مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و عدم تحمل بلاتکلیفی در مادران کودکان با و بدون ناتوانی‌های یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ راهبردهای تنظیم هیجان و عدم تحمل بلاتکلیفی در مادران کودکان با و بدون ناتوانی‌های یادگیری خاص انجام شد.
روش‌ها: روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص شهر سنندج در سالتحصیلی‌ 1401 بود. نمونه پژوهش شامل 117 نفر بود (55 مادر دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص و 62 مادر دارای کودک عادی) که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسشنامه تنظیم هیجان (ERQ) و فرم کوتاه مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی نسخه والدین (IUSC-12) بود. داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) به‌وسیلۀ نرم افزار SPSS-25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین والدین دارای فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص با والدین دارای فرزند عادی از نظر راهبردهای تنظیم هیجان تفاوت معنا‌داری وجود ندارد ولی در مؤلفه‌های عدم تحمل بلاتکلیفی تفاوت معنی‌داری بین دو گروه وجود دارد، به طوری که والدین کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص نسبت به والدین کودکان عادی تحمل پایین‌تری نسبت به شرایط مبهم و بلاتکلیف دارند.
نتیجه‌گیری: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه والدین دارای فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص جهت تقویت راهبردهای سازگارانه‌تر تنظیم هیجان و افزایش پذیرش و تحمل شرایط مبهم، در مراکز درمان اختلالات یادگیری خاص ضروری به نظر می رسد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison the Emotion Regulation Strategies and Intolerance of Uncertainty in Mothers of Children with and without Specific Learning Disabilities

نویسنده [English]

  • Mehdi Zemestani
Associate professor, Department of Psychology, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to compare emotion regulation strategies and intolerance of uncertainty in mothers of children with and without specific learning disorders.
Methods: The study method was descriptive-casual-comparative. The study population consisted of all mothers of children with and without specific learning disabilities in Sanandaj city in the academic year of 2022. The research sample included 117 mothers (55 mothers with children with specific learning disorders and 62 mothers with normal children) who were selected using convenient sampling method. The study measures included the Emotion Regulation Questionnaire (ERQ) and the Intolerance of Uncertainty Scale for Children (IUSC-12)-Parent version. The data was analyzed using the multivariate analysis of variance (MANOVA) by SPSS-25 software.
Results: The results showed that there are no significant differences between parents of children with specific learning disabilities and parents of normal children in terms of emotion regulation strategies, but there is a significant difference between the two groups in the components of intolerance of uncertainty, so that parents of children with specific learning disabilities have a lower tolerance for ambiguous and uncertain situations than parents of normal children.
Conclusion: It seems necessary to consider special courses for parents of children with learning disabilities in order to improve more adaptive emotion regulation strategies and increase acceptance and tolerance of uncertain situations in learning disability treatment centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Specific learning disorders
  • intellectual disabilities
  • parents
  • emotion regulation
  • intolerance of uncertainty
پورابراهیم، ت و دنیامالی، ا. (1400). مقایسه استرس والدگری، هیجانات منفی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در مادران کودکان با و بدون ناتوانی ‏های یادگیری. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری، 10 (4)، 7-28. [DOI: 10.22098/JLD.2021.6962.1742]
قاسم­پور، ع.، ‌ایل‌بیگی، ر و حسن­زاده، ش. (1391). خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان در یک نمونه ‌ایرانی. ششمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه گیلان، 724-722. https://journals.iau.ir/article_533873.html
