اکبری، م.، ارجمندنیا، ع. ا.، افروز، غ و کامکاری، ک. (1395). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سازگاری اجتماعی- عاطفی دانش آموزان با اختلال در یادگیری حساب.
نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 7 (3)، 8-16.
http://www.ceciranj.ir/article_63676.html
امیدوار، ع.، دانا، ا.، حمزه سبزی، ا و پورپناهی کل تپه. (1397). تأثیر آموزش براساس تربیت بدنی رشدی بر حافظه کاری دانش آموزان مقطع ابتدایی.
روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 7(1)، 83-101.
http://jsp.uma.ac.ir/article_658.html
امیری، ن.، حبی، م.ب.، دهاقین، و.، آقا امیری، م.س و موسوی، س.ا. (1398). اثربخشی شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر انعطافپذیری شناختی همسران جانبازان.
نشریه روانشناسی نظامی، 10 (39)، 51-64.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204911.html
تقوایی، د.، جهانگیری، م.م و زارع بیکی، ز. (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روانشناختی و ارتقای سلامت مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم.
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 7 (2)، 143-153.
http://journal.ihepsa.ir/article-1-1007-en.html
ثناگوی محرر، غ.، میرشکاری، ح.، صابریان بروجنی، ل و میرشرف الدین، ع. (1398). تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بر افسردگی، انعطاف پذیری شناختی در بیماران دیابتی.
مجله دانشکده پزشکی مشهد، 62 (167)، 699-711.
[DOI.org/10.22038/mjms.2020.15580]
دهقانی، ی و مرادی، ن. (1399). تأثیر آموزش حافظه فعال بر برنامه ریزی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص (نارساخوان). فصلنامه عصب روانشناسی، 6 (20)، 101-120.
زحمتکش، ی.ز.، درتاج، ف.، صبحی قراملکی، ن و کیامنش، ع. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افزیش ظرفیت حافظه کاری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر.
فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12، 13-26.
http://www.jiera.ir/article_64984.html
شاره، ح و اسحاقی ثانی، م. (1397). نقش پیش بین شخصیت بامدادی شامگاهی، انعطاف پذیری شناختی و تنظیم شناختی هیجان در رضایت زناشویی زنان میانسال.
مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 24(4), 384-398.
https://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2776-fa.html
شریفی، ع علیزاده، ح.، غباری بناب؛ ب.، و فرخی، ن.ع. (1398). مقایسه نیمرخ کارکردهای اجرایی کودکان با نارساییتوجه/ بیشفعالی و کودکان با اختلال یادگیری ویژه در مقایسه با کودکان عادی: با تأکید بر عدم همبودی بین دو اختلال. توانمندسازی کودکان استثنایی، 10 (1)، 28-44. [DOI: 10.22034/ceciranj.2019.91928]
عبدی، ا.، عربانی دانا، ع.، حاتمی، ج و پرند، ا. (1394). اثربخشیهای بازیهای رایانهای شناختی بر بهبود حافظه کاری، توجه و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به .ADHD
فصلنامه کودکان استثنایی، 14 (1)، 19-23.
http://joec.ir/article-1-198-fa.html
عطایی، ف.، احمدی، ع.، کیامنش، ع و سیف، ع.ا. (1398). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در افزایش انگیزش نسبت به تحصیل در دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه.
روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 8(4)، 176-199.
http://jsp.uma.ac.ir/article_871.html
قربانی، م و خلیلیان، ر. (۱۳۹۵). تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر حافظه ی کاری و بازداری رفتاری بزرگ سالان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی.
فصلنامه تازههای علوم شناختی، ۱۸(۳)، ۹۰.
http://icssjournal.ir/article-1-507-fa.html
کهریزی، ش.، تقوی، س.م.، قاسمی، ر و گودرزی، م.ع. (1396). تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب، افسردگی و علائم جسمانی بیماران مبتلا به آسم.
نشریه علوم پزشکی رازی، 24 (154)، 27-36.
