مقایسه سبک های تفکر و بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های تفکر و بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص انجام گرفت.

روش ها: روش این پژوهش علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر ثبت‌نام شده در مرکز ناتوانی‌های یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402-1401 بود. تعداد 30 نفر دانش آموز با ناتوانی یادگیری با روش نمونه گیری در دسترس و تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان عادی به صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های سبک‌های تفکر و بهزیستی تحصیلی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده نیز با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد.

یافته ها: نتایج نشان داد دانش‌آموزان دارای اختلال ناتوانی یادگیری در میانگین نمرات سبک تفکر دسته اول (166/10=F)، سبک تفکر دسته دوم (433/1=F)، سبک تفکر دسته سوم (213/14=F)، و متغیر بهزیستی تحصیلی (190/17=F) با گروه عادی تفاوت معناداری (P<0/01) دارند .

نتیجه گیری: با توجه به این نتایج از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاه‌های آموزشی مبنی بر آموزش راهبردهای سبک تفکر و ایجاد انگیزش و تلاش برای پیشرفت و بهزیستی تحصیلی توسط مشاوران و روانشناسان مدارس توصیه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of thinking styles and academic well-being in students with and without learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Mohammad Narimani 1
  • Nima Sadeghzadeh Belil 2
1 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
2 Master&#039;s degree in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of comparing thinking styles and academic well-being in students with and without special learning disabilities.

Methods: The method of this research was comparative causality. The statistical population of this research included all male students enrolled in the learning disabilities center of Ardabil city in the academic year of 1402-1401. 30 people were selected by available sampling method and also 30 normal students were selected in a multi-stage cluster and matched with the learning disability group according to the demographic characteristics of age and gender and as a comparison group in participated in this research. Two groups answered individually and with the presence of the researcher to the questionnaires of thinking styles and academic well-being. The collected data were also analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) test.

Results: The results showed that students with disabilities in the scores of first category thinking style (F=10.166), second category thinking style (F=1.433), third category thinking style (F=14.213), and changes in academic well-being (F=17/190) are significantly different from the normal group.

