افروز، غلامعلی ( 1385 ). مقدم های بر روا نشناسی و آموزش کودکان استثنای . ی تهران، انتشارات دانشگاه
تهران.
امیری، محسن؛ افروز، غلامعلی؛ مال احمدی، احسان؛ جوادی، سحرانه؛ نوراللهی، فاطمه و رضایی
بیداخویدی، اکرم ( 1388 ). بررسی سلامت روانی و استرس والدگری در والدین کودکان ک متوان
.261-268 ،(4) ذهنی. مجل هی علوم رفتاری، 4
تاجری، بیوک و بحیرایی، احمدرضا ( 1387 ). بررسی رابطه ی استرس، نگرش مذهبی و آگاهی با پذیرش
.205-224 ،(8 7) کودکان پسر کم توان ذهنی در مادران. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 8
تکلوی، سمیه ( 1390 ). تأثیر آموزش بازی درمانی مادران بر مشکلات رفتاری کودکان دارای ناتوانی های
.44-59 ،(1) یادگیری. مجل هی ناتوان یها ی یادگیری، 1
جمشیدی، امیر ( 1383 ). مقایسه ی مهارت های اجتماعی بین دانش آموزان با مشکلات یادگیری خاص و
.22-31 ،(12) 12 ساله. مجل هی آموزش استثنایی، 2 - دانش آموزان نرمال 8
چراغی، مونا؛ عریضی سامانی، سید حمیدرضا و فراهانی ، حجت اله ( 1387 ). بررسی اعتبار، روایی، تحلیل
،(4) عوامل و هنجاریابی پرسش نامه ی هدف در زندگی گرامباف و ماهولیک. مجله روا نشناسی، 12
.396-413
خرم آبادی، راضیه؛ پوراعتماد، حمیدرضا؛ طهماسبیان، کارینه و چیمه، نرگس ( 1388 ). مقایسه ی استرس
والدگری در مادران کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با مادران کودکان بهنجار. فصل نامه ی خانوا د ه
.5-19 ، پژوهی، 5
خوشابی، کتایون؛ فرزادفرد، سیدهزینب؛ کاکاسلطانی، بابک؛ پوراعتماد، حمیدرضا و نیک خواه، حمیدرضا
1389 ). بررسی راهبردهای مقابلهای و میزان تنیدگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و مقایسه ی )
.87-97 ،(21) آن با مادران کودکان عادی. فص لنام هی خانواد هپژوهی، 6
دهشیری، غلامرضا؛ گلزاری، محمود؛ برجعلی، احمد و سهرابی، فرامرز ( 1389 ). خصوصیات روان سنجی
-57 ،(4) نسخه فارسی پرسش نامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا در دانشجویان. مجل هی روا نشناسی بالینی، 1
.67
دینی ترکی، نورالله؛ بهرامی، هادی؛ داور منش، عباس و بیگلریان، اکبر. ( 1385 ). رابطه فشار روانی با
.41-46 ،(4) رضامندی زناشویی در والدین کودکان عقب مانده ی ذهنی. توا نبخشی، 7
رابینسون، ن، رابینسون، هالبرت، بی ( 1963 ). کودک عقب مانده ذهنی، ترجمه فرهاد ماهر ( 1377 )، مشهد:
انتشارات آستان قدس رضوی، موسسه ی چاپ و نشر.
رجبی دماوندی، گیلدا؛ پوشنه، کامبیز و غباری بناب، باقر( 1388 ). رابطه ی ویژگی های شخصیتی و
راهبردهای مقابله ای در والدین کودکان با اختلال های طیف اوتیسم. پژوهش در حیط هی کودکان
.133-144 ،(2) استثنایی، 9
رئیس دانا، مهین، کمالی، محمد، طباطبایی، سید مهدی و شفارودی، نرگ س ( 1388 ). سفری همراه با
.37-41 ،(1) والدین کودکان ناتوان از تشخیص تا تطابق. مقاله پژوهشی توا نبخشی، 10
کوهسالی، معصومه؛ میر زمانی، سید محمود؛ کریملو، مسعود و میرزمانی، منیره سادات ( 1387 ). مقایسه
،(2) سازگاری اجتماعی مادران با فرزند دختر عقب مانده ذهنی آموز شپذیر. مجل هی علوم رفتاری ، 2
.165-172
گلزاری، محمود ( 1386 ). اعتباریابی مقیاس امید اشنایدر. چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
نریمانی، محمد؛ آقامحمدیان، حمیدرضا و رجبی، سوران ( 1386 ). مقایسه سلامت روانی مادران کودکان
.15-24 ، استثنایی با سلامت روانی مادران کودکان عادی، فص لنام هی اصول بهداشت روانی، 33 و 34
نصیری، حبیب اله و جوکار، بهرام ( 1387 ). معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در
.157-176 ،(2) زنان، پژوهش زنان، 6
یزدخواستی، فریبا و یارمحمدیان، احمد ( 1389 ). مقایسه ی افسردگی مادران و هوش هیجانی دختران
.75-80 ،(1) نوجوان شنوا و ناشنوای شهر اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری، 8
Baker, L., Blacher, Crnic, K. & Edelbrock, C. (2002). Behavior problems and parenting
stress in families of there –years- old children with and without development delays.
