اثربخشی پروتکل آموزشی والد-محور فرنکلین بر اختلالات پردازشی، مهارت‌های سازماندهی، کارکردهای اجرایی و حافظه کودکان ۸-۶ ساله دارای اختلال یادگیری مبتنی بر زبان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه روانشناسی ،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ،اصفهان، ایران.

چکیده

هدف دانش‌آموزانی همراه با ناتوانی در یادگیری در تمام محیط‌های آموزشی یافت می‌شوند .هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی پروتکل آموزشی والد-محور فرنکلین بر اختلالات پردازشی، مهارت‌های سازماندهی، کارکردهای اجرایی و حافظه کودکان 8-6 ساله دارای اختلال یادگیری مبتنی بر زبان بود.
روش ها روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و دروه پیگیری 45 روزه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین دارای کودک 8-6 ساله مبتلا به اختلال یادگیری مبتنی بر زبان شهر اصفهان در بازه زمانی بهار 1403 بود که تعداد 40 والد به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای از مدارس دوره اول ابتدایی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش پروتکل آموزشی والد-محور فرنکلین را در طی 10 جلسه دریافت کردند اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. برای غربال کودکان مبتلا به اختلال یادگیری مبتنی بر زبان از مقیاس هوش کودکان وکسلر(ویرایش پنجم) و آزمون رشد زبان نیوکامر وهامیل(1997) استفاده شد. سایر ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پردازش شناختی کروز(1999)، مهارت‌های سازماندهی آبیکوف و گالاگر(2009)، کارکردهای اجرایی کولیج(2002) و حافظه تریر و ریچ(2002) بود. داده‌ها به روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با استفاده از نسخه 26 نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها نتایج بیانگر تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و گروه کنترل در اختلالات پردازشی، مهارت‌های سازماندهی، کارکردهای اجرایی و حافظه بود(01/0p<).
نتیجه‌گیری بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش پروتکل والد-محور فرنکلین بر اختلالات پردازشی، مهارت‌های سازماندهی، کارکردهای اجرایی و حافظه کودکان دارای اختلال یادگیری مبتنی بر زبان موثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Franklin’s Parent-Centered Educational Protocol on Processing Disorder, Organizational Skills, Executive Functions and Memory of 6-8 Year-Old Children with Language-Basaed Learning Disord

نویسندگان [English]

  • zahra Janghorban 1
  • Mansooreh Bahramipoor isfahani 2
1 M.Sc. in the Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Associate Prof., Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to investigate the effectiveness of Franklin's parent-centered educational protocol on processing disorders, organizational skills, executive functions, and memory of 6-8-year-old children with language-based learning disorders.
Methods: The research method was a semi-experimental type with pre-test-post-test and a 45-day follow-up course with a control group. The statistical population included all the parents of a 6-8 year old child with a language-based learning disorder in Isfahan city in the spring of 1403, 40 parents were randomly selected from the first grade primary schools by multi-stage random sampling and divided into two groups of 20 people. Experiment and control were assigned. The experimental group received Franklin's parent-centered educational protocol during 10 sessions, but the control group did not receive any intervention. The Wechsler children's intelligence scale (5th edition) and the Newcomer and Hamill (1997) language development test were used to screen children with language-based learning disorders. Other research tools included Cruz's cognitive processing questionnaire (1999), Abikoff and Gallagher's organizational skills (2009), Coolidge's executive functions (2002), and Trier and Rich's memory (2002). The data was analyzed by repeated measure analysis of variance using SPSS software version 26.
Results: The results showed a significant difference between the experimental group and the control group in processing disorders, organizational skills, executive functions and memory (p<0.01).
