اثربخشی توانبخشی مخچه بر روی رشد حرکتی و بیان نوشتاری دانش آموزان دارای اختلال دیسگرافیا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه ارومیه

2 استاد روان شناسی، دانشگاه ارومیه

3 دانشیار روان شناسی دانشگاه ارومیه

چکیده

اصطلاح دیسگرافیا به نقیصه‌ای در زبان نوشتاری اطلاق می‌شود که به جنبه‌های حرکتی و فنی مهارت نوشتن توجه دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی مخچه بر بیان نوشتاری و رشد حرکتی دانش‌آموزان دارای اختلال دیسگرافیا انجام گرفت. روش تحقیق تحقیق حاضر آزمایشی و جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال دیسگرافی مرکز اختلالات یادگیری شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 بودند(120=n). از بین آن‌ها 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارش شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی و آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی املا ‌نویسی بود. هم‌چنین گروه آزمایش به مدت 20 جلسه 45 دقیقه‌ای مورد توانبخشی قرار گرفتند. نتایج مطالعه حاضر براساس آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد میانگین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای بیان نوشتاری و رشد حرکتی به طور معناداری متفاوت می‌باشد. بدین معنی که بعد از اجرای توانبخشی مخچه میانگین دانش‌آموزان دارای اختلال دیسگرافیا نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش و بهبود یافته است. براساس نتایج مطالعه حاضر به پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت پیشنهاد می‌گردد برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دیسگرافی، در کنار سایر مداخلات آموزشی از توانبخشی مخچه نیز استفاده نمایند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of cerebellar rehabilitation on motor development and written expression in students with dysgraphia

نویسندگان [English]

  • N Kazemzadeh 1
  • F Sepehrian Azar 2
  • E Soleimani 3
1 Master of Psychology, Urmia University
2 Professor of Psychology, Urmia University
3 Associate Professor of Psychology, Urmia University
چکیده [English]

The term dysgraphia refers to imperfections in written language that focus on the motor and technical aspects of writing skills. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of cerebellar rehabilitation on written expression and motor development in students with dysgraphia. The research method of this research is pre-test and post-test with control group. The statistical population of this study included all students with dyslexia in Uremia Learning Disorders Center in the academic year of 2019-20 that the list included 120 people (N = 120). Thirty people were selected using simple random sampling method and the experimental and control groups were assigned randomly. Data collection tools included Lincoln Ossietzky Motor Development Questionnaire and Teacher Spelling Writing Achievement Test. Also the experimental group was tested for 20 sessions of 45 minutes. The results of the present study were based on multivariate analysis of covariance with their default observations show that were significantly different the mean of the experimental and control groups in the variables of written expression and motor development. This means that after performing cerebellar rehabilitation increased and improved significantly the mean of students with dysgraphia compared to the control group. Therefore, based on the results of this study, it is suggested to researchers in the field of education that to improve the academic achievement of students with disabilities, use cerebellar rehabilitation method Along with other educational interventions

کلیدواژه‌ها [English]