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4274-fa.pdf
Reference
Abdi, A., Arabani Dana, A., Hatami, J., & Parand, Akram. (2014). The effect of cognitive computer games on working memory, attention and cognitive flexibility in students with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of Exceptional Children, 14(1), 23-19. (Persian). http://joec.ir/article-1-198-fa.html
Akbari, M., Afroz, G., Arjmandnia, A., & Kamkari, K. (2016). The effectiveness of mindfulness training on social-emotional adjustment of students with dyscalculia. Journal of Empowering Exceptional Children, 7 (3), 8-16. (Persian). http://www.ceciranj.ir/article_63676.html
Ataei, F., Ahmadi, A., Kiamanesh, A.R., & Saif, A. A. (2020). The effectiveness of mindfulness practice in increasing academic motivation among high school students. Journal of Psychology and institutions, 8(4), 176-199. http://jsp.uma.ac.ir/article_871.html
Allred, K., Byers, J., & Sole, M. (2010). The effect of music on postoperative pain and anxiety. Pain Management Nursing, 11(1), 15-25. [DOI:10.1016/j.pmn.2008.12.002]
Amiri, N., Hobbi, M. B., Dehaaqin,V., Aghamiri, M. S., & Mousavi S. A. (2019). The Impact of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) on the Cognitive Flexibility of Disabled Veterans' Wives. Scientific Journal of Military Psychology, 10(39), 51-64. https://www.magiran.com/paper/2086160
Arjmandnia A. A., Seifenaraghi M. (2009). Effect of rehearsal on working memory performance in dyslexic students. International Journal of Behavioral Sciences, 3(3), 173. (Persian). https://www.magiran.com/paper/1866811
Begeer, S., Wierda, M., Scheeren, A. M., Teunisse, J.-P., Koot, H. M., & Geurts, H. M. (2014). Verbal fluency in children with autism spectrum disorders: Clustering and switching strategies. Autism, 18(8), 1014-1018. [DOI.org/10.1177/1362361313500381]
Bing‐Canar, H., Pizzuto, J., & Compton, R. J. (2016). Mindfulness‐of‐breathing exercise modulates EEG alpha activity during cognitive performance. Psychophysiology, 53(9), 1366-1376. [DOI.org/10.1111/psyp.12678]
Dehghani, Y., & Moradi, N. (2020). The effectiveness of working memory training on planning and flexibility of students with specific learning disability (Dyslexia). Journal of Neuropsychology, 6(20), 101-120. (Persian). [DOI: 10.30473/CLPSY.2020.51743.1523]
Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive therapy and research, 34(3), 241-253. [DOI.org/10.1007/s10608-009-9276-4]
Galhardo, A., Cunha, M., & Pinto-Gouveia, J. (2016). Acceptability and feasibility of the mindfulness based program for infertility (PBMI). European Psychiatry, 33(S1), S519-S519. [DOI:10.1016/j.eurpsy.2016.01.1918]
Ghorbani,M., Khalilian, R., (2016). Effects of mindfulness training on working memory and behavioral inhibition for adults with attention deficit / hyperactivity, Advances in Cognitive Science, 18(3), 90. (Persian). https://www.magiran.com/paper/1619917
Ghorbani, N., & Jabbari, S. (2020). The Effect of Mindfulness Training on the Depression and Anxiety in Students with Learning Disabilities. Quarterly Journal of Child Mental Health, 7(2), 195-205. https://www.magiran.com/paper/2183902
Hashemy, S., & Zakerimoghadam, M. (2013). Comparative study of the effect of muscle relaxation and music therapy on anxiety level in patients waiting for cardiac catheterization. Iranian Journal of Cardiovascular Nursing, 1(4), 22-30. (Persian). http://journal.icns.org.ir/article-1-102-fa.html
Haydicky, J. A. (2010). Mindfulness training for adolescents with learning disabilities. University of Toronto.
Hedderman, E., O’Doherty, V., & O’Connor, S. (2021). Mindfulness moments for clinicians in the midst of a pandemic. Irish journal of psychological medicine, 38(2), 154-157. [DOI:10.1017/ipm.2020.59]
Jha, A. P., Denkova, E., Zanesco, A. P., Witkin, J. E., Rooks, J., & Rogers, S. L. (2019). Does mindfulness training help working memory ‘work’better? Current opinion in psychology, 28, 273-278. [DOI.org/10.1016/j.copsyc.2019.02.012]
Kabat-Zinn, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain and Illness. New York: Dell Publishing. [DOI.org/10.1002/shi.88]
Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 144-156. [DOI.org/10.1093/clipsy.bpg016]
Kahrizi, Sh., & Taghavi, M., Ghasemi, R., & Goodarzi, M. (2017). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) on depression, anxiety and somatic symptoms in asthma patients. Razi Journal of Medical Sciences (Journal of Iran University of Medical Sciences), 24(154), 36-27. (Persian). http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4274-fa.pdf
Kercood, S., Grskovic, J. A., Banda, D., & Begeske, J. (2014). Working memory and autism: A review of literature. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(10), 1316-1332. [DOI.org/10.1016/j.rasd.2014.06.011]
Kieffer, M. J., & Christodoulou, J. A. (2020). Automaticity and control: How do executive functions and reading fluency interact in predicting reading comprehension? Reading Research Quarterly, 55(1), 147-166. [DOI.org/10.1002/rrq.289]
