احمدیان، ر.، حسینی نسب، س.د.، و آزموده، م.(1402). مقایسه اثربخشی تقویت حافظه کاری و آموزش تفکر انتقادی بر پردازش شناختی کودکان با اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی های یادگیری، 12(3)،6-21.[Doi:10.22098/jld.2023.12223.2063]
آتشک، م.، برادران، ب.، و احمدوند ، م. ع. (1392). تاثیر بازی های آموزشی رایانه ای بر مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان فناوری آموزش، 7(4)،297-305. [Doi:20.1001.1.20080441.1392.7.3.4.7]
امینیفر، الف.، صالح صدقپور، ب و زادهدباغ، ح. (1391). تأثیر بازی رایانهای بر انگیزه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان. فناوری آموزش، 6(2)،81-88. [Doi: org/10.22061/tej.2012.205]
اچرش، ش. (1398). تحلیل و بررسی کاربردهای بازیهای رایانه ای. پویش در آموزش علوم انسانی، 4(16)، 27-40.
اخوان تفتی، م.، رباط جزی، ف.، و هاشمی، ز. (1396). بررسی اثربخشی بازیهای توجهافزا بر کارکرد ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی، ناتوانی های یادگیری، 6(3) ، 30-52. [Doi:10.22098/jld.2017.518]
اسماعیلی، م. (1394). بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر حل مسئله دانش آموزان با مهارت اجتماعی پایین. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.
افشاری، ع. (1398). اثر بخشی راهبردهای فراشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان با مشکل افت تحصیلی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 12(5)، 133-142. http://edcbmj.ir/article-1-1954-fa.html
اهرمی، ر.، سالار، ف.، شوشتری، م.، و عابدی، الف. (1391). رابطۀ نیمرخ دانش آموزان در هوش آزمای وکسلر کودکان فرم 4 (WISC_IV) و هوش های چندگانه (MI) مبتنی بر نظریه گاردنر. فصلنامۀ اندازه گیری تربیتی، 9(3)، 64-43. https://jem.atu.ac.ir/article_5646.html
بلاغت، س.، حیدرزادگان، ع و اسلامی مهدی آبادی، ح. (1396). تاثیر رویکرد درس پژوهی معلم بر تفکر انتقادی دانش آموزان. مطالعات برنامه درسی، 11(44 )،1-26. [Doi: 20.1001.1.17354986.1396.12.44.1.2]
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روانشناسی تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
بیگدلی، ا.، محمدی فر، م.ع.، محمد رضایی، ع و عبدالحسین زاده، ع. (1395). اثر آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر توجه، حل مسئله و خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(14)، 41-52. [Doi: 10.22098/jld.2017.575]
پورعبدل، س. (1398).اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت در بهبود زیستی اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. مجله ناتوانیهای، 9(1). [Doi: 10.22098/jld.2019.832]
جعفری، ع.، و عندلیبیان، ا. (1397). نقش بازیهای رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر تهران. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 12(3)،211-220. [Doi: 10.22061/jte.2018.3041.1774]
ساداتی بالادهی، ن و استکی،ب. (1398). مقایسه اثربخشی بازیهای رایانهای با بازیهای سنتی ایرانی بر تفکر انتقادی دانشآموزان دارای ناتوانی ریاضی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 10 (1(پیاپی37))، 47-62. https://ictedu.sari.iau.ir/article_669808.html
شاکر دولق، ع و اوبالاسی، آ. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی-کلامی بر هوش هیجانی و تفکرانتقادی معلمان. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 7(4)، 81-102. https://jsp.uma.ac.ir/article_749.html
طهماسبی قرابی، خ. (1395). تأثیر بازیهای رایانهای بر بزهکاری و انحراف کودکان و نوجوانان. انتشارات مجمع علمی و فرهنگی مجد.
