ابوالحسنی تفتی، الهام ( 1389 ). بررسی مداخل هی ترکیبی حسی – حرکتی وآموزشی بر میزان اختلال
یادگیری ریاضی دان شآموزان پسر تیزهوش پایه چهارم شهر یز . د پایان نامه ی کارشناسی ارشد
روان شناسی. دانشکده ی علوم تربیتی وروان شناسی دانشگاه اصفهان.
احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا. ( 1387 ). اختلا لهای یادگیری. تهران: نشر ارسباران.
استکی، مهناز؛ عشایری، حسن؛ برجعلی، احمد؛ تبریزی، مصطفی و دلاور، علی ( 1386 ). مقایسه اثربخشی
دو روش آموزش دو نیمکر هی مغز و آموزش موسیقی در بهبود عملکرد حساب نارسایی
.425-488 ،(4) دانش آموزان دختر. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ، 7
امانی، ملاحت؛ برهمند، اوشا و نریمانی، محمد ( 1391 ). بررسی اثربخشی رو شهای نوروسایکولوژیک و
.6-21،(2) تعلیم محتوا در اصلاح اختلال ریاضی. مجله ناتوان یهای یادگیری، 1
جمالی پاقلعه، سمیه؛ عابدی، احمد و آقایی، الهام ( 1390 ). فراتحلیل اثربخشی مداخلات روا نشناختی بر میزان
.321-334 ،(4) نشانه های اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی. فص لنام هی ایرانی کودکان استثنایی، 11
حمید، نجمه ( 1385 ). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ی ابتدایی
منطقه ی یک شهرتهران واثر آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آر ام بخشی عضلانی در کاهش
.22 -37 ، اختلال یادگیری ریاضی. مجله علوم تربیتی و روا نشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 13
خدامی، نغمه؛ عابدی، احمد و آتش پور، احمد ( 1389 ). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی، بر بهبود
.63-77 ،(17) عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. یافت ههای نو در روا نشناسی، 5
خدامی، نغمه؛ عابدی، احمد و آتش پور، احمد ( 1390 ). تأثیر آموزش حافظه فعال و فراشناخت بر عملکرد
تحصیلی دانش آموزان دختر ناتوان در یادگیری ریاضی. دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی،
.12-28 ،12،1
رضایی، مریم ( 1388 ). اثربخشی آموزش ریاضی بر اساس هو شهای چندگانه گاردنر بر میزان عملکرد تحصیلی
دان شآموزان بان اتوانی یادگیری ریاضی دختر پایه سوم ابتدایی اصفها . ن پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه
اصفهان.
رضایی، مریم ( 1388 ). اثر بخشی اموش ریاضی بر اساس هو شهای چندگان هی گاردنر بر میزان عملکرد
تحصیلی دانش آموران با ناتوانایی یادگیری ریاضی دختر پای هی سوم شهر اصفها . ن پایان نامه ی
کارشتاسی ارشد روان شناسی. دانشکده ی علوم تربیتی وروان شناسی دانشگاه اصفهان.
رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس؛ نریمانی، محمد و قائمی، فاطمه ( 1391 ). اثربخشی آموزش کنترل تکانه
فص لنام هی روا نشناسی .ADHD برخودکارآمدی و ابعاد آن در دانش آموزان دارای نشانه های
.56-69 ،(4) مدرسه، 1
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی ...
78
عارف نیا، سمانه؛ سرندی، پرویز و یوسفی، رحیم ( 1391 ). مقایسه ی طرح واره های ناسازگار اولیه در
دانش آموزان دور هی راهنمایی دارای اضطراب مدرسه و دان شآموزان عادی. فص لنام هی روا نشناسی
.74-89 ،(4) مدرسه، 1
میکائیلی، نیلوفر؛ افروز، غلامعلی و قلیزاده، لیلا ( 1391 ). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با
.90-104 ،(4) عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر. فص لنام هی روا نشناسی مدرسه، 1
ریسی، منیره ( 1386 ) . بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر عملکرد حل مسئل هی ریاضی
دان شآموزان دختر مبتلا اختلال ریاضی پای هی پنجم شهر یز. د پایان نامه ی کارشناسی ارشد
روان شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان.
سادوک، بنیامین جیمز و ویرجینیا، آلکورت سادوک. ( 2007 ). خلاصه روا نپزشکی علوم رفتاری،
روا نپزشکی بالین . ی رضاعی، فرزین ( 1388 ). تهران، انتشارات ارجمند.
