مقایسه ی تنظیم هیجان و مکانیسمهای دفاعی در مادران دارای دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری

شناسنامه علمی شماره

نویسندگان

1 دانشیار آمار، دانشگاه محقق اردبیلی

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی

3 پزشک، دانشگاه علومپزشکی گیلان

jld-2-3-92-2-4

چکیده

هدف این مطالعه مقایسه تنظیم هیجان و مکانیسمهای دفاعی در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی
یادگیری بود. این پژوهش علّی- مقایسهای و از نوع مقطعی _ مقایسه ای است. جامعه ی آماری این پژوهش
شامل کلیه ی مادران دانش آموزان 8 تا 16 ساله با و بدون ناتوانی یادگیری شهرستان نورآباد(دلفان) در سال
1391 میباشد. آزمودنی های پژوهش شامل 30 نفر از مادران دانش آموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری بود که
با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و 30 نفر از مادران دانش آموزان عادی به
شیوه ی همتا سازی(بر اساس سن مادر، تحصیلات، پایگاه اجتماعی - اقتصادی وتعداد فرزندان) انتخاب
شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تنظیم هیجان شناختی و مکانیسمهای دفاعی استفاده شد. نتایج
نشان داد که بین دو گروه از مادران در تنظیم هیجان و (MANOVA) تحلیل واریانس چند متغیری
این نتایج نشان می دهد که آن دسته از افراد .(P<0/ مکانیسمهای دفاعی تفاوت معناداری وجود دارد( 001
که از سبکهای دفاعی رشد نایافته استفاده میکنند از توانایی مدیریت و تنظیم هیجانی پایینتری
برخوردارند. بنابراین میتوان با تهیهی برنامههای آموزشی مهارتهای هیجانی، به فرد در استفادهی بیشتر
از مکانیسمهای دفاعی رشد یافته کمک کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing emotional regulation and defense mechanisms in mothers of students with and without learning disabilities

نویسندگان [English]

  • M Ganji 1
  • J Mohammadi 2
  • Sh Tabriziyan 3
1 Associate professor in statisties, Department of statistics, University of Mohaghegh Ardabili.
2 M.A. student of Psychology, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
3
چکیده [English]

