اکبری، ت.، و مهرآور گیگلو، ش. (1400). رابطه امید، رضایت از زندگی و عزت نفس و سلامت روان با نقش واسطه ای شناخت، فراشناخت و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان.
فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 10(4)، 6-20.
https://jsp.uma.ac.ir/article_1459.html
اکبری بورنگ، م.، رحیمی بورنگ، ح. (1395). تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(27)، 231-222.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3884-fa.html
ایمانی، س.، و ذاکری، م. (1402). مقایسه مسئولیت پذیری، تعللورزی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون اعتیاد به وبگردی.
فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 12(2)، 6-18.
https://jsp.uma.ac.ir/article_2366.html
بهرامی، ف.، بدری، م. (1396). رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، 212-189. [DOI: 10.22084/J.PSYCHOGY.2018.13668.1590]
پرزور، پ. (1401). اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای مقابله ای مبتنی بر آموزههای اسلامی بر شادکامی و رضایت از زندگی والدین کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری. فصلنامه پژوهشی ناتوانی های یادگیری، 11(4)، 21-33. [DOI: 10.22098/JLD.2021.6587.1711]
پورحسین، ا.، انتصار، غ؛ حجازی، م.، نریمانی، م. (1399). اثربخشی راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسأله و عزت نفس دانش آموزان پایه یازدهم مشکین شهر. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 9(4)،35-45. [DOI: 10.32598/JSPI.9.4.3]
دهقانی زاده، م.، . حسین چاری، م. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-21. [DOI: 10.22099/JSLI.2013.1575]
رشید، خ.، و حسنوند ف. (1400). الگوی ساختاری پیش بینی سرزندگی تحصیلی، بازیگوشی روانشناختی و جهت گیری زندگی بر اساس خود ناتوان سازی با میانجیگری هوش زیباشناسی در دانش آموزان نوجوانان.
فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه.، 10(3)، 48-33.
https://jsp.uma.ac.ir/article_1341.html
رحمانی، ج. (1386). پایایی، روایی و هنجاریابی آزمون ماتریس های پیشرونده ریون پیشرفته در دانشجویان دانشگاه آزاد واخد خوراسگان.
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 9(34)، 74-61.
https://www.sid.ir/paper/163785/fa
سپهوندی، م؛ سبزیان، س؛ گراوند، ی؛ بیرانوند، س؛ پیرجاوید، ف. (1395). بررسی اثربخشی آموزش تکنیک های فراشناختی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 11(23)، 63-80. [DOI:10.22108/NEA.2016.21058]
سید عباس زاده، م.، گنجـی، م.، شـیرزاد، ع. (1382).
بررسـی رابطـه هـوش و پیـشرفت تحصیلی دانش آموزان پایهی سـوم راهنمـایی تحـصیلی مـدارس اسـتعداد درخـشان شهرسـتان اردبیـل. پایان نامه کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل.
https://asj.basu.ac.ir/article_1266
علایی خرایم، ر.، نریمانی، م.، علایی خرایم، س. (1391). مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی یادگیری، 1(3)، 85-104. [DOI: JLD-1-3-91-4-5]
کابینی مقدم، س.، انتصار فومنی، غ.، حجازی، م.، اسدزاده، ح. (1398). مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمک خواهی در افزایش اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان اهمال کار. راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(13)، 191-212. [DOI: 10.22084/J.PSYCHOGY.2019.18327.1910]
میکائیلی، ن.، افروز، غ.ع.، و قلی زاده، ل. (1391). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 1(4)، 103- 71.
نعمتی، ش.، بدری گرگری، ر.، و کاتوراننی، آ. (1401). رابطه بهزیستی روانشناختی و سرزندگی تحصیلی با ادراک دانش آموزان از محیط کلاس.
فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(1)، 117-131.
[DOI.org/10.22098/jsp.2022.1508]
وفوری، ج. (1398). بررسی تأثیرآموزش مهارت های مطالعه برنامه ریزی و مدیریت زمان و روش تمرکز و حافظه بر میزان پیشرفت تحصیلی وانگیزش پیشرفت دانش آموزان ایرانی ساکن کشور تاجیکستان در مقطع ابتدایی.
