نقش عز ت نفس و اضطراب امتحان در پیش بینی رضایت از زندگی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

jld-1-3-91-4-3

چکیده

هدف این مطالعه ، بررسی نقش عز ت نفس و اضطراب امتحان
در پیش بینی رضایت از زندگی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی
بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی است . نمونه ی این پژوهش 60
نفر از دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی دوره ی راهنمایی
شهرستان د لیجان بودند که از میان دانش آموز ان شهرستان دلیجان به
صورت نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب گردیدند . برای جمع
آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت، مقیاس رضایت زندگی، مقیاس
عز ت نفس روزنبرگ و مقیاس اضطراب امتحان استفاده شد . نتایج
و اضطراب (r=0/ ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که عز ت نفس ( 43
با رضایت از زندگی دانش آموزان دارای اختلال ( r=0/ امتحان( 37
نتایج تحلیل رگرسیون چند .(P<0/ ریاضی رابط ه ی معناداری دارند ( 001
متغیری نشان داد که اضطراب امتحان و عز ت نفس برای پیش بینی
رضایت از زندگی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی معنادار
این نتایج بیان می کند که با افزایش سطوح عز ت .(p<0/ هستند( 01
نفس و کاهش سطوح اضطراب امتحان، رضایت از زندگی این
دانش آموزان افزایش می یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of self-esteem and test anxiety in predicting life satisfaction in students with dyscalculia

نویسندگان [English]

  • S Rajabi 1
  • A Abolghasemi 2
  • M Abbasi 3
1 M.A Student of Psychology, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
2 Associate Professor of Psychology University of Mohaghegh Ardabili
3 Ph.D.student of psychology, University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

The purpose of the present study is to
determine role of self-esteem and test anxiety
in predicting life satisfaction in students with
dyscalculia. This research is a correlational
study The research sample consisted 60
students with dyscalculia was selected from
through stage random sampling among students
in the Delijan city. Data were collected using
the Kay-Math Mathematic Test, Self-Esteem
Scale and Test Anxiety Inventory and life
satisfaction Scale. The results of Pearson
correlation coefficient showed that selfesteem(
r=0.43) and test anxiety(r=-0.37) are
related to life satisfaction in students with
dyscalculia (P<0.01). The result of enter
regression showed that self-esteem and test
anxiety explained 22 percent of variance of life
satisfaction in students with dyscalculia. The
results indicated that high levels of self-esteem
and low levels test anxiety increases life
satisfaction in students with dyscalculia..

کلیدواژه‌ها [English]

