اثربخشی آموزش ریاضی بر عزت ‌نفس و خودکارآمدی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، نوشتن و بهنجار بر اساس مدل مک‌کارتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

10.32598/JLD.10.2.3

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش ریاضی بر عزت ‌نفس و خودکارآمدی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، نوشتن و بهنجار بر اساس مدل مک‌کارتی است.
روش ها این تحقیق از لحاظ روش، با توجه به ماهیت موضوع نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون پس‌آزمون چند گروهی) بود، جامعه آماری تحقیق شامل همه دانش‌آموزان پایه ششم مبتلا به اختلال یادگیری (ریاضی و نوشتن) و غیر‌مبتلا به اختلال یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1397-1398 بودند. نمونه‌گیری به ‌صورت تصادفی ساده از بین دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص ریاضی و نوشتن (بیست نفر از هر گروه) مراجعه‌کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر اردبیل و تصادفی خوشه‌ای از دانش‌آموزان بهنجار شهر اردبیل (چهل نفر) انتخاب شدند. 
یافته ها: داده‌ها با استفاده از مقیاس عزت ‌نفس روزنبرگ و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر در مرحله پیش‌آزمون پس‌آزمون در هر چهار گروه جمع‌آوری شد. داده‌های به‌دست‌آمده با نرم‌افزار SPSS نسخه‌24 و به روش آماری کوواریانس تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین عزت ‌نفس و خودکارآمدی، گروه‌های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P). به عبارتی، نتایج حاکی از آن است که میانگین نمره‌های عزت ‌نفس و خودکارآمدی گروه آزمایشی به‌ طور معنادار بیشتر از گروه کنترل بود.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق می‌تواند در محیط‌های آموزشی جهت بهبود وضعیت مؤلفه‌های خود (عزت ‌نفس و خودکارآمدی) دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و بهنجار استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Math Education on Self-esteem and Self-efficacy of Students With Math and Writing Learning Disorders and Normal Students Based on Mccarthy Model

نویسندگان [English]

  • Mohammad Shafaei 1
  • Mansour Bayrami 2
  • Mohammad Narimani 1
  • Vakil Nazari 1
  • Tooraj Hashemi 2
1 Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Objective: The aim of this study is to compare the effectiveness of math education on self-esteem and self-efficacy of students with math learning disabilities, writing and normal students based on the McCarthy model. 
Methods: Because of the nature of this study, the method was quasi-experimental (pre-test-post-group test). The statistical population of the study included all sixth grade students with learning disabilities (math and writing) and non-learning disabilities in Ardabil in the academic year 2019-2020. Sampling procedure of this study was simple random sampling for students with special math and writing learning disabilities (20 people from each group) referring to the centers for learning disabilities in Ardabil and cluster sampling for normal students in Ardabil (40 people).
Results: Data were collected using the Rosenberg Self-Esteem Scale and the Scherer General Self-Efficacy Scale in the pre-test and post-test stages in all four groups. The obtained data were analyzed by SPSS v. 24 software and covariance statistical method. The results of analysis of covariance showed that there was a difference between self-esteem and self-efficacy of experimental and control groups (P<0.05). In other words, the results showed that their mean scores were significantly higher in the experimental group than the self-esteem and self-efficacy of the experimental group.
Conclusion: The results of this study can be used in educational settings to improve the status of its components (self-esteem and self-efficacy) of students with learning disabilities and normal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • McCarthy model
  • Self-esteem
  • Self-efficacy
  • Learning disability
ابوالقاسمی، ع.، رضایی‌جمالویی، ح.، نریمانی، م.، و زاهدبابلان، ع. (0931). مقایسه شایستگی اجتماعی و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش‌آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا. ناتوانی‌های یادگیری، 1(1)،6-23.
باقری‌شیخلو، ص.، بیرامی، م.، و واحدی، ش. (6931). تأثیر مدل آموزشی مک‌کارتی بر عملکرد حل مسئله‌ ریاضی و خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان دختر پایه هشتم. علوم تربیتی، 24(2)، 89-108.
بیگدلی، ا.، محمدی‌فر، م. ع.، رضایی، ع. ‌م.، و عبدالحسین‌زاده، ع. (5931). اثر آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر توجه، حل مسئله و خودکارآمدی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(14)، 41-52.
تبریزی، م. (4831). درمان اختلالات ریاضی. تهران: فراروان.
حاجلو، ن.، صبحی‌قراملکی، ن.، و فرجیان، آ. (4931). مدل‌یابی علی فوبی اجتماعی دانش‌آموزان بر اساس هوش هیجانی، مهارت‌های اجتماعی، عزت‌نفس و کمرویی. روان‌شناسی مدرسه، 4(3)، 23-46.
خسروی، م.، و بیگدلی، ا. (7831). رابطه‌ ویژگی‌های شخصیتی با اضطراب امتحان در دانشجویان. مجله‌ علوم رفتاری، 2(1)، 13-24.
شریفی‌ساکی، ش.، فلاح، م. ح.، و زارع، ح. (3931). نقش خودکارآمدی ریاضی، خودپنداره ریاضی و ادراک از محیط کلاس در پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان با کنترل جنسیت. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 1(4)، 18-28.
صمدی‌‌فرد، ح. ر.، و نریمانی، م. (7931). نقش باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و ذهن‌آگاهی در پیش‌بینی قلدری دانش‌آموزان. روان‌شناسی مدرسه، 7(3)، 138-158.
عزیزی‌ابرقوئی، م. (1389). رابطه بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران [پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد]. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
علایی‌خرایم، ر.، نریمانی، م.، و علایی‌خرایم، س. (1931). مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانی‌های یادگیری، 1(3)، 85-104.
گنجی، م. (2931). روان‌شناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM-5‌. تهران: ساوالان.
محمدی، ن. (4831). بررسی مقدماتی اعتبار و قابلیت اعتماد مقیاس حرمت خود روزنبرگ. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 1(4)، 55-62.
نریمانی، م.، و وحیدی، ز. (2931). مقایسه نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت‌نفس در میان دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانی‌های یادگیری، 3(2)، 78-‌91.