امجدیان، ف.، جعفری، ا.، و قمری، م. (1402). مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و آموزش شفقت به خود در تاب آوری و کاهش آسیب پذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری (خواندن و نوشتن). فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 14(55)، 183-151.
بنیسی، پ. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر تابآوری و سازگاری دانشآموزان با اختلال یادگیری.
توانمندسازی کودکان استثنایی، 10(1)، 115-107.
[DOI:10.22034/ceciranj.2019.91936]
جوادی، م.، ایزدی، م.، و خسروی، پ. (1399). رابطه ادراک خود و عزت نفس با تاب آوری همسران جانبازان شهر تهران.
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی، 7(11)، 12-1.
http://jnip.ir/article-1-410-fa.html
جبارپور ستاری، ث.، و نجارپور استادی، س. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر مولفه های ادراک شایستگی و تعللورزی تحصیلی دانش آموزان دختر.
رویش روان شناسی، ۱۱ (۸)، ۱۵۴-۱۴۳.
http://frooyesh.ir/article-1-3756-fa.html
جوزن، آ.، فردین، م.، وثناگوی محرر، غ. (1402). اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر تابآوری دانشآموزان بهبود یافته از کووید .(COVID-19)
جامعه شناسی آموزش و پرورش، 9 (2)، 249-258
. 20.1001.1.23221445.1402.9.2.17.4
حموله، ل. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تاب آوری و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان مسجدسلیمان.
پژوهشنامه اورمزد، (59 (ضمیمه شماره 2) )، 152-189.
https://sid.ir/paper/993238/fa
دشت بزرگی، ز.، و شمشیرگران، م. (1397). اثربخشی آموزش مثبتنگری بر کفایت اجتماعی و سرسختی سلامت در پرستاران.
پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 4(2)، 13-24.
20.1001.1.24764248.1397.4.2.3.0
رستم اوغلی، ز.، طالبی جویباری، م.، و پرزور، پ. (1394). مقایسهی سبکهای اسنادی و تاب آوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی.
ناتوانی های یادگیری، 4(3)، 55-39.
https://www.sid.ir/paper/210115/fa
رنجبر محمدی، ر.، سعیدی، م.، و آهنگری، س. (2022). بررسی اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی بر درک مطلب و تفکر انتقادی به کمک مدل معادلات ساختاری با رویکرد کمترین مربعات جزیی (PLS-SEM). روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(2)، 51-61.
[DOI:org/10.22098/jsp.2022.1713]
رضایی جمالویی، ح.، ابوالقاسمی، ع.، نریمانی، م.، و زاهد، ع. (1396). مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسهای در دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی مقطع تحصیلی راهنمایی.
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 7(1)، 80-65
. 10.22108/cbs.2017.21763
رشیدزاده، ع.، بدری، ر.، فتحی آذر، ا.، و هاشمی، ت. (1398). اثر بخشی تعاملی آموزش راهبردهای خودگردان-فراشناختی و خود پنداره تحصیلی بر مولفه های تاب آوری و هیجانات مثبت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه
. شناخت اجتماعی، 8(1 (پیاپی 15) )، 141-164.
[DOI:org/10.30473/sc.2019.39956.2191]
رنجبر، س.، یحیی زاده ملک خیلی، ک.، سیدجعفری، ر.، و بساطی، ع. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای خود تنظیمی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. پنجمین همایش بین المللی روان شناسی تربیتی: مداخلات روانی-تربیتی،تهران.
https://civilica.com/doc/1538462
رحمتی کهخا، م.، مرزیه، ا.، و جناآبادی، ح. (1402). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انعطاف پذیری شناختی و تفکر تأملی در دانش آموزان.
راهبردهای شناختی در یادگیری،11(21)، 123-136.
10.22084/j.psychogy.2023.27017.2529
زنگیآبادی، م.، صادقی، م.، و قدم پور، ع. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان ناسازگار.
پژوهش در نظامهای آموزشی، 13(44)، 87-71.
[DOI:org/10.22034/jiera.2019.85986]
سلیمانی، ا.، زاهد بابلان، ع.، فرزانه، ج.، و ستوده، م. (1390). مقایسه نارسایی هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار.
مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(1)، 93-78.
https://jld.uma.ac.ir/article_91.html
سیف، د.، بشاش، ل.، و لطیفیان، م. (1383). تاثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی.
مجله روانشناسی، 8(1)، 97-86.
https://www.sid.ir/paper/419642/fa
سعدونی، ز.، کاظمیان مقدم، ک.، و هارون رشیدی، ه. (1402). اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت بر تابآوری، نارسایی هیجانی و همدلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص،
فصلنامه ناتوانی یادگیری، 12(3)، 65-50.
10.22098/jld.2023.12700.2086
عبداللهی، ب.، و عیسی نژاد، ا. (1402). اثربخشی آموزش برنامه خودشفقتی ذهن آگاه بر فرسودگی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و خودنظم بخشی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه.
روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(4)، 109-124.
https://jsp.uma.ac.ir/article_2798.html?lang=en
فلاحی، و.، نریمانی، م.، و عطادخت، ا. (1402). نقش باورهای غیرمنطقی و کفایت اجتماعی در پیشبینی تجربه قلدری سایبری دانشآموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(3)، 116-125.
[DOI:org/10.22098/jsp.2023.7959.4510]
کرمی، ب.،کرمی، آ.، وهاشمی، ن. (1392.) اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپندارۀ تحصیلی.
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(4)، 137-121.
https://www.sid.ir/paper/223432/fa
ناظمی، ف.، تجلی، پ.، ابراهیم پور، م.، و صالحی، م. (1402). اثربخشی برنامه خودتنظیمی کودک بر خود ادراکی و کیفیت دوستی کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی.
روانشناسی افراد استثنایی، 13 (49)، 85- 58.
[DOI:org/10.22054/jpe.2023.69193.2471]
References
Abdollahi, B. & Isanejad, O. (2024). The effectiveness of Mindful Self-Compassion (MSC) program on school burnout, academic self-regulation and academic resilience in secondary school students. Journal of School Psychology and Institutions, 12(4), 109-124. https://jsp.uma.ac.ir/article_2798.html?lang=en
Alduncin, N., Lynne, C., Huffman, M. & Feldman, M. L. (2014). "Executive function is associated with social competence in preschool-aged children born preterm or full term". Early Human Development, 90, 299–306. 10.1016/j.earlhumdev.2014.02.011
Amjadiyan, F., jafari, A., & ghamari, M. (2023). Comparison of the effectiveness of emotion-oriented therapy and self-compassion training on resilience and reducing mental-physical vulnerability of mothers with children with learning disabilities(reading and writing). Counseling Culture and Psycotherapy, 14(55), 151-183. [DOI:org/10.22054/qccpc.2023.69499.2989]
Anwar, M., & Dwiyanti, R. (2021). The Effect of Self-Regulated Learning (SRL) On Academic Procrastination In Class XI Students of Senior High School 2 Purbalingga, Indonesia. Psychosophia: Journal of Psychology, Religion, and Humanity, 3(2), 156-164. [DOI:10.32923/psc.v3i2.1855].