سیف، علی اکبر ( 1384 ) . روان شناسی پرورشی. تهران : نشر آگاه.
شکرکن، حسین ( 1377 ). فراتحلیل. نشریه پژوهش در آموزش. مجموعه مقاله ها. پژوهشکده تعلیم و
تربیت.
عابدی، احمد؛ قادری نجف آبادی، مریم؛ شوشتری، مژگان؛ گلشنی، فرشته ( 1391 ). اثربخشی آموزش
برنامه فراشناخت پانورا و فیلیپو بربهبود عملکرد حل مسئله و دانش و مهارت فراشناخت دانش آموزان
.15-21 ،(5) با نارسایی ویژه در ریاضی. فص لنام هی روان شناسی افراد استثنای . ی 2
عابدی ، احمد ( 1389 ). اثر مداخلات عصب روان شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار
.11-16 ، ناتوانی های یادگیری ریاضی. تاز ههای علوم شناختی، 12
عابدی، احمد و اقابابایی، سارا ( 1389 ).اثربخشی آموزش حافظه فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان
.73-81،(8)4 ، با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجل هی روا نشناسی بالین . ی 2
عریضی،حمیدرضا و عابدی، احمد ( 1383 ). بررسی و مقایسه اثر بخشی روش های آموزش ریاضی به
.11-16 ،(8) دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری دوره ی ابتدایی. فص لنام هی نوآور یهای آموزشی، 3
.( غنایی چمن آباد، علی؛ گروسی فرشی، میرتقی؛ عشایری، حسن؛ بابا پور، جلیل و مقیمی، علی ( 1387
بررسی تأثیر آموزش حرکات ریتمیک ورزشی بر کارکرد حافظ عددی دانش آموزان مبتلابه
.149-165 ، اختلالات ویژه ی یادگیری. مطالعات تربیتی و روا نشناسی دانشگاه فردوسی، 25
فراهانی، حجت اله و عریضی، حمیدرضا ( 1384 ). روش های پیشرفته در علوم انسانی. اصفهان: جهاد دانشگاهی
واحد اصفهان.
قاضی عسگر، نجمه؛ ملک پور، مختار؛ مولوی، حسین و امیری، شعله ( 1388 ). تأثیر آموزش ایمن سازی
در مقابل استرس بر میزان اضطراب و عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی.
.309-320،(4) پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 9
کارگر شورکی، قنبر؛ ملک پور، مختار و احمدی، غلامرضا ( 1389 ). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های
حرکتی ظریف بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی پای هی سوم تا
پنجم شهرستان میبد. فص لنام هی رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار،
.105-126،(3)4
گل پرور، فرشته؛ میر نسب، میرمحمود و فتحی آذر، اسکندر ( 1389 ). اثربخشی آموزش خودنظارتی توجه
بر عملکرد حل مسئله ریاضی دانش آموزان پسر پایه ی چهارم ابتدایی دچار ناتوانی ریاضی. فص لنامه
.41-54 ،(15) روا نشناسی کاربردی، 4،3
محمدی، فرهاد؛ کرمی، جهانگیر و بیرامی، منصور( 1387 ). بررسی میزان اثربخشی رویکرد تکلیف-فرآیند
در درمان ناتوانی ویژ ه ی یادگیری ریاضی. فص لنام هی علمی-پژوهشی روا نشناسی دانشگاه تبریز،
.42-55 ،3،10
مقدم، کاوه؛ استکی، مهناز؛ سعادت، مهرناز و کوشکی، شیرین ( 1390 ). تأثیر آموزش نقاشی و سفالگری
بر بهبود مهارت های ادراک دیداری- فضایی و حافظ دیداری دانش آموزان با مشکلات حساب.
