اثربخشی آموزش ایزی‌مایند بر اضطراب ریاضی و خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه خلیج فارس

2 استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس

10.22098/jld.2020.1044

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ایزی‌مایند بر اضطراب ریاضی و خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضی بود. طرح پژوهش از نوع آزمایشی به صورت پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی مراجعه‌کننده به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش شهر دزفول در سال تحصیلی 97-1398 تشکیل می‌دادند (157 نفر). از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند 40 نفر که ویژگی‌های لازم بر اساس پرسشنامه تشخیص اختلال ریاضی ملک‌پور، آزمون وکسلر و ملاک‌های ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی را داشتند فهرست شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی و مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان بود. گروه آزمایش به مدت 14 جلسه ۶۰ دقیقه‌ای و به‌صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفت. داده‌های حاصل از پژوهش با آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد آموزش ایزی‌مایند در گروه آزمایش موجب بهبود اضطراب ریاضی وخودکارآمدی ریاضی شده است و این تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار بوده است (۰۵/0P<). با توجه به یافته‌های به‌دست‌آمده از مطالعه حاضر می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آموزش ایزی‌مایند می‌تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای در بهبود اضطراب ریاضی وخودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of EASY Minds on mathematics anxiety and mathematics self-efficacy in students with dyscalculia

نویسندگان [English]

  • Z Bonyadi 1
  • Y Dehghani 2
  • F. S Hosseini 2
1 M. A. in Educational Psychology, Persian Gulf University
2 Assistant Professor of psychology, Persian Gulf University
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effectiveness of EASY Minds on mathematics anxiety and mathematics self-efficacy in students with dyscalculia. This study was quasi-experimental using a pre-test, post-test, with a control group design. The statistical population consisted of 157 students with dyscalculia who referred to the Center of Learning Disabilities of Department of Education in Dezful in 2018-2019 school year. Using convenience sampling and considering the requirements of the research project based on Malekpour Dyscalculia Diagnosis Questionnaire, Wechsler Intelligence Scale of Children, the fifth Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder (DSM-5), 40 students were selected and assigned to an experimental group (n=20) and a control group (n=20). The measurement tools were mathematics self-efficacy Questionnaire and mathematics anxiety Scale. The experimental group received 14 sessions (60 minutes each) of group training. For data analysis, mixed variance analysis with repeated measures design is used. Findings showed that EASY Minds training has a significant effect on mathematics anxiety and mathematics self-efficacy and this effect remains unchanged in the two-month follow-up phase (P<0.05). Finally, we can conclude that EASY Minds training, as an effective and functional intervention, could be used to improve mathematics anxiety and mathematics self-efficacy of students with dyscalculia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • EASY Minds
  • mathematics anxiety
  • mathematics self-efficacy
  • dyscalculia
آقاجانی، سیف الله؛ خرمایی، فرهاد؛ رجبی، سعید و رستم اوغلی خیاوی، زهرا. (1391). ارتباط حرمت خود و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان. مجله­ی روان شناسی مدرسه، 1(3)، 26-6.
تقی زاده، رقیه و عبدلی سلطان احمدی، جواد. (1396). اثربخشی روش تدریس جیگ ساو بر خودکارآمدی ریاضی و اضطراب ریاضی در درس آمار و مدل‌سازی در بین دانش‌آموزان علوم انسانی دوره دوم متوسطه. مجله­ی روان شناسی مدرسه، 6(2)، 25-7.
تویسرکانی راوری، فاطمه؛ عرب زاده، مهدی و کدیور، پروین. (1394). رابطه‌ی محیط کلاس، اهداف پیشرفت، تفکر تأملی با عملکرد ریاضی دانش‌آموزان. مجله­ی روان شناسی مدرسه، 4(1)، 69-52.
 
جلالی، صغری؛ پورشافعی، هادی و دانشمند، بدرالسادات. (1398). تأثیر آموزش یادگیری مغز محور بر اضطراب و عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان دختر پایه هفتم. مجله­ی روان شناسی مدرسه، 8(4)، 59-41.
سادوک، بنجامین جیمز؛ سادوک، ویرجینیا و روئیز، پدرو (1395). کاپلان و سادوک: خلاصه روانپزشکی (علوم رفتاری، روان‌پزشکی بالینی). جلد سوم. ترجمه فرزین رضاعی. تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2015).
سجادی، سیدعلیرضا؛ آخوندپور منطقی، علی و هاشمیان، پیمان (1393). بررسی اثر نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری درس ریاضی کودکان مقطع سوم ابتدایی. مجلةدانشکدهپزشکیدانشگاهعلوم پزشکیمشهد، 5(57)، 726-719.
