اصغری نکاح، س.م.، عابدی، ز. (1393). بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر بهبود بازداری پاسخ، برنامه ریزی و حافظه کاری در کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی.
فصلنامه روانشناسی شناختی، 2 (1)،52-41.
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2005-fa.html
امانی، ا.، فدایی، ا.، توکلی، م.، شیری، ا.، شیری، و.( 1396). پژوهشی تحت عنوان مقایسه برنامهریزی، توجه انتخابی و انعطاف پذیری شناختی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص(نارسا خواندن).
مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(2)، 111-94.
[DOI.10.22098/jld.2018.617]
آهنگر قربانی، ز.، حسین خانزاده، ع.، خسروجاوید، م.، صادقی، ع. (1394). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان نارساخوانی.
فصلنامه افراد استثنایی، 5(19)، 183-163.
[DOI: 10.22054/jpe.2015.1643]
توکلی، م.، خوارزمی رحیم آبادی، ر.ا. (1394). بررسی آموزش کارکردهای اجرایی باعث بهبود سرعت خواندن نارساخوان پایه دوم.
سومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی روانشاسی، مشاوره و آموزش در ایران. https://civilica.com/doc/594797/
جوانمرد، غ.، اسداللهی فام، ش. (1396). مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان مبتلاء به ناتوانی یادگیری ریاضیات با کودکان دارای ناتوانی خواندن، نوشتن و عادی.
فصلنامه علمی پژوهشی عصب روانشناسی، 3(3)، 50-39.
http://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4350.html
علیزاده، ح. (1385). رابطه کارکردهای اجرایی عصب روانشناختی با اختلالهای رشدی. تازهای علوم شناختی، 8(4)، 70- 57.
قمری گیوی، ح.، نریمانی، م.، محمودی، ه. (1390). اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکرد های اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی،
مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 115- 98.
[DOI. jld-1-2-91-1-6]
کریمی زاد سمعی، س.، پورعباس وفا، ه. (1395). اثر بخشی بازی درمانی شناختی –رفتاری بر کارکرد های اجرایی کودکان نارساخوان.
سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی؛ باتومی گرجستان.
https://civilica.com/doc/549513
نریمانی، م.، ابوالقاسمی، ع.، ایل بیگی، ر. (1396). اثربخشی آموزش خود تعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان نارساخوان.
مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(2)، 93-72.
[DOI. 10.22098/jld.2018.616]
نظری، ز.، جباری فر، ت.، برزگر بفرویی، ک. (1395). اثربخشی آموزش خودگردانی یادگیری بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان.
فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 6(24)، 203-118.
[DOI.10.22054/jpe.2017.7534]
وطن خواه محمدآبادی، م.، کافی، م.، ابوالقاسمی، ع.، و شاکرنیا، ا. (1400). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی با تعامل شاخص توده بدنی بر کنترل وزن، کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان دانشآموزان نوجوان
. مجله روانشناسی مدرسه، 10(2)، 180-203.