عاشوری، ع.الف.، یارمحمد، ر.، صیدآباد، س.ر و شهیدی مزرعه ،ش.(1398). نقش بازی بر یادگیری دانش آموزان شهرستان خواف. تحقیقات جدید در علوم انسانی، 3(28)،1-13. http://jnrihs.ir/article-1-322-fa.html
علیزاده، ز.، دهقان، ف. و پروانه، ا. (1400). رابطه خود تنظیمی تحصیلی و هوش اخلاقی با پیشرفت تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری، 16(3)، 159-162. [Doi: 20.1001.1.22517634.1400.16.3.21.8 ]
علی پور، ا.، شقاقی، ف.، احمدی ازغندی، ع.، نوفرستی، ا و حسینایی، ع. (1391). شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 8(32)، 343-353. https://jip.stb.iau.ir/article_512244.html
عبدی، ا.، عربانیدانا،ع.، حاتمی، ج. و پرند، ا. (1393). اثر بخشی بازیهای رایانهای شناختی بر بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطافپذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD .فصلنامه کودکان استثنایی، ۱۴(۱) ،۳۴-۱۹. http://joec.ir/article-1-198-fa.html
فرخی، س.، سالمی، پ.، مقدم،ک و بدلی، م. (1395). مقایسه تأثیر بازی های رایانه ای استراتژیک و بازی های رایانه ای تفننی بر تفکر خلاق دانش آموزان . فصلنامه خانواده و پژوهش، 12(3)،103-117. [Doi:20.1001.1.22517634.1400.16.3.21.8 ]
قدیریان، س.، موسوی پور، س و اکبری چرمهینی، ص. (1396). تأثیر بازی های آموزشی مبتنی بر فرآیندهای شناختی بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با مشکلات خواندن، مجله ناتوانایی های یادگیری، 7(1)،76-99. [Doi: 10.22098/jld.2017.578]
محمودی، م.، برجعلی، ا.، علیزاده، ح.، غباری بناب، ب.، اختیاری، ح و اکبری زردخانه، س. (1395). تنظیم هیجان در کودکان با اختلال یادگیری و کودکان عادی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 4(13)، 69-84.[Doi: 20.1001.1.23456523.1395.4.13.6.2]
مرادی، ر و نوروزی، د. (1395). مقایسه اثربخشی آموزش از طریق بازیهای آموزشی رایانهای و روش سنتی بر مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان تیزهوش. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 5(2)،131-150. https://jsp.uma.ac.ir/article_444.html
مهرداد، ح. (1393). تأثیربازی درمانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عقب مانده ذهنی دوره ابتدایی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 89-1388، روان شناسی افراد استثنایی، 1(2)،119-144. https://jpe.atu.ac.ir/article_2036.html
نریمانی، م.، عباسی، م.، ابوالقاسمی، ع و احدی، ب. (1392). مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. ناتوانی های یادگیری، 2(4 (پیاپی 7))، 154-176. [Doi: jld-2-4-92-5-9]
همتی، ن.، نوشادی، ن و نیک دل، ف. (1397). ارائه مدل ساختاری اهداف پیشرفت و انگیزش تحصیلی با مشغولیت تحصیلی: میانجی گری هیجان های پیشرفت. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 10(2 (پیاپی 2-75))، 33-53.
وفوری، ج. (1398). بررسی تأثیرآموزش مهارت های مطالعه برنامه ریزی و مدیریت زمان و روش تمرکز و حافظه بر میزان پیشرفت تحصیلی وانگیزش پیشرفت دانش آموزان ایرانی ساکن کشور تاجیکستان در مقطع ابتدایی. روانشناسی مدرسه، 8(2)، 156-173. http://jsp.uma.ac.ir/article_818.html
یارمحمدزاده، پ.، بختیارنصرآبادی، ح.، آقابابایی، ر. و جمشیدی کوهساری، م. (1389). تبیین متغیرهای ادراکی تفکر انتقادی و بعد شناختی پیشرفت تحصیلی. اندیشههای نوین تربیتی، 6(2)، 75-90. [Doi: 10.22051/jontoe.2010.204]