درتاج، فریبرز. (1392). مقایسه ی تأثیر دو روش آموزش به شیوه ی بازی و سنتی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان. مجله­ی روان شناسی مدرسه، 2(4)، 80-62.
رادمنش، حمیده و بخشایش، علیرضا. (1398). مدل‌یابی روابط بین اهداف پیشرفت و تعلل ورزی تحصیلی با عملکرد ریاضی دانش‌آموزان اول دبیرستان. مجله­ی روان شناسی مدرسه، 8(2)، 71-43.
شریفی ساکی، شیدا؛ فلاح، محمدحسین و زارع، حسین (1393). نقش خودکارآمدی ریاضی، خودپنداره ریاضی و ادراک از محیط کلاس در پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان با کنترل جنسیت. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، 1(4)، 27-19.
کرم‌پورمحمدآبادی، حکمت؛ زارکوئی‌پور، افسانه و فرنام، علی (1398). مقایسه عملکردهای حافظه فعال شنیداری، دیداری-فضایی و بلندمدت در دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی و بهنجار. مجلة ناتواتی‌های یادگیری، 8(4)، 74-55.
ملک‌پور، زهرا سودابه (1373). تهیهوتنظیمآزمونتشخیصریاضیواستفادهازآنجهتبررسیو مقایسهعملکرد دانش‌آموزانعادیودانش‌آموزاندارایاختلالدرمحاسبهدرکلاس‌هایسومو چهارمابتداییدبستان‌هایشهرمشهددرسالتحصیلی ۷۳-۱۳۷۲. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
مددپور، پژمان؛ محمدی فر، محمد علی و محمد رضایی، علی. (1395). نقش باورهای معرفت شناختی، باورهای انگیزشی و خودکارآمدی ریاضی در پیش بینی پیشرفت ریاضی. مجله­ی روان شناسی مدرسه، 5(1)، 100-81.
مرادی، آسیه و شریفی، کسری. (1397). رابطه ادراک از اهداف پیشرفت مورد تأکید والدین و معلم با باورهای خودکارآمدی و راهبردهای مقابله دانش آموزان در درس ریاضی: نقش اهداف پیشرفت ریاضی. مجله­ی روان شناسی مدرسه، 7(1)، 218-183.
موسوی، سیده فاطمه (1391). مقایسة اثربخشی آموزش خصوصی همتایان و خودکارآمدی شناختی بر پیشرفت، اضطراب و نگرش به درس ریاضی. مطالعات آموزش و یادگیری، ۴ (2)، 156-138.
نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل و تبریزچی، نرگس. (1394). بررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلالADHD. مجله­ی روان شناسی مدرسه، 4(2)، 134-118.
نریمانی، محمد (۱۳۹۱). اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانش‌وری و حواس‌پرتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجله­ی ناتوانی‌های یادگیری، ۲ (۲)، 121-101.
نریمانی، محمد؛ دریادل، سیدجواد؛ صبحی قراملکی، ناصر و میکائیلی، نیلوفر (۱۳۹۶). مقایسه نارسایی‌های شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانش‌آموزان با و بدون نارسایی در حساب. مجله­ی ناتوانی‌های یادگیری، ۶ (4)، 168-153.
Afeli, A. S. (2019). Academic accommodation strategies for pharmacy students with learning disabilities: What else can be done? Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(8), 751-756.
Aghajani, S., Khormaee, F., Rajabi, S., Rostamoqli khiavi, Z. (2012). The relationship of self-esteem and self-efficacy to mathematical anxiety in students. Journal of School Psychology, 1(3), 6-26. (Persian).
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Washington, DC: APA.
Anobile, G., Cicchini, G. M., Gasperini, F., &. Burr, D. C. (2018). Typical numerosity adaptation despite selectively impaired number acuity in dyscalculia. Neuropsychologia, 120, 43-49.
Ashkenazi, S., & Danan, Y. (2017). The role of mathematical anxiety and working memory on the performance of different types of arithmetic tasks. Trends in Neuroscience and Education, 7, 1-10.
Beck, M. M., Lind, R. R., Geertsen, S. S., Ritz, C., Lundbye-Jensen, J, & Wienecke, J. (2016). Motor-enriched learning activities can improve mathematical performance in preadolescent children. Frontiers in Human Neuroscience, 10(645), 1-14.
Bulthe, J., Prinsen. J., Vanderauwera, J., Duyck, S., Daniels, N., & et al. (2019). Multi-method brain imaging reveals impaired representations of number as well as altered connectivity in adults with dyscalculia. Neuroimage, 190, 289-302.