The aim of this study was to compare emotional regulation and defense
mechanisms in mothers of students with and without learning disabilities.
This research is a causal-comparative and cross-sectional study. The
statistical universe of this research includes all mothers of students with and
without learning disabilities (8 to 16 years of age) in Noorabad (Delfan) city
in 2012 (A.). The research population consisted of 30 mothers of students
with learning disabilities selected using simple random sampling method
and 30 mothers of normal students were selected using cloning techniques
(based on maternal age, education, socio-economic base, and number of
children). The scale of cognitive emotion regulation and defense
mechanisms were used to collect the data. Results of multivariate analysis
of variance (MANOVA) showed that there was a significant difference
between the two groups of mothers in emotion regulation and defense
mechanisms (P<0.001). The results show that those who make use of
immature defense styles, have lower ability to manage and regulate
emotions. Thus, you can help people properly using more developed
defense mechanisms preparing educational programs teaching emotional
skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotion regulation
  • defense mechanisms
  • learning disabilities
انجمن روان شناسی آمریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شده چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلا لهای
روان . ی ترجمه ی هامایاک آودیس یانس و محمد رضا نیک خوه ( 1388 ). چاپ اول، تهران: نشر سخن.
بشارت، محمدعلی؛ ایروانی، محمود و شریفی، خلیل ( 1379 ). رابطه سب کهای دلبستگی با انواع
مکانیز مهای دفاعی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
خسرو جاوید، مهناز ( 1381 ). بررسی اعتبار و روایی سازه مقیاس هوش هیجانی شوت در نوجوانان،
پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی. دانشگاه تربیت مدرس.
دلاور، علی ( 1390 ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. چاپ پنجم، تهران:
انتشارات رشد.
زرگر، یدالله؛ محمدی بهرام آبادی، راضیه و بساک نژاد، سودابه ( 1391 ). بررسی فرایندهای خانواده به
عنوان پیش بینی های مشکلات رفتاری در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستا نهای شهر یاسوج. مجل هی
.77-103 ،(2) روا نشناسی مدرسه، 1
عالمی، مریم ( 1380 ). بررسی و مقایس هی میزان باورهای غیر منطقی والدین دان شآموزان دختر عقب مانده
ذهنی و عادی مقطع پنجم ابتدایی شهر تهران، پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و
علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز.
کارگر شورکی، قنبر؛ ملک پور، مختار و احمدی، غلامرضا ( 1389 ). بررسی اثر بخشی آموزش
مهارت های حرکتی ظریف بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان دارای اختلالات یادگیری ریاضی
پایهی سوم تا پنجم شهرستان میبد. فصلنام هی رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد
.105 -126 ،(3) گرمسار، 4
گورمن، جین. چنگ ( 2002 ). اختلالات هیجانی و ناتوانی های یادگیری در کلاس های ابتدایی. ترجمه ی
محمد نریمانی و ناصر دگرماندروق( 1381 ). چاپ اول، اردبیل: انتشارات نیک آموز.
میکائیلی، نیلوفر؛ پاکپور، فریدون و گنجی، مسعود( 1391 ). مقایسه ی باورهای فراشناختی در دانش آموزان
.104-113 ،(2) تیزهوش و عادی. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1
میلانی فر، بهروز( 1384 ). روان شناسی کودک ونوجوان استثنای . ی تهران: نشر قومس.
یوسلیانی، غلامعلی؛ حبیبی، مجتبی و سلیمانی، اسماعیل ( 1391 ). رابطه ی رفتار مطلوب انضباطی با عملکرد
.114-134 ،(2) خانواده، منبع کنترل و عزت نفس دانش آموزان. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1
Anderson, J.R. (1985). Cognitive Psychology and its implications (2nd es). New York:
Freeman.
Andrews, G., Singh, M., & Bond, M. (1993). The Defense Style Questionnaire. The
Journal of Nervous and Mental Disease, 181 (1), 246-256.
Bagby RM, Taylor GJ. Affect dysregulation and alexithymia. In: Taylor GJ, Bagby RM,
Parker JD. (1997) (editors). Disorders of affect regulation: Alexithymia in medical and
psychiatric illness. Cambridge: University press, 132(12), 26-45.
Besharat, M. A. (2007). Reliability and factorial validity of farsi version of the Ego
mechanisms of defense Scale with a sample of Iranian students. Psychological Reports,
101(5), 101, 209-222.
Chang D. Schwartz KK. Dodge CAM, Bridge-Chang C. Harsh parenting in relation to child
emotion regulation and aggression (2006). available from: http://www.psa-meeting.org/.
Ciarrochi J, Chan A.Y.C, Bajgar J. (2008). Measuring emotional intelligence in
adolescents. Personality and Individual Differences, 31(7), 1105-19.
Davies, M., Stankov, L., & Roberts, R.D. (1999). Emotional Intelligence: In Search of an
Elusive Construct, Journal of Personality and SocialPsychology, 75(3), 989-1015.
Dawda D, Hart SD. (2011). Assessing emotional intelligence: reliability and validity of the
Bar-disorder. Am J Psychiatry, 150(7), 658-60.
Dyson, L.L. (2003). Children with learning disabilities with in the family context: A
comparison with siblings in global self-concept, academic self-perception, and social
competence. Learning Disabilities Research and Practice, 18(8), 1–9.
Elias, M., Tobias, S. & Friedlander, B. (2008). Emotionally intelligent parenting.New
York: Harmony Books.
Freud S. The ego and the id. In: Strachey J (editor and translator). (1976: 1923) The
complete psychological works. New York: Norton.
Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. (2001). Negative Life Events, Cognitive Emotion
Regulation and Emotional Problems. Personality and Individual Differences. 30(6),
1311-1327.
Garnefski, N., Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation
strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples.
Personality and Individual Differences, 40(3), 1659–1669.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, Ph. (2006). Negative life events, cognitive emotion