روانشناسی مدرسه، 8(2)، 156-173.
http://jsp.uma.ac.ir/article_818.html
References
Abkenar, S., Ashoori, M., Movalleli, G. (2011). The effect of metacognitive instructions on reading of children with hearing impairment. Exceptional Education Quarterly; 2 (108), 38-47 http://exceptionaleducation.ir/article-
Akbari, T. & Mehravar Giglou, S. (2022). Hope, life satisfaction, self-esteem and mental health mediated by cognition, metacognition and progress motivation in students. Journal of School Psychology and Institutions, 10(4), 6-20. https://jsp.uma.ac.ir/article_1459.html
Akbari Booreng, M., & RahimiBooreng, H. (2016). Explanation of academic vitality and motivation of students based on their perception of the learning environment in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 16, 222-231. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3884-fa.html
Bahrami, F., & Badri, M. (2018). The Relationship between the Perception of Learning Environment and Academic Buoyancyt through Mediating cognition, metacognition, achievement motive and self-efficacy among students. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 5(9), 189-212. [DOI: 10.22084/j.psychogy.2018.13668.1590]
Tagvai-Yazdi, M. (2022). The effect of using the national network of Iranian schools (Rashd) on the creativity and motivation of students' academic progress. Curriculum and educational planning studies 11(1), 110-89. https://jcdepr.chalous.iau.ir/article_690780.html
Dehghanizadeh, M., Hossein Chari, M. (2011). Academic vitality and perception of family communication pattern; The mediating role of self-efficacy. Journal of Education and Learning Studies 4(2), 21-47. [DOI: 10.22099/JSLI.2013.1575]
Sepahvandi, M., sabzian, S., Geravand, Y., Bayranvand, S., & Pirjavid, F. (2016). Effectiveness of Cognitive Techniques on Academic Motivation and Academic Performance of Female High school Students in Isfahan. New Educational Approaches, 11(1), 63-80. [Doi: 10.22108/nea.2016.21058]
Seyyed Abbaszadeh, M., Ganji, M., Shirzad, A. (2003). Examining the relationship between intelligence and academic progress of the third grade students of the educational guide of Darakhshan schools of Ardabil province, master's thesis, management and planning organization of Ardabil province. https://asj.basu.ac.ir/article_1266
Alaei Khoraim, R., Narimani, M., Alai Khoraim, S. (2011). Comparison of self-efficacy beliefs and achievement motivation among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 1(3), 85-104. [DOI: JLD-1-3-91-4-5]
Kabini Moghadam, S., Entisar Fomeni, G., Hijazi, M., Asadzadeh, H. (2018). Comparing the effect of teaching self-regulation learning strategies and asking for help in increasing enthusiasm and academic vitality of procrastinating students. Cognitive Strategies in Learning, 7(13), 191-212. [DOI: 10.22084/J.PSYCHOGY.2019.18327.1910]
Kerami, B., Azad, A., Hashemi, N. (2012). The effectiveness of cognitive and metacognitive strategies on creativity, achievement motivation and academic self-concept. Innovation and creativity in humanities, 2(4), 121-140. https://journal.bpj.ir/article_523671.html
Porzoor, P. (2022). The Effectiveness of Group Training Coping Strategies Based on Islamic Teachings on Happiness and Life Satisfaction of Parents of Children with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 21-34. [Doi: 10.22098/jld.2021.6587.1711]
Pourhossein, A., Entesar Fumani, G., Hejazi, M., & Narimani, M. (2021). The Effects of Cognitive and Metacognitive Strategies Training on Problem-solving Skills and Self-esteem in Students. Journal of School Psychology, 9(4), 34-45. [Doi: 10.32598/JSPI.9.4.3]
Rahmani, J. (2007). Reliability, validity and standardization of Advanced Rayon Progressive Matrices test in Azad and Khorasgan University students. Knowledge and Research in Applied Psychology, 9(34), 61-74. https://www.sid.ir/paper/163785/fa
Atanga, C., Jones, B., Krueger, L., & Lu, S. (2019). Teachers of students with learning disabilities: Assistive technology knowledge, perceptions, interests, and barriers. Journal of Special Education Technology. [DOI: 10.1177/016264341986485]