یزدانپور، م.، هراتی، س و دلداده مهربان، ا. (1399). ارائه مدل نقش تفکر انتقادی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار. مطالعات روان شناسی ورزشی، 9(31)، 155-166. [Doi: 10.22089/spsyj.2019.7270.1777]
References
Ahmadian, R., Hosseini Nesab, S.D. & Azmodeh, M. (2023). Comparing the Effectiveness of Strengthening Working Memory and Critical Thinking Training on Cognitive Processing of Children with Special Learning Disorder.Journal of Learning Disabilities, 12 (3), 6-21. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.12223.2063]
Alloway, T. P., Gathercole, S. E.; Kirkwood, H. J. & Elliott, J. E. (2009). The cognitive and behavioral characteristics of children with low working memory. Journal of Child Development. 80, 606-621. [DOI:10.1111/j.1467-8624.2009.01282.x]
Afshari, A. (2019). To investigate the effectiveness of meta-cognitive strategies on improving academic performance and social adjustment of students with academic failure. Educ Strategy Med Sci, 12 (5), 133-142. (Persian). http://edcbmj.ir/article-1-1954-fa.html
Ahromi, R., Faramarzi, S., Shushtari, M., & Abedi, A. (2012). The Relationship between Students’ Psychological Profile in Wechsler Intelligence Test for Children - Fourth Edition-’ (WISC IV) and Multiple Intelligence (MI) Based on Gardner’s Theory. Quarterly of Educational Measurement, 3(9), 43-64. (Persian). https://jem.atu.ac.ir/article_5646.html
AkhavanTafti, M., RobatJazi, F., & Hashemi, Z. (2017). Examining the effect of attention-increasing games on the math performance and attention of students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 6(3), 30-52. (Persian). [Doi:10.22098/jld.2017.518]
Alipoor, A., Shaghaghi, F., Ahmadi Azghandi, A., Noferesti, A., & Hosseinai, A. (2012). Prevalence of Mathematics Learning Disorder in Elementary schools.Transformational psychology: Iranian psychologists .8(32), 343-353. (Persian). https://jip.stb.iau.ir/article_512244.html
Alizadeh Z, Dehghan F, Parvaneh E. (2021).Relationship between Educational Self-Regulation & Moral Intelligence with Academic Achievement. Ethics in Science and Technology; 16 (3), 159-162. (Persian). [Doi: 20.1001.1.22517634.1400.16.3.21.8 ]
Amini Far, E., Saleh Sedghpour, B., & Zadeh Dabagh, H. (2012). The Effect of a Computer Game on Students’ Mathematics Motivation and Achievement. Technology of Education Journal (TEJ), 6(2), 81-88. (Persian). [Doi: org/10.22061/tej.2012.205]
Ashuri, A.A., Yarmohammed, R., Sayedabad, S.R., and Shahidi, Sh. (2018). The role of games on the learning of students in Khaf city. New research in humanities. 3(28), 1-13. (Persian). http://jnrihs.ir/article-1-322-fa.html
Atashak, M., Baradaran, B., & Ahmadvand, M. (2013). The Effect of Educational Computer Games on Students’ Social Skill and Their Educational Achievement. Technology of Education Journal (TEJ), 7(3), 185-193. (Persian). [Doi:20.1001.1.20080441.1392.7.3.4.7]
Azimi, E., Jafari Harandi, R., & Mousavi Pour, S. (2014). The effectiveness of instructional games on academic achievement and attitude towards science learning. Research in Curriculum Planning, 11(42), 34-44. (Persian). https://jsr-e.isfahan.iau.ir/article_534339.html.