.33 -45 ، فص لنام هی ایرانی کودکان استثنایی، 11،2
مقدم،کاوه؛ استکی، مهناز؛ پیشیاره، ابراهیم؛ فرهبد، مژگان و غریب، مسعود ( 1389 ). تأثیر آموزش هنر های
تجسمی بر مهارت های ادراک بینایی دانش آموزان حساب نارسا. ویژ هنام هی توا نبخشی اعصاب
.1 -14 ،(5) کودکان، 11
میرمهدی، سیدرضا؛ علیزاده، حمید و سیف نراقی، مریم ( 1388 ) .تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی بر
عملکرد ریاضیات و خواندن دانش آموزان دبستانی با ناتوانی های یادگیری ویژه. فص لنام هی پژوهش
.1-12 ،(1) در حیط هی کودکان استثنایی، 9
یارمحمدیان، احمد و اصلی آزاد، مسلم( 1391 ). اثربخشی آموزش فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی
.14 -25 ،(1) کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی. فص لنام هی تاز ههای علوم شناختی، 14
حساب » یاوری، ماه نیا؛ یاریاری، فریدون؛ رستگارپور،حسن.( 1385 ).بررسی اثربخشی نرم افزار آموزشی
،(3) بر یادگیری ریاضیات دانش آموزان حساب نارسا. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 6 « یار
.713-734
Becker, W., & Carnine, D. (1981). Direct instruction: A behavior theory model for
comprehensive educational intervention with the disadvantaged. In S.W. Bijou & R.
Ruiz (Eds.) Behavior modification: Contributions to education. Hillsdale, NJ:
Lawrence Erlbaum Associates.
Coutinho,s.(2008). Self-Efficacy meta cognition, and performance. North American
Journal of psychology, 10(1),165-172.
Desoete,A.Roeyers,H.Buysse,A.(2001). meta cognition and Mathematical problem–solving
in grade3. journal of learning disabilities ,34(5), 435-449.
Desote, A., Gregoire, T. (2006). Numerical competent in young children and in children
with mathematical learning disabilities. Learning and audiovisual differences, 4, 357-
367.
Dowker,A.(2005). Eerly identification and intervention for students With mathematics
Difficulties. Journal of Learning Disabilities,38, 328-331.
Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive,
neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences,
20(2), 130-133.
Gersten, R., Jordan, N., & Flojo, J. R. (2005). Early identification and Interventions for
students with mathematics Difficulties. Journal of Learning disabilities, 38, 293-304.
Geyskens .I, Krishnan. R, Steenkamp. J, Cunha. P.V,(2009).A Review and Evaluation of
Meta- Analysis Practices in Management Research. Journal of Management, 35 (2),
393-419.
Jordan, N. C., Glutting, J., & Ramineni, C. (2010). The importance of number sense to
mathematics achievement in first and third grades. Learning and Individual
Differences, 20(2), 82-88.
Mazzocco, M. & Hanich, L. B. (2010). Math achievement, numerical processing, and
executive functions in girls with Turner Syndrome (TS): Do girls with Turner syndrom
have math learning disability? Learning and Individual Differences, 20(2), 70-81.
McCloskey, G., Perkins, L., & Divner, B. (2009). Assessment and intervention for
executive functiondifficulties. New York: Routledge Press.
Meyer, M. L., Salimpoor, V. N., Wu, S. S., Geary, D. C., & Menon, V. (2010). Differential
contribution of specific working memory components to mathematical achievement in 2nd and
3rd graders. Learning and Individual Differences, 20(2), 101-109.
montague, M. (1997). Self - regulation and mathematics instruction. learning disabilities
research _ practice, 22(1),75-83.
Munro,J. (2001). Diagnosing Learning Difficulties in Maths Learning.www. edfac.
unimelb.edu.ac.
Paris, S.G. Cross, D.R. &lipson, m.y.(1984). Informed strategies for learning: A program to
improve children's reading awareness and comprehension. Journal of Educational
psychology, 76, 1239-1252.
Pennington, B. F. (2009). Diagnosing learning disorders: A neuropsychological
framework. NewYork: Guilford Press.
Rosenthal, R. DiMatteo, M. R.(2001) METAANALYSIS: Recent Developments in
Quantitative Methods for Literature Reviews. Annual Reviews of Psychology, 52,59–82.
Rousselle, L. & Noel, M-P. (2007). Basic numerical skills in children with mathematic
learning disabilities: A comparison of symbolic vs non-symbolic number magnitude
processing. Cognitive, 102, 361-365.
Swanson, H. L., & Hoskyn, M. (1998). Experimental intervention research on students
with learning disabilities: A meta-analysis of treatment outcomes. Review of
Educational Research, 68, 277-321.
Swanson, H. L., & Jerman, O. (2006). Math disabilities: A selective meta-analysis of the
literature. Review of Educational Research, 76(2), 249-274.