regulation and depression. Personality and Individual Differences. 30(4), 1311–1327.
Greenhalgh, P. (2009). Emotional growth and learning. New York Routiedge.
Haviland MG, Shaw DG, Cummings MA, MacMurray JP. (1988). Validation of Toronto
alexithymia scale in substance abusers. Psychother Psychosom, 50(3), 81-7.
Heiman, T., & Berger, O. (2008). Parents of children with Asperger syndrome or with
learning disabilities: Family environment and social support. Research in
Developmental Disabilities, 29(3), 289–300.
Hundert, J. & Lantieri, L,(2007). Insecure attachment and alexithymia in yong men with
mood symptoms. Journal of Nervous and Mental Disease, 189(5), 311-316.
Jerman F, Van der Linden M, D’Acremont M, Zermatten A. (2011). Cognitive emotion
regulation questionnaire (CERQ): Confirmatory factor analysis and psychometric
properties of the French translation. Eur J Psycol As, 22(2),126-31.
Lerner, J.W.(2006). Children with Learning disabilities: theories, diagnosis and teaching
strategies. Boston: Houghton Mifflin.
Margo GM, Greenberg RP, Fisher S, Dewan M. (2011). A direct comparison of the defense
mechanisms of nondepressed people and depressed psychiatric inpatients. Compr
Psychiatry, 34(5), 6 5-9.
McGee, R., Wolfe, D., & Olson, J. (2007). Multiple maltreatment, attribution of blame, and
adjustment among adolescents. Development and Psychopathology, 13(3), 827–846.
Myers LB, Derakshan N. (2008). The repressive coping style and avoidance of negative
affect. In: On emotional quotient inventory (EQ-i) in university students. Journal of
Personality andInd ividual Differences, 28(4), 797-812.
Nebel-Schwalm MS. (2006). The relationship between parent- adolescent conflict and
academic achievement [Dissertation]. Michigan State University.
Nolen-Hoeksema, S., McBride, A., & Larson, J. (2009). Rumination and psychological
distress among bereaved partners. Journal of Personality and Social Psychology,
72(21), 855–862.
Nyklicek I, Temoshok L, Vingerhoets A. (editors). (2004). Emotional expression and
health: Advances in theory assessment and clinical applications. Hove: Brunner-
Routhledge, 83(14), 855-862.
Parker, J.D., Taylor, R.N., Eastabrook, J.M., Schell, S.L., & Wood, L.M. (2008),
ProblemGambli ng in Adolescence: Relationships with Internet Misuse, Gaming Abuse
andEm otional Intelligence, Personality and Individual Differences, 45(10), 174-180.
Pellitteri, J. (2009). The relationship between emotional intelligence and ego defense
mechanisms.Journa l of Psychology, 136(2), 182-194.
Roach, M.A., Ormond, G.I., & Barratt, M.S. (1999). Mothers and fathers of children with
Down syndrome: Parental Stress and involvement in children. American Journal on
MentalRetard ation, 104(3), 422–436.
Roberts, J. E., &Kassel, J.D. (2009). Mood-state Dependence in Cognitive Vulnerability to
Depression: The Roles of Positive and Negative Affect, Cognitive Therapy and
Research, 20(4), 1-12.
Ryan, C. Martin, Eric, R. D. (2010). Cognitive emotion regulation in the prediction of
depression, anxiety, stress, and anger. Personality and Individual Differences, 39(6),
1249–1260.
Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Prediction of
students with LD based on metacognition, motivation, emotions and psychopathology:
A ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39(7), 215–229.
Siegle, L.J., & Senna, J.J. (1997), Juvenile Delinquency Theory, Practice and Law, Paol
Alto: West Publishing Company.
Silver, H. Ruff, M. Iverson, L. Barth, T. Broshek, K. Wechsler, D. (1991). Manual for the
Wechsler Intelligence Scale for Children—Third edition. San Antonio, TX:
Psychological Corporation.
Sullivan, M. J. L., Bishop, S. R., & Pivik, J. (2011). The pain catastrophizing scale:
development and validation. Psychological Assessment, 7(3), 524–532.
Taylor, G.J., Bagby M. An o verview of the alexithymia construct. In: Bar-On R, Parker
JD. (2000). (editors). The handbook of emotional intelligence. 1st ed. San Francisco:
Jossey-Bass, 23(6), 263-76.
Thompson RA. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs
Society Res childr Dev, 59(3), 25-52.
Vaillant, GE. (1998). Adaptation to life. Cambridge: Harvard University.
Vaillant, GE. (2000). Adaptive mental mechanisms: Their role in a positive psychology.
Am Psychol. 55(6), 89-98.
Vaillant, GE. (1994). Ego mechanisms of defense and personality psychopathology. J
Abnorm Psychol, 103(20), 44-50.
Valentine, D.P., McDermott, S., & Anderson, D. (1998). Mothers of adults with mental
retardation: Is race a factor in Perceptions of burdens and gratification? Families in
Society, 79(3), 577–584.
مقایسه ی تنظیم هیجان و مکانیسم های دفاعی در مادران دارای دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری
72
Wong, B.Y.L. (2003). General and specific issues for researchers’ consideration in
applying the risk and resilience Framework to the social domain of learning disabilities.
Learning Disabilities Research & Practice, 18(6), 68–76.
Yusefi F. (2007). The relationship of cognitive emotion regulation strategies with
depression and anxiety in the middle students. Research on Exceptional Children. 4:
871-892. Text in Persian[Text in Persian].
Zeitlin, S.B. & McNally RJ. (1993). Alexithymia and anxiety sensitivity in panic disorder
and obsessivedisor der. Am J Psychiatry, 150(20), 658-60.
Zins, J., Travis, L., & Freppon, P. (1997). Linking research and educational programming
to promote social and emotional learning. In P.Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional
development and emotional intelligence. New York: Basic Books.
Margo, G. M., Greenberg, R.P., Fisher, S. & Dewan, M. (2011). A direct comparison of the
defense mechanisms of nondepressed people and depressed psychiatric inpatients.
Compr Psychiatry, 34(20), 65-9.