اثر بخشی برنامه مداخله‌ای فراتشخیص یکپارچه‌نگر بر تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری ، روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف:.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه مداخله‌ای فراتشخیص یکپارچه نگر بر تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس از بین والدین کودکان دارای اختلال یادگیری تعداد 30 نفر به عنوان گروه نمونه با توجه به ملاک‌های ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) مقیاس رابطۀ والد-کودک پیانتا (1994) بود. برنامه مداخله فراتشخیص یکپارچه‌نگر در قالب 10 جلسه و طی دو ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق نرم‌افزار SPSS نسخه 28 در دو بخش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس چند متغیره) انجام پذیرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین گروه‌ها در تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک وجود دارد. میانگین تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک گروه آزمایش در پس‌آزمون در مقایسه با گروه کنترل، بیشتر بود (05/0p<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان نتیجه گرفت که برنامه مداخله‌ای فراتشخیص یکپارچه‌نگر بر تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص اثر بخش بوده لذا استفاده و به کارگیری برنامه مداخله‌ای فراتشخیص یکپارچه‌نگر در فرایند درمان و آموزش پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Unified Protocol Transdiagnostic Treatmenton Emotion Regulation and Parent-Child Relationship of Parents of Children with Learning Disabilities

نویسنده [English]

  • Soroush Ranjbar
Ph.D student, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
The objective of this study was to examine the effectiveness of an integrated transdiagnostic intervention program on emotion regulation and the parent-child relationship in parents of children with specific learning disabilities.
Methods
This study employed a quasi-experimental design with a pre-test and post-test and a control group. The statistical population included all parents of children with specific learning disabilities in Tehran during the academic year 2023-2024. Using convenience sampling, 30 parents of children with learning disabilities were selected based on the inclusion criteria and divided into experimental and control groups. Research tools included the Gross and John Emotion Regulation Questionnaire (2003) and the Pianta Parent-Child Relationship Scale (1994). The integrated transdiagnostic intervention program was conducted in 10 sessions over two months for the experimental group, while the control group received no intervention. Data analysis was performed using SPSS software version 28, employing descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate covariance analysis).
Results
The results showed a significant difference between the groups in terms of emotion regulation and the parent-child relationship. The mean scores of emotion regulation and the parent-child relationship in the experimental group were higher in the post-test compared to the control group (p<0.05).
Conclusion
Based on the obtained results, it can be concluded that the integrated transdiagnostic intervention program is effective in improving emotion regulation and the parent-child relationship among parents of children with specific learning disabilities. Therefore, implementing the integrated transdiagnostic intervention program in treatment and educational processes is recommended.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transdiagnostic
  • emotion regulation
  • parent-child relationship
  • parents of children with specific learning disorder