Conclusion: According to these results, from a practical point of view, it is recommended to hold educational workshops based on teaching thinking style strategies and creating motivation and efforts for academic progress and well-being by school counselors and psychologists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thinking styles
  • academic well-being
  • learning disability
  • students
جرسوزه، غ.، یاراحمدی، ی.، احمدیان، ح.، و اکبری، م. (1402). تدوین مدل علی بهزیستی تحصیلی بر اساس خودتنظیمی انگیزشی و خودکارآمدی هیجانی با نقش واسطه ­ای سرسختی تحصیلی در دانش ­آموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(2)، 59-74. [DOI:org/10.22098/jsp.2023.6956.4131]
رستم اوغلی، ز.، و خشنودنیای چماچایی، ب. (1392). مقایسه وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. فصلنامه علمی پژوهشی ناتوانی های یادگیری 2(3)، 37-18.  https://jld.uma.ac.ir/article_125.html
شفیعی، ح.، برهمت، ا. (1399). اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر تاب ­آوری و بهزیستی تحصیلی دانش ­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. ناتوانی­ های یادگیری، 9(4)، 72-52. [10.22098/jld.2020.954DOI:]
شیخ­­ الاسلامی، ر.، قنبری طلب، م. (1397). رابطه دانش فراشناخت و بهزیستی مدرسه؛ نقش واسطه ­ای هیجان­ های تحصیلی. فصلنامه روانشناسی کاربردی. 12(3)، 395-375. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96684.html
فرخی، ن.، طباطبایی جبلی، ز.، محمودیان، ح.، بهمن آبادی، س.، علیخانی، م. (1401). ویژگی ­های روانسنجی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(3)، 108-121. https://jsp.uma.ac.ir/article_1804.html?lang=en
قدم ­پور، ع.، حیدریانی، ل.، برزگر بفرویی، م.، و دهقان منشادی، م. (1397). بررسی نقش امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده در پیش بینی بهزیستی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 10(3): 57-47. ‎ [10.29252/rme.10.3.47DOI:]
مرادی، م؛ سلیمانی خشاب، ع؛ شهاب زاده، ص؛ صباغیان، ح؛ دهقانی زاده، م. (1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخه ایران پرسشنامه بهزیستی تحصیلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. 7(26): 148-123. [10.22054/jem.2017.476.1018DOI:]
مسلمان، م.، عطادخت، ا.، مهدوی، ع. (1399). بررسی میزان دانش عصب شناختی، سبک­ های تفکر و ترجیح سبک تدریس معلمان مدارس ابتدایی شهرستان آمل. پویش در آموزش علوم انسانی، 5(19)، 118-101. https://humanities.cfu.ac.ir/article_1165.html
آقاجانی، س.، و هاشمی رزینی، ه. (1396). روانشناسی و آموزش کودک استثنایی، چاپ دوم، تهران، انتشارات آوش.
نعمتی، ش.، بدری گرگری، ر.، و عرفانی، س. (1400). شفقت به خود بهزیستی تحصیلی در دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و عادی. ناتوانی­ های یادگیری. 11(1). 79-64. [10.22098/jld.2021.6231.1663DOI:]
ویسکرمی، ح.، خلیلی گشنیگانی، ز.، عالی­پور، ک.، و علوی، ز. (1398). نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در پیش ­بینی بهزیستی تحصیلی دانش ­آموزان بر اساس جو روانی- اجتماعی کلاس درس دانش ­آموزان. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 7(12): 168-149. [10.22084/j.psychogy.2018.13974.1619DOI:]
Refrences
Aghajani, S., & Hashemi Razini, H. (2016). Psychology and education of exceptional children, second edition, Tehran, Avash Publications.
Mosalman, M., Atadakht, A., & Mahdavi, A. (2019). Investigating the level of neurocognitive knowledge, thinking styles and teaching style preference of elementary school teachers in Amel city. Research in Humanities Education, 5(19), 101-118. https://humanities.cfu.ac.ir/article_1165.html
Belfi, B., Goos, M., Fraine, B. D., & Damme, J. V. (2012). The effect of class composition by gender and ability on secondary school students’ school well-being and academic self-concept: A literature review. Educational Research Review, 7(1), 62-74. ]DOI:10.1016/j.edurev.2011.09.002[
Blegur, J., Rajagukguk, C. P. M., Sjioen, A. E., & Souisa, M. (2023). Innovation of analytical thinking skills instrument for throwing and catching game activities for elementary school students. International Journal of Instruction, 16(1), 723 - 740. ]DOI:10.29333/iji.2023.16140a [
Diamond, A., & Ling, D. S. (2020). Review of the evidence on, and fundamental questions about, efforts to improve executive functions, including working memory. In Cognitive and working memory training: Perspectives from psychology, neuroscience, and human development. eds. J. M. Novick, M. F. Bunting, M. R. Dougherty and R. W. Engle (Oxford: Oxford University Press), 143–431. ]DOI:10.1093/oso/9780199974467.003.0008 [
Diener, E., & Tay, L. (2015). Subjective well‐ being and human welfare around the world as reflected in the Gallup World Poll. International Journal of Psychology, 50(2), 135 -149. ]DOI: 10.1007/978-94-017-9178-6_39 [
Fan, J., Zhang, L. F., & Hong, Y. (2021). The malleability of thinking styles over one year. Educational Psychology, 41(6), 748-763. ]DOI:10.1080/01443410.2019.1684449 [
Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Chiacchio, C., Pepe, A., & Salmela-Aro, K. (2017). School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. International Journal of Educational Research, 84, 1-12. ]DOI: 10.1016/j.ijer.2017.04.001 [
Gander, F., Proyer, R. T., & Ruch, W. (2016). Positive psychology interventions addressing pleasure, engagement, meaning, positive relationships, and accomplishment increase well-being and ameliorate depressive symptoms: A randomized, placebo-controlled online study. Frontiers in Psychology, 7(685), 1-12. ]DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00686[