Conclusion: Therefore, it can be concluded that Franklin's parent-centered protocol training is effective on processing disorders, organizational skills, executive functions, and memory of children with language-based learning disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Franklin’s parent-centered protocol
  • Processing disorders
  • Organizational skills
  • Executive functions
  • Memory
احمدیان، ر.،  حسینی نسب، د .، و آزموده، م. (1402). مقایسه اثربخشی تقویت حافظه‌کاری و آموزش تفکرانتقادی بر پردازش‌شناختی کودکان با اختلال یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری، (3)12، 6-21. [DOI:10.22098/jld.2023.12223.2063]
اداوی، ح.، قدم پور، ع.، و عباسی، م. (1401). تأثیر آموزش روش فنوگرافیکس بر میزان کارکرد اجرایی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن.  ناتوانی های یادگیری، (3)11، 1-14.  http://jld.uma.ac.ir/article_1530.html
ارشدی، س.، نوکنی، م.، عسگری، سپهوند، ت. (1401). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری و انعطاف­ پذیری شناختی) و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(3)، 6-27. https://jsp.uma.ac.ir/article_1786.html?lang=en
 اسکندری، س.، کاکابرایی، ک.، امیری، ح .،و حسینی، س. (1398). اثربخشی آموزش دیویس بر بهبود مهارت‌های خواندن، برنامه‌ریزی و سازماندهی دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری. توانمندسازی کودکان استثنایی، (3)10، 45-54.‎  https://www.ceciranj.ir/article_101132.html
اوبالاسی، آ.، خادمی، ع.، محمودعلیلو، م.، و اعتمادی نیا، م. (1400). مقایسه اثربخشی درمان تعاملی والد-کودک (PCIT)، آموزش ذهن آگاهی کودک محور (بوردیک) و آموزش برنامه والدین سال های باورنکردنی  (IY)بر کاهش نشانه­ های درونی سازی شده دانش­ آموزان دوره اول ابتدایی شهر تبریز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 14(56 )، 151-184.   https://dorl.net/dor/20.1001.1.27173852.1402.18.71.4.1
بشرپور، س.، سیف، ا.، و نریمانی، م. (1400).  مرور سیستماتیک مطالعات مرتبط با کارکردهای اجرایی در کودکان نارساخوان در مطالعات ایرانی (1397-1380). ناتوانی های یادگیری، (2)11، 33-46. [DOI:10.22098/jld.2022.6083.1645]
بهرامی،ع.، طباطبایی، م.، و دلاورپور، م. (1401). اثربخشی تمرین ذهن آگاهی به همراه موسیقی بر حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی کودکان با اختلال یادگیری. ناتوانی های یادگیری، (4)11، 6-20. [DOI:10.22098/jld.2022.9667.1960]
حسن زاده، س.، مینایی، ا(1380). انطباق و هنجاریابی آزمون رشد زبان TOLD-P:۳ برای کودکان فارسی زبان تهرانی. فصلنامه کودکان استثنایی، ۱ (۲) ،۱۱۹-۱۳۴.  http://joec.ir/article-1-505-fa.html
  رحمانی، ع.، پیرانی، ذ.، داوودی، ح.، و حیدری، ح. (1399). اثربخشی آموزش توان‌بخشی شناختی بر بهبود پردازش اطلاعات و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی. ناتوانی های یادگیری، 10(2)، 212-225.  [DOI:org/10.32598/JLD.10.2.2]
رحیمی، م.، دربیدی، ا.(1397). نقش واسطه ای درگیری شناختی در تأثیر ابعاد فراحافظه بر اضطراب امتحان دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی.    [DOI:10.22108/nea.2019.96199.0]
رضایی شریف، ع.، نوروزی همایون، م.، و الماسی، م. (1401). اثربخشی درمان نوروفیدبک و بازی‌درمانی شناختی رفتاری و ترکیب این دو روش بر حافظه فعال کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانی­ های یادگیری، (1)12 ،47-61. [DOI:10.22098/jld.2022.10080.1988]
رضایی هنجنی، م.، علیزاده، ح.، کاظمی دستجردی، م.، و طاهایی، ع. (1401). اثربخشی برنامه توان‌بخشی رایانه‌ای اختلال پردازش شنیداری مرکزی بر ادراک شنیداری و املای دانش‌آموزان با اختلال خواندن. مجله علوم روانشناختی، (111)21، 475-490.‎ http://psychologicalscience.ir/article-1-1389-fa.html
شمسی، ع.، و قمرانی.ا. (1399). اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارت‌های سازمان‌دهی بر مهارت‌های سازمان‌دهی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی. توانمندسازی کودکان استثنایی، (2)11، 23-35.‎ [DOI:10.22034/ceciranj.2020.220097.1336]
صدری دمیرچی، ا.، محمدی، ن .،و بشیرگنبدی، س. (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر عملکرد توجه مداوم، برنامه‌ریزی-سازماندهی و عملکرد پیوسته در دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری. ناتوانی­ های یادگیری،(1)11 ،48-63.  [DOI:org/10.22098/jld.2021.7541.1807]