Barta, A., Fodor, L. A., Tamas, B., & Szamoskozi, I. (2022). The development of students' critical thinking abilities and dispositions through the concept mapping learning method–A meta-analysis. Educational Research Review, 100481. [Doi: 10.1016/j.edurev.2022.100481]
Bakhshi, M., & Ahanchian, M. R. A. (2011). Proposed Model to Predict Academic Achievement: The Role of Critical Thinking and Self-regulated Learning Strategies. Iranian Journal of Medical Education; 13 (2), 153-163. (Persian). http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2312-fa.html
Balaghat, S., Heydarzadegan, A., & Eslami, H. (2017). The Effect of Teachers' Lesson Study Approach on Students' Critical Thinking. Journal of Curriculum Studies, 12(44), 1-26. (Persian) [Doi:20.1001.1.17354986.1396.12.44.1.2]
Bigdeli, E., Abdolhoseinzadeh, A., Mohammadifar, M., & Rezaei, A. (2017). The effect of mathematic problem- solving training with playing- based method on intrinsic motivation for problem- solving in students with mathematic learning disability. Journal of Learning Disabilities, 7(1), 26-41. (Persian). [Doi: 10.22098/jld.2017.575]
Biyabangard, I. (2005). Educational Psychology. Tehran: virayesh Publications. (Persian)
Dalir Naser, N., & Hosseini Nasab, S. D. (2015). A Comparison of Academic Achievement and Achievement Motivation of Students in Regular and Smart Elementary Schools of Tabriz. Journal of Instruction and Evaluation, 8(29), 31-42. (Persian). https://jinev.tabriz.iau.ir/article_518689.html
Donolato, E., Cardillo, R., Mammarella, I. C., & Melby‐Lervåg, M. (2022). Research Review: Language and specific learning disorders in children and their co‐occurrence with internalizing and externalizing problems: a systematic review and meta‐analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 63(5), 507-518. [Doi.org/10.1111/jcpp.13536]
Giacomazzi, M., Fontana, M., & Trujillo, C. C. (2022). Contextualization of critical thinking in sub-Saharan Africa: A systematic integrative review. Thinking Skills and Creativity, 43, 100978. [DOI: 10.1016/j.tsc.2021.100978]
Esmaili, M., Ashayerih, H., & Esteki, M. (2017). The Effect of Computer Games on Improving Student’s Critical Thinking. Advances in Cognitive Sciences, 19 (1), 14-24. (Persian). http://icssjournal.ir/article-1-532-fa.html
Esmaili, M. (2014). Investigating the effect of computer games on problem solving of students with low social skills. Master's thesis of Azad University, Tehran Branch. (Persian).
Eizadifard, R. (2010). Effectiveness of cognitive-behavioral therapy with problem solving skills training on reduction of test anxiety symptoms. International Journal of Behavioral Sciences, 4(1), 23-27. (Persian).https://www.behavsci.ir/article_67663.html
Farkhi, S., Salemi, P., Moghadam, K., & Badali, M. (2015). A Comparison between the Impact of Strategic and Recreational Computer Games on Students’ Creative Thinking. QJFR, 12 (3), 103-117. (Persian). [Doi:20.1001.1.22517634.1400.16.3.21.8 ]
Fathi Azar, E., Adib, Y., Hashemi, T., Badri-gargari, R., & Gharibi, H. (2013). Effective of Strategic Training of Thinking on Critical Thinking in Students. Journal of Modern Psychological Researches, 8(29), 195-216. (Persian). https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4281.html
Ghadirian, S., Moosavipour, S., & Akbari charmhini, S. (2017). The effect of cognitive processes-based educational games on academic motivation and academic achievement of students with special reading difficulties. Journal of Learning Disabilities, 7(1), 76-99. [Doi: 10.22098/jld.2017.578]
Halpern, D. F., & Sternberg, R. J. (2020). An introduction to critical thinking: Maybe it will change your life. In R. J. Sternberg, & D. F. Halpern (Eds.), Critical thinkingin psychology (2nd ed., pp. 1–9). Cambridge University Press. [Doi: 10.1017/9781108684354.002]
Hawkins, R. O., Collins, T., Hernan, C. (2016). Using Computer-Assisted Instruction to Build Math. Fact Fluency. Research Article, 52(3), 141-147. [Doi:10.1177/1053451216644827].