  • dyscalculia
  • life satisfaction
  • selfesteem
  • test anxiety
ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابی زاد، مهناز؛ کیامرثی، آذر؛ درتاج ، فریبرز ( 1385 ). بررس ی کارآمد ی دو روش
شناختی و منطقی هیجانی در کاهش اضطراب امتحان و بهبود عملکرد تحصیلی. مجل هی اندی ش هه ای
.123-135 ،( 1و 2 ) نوین تربیتی، 2
ابوالقاسمی، عباس ( 1390 ). ارتباط تاب آوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در
دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی با لا و پایین . مجل هی مطالعات روا نشناخت ی، دانشکد هی علوم
.15-22 ،(3) تربیتی و روا نشناسی دانشگاه الزهراء، 7
ابوالقاسمی، عباس، رضایی جمالویی، حسن؛ نریمانی، محمد؛ زاهد، عادل( 1390 ). مقایسه ی شایستگی
اجتماعی و مؤ لّفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت
.6-23 ،(1) تحصیلی پایین، متوسط و بالا. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1
اسماعیلی، محمد؛ هومن، حیدرعلی ( 1381 ). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایرانی کی مت . مجل هی
.332-323 ،(6) پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 4
باعز ت، فرشته؛ صالح صدق پور، بهرام ( 1387 ). مقایسه ی ابعاد حرمت خود در دان ش آموز ان نارساخوان و
.65-80 ،(4) عادی پایه های سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران. مطالعات روا نشناختی، 4
بیانی، محمد؛ کوچکی و گودرزی، حمید ( 1386 ). پایایی و اعتبار مقیاس رضایت از زندگی . مجل هی
.168-259 (3) روا نشناسان ایرانی، 11
تبریزی، مصطفی( 1384 ). درمان اختلالات ریاض . ی تهران: انتشارات فراوان.
خسروی، علی اکبر ( 1390 ). آموزش مؤث ر ریاضی به کودکان دارای ناتوانی های یادگیری . تعلیم و تربیت
.15-22 ، استثنایی، 107
خسروی، معصومه؛ بیگدلی، ایمانالله( 1387 ). رابطه ی ویژگیهای شخصیتی با اضطراب امتحان در
.13-24،(1) دانشجویان. مجل هی علوم رفتاری، 2
نقش عز ت نفس و اضطراب امتحان در پیش بینی رضایت از زندکی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی
60
دلاور، علی( 1380 ). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه ( 1376 ). روش های تحقیق در علوم رفتاری . تهرات، ا نت شارات
آگاه.
خوی نژاد غلامرضا( 1380 ). رو شهای پژوهش در علوم تربیت . ی تهران: انتشارات سمت.
سدریوشان، نجمه ( 1384 ). تأثیر شیوه ی واقعیت درمانی گروهی بر کاهش اضطراب دانش آموزان نوجوان
دختر. فصلنام هی علمی پژوهشی دانش و پژوهش در روا نشناس ی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان،
.34-40 ، (25)7
فراهانی، حسین ( 1386 ). ساخت و رواسازی آزمون تشخیص حساب نارسایی دان شآموزان پای هه ای اول تا
پنجم شهر اصفها . ن رساله ی دکتری روان شناسی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، اصفهان.
محمدی، نادر( 1384 ). بررسی مقدماتی اعتبار و قابلیت اعتماد مقیاس حرمت خود روزنبرگ . مجل هی
.313-320 ،(2) رو ا نشناسان ایرانی، 3
Al-Yagon, M.(2007). Socioemotional and Behavioral Adjustment Among School-Age
Children With Learning Disabilities. The Journal of Special Education, 4, 4, 205-217.
Arthur, A.R.(2003).The emotional lives of people with learning disabilities. British Journal
of Learning Disabilities, 31(1), 25–31.
Baptist, J., Minnie, L., Buksner, S., Kaye, R., Morgan, J.(2007). Screening in the early
years of mathematics: Identifying red flag to support early learners at risk. Orbit, 37(1),
14-19.
Broath, L.(2008). Learning disabilitres and psychological problems in children: An
Overview. http:/www.Schwablearning. Org/Articles.Aspx?r=746.
Buysse, V., Goldman, B. D., & Skinner, M. L.(2003). Seeing effects on friendship
formation among young children with and without disabilities. Exceptional Children,
68(4), 503-517.
Connolly, A.J.(1988). Keymath; A Diagnostic of Inventory of Essential Mathematics . U.
S. A: Guidance Service. Inc.
Coopersmith, S.(1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman and
company.
Diener, E., Emmons, R., Larsen, R., & Griffin, S.(1985). The satisfaction with life scale.
Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
Fordyce, M.W.(1977). The happiness measures: A sixty second index of emotional wellbeing
and mental health. Edison Community press: U.S.A
Freilich, R., Shechtman, Z.(2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and
academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy,
37(1), 97–105.
Gartland, D., & Strosnider. R.(2007). Learning disabilities and young children
Identification and intervention. Learning Disability Quarterly, 30(1), 63-72.