علیزاده، ح.، زاهدی پور، م. (1383). کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی. تازه­ های علوم شناختی. ۶ (۳ و ۴): ۴۹-۵۶.  http://icssjournal.ir/article-1-91-fa.html
فروزان،ن.، و بهرامی پور، م. (1401). اثربخشی مداخله آموزشی «اشترن» بر انعطاف‌پذیری شناختی، هیجان‌های تحصیلی، مهارت‌های سازمان‌دهی و توانایی شناختی (سرعت نامگذاری، ترجمه نماد) کودکان 12-10 ساله دارای ناتوانایی یادگیری ویژه. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، (3)10، 47-60.‎ [DOI:org/10.30473/etl.2023.65729.3886]
قاسم زاده، ز.، بیگدلی، ح.، و حبی، م. (1402). مقایسه اثربخشی تمرین ادراکی-حرکتی و حافظه فعال بر پردازش شنیداری و درک مطلب در کودکان دارای اختلال یادگیری. جامعه شناسی آموزش و پرورش، (2)9، 159-172.‎ https://www.iase-jrn.ir/article_706299.html
قاضی زاده، ف. (1401). نقش عملکردی حافظه فعال، دیداری- فضایی و سرعت پردازش در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی کودکان با اختلال یادگیری خاص ریاضی. ناتوانی های یادگیری،(1)12 ،73-84. [DOI:10.22098/jld.2022.11113.2029]
کاوه، ع.، حسن زاده، ر.، و میرزاییان، ب. (1400). اثربخشی درمان‌ تحولی شنیداری با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی در درمان نارساخوانی شناختی. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی، (2)10، 58-71.‎ [DOI:10.22038/jpsr.2021.50461.2141]
کرمی، ا.؛ کرمی، ر.؛ و علیپور، ع. (1399). "بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش- پنجم". فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 11(41)، 97-125. [DOI:org/10.22054/jem.2021.51727.2036]
متین، ح.، یوسفی، ن.، سلگی، م.، و حیاتی، م. (1399). اثربخشی آموزش فرزندپروری هشیار بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد کودک مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری. ناتوانی‌های یادگیری، (2)10، 254-267.  [DOI:org/10.32598/JLD.10.2.5]
نیکبخت، ن.، کیخسروانی، م.، دیره، ع.، پولادی ریشهری، ع. (1401). مقایسه اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی برحافظه آینده ­نگر و برنامه تنظیم هیجان بر کارکردهای اجرایی دانش ­آموزان با اختلال نارسایی توجه و بیش ­فعالی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(3)، 122-138. https://jsp.uma.ac.ir/article_1881.html?lang=en
References
Advari, H., Ghadampour, A., and Abbasi, M. (2022). The effect of Phonographics method training on the level of executive function and reading performance of students with reading problems. Learning Disabilities, (3)11, 1-14.(Persian) [Doi.org/10.22098/jld.2022.7629.1819]
Ahmadian, R., Hosseini Nesab, D., and Azmoudeh, M. (2023). Comparing the effectiveness of strengthening working memory and critical thinking training on cognitive processing of children with specific learning disorders. Learning Disabilities, (3) 12, 6-21(Persian) [DOI:10.22098/jld.2023.12223.2063]
Alabbad, M., Khan, M. A., Siddique, N., Bashir, S., & Abualait, T. (2023). Early predictors in language-based learning disabilities: a bibliometric analysis. Frontiers in Psychiatry, 14, 1229580.  [Doi.org.org/10.3389/fpsyt.2023.1229580]
Alizadeh, H., Zahedipour, M. (2003). Executive functions in children with and without developmental coordination disorder. Cognitive science news. 6 (3 and 4): 49-56(Persian) http://icssjournal.ir/article-1-91-en.html
Arshadi S, Nokni M, Asgari M & Sepahvand T. The effectiveness of cognitive rehabilitation of inhibitory control, electrical stimulation of the brain and the combination of inhibitory control and electrical stimulation of the brain on executive functions (behavioral inhibition and cognitive flexibility) in children with ADHD. Journal of School Psychology and Institutions. 2023; 11(3), 6-27. https://jsp.uma.ac.ir/article_1786.html?lang=en
Bahrami, A., Tabatabai, M., and Delavarpour, M. (2022). The effectiveness of mindfulness training with music on working memory and cognitive flexibility of children with learning disabilities. Learning Disabilities, (4)11, 6-20.(Persian) [Doi.org/10.22098/jld.2022.9667.1960]
