تأثیر روش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله ی ریاضی دانش آموزان اختلال ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران

2 استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران

3 کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران

jld-3-3-93-3-4

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش با روش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله ی ریاضی
دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی در پایه ی پنجم ابتدایی انجام شد . به این منظور، بیست دانش آموز
آزمون ریون و آزمون ،DSM-IV به روش نمونه گیری چند مرحله ای (قضاوت معلم، فهرست تشخیصی
حل مسئله ریاضی ) از دوازده پایه ی پنج م ابتدایی شهرستان رفسنجان انتخاب شد ند. طرح پژوهش از نوع
شبه آزمایشی است و گروه های کلاسی دانش آموزان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم
شدند. دانش آموزان با نمرات پیش آزمون و پس آزمون همتاسازی شده و گروه کنترل در طی 12 جلسه ی
45 دقیقه ای با روش خودآموزی و گروه گواه به همان روش سنتی و شیو ه ی معمول آموزش دیدند . نتایج
با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس نشان داد که عملکرد حل مسئله ی ریاضی در دانش آموزان
گروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه گواه افزایش یافته است . می توان نتی جه گرفت که روش
خودآموزی باعث بهبود عملکرد حل مسئله ی ریاضی در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی می شود .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of self-instruction on mathematic problem solving performance

نویسندگان [English]

  • B Ghobari Bonab 1
  • Dr Nosrati 2
  • H Golam Hosseinzadeh 3
1 Associate Professor School of Psychology & Education. University of Tehran
2 University of Tehran
3 M.A Student, University of Tehran
چکیده [English]

The current study aimed to investigate the effect of self instruction on
mathematics problem solving performance in fifth grade students with
dyscalculia in Rafsanjan city. Twenty students were selected from twelve
fifth grade classes based on the following inclusion criteria: Teacher's
Judgment, Diagnostic Criteria of DSM-IV, Raven progressive matrixes, and
Math Problem Solving Test. The design of the study was quasi-experimental
design, with pretest-post test control group design. Twelve “45–minutes
sessions” of self-instruction were administered for experimental group while
control group was in neutral condition. Analysis of data using Analysis of
Covariance (Ancova) revealed that student’s performance in mathematics
problem solving abilities was increased significantly in the experimental
condition. We can conclude that self-improvement methods affect
mathematical problem solving performance of students with dyscalculia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self instruction
  • Math problem solving abilities
  • math learning disorders
آریا پوران، سعید؛ عزیزی، فرامرز و دیناروند، حسن ( 1393 ). رابطه ی سبک مدیریت کلاس معلمان با
.23-41 ،(1) انگیزش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی. روا نشناسی مدرسه، 2
شریفی، حسن پاشا ( 1376 ). نظریه و کاربرد آزمو نهای هوش و شخصی . ت تهران. نشر سخن.
نریمانی، محمد ( 1391 ). اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی
.101-122 ،(2) دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 2
Adani, A., Eskay, M. & Onu, V. (2012). Effect of Self-instruction Strategy on the
Achievement in Algebra of Students With Learning Difficulty in Mathematics. USChina
Education Review A 12 (2012) 1006-1021.
Boudah, D. J. & Weiss, M. P. (2002). Learning disabilities overview: Update 2002 (EDOEC-
02-02). Arlington, VA: ERIC Clearinghouse on Disabilities and Gifted Education.
Corral, N. & Antia, S. D. (1997). Self-talk: Strategies for success in math. TEACHING
Exceptional Children, 29, 42–45.
Desoet, A., Roeyers, H. & De, R. (2003). Can offline metacognition enhance mathematical
problem solving? Journal of Exceptional Psychology, 95, 188-200.
Fuchs, L., Compton, D., Fuchs, D., Paulsen, K., Bryant, J. D., & Hamlett, C. L. (2005). The
prevention, identification, and cognitive determinants of math difficulty. Journal of
Educational Psychology, 97: 3, 493-513.
Geary, D. C., & Hoard, M. K. (2000). Numerical and arithmetical cognition: A longitudinal
study of process and concept deficits in children with learning disability. Journal of
Experimental Child Psychology, 77, 236-263.
Geary, D. C. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning
Disabilities. 37, 4-15.
Gersten, R., Jordan, N. C., & Flojo, J. R. (2005). Early identification and interventions for
students with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 38 (4): 293-
304.
Hallahan, D. P., Kaffman, J. M., & Pullrn, P. C. (2009). Exceptional learners: Introduction
to special education. (11th ed). Boston: Allyn & Bacon.
Hughes, C. A., Therrien, W. J. & Lee, D. L. (2004). Efficacy of behavioral self
management techniques with adolescents with learning disabilites and bihavior
disorder. Journal of Learning Behavior, 17, 1-28.
Jitendra, A. (2002). Teaching students with math problem-solving through graphic
representation. Teaching Exceptional Children, 34 (4), 34-38.
Kroesbergen, E. H. (2003). Mathematics education for low-achieving students: Effects of
different instructional principles on multiplication learning. Unpublished Dissertation.
Lang, C. R., Mastropieri, M. A., Scruggs, T. E., & Porter, A. (2004). The effect of self
instructional strategies on problem solving in algebra for students with special needs.
Advances in Learning and Behavioral Disabilities, 17, 29–54.
Lerner, J. W. (2000). Learning disability: theories, diagnosis and teaching strategies. (8th
ed) New York: Houghton Mifflin Company.
Meichenbaum, D. (1978). Cognitive-Behavior Modification (An integrative approach).
Plenum Press. New York.
Patric, B. (2005). Mthematics anxiety, prior experience and confidence to teach
mathematics among pre service education students. Teacher and Teaching, 11, 10-37.
Ruth, S., Shalev, R. S., & Gross-Tsur, V. (2001). Developmental dyscalculia. Pediatric
Neology, 24 (5), 337-342.
Schleser, R., Meyers, A. W., Cohen, & Thackwray, D. (1983). Self-Instruction
Interventions with Non-Self-Controlled Children: Effects of Discovery Versus Faded
Rehearsal. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51(6), Dec 1983, 954-955.
(PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, all rights reserved).
Shalve, R. S. (2000). Developmental dyscalculia: Prevalence and prognosis. European
Child and Adolescent Psychiatry, 9 (1, 2), 58-64.
Sharma, M. (2003). Dyscalculia. BBC Skillswise expert column. Retrieved from
http://www.bbc.co.uk/skillswise/tutors/expertcolumn/dyscalculia/
Reid, R., & Lienemann, T. O. (2006). Strategy instruction for student with learning
disabilities. The Guilford Press.
Swanson, H. L. & Beebe-Frankenberger, M. (2004). The relationship between working
memory and mathematical problem solving I children at risk and not at risk for serious
math difficulties. Journal of Educational Psychology, 96: 3, 471-491.
Wood, D. K., & Frank, A. P. (2000). Using memory-enhancing strategies to learn
multiplication facts. Teaching Exceptional Children, 32 (5), 78-82.