Maersk, J. L., Cutchin, M. P., & la Cour, K. (2018). Identity and home: Understanding the experience of people with advanced cancer. Health & Place, 51, 11–18. DOI.org/10.1016/j.healthplace.2018.02.003
Major, R., & Tetley, J. (2019). Effects of dyslexia on registered nurses in practice. Nurse Education in Practice, 35, 7-13. [DOI.org/10.1016/j.nepr.2018.12.012]
McLennan, B., McIlveen, P., & Perera, H. N. (2017). Pre-service teachers' self-efficacy mediates the relationship between career adaptability and career optimism. Teaching and Teacher Education, 63, 176-185. [DOI.org/10.1016/j.tate.2016.12.022]
Mrazik, M., Naidu, D., Borza, C., Kobitowich, T., & Shergill, S. (2019). King Devick computerized neurocognitive test scores in professional football players with learning and attentional disabilities. Journal of the neurological sciences, 399, 140-143. [DOI.org/10.1016/j.jns.2019.02.020]
Nasiripoor, S., & Talepasand, S. (2020). Function of children with learning disabilities in working memory: the role of bilingualism. Journal Of Exceptional Children, 19(4), 57-64. (Persian). https://www.magiran.com/paper/2098714
Omidvar, A., Dana, A., Hamzeh Sabzi, A., & Pourpanahi Koltapeh, M. (2018). The effect of education based on growth physical education on working memory of elementary school students. Journal of Psychology and institutions, 7(1), 83-101. http://jsp.uma.ac.ir/article_658.html?lang=en
Rahmani Fard, T., Kalantarkousheh, S. M., & Faramarzi, M. (2017). The effect of mindfulness-based cognitive psychotherapy on quality of life in infertile women. Journal Of Hayat. 23 (3), 277-289. (Persian). http://hayat.tums.ac.ir/article-1-2024-fa.html
Sanagouye Moharer, G. R., Mirshekari, H. R., Saberian, L., & MirSharafodin, A. (2020). The Effect of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) on Depression, Cognitive flexibility among in Diabetic Patients. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 62(7), 699-711. (Persian). https://www.magiran.com/paper/2117090
Segal, Z. V., Teasdale, J. D., Williams, J. M., & Gemar, M. C. (2002). The mindfulness‐based cognitive therapy adherence scale: Inter‐rater reliability, adherence to protocol and treatment distinctiveness. Clinical Psychology & Psychotherapy, 9(2), 131-138. [DOI.org/10.1002/cpp.320]
Segal, Z. V., Williams, M., & Teasdale, J. (2018). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. Guilford Publications.
Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Astin, J. A., & Freedman, B. (2006). Mechanisms of mindfulness. Journal of clinical psychology, 62(3), 373-386. [DOI.org/10.1002/jclp.20237]
Shareh, H., & Sani, M. E. (2019). Predictive Role of Morningness-Eveningness Personality, Cognitive Flexibility and Cognitive Emotion Regulation in Marital Satisfaction in Middle-Aged Women. Iraninan Psychiatry and Clinical Psychology, 24(4), 384-398. (Persian). https://www.magiran.com/paper/1936529
Sharifi, A., Alizadeh, H., Ghobari bonab, B., & Farrokhi, N. (2019). Comparison of executive functions of children with attention deficit/ hyperactivity disorder and children with specific learning disability with normal children; with emphasis on non-comorbid conditions of these two disorders, Journal of Empowering Exceptional Children, 10(1), 28-44. (Persian). [DOI: 10.22034/ceciranj.2019.91928]
Taghvaei, D., Jahangiri, M. M., & Zarebidaki, Z. (2019). Effectiveness of acceptance and commitment therapy on psychological flexibility and health promotion among mothers with autistic children. Iranian Journal of Health Education And Health Promotion. 7 (2), 143-153. (Persian). http://journal.ihepsa.ir/article-1-1007-en.html
Tolin, D. F. (2019). Inhibitory learning for anxiety-related disorders. Cognitive and Behavioral Practice, 26(1), 225-236. [DOI.org/10.1016/j.cbpra.2018.07.008]
Unsworth, N., Fukuda, K., Awh, E., & Vogel, E. K. (2014). Working memory and fluid intelligence: Capacity, attention control, and secondary memory retrieval. Cognitive psychology, 71, 1-26. [DOI.org/10.1016/j.cogpsych.2014.01.003]
Zahmatkesh, Y. Z., Dortaj, F., Gharamaleki, N., & Kiamanesh, A. (2018). The effectiveness of mindfulness training on increasing working memory capacity and academic self-efficacy of girl students, Quarterly Journal of Research In Educational Systems, 12, 13-26. (Persian). https://www.magiran.com/paper/1872058
Zanesco, A. P., Denkova, E., Rogers, S. L., MacNulty, W. K., & Jha, A. P. (2019). Mindfulness training as cognitive training in high-demand cohorts: An initial study in elite military servicemembers. In Progress in brain research (Vol. 244, pp. 323-354). Elsevier. [DOI.org/10.1016/bs.pbr.2018.10.001]
Zhong, S., Wang, Y., Lai, S., Liu, T., Liao, X., Chen, G., & Jia, Y. (2018). Associations between executive function impairment and biochemical abnormalities in bipolar disorder with suicidal ideation. Journal of Affective Disorders, 241, 282-290. [DOI.org/10.1016/j.jad.2018.08.031]