Basharpoor, S., Seif, A., and Narimani, M. (2021). Systematic review of studies related to executive functions in dyslexic children in Iranian studies (1380-1397). Learning Disabilities, (2)11, 33-46. (Persian) [Doi.org/10.22098/jld.2022.6083.1645]
Bartsch, L. M., Loaiza, V. M., & Oberauer, K. (2019). Does limited working memory capacity underlie age differences in associative long-term memory?. Psychology and Aging, 34(2), 268. [Doi.org/10.31234/osf.io/3xtma]
Chen, X., Ye, M., Chang, L., Chen, W., & Zhou, R. (2018). Effect of working memory updating training on retrieving symptoms of children with learning disabilities. Journal of learning disabilities51(5), 507-519. [Doi.org/10.1177/0022219417712015]
Cole, A. M., Chan, E. S., Gaye, F., Harmon, S. L., & Kofler, M. J. (2024). The role of working memory and organizational skills in academic functioning for children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Neuropsychology. [Doi.org/10.1037/neu0000960]
Coolidge FL, Thede LL, Stewart SE, Segal DL.(2002). The Coolidge personality and neuropsychological inventory for children (CPNI): preliminary psychometric characteristics. Behav Modif.;26:550-566. [Doi.org/10.1177/0145445502026004007]
Crouse, C. l. (2010). Cognitive processing inventory. Available at www.ldinfo.com https://www.ldinfo.com/cpi1.htm
Cunha, P., de Castro Silva, I. M., Neiva, E. R., & Tristão, R. M. (2019). Auditory processing disorder evaluations and cognitive profiles of children with specific learning disorder. Clinical Neurophysiology Practice4, 119-127. [Doi.org/10.1016/j.cnp.2019.05.001]
Davison, K. E., Ronderos, J., Gomez, S., Boucher, A. R., & Zuk, J.(2023).  Caregiver self-efficacy in relation to caregivers' history of language-based learning difficulties and children's shared reading experiences. Speech, language and hearing science, 45. [Doi.org/10.31219/osf.io/9ve8k]
Eskandari, S., Kakabraei, K., Amiri, H., and Hosseini, S. (2018). The effectiveness of Davis training on improving reading, planning and organizing skills of students with learning disabilities. Empowerment of exceptional children, (3) 10, 45-54(Persian)  [Doi.org/10.22034/ceciranj.2019.192979.1228]
Etemadzadeh, M., Hooman, F., & Makvandi, B. (2023). The Effectiveness of Play Therapy in Improving Attention and Working Memory in Students with Specific Learning Disorders. International Journal of School Health, 10(1), 26-33. (in Persian). [Doi.org/10.30476/intjsh.2023.97787.1280]
Franklin, D. (2018). Helping your child with language-based learning disabilities: Strategies to succeed in school and life with dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, ADHD, and processing disorders. New Harbinger Publications. https://Chrome/127.0.0.0 Safari/537.36
Forozan, N., and Bahramipour, M. (2022). The effectiveness of "Stern" educational intervention on cognitive flexibility, academic emotions, organization skills and cognitive ability (naming speed, symbol translation) of 10-12-year-old children with special learning disabilities. Scientific quarterly research in school and virtual learning, (3) 10, 47-60(persian) https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_9507.html
Ghasemzadeh, Z., Bigdeli, H., Habi, M. (2023). Comparing the effectiveness of perceptual-motor training and working memory on auditory processing and reading comprehension in children with learning disabilities. Sociology of Education, (2) 9, 159-172(Persian). [Doi.org/10.22098/jld.2022.11113.2029]
Ghazizadeh, F. (1401). The functional role of working memory, visual-spatial and processing speed in predicting the academic performance of children with special mathematical learning disorder. Learning disabilities, (1) 12, 73-84.(Persian) https://jld.uma.ac.ir/article_1816.html
Gupta, P., & Sharma, V. (2017). Working memory and learning disabilities: a review. International Journal of Indian Psychology4(4), 111-121. [DOI:org/10.25215/0404.013]