Geary, D.C.(2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning disabilities.
37(1), 4-15.
Geary, D.C.(2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive,
neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences,
20(2), 130-133.
Gillis, A.L.J., Connell, J.P.(2003). Gender and sex-role influences on children’s selfesteem.
Environ Sci, 16(4), 392-397.
Huntington, D.D., & Bender, W.N.(1993). Adolescents with learning disabilities at risk?
Emotional well-being, depression, suicide. Journal of Learning Disabilities, 28(1), 159–
166.
Lancaster, S., Mellard, D., & Hoffman, L.(2001). Experiences of students with disabilities
in selected community and technical colleges. The individual accommodation model:
Accommodating students with disabilities inpost-secondary setting. Available from the
Center for Research on Learning, Kansas University, Lawrence Kansas.
Lufi, D., Darliuk, L.(2005). The interactive effect of test anxiety and learning Disabilities
among adolescents. International Journal of Educational Research, 43(2), 236–249.
Lufi, D., Elner, E., & Levi, N.(2004). Assessment of ability, cognitive skills and personality
characteristics of Adolescents with learning isabilities. Issues in Special Education and
Rehabilitation, 19(1), 69–82.
Lyon, R.(2000). Developing reading skills in young children. Lecture summary PDF
document. Learning Disabilities Association of America(LDA).
Maltaby, J., Day, L., Mccutcheon, L.E., Gillett, R., Houran, J., Ashe, D.D.(2004).
Personality and coping: A context for examining celebrity worship and mental health.
British Journal of Psychology, 95(3) , 411-428.
Mazz Cco, m.m.m., Thompson, R.E.(2005). Kindergarten predictors ot math learning
disability. Learning didabilities research & practice, 20(3), 172-145.
McNulty, M.(2003). Dyslexia and the life course. Journal of Learning Disabilities, 36(4),
363-381.
Patil, M., Saraswathi, G., & Padakannaya, P.(2009). Self-esteem and Adjustment among
Children with Reading and Writing Difficulties. Stud Home Comm Sci, 3(2) 91-95.
Pavot, W., Dienner, E.(1993). The affective and congnitive context of self-reported
measure of subjective well-being. Social Indicators Research, 28(1), 1-20 .
Pomerantz, P.M., Saxon, J.L.(2001). Conceptions of ability as stable and self- evaluative
processes A longitudinal examination. Child Development, 72(1), 152-173.
Raj, P., Agarwal, S.(2005). Behavioural Intervention in School Setting. Enhancing Self
Esteem and Controlling Behavioural Problems. National Academy of Psychology,
50(4), 348-351.
Redden, S.A.(2000). Self esteem and intrinsic motivational effects of using a constructivist
and behaviourist approach to a computer usage in 5 grade Hispani classrooms.
Dissertation Abstracts International, 62, 464A.
Rosenberg, M.(1979). Conceiving the self. New York: basic Books.
Saracoglu, B., Minden, H., Wilchesky, M.(2002). The adjustment of students with learning
disabilities to university and its relationship to self-esteem and self-efficacy. Journal of
Learning Disability, 35(1), 87-96.
Sideridis, G.D.(2006). Understanding low achievement and depression in the LD: Agoal
orientation approach. International Review of Research in Mental Retardation, 31(2),
215–229.
Sideridis, G.D.(2007). International approaches to learning disabilities: More Alike or more
different? Learning Disabilities Research & Practice, 22(2), 210–215.
Smith, E.E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Loftus, G.(2002). Atkinson and
Hilgard's introduction to psychology. (14th ed). New York: Wadsworth Publ.
Speilberger, C.D.(1980). Preliminary Professional Manual for the Test Anxiety
Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.
Stevens, S.A.(2001). Test anxiety and beliefs about testing in college students with and
without learning disabilities. Dissertation Abstracts International, 61, 7–11.
Wells, D.(2007). Anxiety, in sight and appreciation. Mathematics teaching, 147(1), 8-11.
Wiener, J.(2004). Do peer relationships foster behavioral adjustment in children With
learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 27(1), 21–30.