology.1(4):65-80. (Persian).
Tamjidtash,E. (2011). A comparative study of the impact of social games and computer games on the development of children. Journal pevand,385:38-41 . (Persian).
Wainer, A., & Ingersoll, B. (2010). The use of innovative computer technology for teaching  social communication to individuals with autism   spectrum disorders. Research in Autism   Spectrum Disorders, 5(1):96-107.
Wiebe, E. & Annetta, L. (2008). Influences on Visual Attentional Distribution in Multimedia. International Journal of Game-Based Learning, 1 (1), 1-18.
Wiznitzer, M., Scheffel, D. L. (2010).  Learning disabilities. In R. B. David, J.  Bodensteiner, D. E. Mandelbaum, & B. Olson (Eds.), Clinical pediatric neurology (pp. 479-492). New York: Demos Medical Publishing.
Woodcack, S. Jiang, H. (2012). Attrabution of the educational outcomes of students with learning disabilities in china. International journal of special education. 27 (2), 1-14.
Yavari,M.,Yaryari,F.,Rastgarpour,H.(2006). The Effectiveness of Educational Calculator Software on Mathematics Learning in Invalid Account Students. Research in exceptional children.6(3).713-734. (Persian).
Zamani,B,.Saedi,M.,Saedi,A.(2011).Effectiveness and Stable Impact of Using Multimedia on Students’ Self-efficacy and Motivation in Mathematics Course.journal information and communication technology in education,2(4):67-87 . (Persian).
Zaraizavaraki,E.,Avazzadeh,E.(2006).instructional Multimedia And proses teaching and learning. Monthly growth of instructional technology,22(4):16-20. (Persian).
Zaraizavaraki,E.,Moradi,R.(2014). Autism Spectrum Disorders: concepts, theories and strategies of ICT-based education. Tehran: Allameh Tabataba'i University Press. (Persian).
Zorofi, M. (2010). The study of student's mathematics lesson learning quality. Procedia Social and Behavioral Sciences, 8, 505–511