مقایسه‏ اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و آگاهی واج ‏شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود مهارت‏ های خواندن دانش ‏آموزان نارساخوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

4 استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

چکیده

اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه‏ اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و آگاهی واج ‏شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود مهارت‏ های خواندن دانش ‏آموزان نارساخوان انجام شد.
مواد و روش ­ها: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون چند گروهی همراه با گروه کنترل می‏ باشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش ‏آموزان دارای اختلال نارساخوانی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 97-1396 بود (112=N). روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود و با استفاده از این روش تعداد 68 نفر انتخاب شد و به سه گروه 16 نفره آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش اول ده جلسه آموزش آگاهی واج ‏شناختی و آزمایش دوم یازده جلسه آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و گروه سوم بسیت جلسه ترکیب دو روش و گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را داشتند. برای جمع ‏آوری داده‏ ها از آزمون ماتریس ‏های پیشرونده‏ ریون و آزمون نارساخوانی استفاده شد. برای تحلیل داده ‏های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد و برای این منظور از نرم ­افزار آماری SPSS بهره گرفته شد.
یافته ­ها: یافته‏ ها نشان دادند آموزش مبتنی بر آگاهی واج‏ شناختی و هوش چندگانه و ترکیب دو روش موجب بهبود معنادار مهارت خواندن گروه ‏های آزمایش شده است (0/05>P). همچنین نتایج نشان داد آموزش ترکیبی آگاهی واج ‏شناختی و هوش چندگانه تاثیر بیشتری بر میانگین نمرات مهارت خواندن نارساخوان داشت.
نتیجه­ گیری:  بر اساس نتایج به  دست آمده به روانشناسان توصیه می‏ شود از آموزش ‏های مبتنی بر آگاهی واج‏ شناختی و هوش چندگانه در راستای کمک به بهبود مهارت خواندن دانش ‏آموزان مبتلا به نارسا خوانی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of education based on multiple intelligences and phonological awareness and the combination of these two methods on improving the reading skills of dyslexic students

نویسندگان [English]

  • Behrooz fooladi 1
  • Mohammad Narimani 2
  • Tavakkol Mousazadeh 3
  • Somayyeh Taklavi 4
1 PhD student in Educational Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3 Assistant Professor Islamic Azad University, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
4 Assistant Professor Islamic Azad University, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of education based on multiple intelligences and phonological awareness and the combination of these two methods on improving the reading skills of dyslexic students.
Methods: The research method is an experimental type with a multi-group pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the research included students with dyslexia in Ardabil city in the academic year of 2016-2017 (N=112). The sampling method was readily available, and using this method, 64 people were selected and divided into three experimental groups of 16 people and a control group. The first experimental group had ten sessions of phonological awareness training, the second experiment had eleven sessions of training based on multiple intelligences, and the third group had twenty sessions combining the two methods and the control group had their normal daily schedule. To collect data, Raven's progressive matrices test and dyslexia test were used. Analysis of variance test was used to analyze the research data, and SPSS statistical software was used for this purpose.
Results: The results showed that the training based on phonological awareness and multiple intelligences and the combination of the two methods has significantly improved the reading skills of the experimental groups (P<0.05). Also, the results showed that the combined training of phonological awareness and multiple intelligences had a greater effect on the average reading skill scores of dyslexics (P<0.05).
Conclusion: based on the results obtained, it is recommended to psychologists to use training based on cognitive awareness and multiple intelligences in order to help improve the reading skills of children with dyslexia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multiple Intelligences
  • Phonological Awareness
  • Reading Skills
  • Dyslexia