[DOI:10.22098/jsp.2021.1229]
References
Ahangarghorbani, Z., Hosein khanzade, A., khosrojavid, M., & Sadeghi, A. (2015). Effectiveness of Executive Function Training on Social Skills in Students with Dyslexia. Psychology of Exceptional Individuals, 5(19), 163-183. (In Persian). [DOI: 10.22054/jpe.2015.1643]
Amani, E., Fadaei, E., Tavakoli, M., Shiri, E., & Shiri, V. (2018). Comparison among children with specific learning disorder (SLD) and typically children on measures of planning, selective attention and cognitive flexibility. Journal of Learning disabilities, 7(2), 94-11. (In Persian) [DOI: 10.22098/jld.2018.617]
AsgariNekah, S. M., & Abedi, Z. (2014). The Effectiveness of Executive Functions based Play Therapy on improving Response Inhibition, planning and working memory in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Cognitive Psychology, 2(1), 41-52. (In Persian). http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2005-fa.html
Baker, S. F., & Ireland, J. L. (2007). The link between dyslexic traits, executive functioning, impulsivity and social self-esteem among an offender and nonoffender sample .International journal of law and psychology, 30, 492-503. [DOI: 10.1016/j.ijlp.2007.09.010]
Banich, M.T., & Compton, R. J. (2011). Cognitive Neuroscience: Third Edition. Translated by Sajjad Basharpoor and Ali Issazadegan (2016). Ardabil: Publication of University of Mohaghegh Ardabili. (In Persian) https://lib1.ut.ac.ir:8443/site/catalogue/908483
Blair, C., Zelazo, D., & Greenberg, M. (2005). Measurment of Executive Functions in Early childhood. Developmental Neuropsychology, 28(2), 561-571. [DOI: 10.1207/s15326942dn2802_1]
Borella, E., Carretti, B., & Pelegrina, S. (2010). The specific role of inhibition in reading comprehension in good and poor cpmprehenders. Journal of learning disabilities, 43(6), 541-552. [DOI: 10.1177/0022219410371676]
Brosnan, M., Demetre, J., Hamill, S., Robson, K., Shepherd, H., & Cody, G. (2002). Executive functioning in adults and children with developmental dyslexia. Neuropsychologia, 40(12), 2144–2155. [DOI: 10.1016/s0028-3932(02)00046-5]
Burns, S. S., Matthew, K., & Sullivan, A. L. (2012). Examining an Executive Function Rating Scale as a Predictor of Achievement in Children at Risk for Behavior Problems. School Psychology Quarterly, 27(4), 236-246. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/spq0000012
Catts, H.W., Gillespie, M., Leonard, L.B., Kail, R.V., & Miller, C.A. (2002). The Role of Speed of Processing, Rapid Naming, and Phonological Awareness in Reading Achievement, Journal of Learning Disabilities, 35, 509-523. [DOI:10.1177/00222194020350060301]
Dawsan, S., & Gaure, T. (2004). Effect of play therapy on Attentional and executive function behaviors in children with poor working memory. Learning and Individual Diferenes, 18(2), 214-223. [DOI:10.1016/j.lindif.2007.10.003]
Diamond, A. (2000). Preschool children, performance in cognitive functions. Journal of Developmental Neuropsychology, 28(2), 689-729. [DOI:10.1207/s15326942dn2802_7]
Ghamari Givi1, H., Narimani, M., Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/ hyperactivity. Journal of Learning disabilities, 1(2), 57-70. (In Persian) [DOI. jld-1-2-91-1-6]
Janeh, M., Ebrahimi Ghavam, S., Alizadeh, H. (2012). Investigating the executive functions of reasoning, planning-organizing and working memory in students with and without mathematical disorders in elementary school in Tehran province. Psychology of Exceptional People, 2 (5), 21-42. (In Persian) https://jpe.atu.ac.ir/article_2134_08fc2378407b288c5900f67fa8eeb009.pdf
Javanmard, G., & Asadollahifam, S. H. (2017). Comparison of Executive Functions of Mathematical Learning Disabled Children with Reading, Writing Learning Disabled and Normal Children. Journal of Neuropsychology, 3(10), 39-50. (In Persian) http://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4350.html
Kane, M. J., & Engle, R. W. (2000). Working memory capacity, proactive interference, and divided attention: Limits on long-term memory retrieval. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 26, 333-358. [DOI10.1037//0278-7393.26.2.336]
Karimzad, S., & Pourabbas, V, H. (2016). The Effectiveness of Cognitive-behavioral therapy game on the Executive Function of Dyslexic Children. 3rd International Conference on Modern Research in Management, Economics & Humanities; Batumi Georgia. (In Persian) https://civilica.com/doc/549513