Ghadampour, A., Heydariani, L., Barzegar Bafroei, M., & Dehghan Manshadi, M. (2017). Investigating the role of academic hope and perceived emotional support in predicting the academic well-being of medical students. Journal of research in medical science education. 10(3), 47-57. ]DOI:10.29252/rme.10.3.47 [  ]Persian[
Kieffer, M. J., & Christodoulou, J. A. (2020). Automaticity and control: How do executive functions and reading fluency interact in predicting reading comprehension? Reading Research Quarterly, 55(1), 147-166. ]DOI:10.1002/rrq.289 [
Jarsozeh, G., Yarahmadi, Y., Ahmadian, H. & Akbari, M. (2023). Casual modeling of academic well-being based on motivational self-regulation and emotional self-efficacy by mediating role of academic hardiness in students. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (2), 59-74. [DOI:org/10.22098/jsp.2023.6956.4131]
Kouvava, S., Antonopoulou, K., Ralli, A. M., Kokkinos, C. M., & Maridaki Kassotaki, K. (2022). Children's vocabulary and friendships: A comparative study between children with and without specific learning disorder and attention deficit hyperactivity disorder. Dyslexia (Chichester, England), 28(2), 149-165. ]DOI:10.1002/dys.1709[
Krapic, N., Hudek-Knezvic, J., & Kardum, I. (2015). Stress in adolescence: effects on development. In: Wright JD, editor. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences 2 nd ed. Oxford, UK: Elsevier. ]DOI:10.1016/B978-0-08-097086-8.23031-6 [
Mason, H., Craven, A., & Fredericks, M. (2022). Psychological stamina and thinking style preferences among first -year university students. Journal of Student Affairs in Africa, 10(1), 109 -123.]DOI: 10.24085/jsaa.v10i1.3626 [
Moradi, M., Soleimani Khashab, A., Shahabzadeh, p., Sabbaghian, H., & Dehghanizadeh, M. (2015). Test of the factor structure and internal consistency of the Iranian version of the academic well-being questionnaire. Educational Measurement Quarterly. Allameh Tabatabaei University. 7(26), 123-148. [10.22054/jem.2017.476.1018DOI:]
Mrazik, M., Naidu, D., Borza, C., Kobitowich, T., & Shergill, S. (2019). King Devick computerized neurocognitive test scores in professional football players with learning and attentional disabilities. Journal of the neurological sciences, 399, 140-143. [DOI:10.1016/j.jns.2019.02.020]
Nemati, S., Badri Gagari, R., & Erfani, S. (2021). Self-compassion and academic well-being in students with special and normal learning disorders. Learning disabilities. 11(1), 64-79. [DOI: 10.22098/jld.2021.6231.1663]
Palos, R., Kekäläinen, T., Duodu, F., Gutiérrez, A., Arandes, J. M., Jänis, J., & Castaño, P. (2021). Detailed nature of tire pyrolysis oil blended with light cycle oil and its hydroprocessed products using a NiW/HY catalyst. Waste Management, 128, 36-44. [DOI: 10.1016/j.wasman.2021.04.041]
Putri, A., & Halim, A. (2021). The Impact of Learning and Thinking Styles on the Learning Outcomes of High School Students. In 2nd International Conference on Science, Technology,and Modern Society, 285-289. Atlantis Press. [DOI:10.2991/assehr.k.210909.064]
Rostam Oghli, Z., & Khoshnodunya Chamachai, B. (2012). Comparison of academic conscientiousness and academic burnout in students with and without learning disabilities. Scientific Research Quarterly of Learning Disabilities, 2(3), 18-37. https://jld.uma.ac.ir/article_125.html
Shafiei, H., & Barhemt, A. (2019). The effectiveness of cognitive-behavioral game therapy on resilience and academic well-being of students with math disorders. Learning Disabilities, 9(4), 52-72. [DOI:10.22098/jld.2020.954] ]Persian[
Sheikh al-Islami, R., & GhanbariTalab, M. (2017). The relationship between metacognitive knowledge and school well-being; Mediating role of academic emotions. Applied Psychology Quarterly. 12(3), 395-375. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96684.html
Sternberg, R. J., & Wagner, R. K. (1992). The gocentric view of intelligence and job performance is wrong. Current directions in psychological science, 2(1), 1-4. https://www.jstor.org/stable/20182181
Tam, C. S., Phillipson, S. N., & Phillipson, S. (2022). Culture, executive thinking style, and knowledge fixation in the development of creativity in Hong Kong. Creat Res, 18(3), 1-16. [DOI: 10.1080/10400419.2022.2057688]
Tanjung, R. M., Zein, A., & Budianti, Y. (2022). The Influence of Concept Map Learning Strategies and Thinking Styles on Cultural History Islamic Students Madrasah Ibtidaiyah in Private. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(1), 141 -151. [DOI: 10.37680/scaffolding.v4i1.1243]
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences, 22(3), 290-305. [DOI:10.1016/j.lindif.2012.01.002]
Viskarmi, H., Khalili Gashnigani, Z., Alipour, K., & Alavi, Z. (2018). The mediating role of academic enthusiasm in predicting students' academic well-being based on the psycho-social atmosphere of the students' classroom. Two quarterly cognitive strategies in learning, 7(12), 149-168. (Persian). [DOI:10.22084/j.psychogy.2018.13974.1619]
Zhang, L. F., & Postiglione. G. A. (2001). Thinking styles, self-steem and socioeconomic status. Personality and individual differences, 31, 1333-1346. [DOI: 10.1016/S0191-8869(00)00227-0]
Zhang, S., Liu, J., Wang, J., Xia, X., Zhang, L., Liu, L., & Jiang, T. (2019). Developing and validating the learning disabilities screening scale in Chinese elementary schools. International Journal of Educational Research, 96, 91-99. [DOI:10.1016/j.ijer.2019.06.006]