Carey, E., Hill, F., Devine, A., & Szuc, D. (2016). The chicken or the egg? The direction of the relationship between mathematics Anxiety and Mathematics Performance. Frontiers in Psychology, 6, 1-6.
Chaouachi, A., Padulo, J., Kasmi, S., Othmen A. B., Chatra, M., & Behm D. G. Unilateral static and dynamic hamstrings stretching increases contralateral hip flexion range of motion. (2017). Clinical Physiology and Functional Imaging, 37(1), 23-29.
Ching, B. H. H. (2017). Mathematics anxiety and working memory: Longitudinal associations with mathematical performance in Chinese children. Contemporary Educational Psychology, 51, 99-113.
Crane, N., Zusho, A., Ding, Y., & Cancelli, A. (2017). Domain-specific metacognitive calibration in children with learning disabilities. Contemporary Educational Psychology, 50, 72-79.
Dortaj, F. (2014). Comparing the effects of game-based and traditional teaching methods on students’ learning motivation and math. Journal of School Psychology, 2(6-24/4), 62-80. (Persian).
Ding, Y. (2016). How do student’s mathematics self-efficacy, mathematics-concept and mathematics anxiety influence mathematics literacy: A comparison between shanghai-china and Sweden in PISA 2012? Dissertation Ph.D.: University of Gothenburg.
Dowker, A., Sarkar, A., & Looi, C. Y. (2016). Mathematics Anxiety: What Have We Learned in 60 Years? Frontiers in Psychology, 7(508), 1-16.
Hraste, M., De Giorgio, A, Jelaska, P. M, Padulo, J., & Granic, I. (2018). When mathematics meets physical activity in the school-aged child: The effect of an integrated motor and cognitive approach to learning geometry. PLoS ONE, 13(8), 1-14.
Jalali, S., Pourshafei, H. & Daneshmand, B. (2020). Investigating the effect of brain-based learning on anxiety and academic performance in math in the 7th grade female students. Journal of School Psychology, 8(4), 41-59. (Persian).
Karampour Mohammadabadi, H., Zarkouipour, A., & Farnam, A. (2019). Comparison of the performance of auditory, visual-spatial and long-term memory in students with math disorder and normal students. Journal of Learning Disabilities, 8(4), 55-74. (Persian).
Lambert, K., & Spinath, B. (2018). Are WISC IQ scores in children with mathematical learning disabilities underestimated? The influence of a specialized intervention on test performance. Research in Developmental Disabilities, 72, 56-66.
Mafra, H. (2015). Development of Learning and Social Skills in Children with Learning Disabilities: An Educational Intervention Program. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 209, 221-228.
Madadpoor, P., Mohammadyfar, M. & Rezaei, A. (2016). The relationship between epistemological beliefs, motivational beliefs and mathematics self-efficacy with mathematics progress. Journal of School Psychology, 5(1), 81-100. (Persian).
Malekpour, Z. S. (1994) Preparing and setting up a mathematical recognition test and using it to evaluate and compare performance normal students and students with disabilities in the third and fourth grades of elementary school in Mashhad in the academic year 1993-94. M.A Educational Psychology Dessertation, Allameh Tabatabai University: Tehran. (Persian).
Matteucci, M. C., Scalone, L., Tomasetto, C., Cavrini, G., & Selleri, P. (2019). Health-related quality of life and psychological wellbeing of children with specific learning disorders and their mothers. Research in Developmental Disabilities, 87, 43-53.
McCaskey, U., Von­ Aster, M., Maurer, U., Martin, E., O, Gorman Tuura, R., & Kucian, K. (2018). Longitudinal brain development of numerical skills in typically developing children and children with developmental dyscalculia. Frontiers in Human Neuroscience, 11, 1-15.
Michels, L., O’Gorman, R., & Kucian, K. (2018). Functional hyperconnectivity vanishes in children with developmental dyscalculia after numerical intervention. Developmental Cognitive Neuroscience, 30, 291-303.
Moradi, A. & Sharifi, K. (2018). The relationship between perception from the achievement goals emphasized by parents and teachers with self-efficacy beliefs and coping strategies of students in mathematics: The role of math achievement goals. Journal of School Psychology, 7(1), 183-218. (Persian).
Moreau, D., Wiebels, K., Wilson, A. J., & Waldie, K. E. (2019). Volumetric and surface characteristics of gray matter in adult dyslexia and dyscalculia. Neuropsychologia, 127, 204-210.
Mousavi, S. F. (2012). Comparing the effectiveness of peer private education and cognitive self-Learning on progress, anxiety and attitude to mathematics. Teaching and learning studies, 4(2), 138-156. (Persian).