Kirby, J. R., Georgiou, G. K., Martinussen, R., & Parrila, R. (2010). Naming Speed and Reading: from Prediction to Instruction, Reading Research Quarterly, 45, 341-362. https://psycnet.apa.org/doi/10.1598/RRQ.45.3.4
Latzman, R. D., Elkovitch, N., Young, J., & Clark, L. A. (2010). The contribution of executive functioning to academic achievement among male adolescents. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 32(4), 455-462. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/13803390903164363
Mirmehdi, S. M., Alizadeh, H., & Seif Naraghi, M. (2009). The Impact of Training Executive Functions on Mathematics and Reading Performance in Primary students with Specific Learning Disabilities. Research on Exceptional Children, 9(1), 1-12. (In Persian) http://dorl.net/dor/20.1001.1.16826612.1388.9.1.1.5
Miyaguchi, K., Shirataki, S., & Maeda, K. (2012). A study of executive functions in delinquents with developmental disabilities within a Japanese Reformatory, Kobe, 58, 1 - 11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22972024/
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., & Howerter, A. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49–100. [DOI10.1006/cogp.1999.0734]
Narimani, M., Abolghasemi, A., & Ilbeigy, R. (2018). The effectiveness of verbal self-instruction training on executive functions and visual motor coordination in children with dyslexia. Journal of Learning disabilities, 2(7), 72-93. (In Persian) [DOI: 10.22098/jld.2018.616]
Nazari, Z., & Barzegar, K. (2017). The effectiveness of self-regulated learning education on Executive functions of dyslexic students. Psychology of Exceptional Individuals, 6(24), 181-203. (In Persian) [DOI: 10.22054/jpe.2017.7534]
Oga, C., & Haron, F. (2012). Life experiences of individuals living with dyslexia in malaysia: A phenomenological study. Procedia– Social and Behavioral Sciences, 4, 1129–1133. [DOI.10.1016/j.sbspro.2012.05.261]
Peterson, R. L., & Pennington, B. F. (2012). Developmental dyslexia. The Lancet, 379, 1997e2007.rehabilitation on reading ability of dyslexic children. Journal of Rehabilitation Medicine, 3 (1), 32-41. [DOI:10.1016/S0140-6736(12)60198-6]
Reiter, A., Tucha, D. & Lange, K. (2004). Executive Function in Children with Dyslexia. Journal of Department of Experimental Psychology, 11, 116-131. [DOI:10.1002/dys.289]
Seidman, L. (2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the life span. Clinical Psychology Review, 26 (4), 466–85. [DOI:10.1016/j.cpr.2006.01.004]
Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2008). Paying Attention to Reading: The Neurobiology. Development and Psychopathology, 20, 1329–1349. [DOI:10.1017/S0954579408000631]
Shulman, K., Feinstein, A. (2004). Quick Cognitive Screening for Clinicians. London: J Neurol Neurosurg Psychiatry. [DOI:10.3109/9780203427170]
Swanson, L., & Jerman, O. (2007). The influence of working memory on reading growth in subgroups of children with reading disabilities. Journal of Experimental Child Psychology, 96(4), 249-83. [DOI:10.1016/j.jecp.2006.12.004]
Tavakoli, M., Kharazmi, R., & Abadi, R. (2015). An examination of executive function training improves the reading speed of the Second grade students with dyslexic. Third National Conference on Strategies for the Development and Promotion of Educational Sciences in Psychology, Consulting and Education. Tehran, Iran. (In Persian). https://civilica.com/doc/594797/
U.S. Department of Education. (2005). Data Tables for OSEP State Reported Data, http://Ideadata.org
VanDer Sluis, S., DeJong, P. F., & Van der Leij, A. (2004). Inhibition and Switching in Children with Learning Deficits in Arithmetic and Reading, Journal of Experimental Child Psychology, 87, 239-266. [DOI:10.1016/j.jecp.2003.12.002]
Vatankhah, M. D., Kafi, M., Abolghasemi, A., & Shakerni, I. (2021). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy with interaction of body mass index on weight control, executive functions and emotion regulation in adolescent students. Journal of school psychology, 10(2), 204-213. [DOI: 10.22098/jsp.2021.1229]
Zelazo, P. D., Müller, U., Frye, D., Marcovitch, S., Argitis, G., Boseovski, J., Chiang, J. K., Hongwanishkul, D., Schuster, B. V., & Sutherland, A. (2003). The development of executive function in early childhood. Monographs of the Society for Research in Child Development, 68(3), vii–137. [DOI: 10.1111/j.0037-976x.2003.00260.x]