مقایسه اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان با و بدون اختلالات یادگیری خاص: نقش تعاملی والدگری هلیکوپتری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 عضو هیات علمی دانشگاه ملایر-رئیس مرکز مشاوره و درمان دانشگاه

10.22098/jld.2024.14996.2166

چکیده

روش: روش پژوهش علّی-مقایسه‌ای بود. جامعۀ پژوهش حاضر را کودکان و نوجوانان (10 تا 14 سال) شهر ملایر تشکیل دادند که دارای تشخیص اختلال یادگیری خاص بودند (129=N). جامعۀ آماری گروه بدون اختلال یادگیری نیز کودکان و نوجوانان 10 تا 14 سال شهرستان ملایر بودند. حجم نمونۀ شامل 122 کودک و نوجوان دارای اختلال یادگیری خاص بود. از میان همسالان این کودکان، 122 نفر به عنوان گروه کنترل براساس سن، مقطع تحصیلی و جنسیت با آن‌ها همتا شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامۀ غربالگری اضطراب کودک مرتبط با اختلالات هیجانی(بیرماهر و همکاران، 1999) و فرم کوتاه ابزار والدگری هلیکوپتری (پیستلا و همکاران، 2020) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) با استفاده از نرم‌افزار SPSS-26 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که کودکان و نوجوانان دارای اختلال یادگیری خاص در علائم جسمانی و اختلال پنیک، علائم اضطراب فراگیر، علائم اضطراب جدایی، علائم اضطراب اجتماعی و پرهیز از مدرسه نمرات بالاتری نسبت به همسالان دریافت کردند. این تفاوت هنگام بررسی اثر تعاملی گروه و والدگری هلیکوپتری بیشتر بود (05/0=p). به عبارت دیگر، اندازۀ اثر تعاملی اختلال یادگیری و والدگری هلیکوپتری (بین 32/0 تا 36/0) بیشتر از اندازۀ اثر اختلال یادگیری به تنهایی (بین 03/0 تا 08/0) بود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که والدگری هلیکوپتری در افزایش شدت علائم اختلالات اضطرابی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص نقش داشته است. پیشنهاد می‌شود که نقش والدگری هلیکوپتری در تشدید علائم اختلالات اضطرابی در کودکان دارای اختلال یادگیری خاص مورد بحث قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of anxiety disorders in children and adolescents with and without specific learning disorders: the interactive role of helicopter parenting

نویسندگان [English]

  • Esmail Soleimani 1
  • Marzieh Amirimanesh 2
  • Saeed Ariapooran 3
1 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanistic Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
2 PhD Student of General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanistic Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanistic Sciences, Malayer University, Malayer, Iran.
چکیده [English]

Objective: The purpose of the present study was to compare anxiety disorders in children and adolescents with and without Specific Learning Disorders (SLD) by examining the interactive role of helicopter parenting.
Method: The research method was causal-comparative. The population of the present study was children and adolescents(10-14 years old) of Malayer city who were diagnosed with a SLD (N=129). The sample size included 122 children and adolescents with SLD. Among the peers of these children, 122 people were matched as a control group based on age, educational level, and gender. The Screen for Child Anxiety Related Disorders (Birmaher et al., 1999) and the short form of the Helicopter Parenting Instrument (Pistella et al., 2020) were used to collect data. For data analysis, multivariate analysis of variance (MANOVA) using SPSS-26 software was used.
Results: Children and adolescents with SLD received higher scores than their peers in physical and panic disorder, general anxiety symptoms, separation anxiety, social anxiety symptoms and school avoidance. This difference was greater when examining the interaction effect of SLD and helicopter parenting (p<0.05). In other words, the interactive effect size of SLD and helicopter parenting (between 0.32 and 0.36) was higher than the effect size of SLD alone (between 0.03 and 0.08).
Conclusion: The results showed that helicopter parenting played a role in increasing the severity of symptoms of anxiety disorders in children with SLD. It is suggested that the role of helicopter parenting in intensification the symptoms of anxiety disorders in children with SLD should be discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • adolescents
  • anxiety disorders
  • children
  • helicopter parenting
  • specific learning disorders