Hasanzadeh S, Minaei A. (2002).Adaptation and Standardization of the Test of TOLD-P: 3 for Farsi - Speaking Children of Tehran. JOEC; 1 (2) :119-134(Persian).
http://joec.ir/article-1-505-fa.html
Karmi, A.; Karmi, R.; and Alipour, A. (2019). "Investigation of the psychometric properties of the Wechsler intelligence scale for children, fifth edition". Educational Measurement Quarterly, 11(41), 125-97.(Persian) [Doi.org/10.22054/jem.2021.51727.2036]
Kaveh, A., Hassanzadeh, R., and Mirzaian, B. (2021). Effectiveness of auditory transformational therapy with cognitive information processing approach in the treatment of cognitive dyslexia. Scientific-Research Quarterly of Paramedical and Rehabilitation Sciences, (2) 10, 58-71. (Persian). [Doi.org/10.22038/jpsr.2021.50461.2141]
Khanjani, Z., Salehi Aghdam, Kh., and Aafi, A. (2017). The effectiveness of training based on cognitive rehabilitation in improving the visual and auditory memory of children with learning disorders with hyperactivity and learning disorders without hyperactivity. Scientific-Research journal of Education and evaluation, (43) 11, 29-44.(Persian) https://www.sid.ir/paper/183604/
Kercood, S., Grskovic, J. A., Banda, D., & Begeske, J. (2014). Working memory and autism: A review of literature. Research in Autism spectrum disorders, 8(10), 1316-1332. [Doi.org/10.1016/j.rasd.2014.06.011]
Liang, X., Li, R., Wong, S. H., Sum, R. K., & Sit, C. H. (2021). The impact of exercise interventions concerning executive functions of children and adolescents with attention-deficit/hyperactive disorder: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 18(1), 68. [Doi.org/10.1186/s12966-021-01135-6]
Liu, S., Yu, Q., Li, Z., Cunha, P. M., Zhang, Y., Kong, Z., Cai, Y. (2020). Effects of acute and chronic exercises on executive function in children and adolescents: a systemic review and meta-analysis. Frontiers in Psychology, 11, 554915. [Doi.org/10.3389/fpsyg.2020.554915]
Matin, H., Yousefi, N., Sogoli, M., and Hayati, M. (2019). Effectiveness of conscious parenting training based on imagotherapy approach on parent-child interactions with mothers of children with learning disabilities. Learning Disabilities, (2) 10, 254-267.(Persian). [DOI:org/10.32598/JLD.10.2.5]
Marks, R. A., Norton, R. T., Mesite, L., Fox, A. B., & Christodoulou, J. A. (2023). Risk and resilience correlates of reading among adolescents with language-based learning disabilities during COVID-19. Reading and Writing, 36(2), 401-428. [Doi/10.1007/s11145-022-10361-8]
Martin FN, Clark J.(2019). Introduction to audiology. 13eened. P.461
Moll, K., Göbel, S. M., Gooch, D., Landerl, K., & Snowling, M. J. (2016). Cognitive risk factors for specific learning disorder: Processing speed, temporal processing, and working memory. Journal of learning disabilities49(3), 272-281. [Doi.org /10.1177/0022219414547221]
Nicolielo-Carrilho, A. P., Crenitte, P. A. P., Lopes-Herrera, S. A., & Hage, S. R. D. V. (2018). Relationship between phonological working memory, metacognitive skills and reading comprehension in children with learning disabilities. Journal of Applied Oral Science26, e20170414. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30043932/
Nikbakht, N., Keykhosrovani, M., Deyreh, E. & Pouladi Rishehri, A. (2022). The effectiveness of cognitive rehabilitation program based on prospective memory and emotion regulation program and executive functions of students with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of School Psychology and Institutions, 11(3), 122-138. https://jsp.uma.ac.ir/article_1881.html?lang=en
Norton, R. T. (2021). Traumatic Stress Incidence, Executive Functions and Social-Emotional Learning in Adolescents with Language-Based Learning Disabilities within the Context of COVID-19 (Doctoral dissertation, MGH Institute of Health Professions).