American Journal on mental Retardation, 107, 433-444.
Bradford, Y. (1997). Psychological well-being and coping in mothers of youths with Down
syndrome, or Fragile X syndrome. American Journal of mental Retardation, 109(3),
237-254.
Dalzell, J., Nelson, H., Haigh, C., Williams, A. & Monti, P. (2007). West Cheshire Hearing
Advisory and Support Team (HAST). Involving families who have deaf children using
a Family Needs Survey: A multi– agency perspective. Child care Health dev, 33(5),
579 -585.
Davy, CLG. & Wells. (2006). Worry and its psychological disorder theory, Assessment
and treatment. London: Wiley.
Eisenhower, AS. Baker, BL. & Blacher, J. (2005). Preschool children with intellectual
disability syndrome specificity, behavior problems, and maternal well-being. Journal
intellectual Disable, 49(9), 657-671.
Gupta, A. & Singhl, N. (2004). Positive Perceptions in Parents of children with disability.
Rehabilitation Journal, 15(1), 22-34.
Hintermair, M. (2007) Parental resources, parental stress, and socioemotional
development of deaf and hard of hearing children, Journal of Deaf Studies and Deaf
Education, 11, 493–513.
Knutson, J. F., Johnson, C. & Sullivan, P. M. (2004). Disciplinary choices of mothers of
deaf children and mothers of normally hearing children, Child Abuse & Neglect, 28,
925-937
Koydemir, Selda & Tosun, Ulka. (2009). Impact of autistic children on the Lives of
mothers. Procedia and Behavioral Sciences, 1, 2534- 2540.
Lioyd, T. J. & Hastings, R. (2009). Hope as a psychological resilience factor in mothers
and fathers of children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability
Research, 53, 9657 -9668.
Mednick, L., Cogen, F., Henderson, C., Rohrbeck, C.A., Kitessa, D. & Streisand, R.
(2007). Hope more, worry less: Hope as a potential resilience factor in mothers of very
young children with type 1 diabetes. Children’s Health Care, 36, 385 -396.
Ogeston, Paula, L., Mackintosh, Virginia, H. & Myers, Barbara, J. (2011), Hope and worry
in mothers of children with an autism spectrum disorder or Down syndrome. Research
in Autism Spectrum Disorders, 5(4), 1378-1384.
Ongl, Chandran, V. & Peng, R. (2005). Stress experienced by mothers of Malaysian
children with mental retardation. Intellect Disable, 49(9), 657-666.
Parker, J. G. & Asher, S. R. (1987). Peer relation and later personal adjustment: Are low
accepted children at risk?, Psychological Bulletin, 102, 357- 389.
Phoennix, A., Woolett, A. & Lioyd, E. (1995). Challenging Motherhood: Mothers and their
deaf children. In Gregory S, Sheldon R, Bishop J, Editors, Deaf young people and their
families: Developing understanding. New York: Cambridge University Press.
Pisula, E. (2002). Parents of children with Autism: Recent research findings. Psychological
functioning of mothers. Clinical Child Psychology, 19, 371-379.
Plessow – Wolfson S. & Epstein, F. (2005). The experience of story reading: deaf children
and hearing mothers’ interactions at story time. Am Ann deaf, 150(4), 369 – 378.
Roberts, C. & Zubrick, S. (1993). Factor influencing the social statues of children with mild
academic disabilities in regular classrooms. Exceptional children, 59(3), 192-202.
Salovita T. Ltalinna M. & Leinonen E. (2003). Explaining the parental stress of fathers and
mothers caring for a child with intellectual disability. A Double ABCX Model. Journal
Intellectual Disability Research, 47, 103-120.
Shu, B. C., Lung, F. W. & Chang Y. Y. (2000). The mental health in mothers with autistic
children: A care- control study in southern Taiwan, Kaohsiung. Journal of medical
science, 16(6), 308-334.
Snyder, C. R. (1995). Conceptualizing, measuring, and nurturing hope. Journal of
Counseling and development, 73, 355-360.
Weisel, A., Most, T. & Michael, R. (2007). Mothers stress and expectations as a function of
time since childes cochlear implantation. Journal Deaf Stud Deaf Educ, 12(1), 55 -64