فرا تحلیل اثربخشی بازی وارسازی بر اختلالات یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

10.22098/jld.2025.16131.2209

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر انجام فرا تحلیل بر روی پژوهش‌هایی بود که به بررسی اثربخشی بازی وارسازی بر اختلالات یادگیری خاص پرداخته بودند.
روش‌ها: تکنیک فرا تحلیل بر روی 22 پژوهش انجام شد که از بین آن‌ها 48 اندازه اثر به دست آمد. جامعه آماری شامل همه‌ی پژوهش‌های صورت گرفته از سال 1385 تا 1402 بود که تأثیر بازی وارسازی را بر اختلالات یادگیری خاص را سنجیده و در پایگاه‌های اطلاعاتی شامل پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه تخصصی مجلات نور، کتابخانه ملی ایران، بانک نشریات علمی ایران، springer، science direct، pub med و Google scholar منتشر شده‌اند. در این مطالعه از شاخص اندازه اثر g هگز به‌عنوان یک مقیاس مشترک استفاده گردید.
یافته‌ها: پس از ارزیابی ملاک‌های ورود و خروج، یافته‌های پژوهش‌های انتخاب‌شده با استفاده از نرم‌افزارهای CMA و SPSS تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج نشان داد اندازه اثر ترکیبی اثربخشی بازی وارسازی بر اختلالات یادگیری 24/1 و پس از تفکیک به متغیرهای پیامد چندگانه، میزان این اندازه اثر ترکیبی بر اختلال یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضی به ترتیب 23/1، 12/1 و 14/1 بود که به لحاظ آماری همگی معنادار بودند (001/0p<).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی بازی وارسازی بر اختلالات یادگیری پیشنهاد می‌شود روانشناسان و مشاورانی که در مراکز اختلالات یادگیری فعالیت می‌کنند، از بازی وارسازی برای بهبود اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Meta-analysis of the Effectiveness of Gamification on Specific Learning Disorder

نویسندگان [English]

  • Shahrooz Nemati 1
  • Rogayeh Jamei 2
  • Mohamad Jafari 3
1 University of Tabriz
2 MSc Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 MSc Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Aim: The current research aimed to perform a meta-analysis of studies that investigated the effectiveness of gamification on Specific learning disorders.
Methods: A meta-analysis technique was used to analyze 22 studies, from 2006 to 2023, which measured the effect of gamification on learning disorders. The statistical population comprised all the research conducted during this period, and a total of 48 effect sizes were obtained in the databases including Academic Jihad Database (SID Noor Specialized Journals Database (Noormagz), the National Library of Iran, Information Bank of Country Publications (Magiran), springer, science direct, pub med and Google scholar have been published. This study used Hedges' g effect size index as a common scale.
Results: After evaluating the entry and exit criteria, the findings of the selected studies were analyzed using CMA and SPSS software. The results showed that the combined effect size of gamification on Specific learning disorders was 1.24. After separating into multiple outcome variables, the combined effect size on reading, writing, and math disorders was 1/23, 1/12, and 1/14 respectively, which were all statistically significant (p<0.001).
Conclusion: It is recommended that psychologists and counselors working in learning disorders centers incorporate gamification to improve learning outcomes in students with learning disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • gamification
  • learning disorders
  • meta-analysis