Narimani, M. (2013). The effectiveness of impulse control training on emotional processing, impulsivity and distractibility of students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2(2), 101-122. (Persian).
Narimani, M., Soleymani, E. & Tabrizchi, N. (2015). The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. Journal of School Psychology, 4(2), 118-134. (Persian).
Narimani, M., Daryadel, S., Sobhi,N., & Mikayili, N. (2017). A Comparison of cognitive impairment, emotional processing and selective attention in students. Journal of Learning Disabilities, 6(4), 153-168. (Persian).
Peters, L., Bulthe, J., Daniels, N., Op de Beeck, H., & De Smedt, B. (2018). Dyscalculia and dyslexia: Different behavioral, yet similar brain activity profiles during arithmetic. Neuroimage: Clinical, 18, 663-674.
Ramirez, G., Chang, H., Maltony, E. A., Levine, S. C., & Beilock, S. L., (2016). On the relationship between math anxiety and math achievement in early elementary school: The role of problem solving strategies. Journal of Experimental Child Psychology, 141, 83-100.
Riley, N., Lubans, D., Holmes, K., Hansen, V., Gore, J., & Morgan, P. (2017). Movement-based mathematics: enjoyment and engagement without compromising learning through the EASY Minds Program. Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(6), 1653-1673.
Riley, N., Lubans, L. R., Morgan, P., & Young, M. (2015). Outcomes and process evaluation of a programmer integrating physical activity into the primary school mathematics curriculum: The EASY Minds pilot randomized controlled trial. Journal of Science and Medicine in Sport, 18(6), 656-661.
Roick, J., & Ringeisen, T. (2017). Self-efficacy, test anxiety, and academic success: A longitudinal validation. International Journal of Educational Research, 83, 84–93.
Radmanesh, H. & Bakhshayesh, A.(2019). Modeling the relationship between Achievement Goals and Academic Procrastination with Math Performance among first Grade female High School Students in Yazd. Journal of School Psychology, 8(2), 43-71. (Persian).
Sadjadi, S. A., Akhondpour Manteghi, A., & Hashemian, P. (2014). Evaluation of neurofeedback therapy in children with mathematic disorder in third-grade elementary school. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 57(5), 719-726. (Persian).
Sadock, B. J., Sadock, V., & Ruiz, P. (2015). Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences/ Clinical Psychiatry, 3th. Ed. Translated by Rezaei, F. Tehran: Arjmand. (Persian).
Stahlschmidt, L., Chorpita, B. F., & Wager, J. (2019). Validating the German version of the Revised Children's Anxiety and Depression Scale in a sample of pediatric chronic pain patients. Journal of Psychosomatic, 1293), 53-61.
Schillinger, F. L., Vogel, S. E., Diedrich, J., & Grabner, R, H., (2018). Math anxiety, intelligence, and performance in mathematics: Insights from the German adaptation of the abbreviated math anxiety scale (AMAS-G). Learning and Individual Differences, 61, 109–119.
Schober, C., Schutte, K., Koller, O., McElvany, N., & Gebauer, M. M. (2018). Reciprocal effects between self-efficacy and achievement in mathematics and reading.Learning and Individual Differences, 63, 1-11.
Sharifi Saki, S., fallah, M. H., & zare, H. (2014). Role of Mathematics Self-efficacy, Mathematics Self-concept and Perceived Classroom Environment in Students’ Mathematics Achievement with Controlling the Gender Role. Research in School and Virtual Learning Journal. 1(4), 18-28. (Persian).
Soleymani, B., & Rekabdar, G. H. (2016). Relation between math self-efficacy and mathematics achievement with control of math attitude. Applied Mathematics, 6 (1), 16-19.
Taghizadeh, R. & Abdeli Soltan Ahmadi, J. (2017). The effectiveness of jigsaw teaching methods on mathematics self-efficacy and mathematics anxiety in statistics and modeling lesson among second-grade high school students of humanities. Journal of School Psychology, 6(2), 7-25. (Persian).
Toisercani Ravari, F., Arabzadeh, M. & Kadivar, P. (2015). The relationship between classroom environment, achievement goals and reflective thinking with students' mathematics performance. Journal of School Psychology, 4(1), 52-69. (Persian).
Vukovic, R. K., Kieffer, M. J., Baily, S. P, & Harari, R. R., (2013). Mathematics anxiety in young children: Concurrent and longitudinal associations with mathematical performance. Contemporary Educational Psychology, 38(1), 1-10.
Woodcock, S., Hitches, E., & Jones, G. (2019). It’s not you, it’s me: Teacher’s self-efficacy and attributional beliefs towards students with specific learning difficulties. International Journal of Educational Research, 97, 107-118.