Bylieva, D., Hong, J.-C., Lobatyuk, V., Nam, T.(2021). Self-Regulation in E-Learning Environment. Education Sciences. 11(12), 1-23. [DOI:org/10.3390/educsci11120785]
Banisi, P. (2019). Effectiveness of self-regulation strategies training on resiliency and social adjustment in students with learning disorder. Empowering Exceptional Children, 10(1), 107-115. 10.22034/ceciranj.2019.91936
Conner, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson resilience scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18, 76-82. [DOI:10.1002/da.10113]
Dwiastuti, I., Hendriani, W., & Andriani, F. (2022). The impact of academic resilience on academic performance in college students during the Covid-19 pandemic. KnE Social Sciences, 25-41. [DOI:10.18502/kss.v7i1.10198]
Dasht Bozorgi, Z., & Shamshirgaran, M. (2018). Effectiveness of Positive Training on Social Competence and Health Hardiness in Nurses. Positive Psychology Research, 4(2), 13-24. 20.1001.1.24764248.1397.4.2.3.0
Dehghani, M. (2023). Investigate the relationship between academic optimism and academic self-regulation with academic help-seeking in athlete students. Journal of School Psychology and Institutions, 11(4), 69-79. https://jsp.uma.ac.ir/article_2057.html?lang=en
Fallahi, V., Narimani, M. & Atadokht, A. (2023). The role of irrational beliefs and social competence in predicting students' cyber bullying experiences. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (3): 116-125. [DOI:org/10.22098/jsp.2023.7959.4510]
Felner, R. D., Lease, A. M., Philips, R. C. (1990). Social Competence and the Language of Adequacy as a Subject Matter for Psychology. The Development of Social Competence, 13, 254-264. [DOI:10.12724/ajss.29.1]
Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37. [DOI:10.1037/amp0000452]
Hamoule, L. (1401). The effectiveness of teaching self-regulated learning strategies on resilience and academic procrastination of female students of the first secondary level of Masjid Sulaiman city. Ormazd Research Journal, (59 (Appendix No. 2)), 152-189. https://sid.ir/paper/993238/fa
Homer, B. D., Plass, J., Raffaele, C., Ober, T. M., & Ali, A. (2018). Improving high school students' executive functions through digital game play. Administration, Leadership & Technology Applied Psychology, 117, 50-58. [DOI:org/10.1016/j.compedu.2017.09.011]
Hwang, Y. I., Arnold, S., Trollor, J., & Uljarevic, M. (2020). Factor structure and psychometric properties of the brief Connor–Davidson Resilience Scale for adults on the autism spectrum. Autism, 2(1), 1-10. [DOI:10.1177/1362361320908095]
Honicke, T., Broadbent, J. & Fuller, M. (2019): Learner self-efficacy, goal orientation, and academic achievement: exploring mediating and moderating relationships. Higher Education Research & Development, 39(1), 1-15. [DOI:org/10.1080/07294360.2019.1685941]
Jarvela, S., & Jarvenoja, H. (2013). Socially constructed self-regulated learning groups. Teachers College Record, 113(2), 350-374. [DOI:10.1177/016146811111300205]
Joseph, N., Nallapati, A., Xavier Machado, M., Nair, V., Matele, Sh., Muthusamy, N., & Sinha, A. (2021). Assessment of academic stress and its coping mechanisms among medical undergraduate students in a large Midwestern university.Curren t Psychology, 40, 2599-2609. https://link.springer.com/article/10.1007/s12144-020-00963-2
Jabbarpour Satari, S., Najarpour Ostadi, S. (2022). The Effectiveness of Self-regulation Skills in Dimensions of Perceived Competence and Academic Procrastination among Female Students. Rooyesh. 11(8), 143-154. URL: http://frooyesh.ir/article-1-3756-fa.html
Jang, E., Seo, Y. S., & Brutt‐Griffler, J. (2023). Building Academic Resilience in Literacy: Digital Reading Practices and Motivational and Cognitive Engagement. Reading Research Quarterly, 58(1), 160-176. [DOI:org/10.1002/rrq.486]
Javadi, M., Izadi, M., Khosravi, P. (2021). The relationship between self-perception and self-esteem with the resilience of veterans' wives in Tehran. JNIP, 7 (11), 1-12. http://jnip.ir/article-1-410-fa.html
Jozan, A., Fardin, M. A., & Sanagooe Moharer, G. (2023). The Effectiveness of Coping Skills Training on Resilience of Students who have recovered from Corona (COVID-19). Sociology of Education, 9(2), 285-294. [DOI:20.1001.1.23221445.1402.9.2.17.4]
Kim, H., & Taylor, A.N. (2019). Changes in self-perception during treatment of social phobia. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 27(4), 588-596. DOI: 10.1037/0022-006X.72.4.588