قره‌داغی، ع.، زمستانی، م و ولیئی، ز. (1399). بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و تنظیم شناختی هیجان با بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 9 (2)، 108-122. [DOI: 10.22098/JSP.2020.943]
متین، ح.، اخوان غلامی، م و احمدی، ص. (1397). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تعامل والد-کودک مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری، 8(1)، 70-89. [DOI: 10.22098/jld.2018.709]
نریمانی، م و عابدی، س. (1401). بررسی مداخلات در اختلال یادگیری خاص با اسپسیفایر ریاضی: مرور سیستماتیک. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری، 1(44)، 85-97. [DOI: 10.22098/JLD.2022.7593.1812]
نریمانی، م.، عباسی، م.، ابوالقاسمی، ع و احدی، ب. (1392). مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری، 2 (4)، 154-176. [DOI: JLD-2-4-92-5-9]
نریمانی، م.، فلاحی، و.، اسماعیلی فارسانی، ن و رستم اوغلی، ز. (1398). مقایسه استحکام روانی و تحمل ابهام در مادران فرزندان با ناتوانی یادگیری خاص و عادی. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری، 9 (2)، 153-170.  [DOI: 10.22098/JLD.2020.861]
هاشمی، ز و کهنسال، ر. (1398). مقایسه باورهای فرا شناختی، نشخوار فکری، نگرانی و عدم تحمل بلاتکلیفی در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری، 8 (4)، 155-177.  [DOI: 10.22098/JLD.2019.825]
زمستانی، م.، قلی‌زاده، ز و علایی، م. (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 8 (29)، 61-84. [DOI: 10.22054/jpe.2018.25533.1638]
 
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth edition (DSM-5). Washington DC. [DOI: 10.1176/appi.books.9780890425596]
Auriemma, D. L., Ding, Y., Zhang, C., Rabinowitz, M., Shen, Y., & Lantier‐Galatas, K. (2022). Parenting Stress in Parents of Children with Learning Disabilities: Effects of Cognitions and Coping Styles. Learning Disabilities Research & Practice, 37(1), 51-63. [DOI: 10.1111/ldrp.12265]
Balzarotti, S., John, O. P., & Gross, J. J. (2010). An Italian adaptation of the emotion regulation questionnaire. European Journal of Psychological Assessment. 32(4), 62-74. [DOI: 10.1027/1015-5759/a000009]
Bruggink, A., Huisman, S., Vuijk, R., Kraaij, V., & Garnefski, N. (2016). Cognitive emotion regulation, anxiety and depression in adults with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 22, 34-44. [DOI: 10.1016/j.rasd.2015.11.003]
Comer, J. S., Roy, A. K., Furr, J. M., Gotimer, K., Beidas, R. S., Dugas, M. J., & Kendall, P. C. (2009). The intolerance of uncertainty scale for children: a psychometric evaluation. Psychological Assessment21(3), 402-411. [DOI: 10.1037/a0016719]
Cornacchio, D., Sanchez, A. L., Coxe, S., Roy, A., Pincus, D. B., Read, K. L., & Comer, J. S. (2018). Factor structure of the intolerance of uncertainty scale for children. Journal of Anxiety Disorders, 53, 100-107. [DOI: 10.1016/j.janxdis.2017.07.003]
Gharadaghi, A., Zemestani, M., & Valiei, Z. (2020). On the relationship between family functioning and cognitive emotion regulation with students' psychological well-being. Journal of School Psychology and Institution, 9(2), 108-122. (Persian) [DOI: 10.22098/JSP.2020.943]
Ghasempour, A., Ilbeigi, R.,&  Hasanzadeh, Sh. (2012). Psychometric properties of Gross and John emotion regulation questionnaire in aa Iranian sample. 6th Conference on Mental Health. University of Guilan, 722-724. (Persian) https://journals.iau.ir/article_533873.html
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of personality and social psychology85(2), 348. [DOI: 10.1037/0022-3514.85.2.348]
Hale, J., Alfonso, V., Berninger, V., Bracken, B., Christo, C., Clark, E. & et al. (2010). Critical issues in response-to-intervention, comprehensive evaluation, and specific learning disabilities identification and intervention: An expert white paper consensus. Learning Disability Quarterly, 33(3), 223-236. [DOI: 10.1177/07319487100330031]
Hashemi, Z., & Kohansal, R. (2019). Comparison of metacognitive beliefs, rumination, worry and intolerance of uncertainty in mothers of students with and without learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 8 (4), 155-177. (Persian) [DOI: 10.22098/JLD.2019.825]
Kaplan, H. I., Sadock, B. J., & Ruiz, P. (2019). Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences, clinical psychiatry (11th ed). Philadelphia, PA: Wolters Kluwer.