Hemti, N., Noshadi, N., & Nikdel, F. (2017). Presenting a structural model of achievement goals and academic motivation with academic engagement: the mediation of achievement emotions. Journal of Education and Learning Studies, 10(2), 33-53. (Persian). [Doi: 10.22099/jsli.2019.23157.2058]
Huang, C. C., Yeh, T. K., Li, T. Y., & Chang, C. Y. (2010). The Idea Storming Cube: Evaluating the Effects of Using Game and Computer Agent to Support Divergent Thinking. Educational Technology & Society, 13 (4), 180–191. https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.13.4.1801
Jafari, A., & Andalibian, A. (2018). The role of computer games in educational failure of high school students in Tehran. Technology of Education Journal (TEJ), 12(2), 121-130. (Persian). [Doi: 10.22061/jte.2018.3041.1774]
Khazaei, K., & Jalilian, N. (2015). The Effect of Educational Computer Games on Primary School Students Achievement and Creativity. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 5(2(18)), 23-39. (Persian). https://ictedu.sari.iau.ir/article_643161.html
Ke, F. (2009). A qualitative meta-analysis of computer games as learning tools. Handbook of research on effective electronic gaming in education, 1-32. [DOI:10.4018/9781599048086.ch001]
Mahmoudi, M., Borjali, A., Alizadeh, H., Ghobari-Bonab, B., Ekhtiari, H., & Akbari-Zardkhaneh, S. (2016). Emotion Regulation in Children with Learning Disorders and Normal Children. Research in School and Virtual Learning, 4(13), 69-84. (Persian). [Doi: 20.1001.1.23456523.1395.4.13.6.2]
Mehrdad, H. (2011). The impact of play therapy on academic achievement of children with mental deficiency of Khorramabad exceptional elementary schools in academic year 1388-89. Psychology of Exceptional Individuals, 1(2), 119-144. https://jpe.atu.ac.ir/article_2036.html
Moradi, R., & Norozi, D. (2016). Comparing the effectiveness of instruction by means of educational computer games and the traditional method on critical thinking skills and creativity of gifted students. Journal of School Psychology, 5(2), 131-150. (Persian). https://jsp.uma.ac.ir/article_444.html
Narimani, M., Abbasi, M., Abolghasemi, A., & Ahadi, B. (2013). A study comparing the effectiveness of acceptance/ commitment by emotional regulation training on adjustment in students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2(4), 154-176. (Persian). [Doi: jld-2-4-92-5-9]
Okoli, M. L., Ogbu, C. E., Enyi, C. O., Okoli, I. C., Wilson, R. E., & Kirby, R. S. (2022).Sociodemographic and socioeconomic correlates of learning disability in preterm children in the United States. BMC Public Health, 22(1), 1-9. [DOI: 10.1186/s12889-022-12592-4 ]
Pourabdol, S. (2019). The effect of compassion-focused therapy on improving social well-being students with specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 9(1), 32-52. . (Persian). [Doi: 10.22098/jld.2019.832]
Sadatie baladehi.M, Niosha, B., & Asteki, M. (2019). Comparing the Effectiveness of Computer Games with Traditional Iranian Games on Critical Thinking of Students with Mathematical Disability. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 10(1), 47-62. (Persian). https://ictedu.sari.iau.ir/article_669808.html
Sarmad, G., & Sayedi. F. (2013). A Study on the effects of teaching critical thinking on university students’ achievements. Educational Administration Research, 5(17), 101-118. (Persian). https://jearq.riau.ac.ir/article_553.html
Sinaga, P., & Setiawan, W. (2022). The impact of electronic interactive teaching materials (EITMs) in e-learning on junior high school students’ critical thinking skills. Thinking Skills and Creativity, 46, 101066. [Doi:10.1016/j.tsc.2022.101066]
Tahmasabi Qarabi, Kh. (2016). The effect of computer games on delinquency and deviance of children and adolescents. Publications of Majd Scientific and Cultural Assembly. (Persian)
Vofouri, J. (2019). The Effect of Study Skills Training of Planning and Time Management, Concentration and Memory on Academic Achievement and Achievement Motivation among Iranian Elementary Students in Tajikistan. Journal of Psychology and Institution, 8(2), 156-173. http://jsp.uma.ac.ir/article_818.html?lang=en
Waber, D. P., Boiselle, E. C., Forbes, P. W., & Sideridis, G. D. (2022). Special education services and school-related quality of life in children with learning disorders and their families: a one-year follow-up study. Journal of Learning Disabilities, 55(5), 351-358. [DOI: 10.1177/00222194211060864]
Yaarmohamadzaadeh, H., Bakhtyaar Nasraabaadee, P., Aaghaabaabaa'ee, R., & Koohsaaree, M. (2010). Perceptual variables in critical thinking and the cognitive dimension of academic achievement. The Journal of New Thoughts on Education, 6(2), 75-90. (Persian).[Doi: 10.22051/jontoe.2010.204]
Yazdanpour, M., Harati, S. H., & Deldadeh Mehraban, E. (2020). Model of the Role of Critical Thinking and Emotional Intelligence on Academic Achievement of Athlete Students. Sport Psychology Studies, 9(31), 155-166. (Persian). [Doi: 10.22089/spsyj.2019.7270.1777]