Karmi, B., Karmi, A., & Hashemi, N. (2013). The effectiveness of teaching cognitive and metacognitive strategies on creativity, motivation to progress and academic self-concept. Innovation and creativity in human sciences, 2(4), 137-121. https://www.sid.ir/paper/223432/fa
Liu, W., Gao, Y., Gan, L., & Wu, J. (2022). The Role of Chinese Language Learners' Academic Resilience and Mindfulness in Their Engagement. Frontiers in Psychology, 13. [DOI:org/10.3389/fpsyg.2022.916306]
Nazemi,, F., Tajali, P., Ebrahimpour, M., & Salehy, M. (2023). The Effectiveness of the Child Self-regulation Program on Self-perception and Friendship Quality of Children with Attention Deficit/hyperactivity Disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 13(49), 58-85. [DOI:org/10.22054/jpe.2023.69193.2471]
Perry, N.E., Phillips, L., & Hutchinson, L. (2016). Mentoring student teachers to support selfregulated learning. Elementary School Journal, 106(3), 237-254. [DOI:10.1086/501485]
Ranjbar Mohammadi, R., Saeidi, M. & Ahangari, S. (2022). [The effect of self-regulated learning instruction on reading comprehension and critical thinking: A PLS-SEM approach. Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 51-61. [DOI:org/10.22098/jsp.2022.1713]
Rezayi Jamaloyi, H., Abolghasemi, A., Narimani, M., & Zahed-Babelan, A. (2017). A comparison of self- perception and school relations betweenmiddle school students with specific learning disorder and normal students. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 7(1), 65-80. [DOI:10.22108/cbs.2017.21763]
Rahmati kahkha, M., Marziyeh, A., & Jenaabadi, H. (2023). The Effectiveness of Teaching Self-regulatory Learning Strategies on Cognitive Flexibility and Reflective Thinking in Students. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 11(21), 123-136. 10.22084/j.psychogy.2023.27017.2529
Rostamoghli, Z., Talebi Joybari, M., & Porzoor, P. (2015). A comparison of attributional and resiliency style in students with specific learning disorders, blindness and normal. Journal of Learning Disabilities, 4(3), 39-55. https://www.sid.ir/paper/210115/fa
Rashidzade, A., Badri, R., Fathi, A., & Hashemi, T. (2019). Interactive Effectiveness of training Selfregulated -Metacognitive Strategies and Academic Self-Concept on Academic Resilience and Positive Emotions. Social Cognition, 8(1), 141-164. [DOI:org/10.30473/sc.2019.39956.2191]
Ranjbar, S.,Yahyazadeh Malek Khaili, K., Seyed Jafari, R., & Basati, E. (2022). The effectiveness of teaching self-regulation strategies on the social competence of students with learning disabilities, the fifth international conference on educational psychology: psycho-educational interventions, Tehran, https://civilica.com/doc/1538462
Sosa, G. W., & Lagana, L. (2019). The effects of video game training on the cognitive functioning of older adults: A community-based randomized controlled trial. Archives of Gerontology and Geriatrics, 80, 20-30. DOI: [DOI:10.1016/j.archger.2018.04.012]
Soleymani, E., Zahed Babolan, A., Farzaneh, J., & Setoudeh, M. (2011). A comparison of alexithymia and the social skills in students with and without learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 1(1), 93-78. https://jld.uma.ac.ir/article_91.html?lang=en
Saif, Diba; Bashash, Laiya and Latifian, Morteza. (1383). The effect of self-perceived dimensions on social relations with peers in teenagers of gifted educational centers and normal schools. Journal of Psychology, 8(1), 97-86. https://www.sid.ir/paper/419642/fa
Sadoni, Z., kazemian moghadam, K., & Haroon Rashidi, H. (2023). The Effectiveness of Compassion-Focused Therapy on Resilience, Alexithymia and Empathy Students with Specific Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 65-50. 10.22098/jld.2023.12700.2086
Williams, P., Wall, N. & Fish, W. (2019). Mid-Career Adult Learners in an Online Doctoral Program and the Drivers of Their Academic Self-Regulation: The Importance of Social Supportand Parent Education Level. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20 (1).[DOI:org/10.19173/irrodl.v20i1.3789]
Zangiabadi, M., sadeghi, M., & ghadampour, E. (2019). Effect of Training of Self-Regulation Strategies on Academic Self-Efficacy and Academic Adjustment of Maladaptive High School Students. Journal of Research in Educational Systems, 13(44), 71-87. [DOI:org/10.22034/jiera.2019.85986]
Zenko, Z., Obrien, J.D., Berman, C.J., Ariely, D. (2017). Comparison of affect-regulated, self-regulated, and heart-rate regulated exercise prescriptions: Protocol for a randomized controlled trial. Psychology of Sport and Exercise, 32, 124-130. [DOI:org/10.1016/j.psychsport.2017.06.010]