اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر ادراک خود، کفایت اجتماعی و تاب‌آوری کودکان با اختلال یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه روان‌شناسی، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.

2 استادیار، گروه روان‌شناسی، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

10.22098/jld.2025.15782.2194

چکیده

اهداف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر ادراک خود، کفایت اجتماعی و تاب آوری کودکان با اختلال یادگیری انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 10 تا 13 ساله با اختلال یادگیری شهر دزفول در سال 1402 بودند. حجم نمونه پژوهش شامل 30 نفر از این کودکان بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند و با توجه به ملاک‌های ورود و خروج مطالعه انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش آموزش خودتنظیمی (کرمی، کرمی و هاشمی، 1392) را هشت جلسه 90 دقیقه‌ای هفتگی دریافت نمودند. پرسش‌نامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل ادراک خود (هارتر، 1982)، کفایت اجتماعی (فلنر، 1990) و تاب آوری (کانر و دیودسون، 2003) بود. داده‌ها با تحلیل کوواریانس چندمتغیره، با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر ادراک خود (83/104>F؛ 651/0Eta=)، کفایت اجتماعی (79/51>F؛ 463/0Eta=)، و تاب‌آوری (58/44>F؛ 476/0Eta=) تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0>p). به عبارت دیگر آموزش خودتنظیمی باعث بهبود ادراک خود، کفایت اجتماعی و تاب‌آوری شد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده به روانشناسان توصیه می‏ شود از آموزش ‏های مبتنی برخودتنظیمی در راستای کمک به بهبود ادراک خود، کفایت اجتماعی و تاب آوری کودکان با اختلال یادگیری استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Self-Regulation Training on Self-Perception, Social Competence and Resilience of Children with Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • Fereydon Bahramipour 1
  • Kobra Kazemian moghadam 2
  • Homayoon Haroon Rashidi 2
1 M.A., Department of Psychology, Hom Care Research Cnter, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
2 Assistant Professor Department of Psychology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
چکیده [English]

Objective:This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of self-regulation training on self-perception, social competence and resilience of children with learning disabilities.
Method: The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the research was children aged 10 to 13 with learning disabilities in Dezful city in 2022. The sample size of the research included 30 of these children who were selected by purposeful sampling and according to the study entry and exit criteria and were randomly assigned to the experimental (15 people) and control (15 people) groups. The experimental group of self-regulation training (Kerami, Kerami and Hashemi, 2013) received eight weekly 90-minute sessions. The questionnaires used in this research included self-perception (Harter, 1982), social adequacy (Felner, 1990) and resilience (Connor and Davidson, 2003). Data were analyzed by multivariate covariance analysis using SPSS version 22 software.
Results: The findings showed that between the experimental and control groups in terms of self-perception (F>104.83; Eta=0.651), social competence (F>51.79; Eta=0.463), Resilience (F>44.58; Eta=0.476) had a significant difference (p>0.001). In other words, self-regulation training improved self-perception, social competence, and resilience.
Conclusion: Based on the obtained results, it is recommended to psychologists to use trainings based on self-regulation in order to help improve self-perception, social adequacy and resilience of children with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Regulation
  • Self-Perception
  • Social Competence
  • Resilience
  • Learning Disabilities