Obalasi, A., Khademi, A., Mahmoudalilo, M., and Etimadinia, M. (2021). Comparing the effectiveness of parent-child interactive therapy (PCIT), child-centered mindfulness training, and the incredible years parents program (IY) on the externalizing symptoms of primary school students in Tabriz city. Education and Evaluation (Educational Sciences), 14(56), 151-184.(Persian) [Doi.org /10.22034/jmpr.2023.14762]
Rahmani, A., Pirani, Z., Davoudi, H., and Heydari, H. (2019). The effectiveness of cognitive rehabilitation training on improving information processing and academic performance of dyslexic students. Learning Disabilities, 10(2), 212-225.(Persian) [DOI:10.22108/nea.2019.96199.0]
Rahimi, M., Darbidi, A. (2017). The mediating role of cognitive engagement in the effect of metamemory dimensions on students' test anxiety. New Educational Approaches.  [Doi.org /10.22108/nea.2019.96199.0]
Rezai Sharif, A., Nowrozi Homayun, M., & Almasi, M. (2022). The effectiveness of neurofeedback therapy and cognitive behavioral play therapy and the combination of these two methods on the working memory of children with special learning disorders. Learning disabilities, (1) 12, 47-61. [Doi.org /10.22098/jld.2022.10080.1988]
Rezaei-hanjani M, Alizadeh H, Kazemi M, Tahaei A. (2022). Efficacy of computer-assisted rehabilitation program for central auditory processing disorder on auditory perception and dictation of students with reading disorder. Journal of Psychological Science21(111), 475-490. (Persian)
[Doi.org /10.52547/JPS.21.111.475]
Sadri Demirchi, A., Mohammadi, N., and Bashirgonbadi, S. (2021). The effectiveness of emotion regulation training on the performance of continuous attention, planning-organization and continuous performance in students with learning disabilities. Learning disabilities, (1) 11, 48-63.(Persian). https://jld.uma.ac.ir/article_1390.html
Schafer, J. M. (2022). Early vs. Late Diagnosis: A Secondary Data Set Analysis of Language-Based Learning Disorders and Importance of Diagnosis Timing. Drexel University
Shamsi, A., and Qumrani.A. (2019). The effectiveness of parenting based on organizational skills on the organizational skills and academic performance of students with attention deficit hyperactivity disorder. Empowerment of exceptional children, (2) 11, 23-35(persian). [Doi.org/10.22034/ceciranj.2020.220097.1336]
Spiegel, J. A., Goodrich, J. M., Morris, B. M., Osborne, C. M., & Lonigan, C. J. (2021). Relations between executive functions and academic outcomes in elementary school children: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 147(4), 329. [Doi.org/10.1037/bul0000322]
Troyer, A. K., & Rich, J. B. (2002). Psychometric properties of a new metamemory questionnaire for older adults. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 57(1), 19 -27. [Doi.org/10.1590/S1980-5764-2016DN1002007