  • written expression
  • cerebellar rehabilitation
  • motor development
اقدسی، علی نقی؛ دینی، منصوره؛ و گل محمدنژاد بهرامی، غلامرضا(1393). بررسی تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی بر نیمرخ حسی کودکان دبستان نارساخوان و نارسانویس. آموزش و ارزشیابی، 7(28)، 9-20.
امیرخانی، مرضیه؛ و موحدی، احمدرضا(1394). تأثیر تمرینات حسی-حرکتی دلاکاتو بر بهبود نارسانویسی دختران نه تا 11 سال. رفتار حرکتی، (26)، 89-104.
پورتقی آبادی، حمیده؛ طالع پسند، سیاوش؛ و نظیفی، مرتضی(1398). تأثیر راهبرد کپی، پوشش و مقایسه بر بهبود املای دانش‌آموزان ابتدایی با ناتوانی نوشتن. مجله  ناتوانی‌های یادگیری، 8(3)، 49-73.
توکلی، زینت؛ نزاکت الحسینی، مریم؛ فرامرزی، سالار؛ و صفوی همامی، شیلا(1394). اثر تمرینات ادراکی و حرکتی بر عملکرد توجه کودکان مبتلا به نقص بینایی. فصلنامه کودکان استثنایی، 15(1)، 30-43.
جلیل آبکنار، سیده سمیه؛ و عاشوری، محمد(1392). نکته‌های کاربردی برای آموزش دانش‌آموزان با اختلال یادگیری(اختلال در خواندن، نوشتن و دیکته). تعلیم و تربیت استثنایی، 13(3)،56-39.
Acar, H., Eler, N. (2019). The Effect of Balance Exercises on Speed and Agility in Physical Education Lessons Universal.Journal of Educational Research, 7(1), 74-79.
     Aghdasi, A., Dini, M., Golmohammadnejad Bahrami., G. (2014). The effective of sensory integration exercises on the sensory profile of dyslexic and digraphic primary school children, Journal of Educational Research and Evaluatin, 7(28), 9-20. (Persian).
American psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical Manual Disorders. DSM - Fifth Edition.
Amirkhani. M, Movahhedi. A. (2015). The effective of Delactu sensorimotor exercises on improving dyslexia in girls aged 9 to 11 years, Motor Behavior, (26), 89-104. (Persian).
Asselborn, T., Gargot, T., Kidziński, L., Johal, W., Cohen, D., Jolly, C., Dillenbourg, P. (2018). Automated human-level diagnosis of dysgraphia using a consumer tablet. Npj Digital Medicine, 42, 46-51.
Chang, Yu San., Wu, Yu Hsuan., Hsu, Chung Yao.,Tang, Shu Hui., Yang, Li Ling., Su, ShuFang.(2011). Impairment of perceptual and motor abilities at the end of a night shift is greater in nurses working fast rotating shifts. Sleep Medicine, 12(9), 866-869.
Chaves, R., Baxter-Jones, A., Gomes, T., Souza, M., Pereira, S., & Maia, J. (2015). Effects of Individual and School-Level Characteristics on a Child’s Gross Motor Coordination Development. International journal of environmental research and public health, 12(8), 8883-8896.
Dohla, D., Willmes, K., Heim, S. (2018). Cognitive Profiles of Developmental Dysgraphia, Psychol, 22.
Hestbaek, L., Andersen, S. T., Skovgaard, T., Olesen, L. G., Elmose, M., Bleses, D., Lauridsen, H. H. (2017). Influence of motor skills training on children's development evaluated in the Motor skills in PreSchool (MIPS) study-DK: study protocol for a randomized controlled trial, nested in a cohort study. Trials, 18(1).
Hillbert, K., Luken, U. (2017). Separating generalized anxiety disorder from major depression using clinical, hormonal, and structural MRI data: A multimodal machine learning study, Brain and Behavior, 7, 63-72.
Jali Abkenar, S., Ashuri, M. (2013). Practical tips for teaching students with learning disabilities (reading, writing and dictation disorders), Exceptional education, 13(3). (Persian).
Koedijker, Johan M., Poolton, Jamie M., Maxwell, Jonathan P., Oudejans, Raôul R. D., Beek, Peter J., Masters, Rich S. W.(2011). Attention and time constraints in perceptualmotor learning and performance: Instruction, analogy, and skill level. Consciousness and Cognition, 20(2), 245-56.
Kohli, A., Sharma, S., Padhy, S. (2018). Specific learning disabilities: Issues that remain unanswered, Journal of Indian Psychological Medicine, 10.4103: 18-86.
Milne, N., Cacciotti, K., Davies, K., Orr, R. (2018). The relationship between motor proficiency and reading ability in Year 1 children: a cross-sectional study, BMC Pediatrics, 18(294).
Mohammadi, F., Bahram, A., Khalaji, H., Ghadiri, F. (2017). Determining Motor Development Status of 3-10 YearOld Children in Ahvaz City Using TGMD-3 Test, Int J Basic Sci Med, 2(3), 139-146.
Ordooi Azar, F., Shahidian Akbar, P. (2018). The Effect of Perceptual- Motor Training on Children's Development Motor Skills Aged Between 8 to 11 with High Function Autistic Disorder(HFA), Int. J. App. Sci. Physic,  2(2) 1-11.
Purtaghi abadim, H., Talepasand, S., Nazifi, M. (2019). The Impact of Copy, Cover, and Comparison Strategies on Improving Elementary Students' Spelling with Inability to Write, Journal of Learning Disabilities, 8(3), 49-73. (Persian).
Qi, Yugang. Tan, Sijie. Sui, Mingyang., Wang, Jianxiong. (2018). Supervised Physical Training Improves Fine Motor Skills Of 5-Year-old Children. Rev Bras Med Esporte, 24(1).
Saeed Mahmoud, R., El-negmy, H., Mohamed Kamal, H., Alawady., M., Saeed Alsakhawi, R.(2018). Balance master versus Treadmill training on dynamic balance in Hemiparetic Cerebral Palsied children, Journal of Advanced Pharmacy Education & Research,(8), 15-20.
Sajedi, F., Barati, H. (2014). The effect of Perceptual Motor Training on Motor Skills of preschool children, Iranian Rehabilitation Journal, 12(19).
Shah, H., Kommu, J., Somaiya, M., Nagpal, J. (2019). Clinical practice guielines on assessment and management of specific learning disorders, Indian Journal of Psychiatry, 8(61), 21-25.
Susan D., Mayes, Rosanna P., Breaux, Susan L.,  Calhoun,  Sara S., Frye.(2017). High Prevalence of Dysgraphia in Elementary Through High School Students With ADHD and Autism, Journal of attention disorders, 23(8), 787-796.
Tavakolim, z., Nezakat Alhoseini, M., Faramarzi, S., Safavi Homami, SH. (2015). The effect of perceptual and motor exercises on the attention function of children with visual impairment, Exceptional Children Quarterly, 15(1), 30-43. (Persian).
Westendorp M., Hartman E., Houwen S., Huijgen B., Smith J., Visscher C.(2014). A longitudinal study on gross motor development in children with learning disorders. Res Dev Disabil, 35(2), 357-363.
Zeng, Nan., Ayyub, Mohammad., Sun, Haichun., Wen, Xu., Xiang, Ping., Gao, Zan.(2017). Effects of Physical Activity on Motor Skills and Cognitive Development in Early Childhood: A Systematic Review, BioMed Research International, 13. 
Zigler, a. s. (2005). The improvement of reading comprehension of the second grad at – risk student using multisensory methods of instruction. Journal of special education. 57, 324.89.
Zolna, Konrad., Jolly, Caroline., Casteran, Laurence., Johal, Wafa., Dillenbourg, Pierre.(2019). The Dynamics of Handwriting Improves The Automated Diagnosis of Disgraphia,  arXiv:1906.07576v1, [cs.CY].