Légaré, C., Morin, D., Poirier, N., & Nader-Grosbois, N. (2019). Parental socialization of emotion: differences in mothers of children with and without intellectual disability. Psychology10(15), 2062. [DOI: 10.4236/psych.2019.1015133]
Matin, h., Akhavan Gholami, M., & Ahmadi, A. (2018). The effectiveness of emotion regulation teaching on the parent-child interaction and those mothers that have learning disabilities children. Journal of Learning Disabilities, 8 (1), 70-89. (Persian) [DOI: 10.22098/jld.2018.709]
Narimani, M., Abbasi, M., Abolghasemi, A., & Ahadi, B. (2013). A study comparing the effectiveness of acceptance/ commitment by emotional regulation training on adjustment in students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2 (4), 154-176. (Persian) [DOI: JLD-2-4-92-5-9]
Narimani, M., & Abedi, S. (2022). Interventions in math learning disorder: A systematic review. Journal of Learning Disabilities, 1 (44), 97-85. (Persian) [DOI: 10.22098/JLD.2022.7593.1812]
Narimani, M., Fallahi, V., Esmaeil Farsani, N, & Rostamoghli, Z. (2019). Comparing mental toughness and ambiguity tolerance in mothers of children with special and ordinary learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 9 (2), 153-170. (Persian) [DOI: 10.22098/JLD.2020.861]
Metsala, J. L., Galway, T. M., Ishaik, G., & Barton, V. E. (2017). Emotion knowledge, emotion regulation, and psychosocial adjustment in children with nonverbal learning disabilities. Child Neuropsychology, 23(5), 609-629. [DOI: 10.1080/09297049.2016.1205012]
Porebrahim, T., & Dunyamali, E. (2021). Comparison the parenting stress, negative emotions and cognitive emotion regulation strategies among mothers of children with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 10(4), 160-166. (Persian). [DOI: 10.22098/JLD.2021.6962.1742]
Riemersma, I., Van Santvoort, F., Van Doesum, K. T. M., Hosman, C. M. H., Janssens, J. M. A. M., Van Der Zanden, R. A. P., & Otten, R. (2022). ‘You are Okay’: Effects of a support and educational program for children with mild intellectual disability and their parents with mental health concerns. Journal of Intellectual Disabilities, 26(1), 70-89. [DOI: 10.1177/1744629520953765]
Robichaud, M. (2013). Cognitive behavior therapy targeting intolerance of uncertainty: Application to a clinical case of generalized anxiety disorder. Cognitive and Behavioral Practice, 20(3), 251-263. [DOI: 10.1016/j.cbpra.2012.09.001]
Robichaud, M., Koerner, N., & Dugas, M. J. (2019). Cognitive behavioral treatment for generalized anxiety disorder: From science to practice. Routledge.  [DOI: 10.4324/9781315709741]
Zemestani, M., Azadbakht, M., & Storch, E. A. (2023). Preliminary evaluation of music-based emotion-regulation skills to augment CBT for adolescents with ADHD. Musicae Scientiae, 10298649221146050. [DOI: 10.1177/102986492211460]
Zemestani, M., Beheshti, N., Rezaei, F., van der Heiden, C., & Kendall, P. C. (2021). Cognitive behavior therapy targeting intolerance of uncertainty versus selective serotonin reuptake inhibitor for generalized anxiety disorder: A randomized clinical trial. Behaviour Change, 38(4), 250-262. [DOI: 10.1017/bec.2021.16]
Zemestani, M., Didehban, R., Comer, J. S., & Kendall, P. C. (2022). Psychometric evaluation of the intolerance of uncertainty scale for children (IUSC): Findings from clinical and community samples in Iran. Assessment29(5), 993-1004. [DOI: 10.1177/1073191121998769]
Zemestani, M., Gholizadeh, Z., & Alaei, M. (2018). Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Depression and Anxiety of ADHD Childrens' Mothers. Psychology of Exceptional Individuals 8 (29), 61-84. (Persian) [DOI: 10.22054/jpe.2018.25533.1638]
Zemestani, M., Heshmati, R., Comer, J. S., & Kendall, P. C. (2022). Intolerance of uncertainty as a transdiagnostic vulnerability to anxiety disorders in youth. Current Psychology. [DOI: 10.1007/s12144-022-03645-3]
Zemestani, M., Hoseinpanahi, O., Salehinejad, M. A., & Nitsche, M. A. (2022). The impact of prefrontal transcranial direct current stimulation (tDCS) on theory of mind, emotion regulation and emotional‐behavioral functions in children with autism disorder: A randomized, sham‐controlled, and parallel‐group study. Autism Research, 15(10), 1985-2003. [DOI: 10.1002/aur.2803]
Zemestani, M., Hosseini, M., Petersen, J. M., & Twohig, M. P. (2022). A pilot randomized controlled trial of culturally-adapted, telehealth group acceptance and commitment therapy for Iranian adolescent females reporting symptoms of anxiety. Journal of Contextual Behavioral Science, 25, 145-152. [DOI: 10.1016/j.jcbs.2022.08.001]