Chu, Y., Palmer, S. & Persky, A. M. (2018). Assessing metacognition in the classroom: Student help-seeking behavior. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 10(11), 1478-1487. https://www.sciencedirect.com
Comerford, J., Batteson, T., & Tormey, R. (2015). Academic buoyancy in second level schools: insights from Ireland. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 98-103. [DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.07.061]
Desmet, O. A., & Pereira, N. (2022). The achievement motivation enhancement curriculum: Evaluating an affective intervention for gifted students. Journal of Advanced Academics, 33(1), 129-153. [DOI: 10.1177/1932202X211057424]
Fernie, B. A., Kopar, U. Y., Fisher, P. L. & Spada, M. M. (2018). Further development and testing of the metacognitive model of procrastination: Self-reported academic performance. Affective Disorders, 240, 1-5. [DOI: 10.1016/j.jad.2018.07.018]
Gilmour, A. (2020). Teacher certification area and the academic outcomes of students with learning disabilities or emotional/ behavioral disorders. The Journal of Special Education, 54 (1), 40-50. [DOI: 10.1177/0022466919849905]
Guglielmino P, Guglielmino L. (2006). Culture self-directed learner readiness and perception income in five countries. Adv Manag J, 71(2), 27-8. https://www.proquest.com
Hong, E., O’Neil, H. F., & Peng, Y. (2016). Effects of explicit instructions, metacognition, and motivation on creative performance. Creativity Research Journal, 28(1), 33-45. [DOI:10.1080/10400419.2016.1125252]
Kwan Ning, H. (2016). Examining heterogeneity in student metacognition: A factor mixture analysis. Learning and Individual Differences, 49, 373- 377. [DOI:10.1016/j.lindif.2016.06.004]
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates, and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35, 353–370. [DOI: 10.1080/03054980902934639].
Morina, A. (2019). The keys to learning for university students with disabilities: Motivation, emotion and faculty-student relationships. PloS one, 14(5), e0215249. [DOI: /10.1371/journal.pone.0215249]
Nemati, S., Badri-Gargari, R. & Katourani, A. (2022). The relationship between psychological well-being and academic vitality with students' perceptions of the classroom environment. Journal of School Psychology and Institutions, 11(1), 117-131. http://jsp.uma.ac.ir/article_1508.html?lang=en
Partovi, T., & Razavi, M. R. (2019). The effect of game-based learning on academic achievement motivation of elementary school students. Learning and Motivation, 68, 101592. [DOI:10.1016/j.lmot.2019.101592]
Putwain, D. W., Wood, P., & Pekrun, R. (2022). Achievement emotions and academic achievement: Reciprocal relations and the moderating influence of academic buoyancy. Journal of Educational Psychology, 114(1), 108. [DOI:10.1037/edu0000637]
Rashis, K.h., & Hasanvand., F. (2021). Structural modeling of predicting adolescents’ academic buoyancy, psychological playfulness and life orientation mediated by aesthetic intelligence in teenagers. Journal of School Psychology and Institutions, 10(3), 33-48. https://jsp.uma.ac.ir/article_1341.html
Schleifer, L. L., & Dull, R. B. (2009). Metacognition and performance in the accounting classroom. Issues in Accounting Education, 24(3), 339-367. [DOI:10.2308/iace.2009.24.3.339]
Vofouri, J. (2019). The Effect of Study Skills Training of Planning and Time Management, Concentration and Memory on Academic Achievement and Achievement Motivation among Iranian Elementary Students in Tajikistan. Journal of Psychology and Institution, 8(2), 156-173. http://jsp.uma.ac.ir/article_818.html?lang=en
Willcutt, E. G., Doyle, A. E., Nigg, J. T., Faraone, S. V. & Pennington, B. F. (2012). Validity of the executive function theory of attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analytic review. Biological psychiatry, 57(11), 1336-1346. [DOI:10.1016/j.biopsych.2005.02.006]
Zumbrunn, S., Tadlock, J., & Roberts, E. D. (2011). Encouraging self-regulated learning in the classroom: A review of the literature. Virginia: MERC (Metropolitan Educational Research Consortium). https://scholarscompass.vcu.edu/merc_pubs/18/