مقایسه ی بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانش‏آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه­­ی بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانش­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص بود. این پژوهش یک مطالعه از نوع علی- مقایسه­ای بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی و بالینی شهر کرج در سال تحصیلی94-1393 و دانش‌آموزان عادی(فاقد اختلال یادگیری) همان شهر بودند که از بین آنها 60 نفر (30 نفر مبتلا به ناتوانی و 30 نفر بدون ناتوانی) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس­های اضطراب اجتماعی و بهزیستی اجتماعی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دو گروه در اضطراب اجتماعی و بهزیستی اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به عبارت دیگر، دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری نسبت به گروه سالم در مؤلفه­های اضطراب اجتماعی شناختی نمره‌ی بالاتری کسب کردند. همچنین این دانش­آموزان نسبت به گروه سالم از بهزیستی اجتماعی پایین­تری برخوردار بودند. ناتوانی یادگیری یک عامل پیشگویی کننده مهم برای درگیر شدن در رفتارهای اجتنابی و انزوا و عدم درگیر شدن در مسائل اجتماعی به عنوان جزئی از مردم می باشد. این نتایج نیز اشاره‌های مهمی در زمینه‌ی پیشگیری، آسیب­شناسی و درمان ناتوانی یادگیری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of social welfare and social anxiety in children with and without specific learning disabilities

نویسنده [English]

  • M Abbasi
Corresponding Author: Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Salman Farsi University of Kazerun
چکیده [English]

The aim of this study was to compare the social anxiety and social well-being of students with and without learning disabilities. This study is causal-comparative. The population of this study consisted of all students with and without learning disorder referred to clinical and education centers in the Karaj city in 2014-2015. Sixty people (30 with disorder and 30 without disorder) were selected by available sampling method. To collect data, social anxiety and social well-being scales were used. The results showed that there are significant differences in social anxiety and social well-being between the two groups. In other words, students with learning disabilities had higher scores on cognitive components of social anxiety compared to the control group. The students were lower than the normal group in social welfare. The disability to learn is an important predictor for engaging in avoidance behavior, isolation and lack of involvement in social issues. The results also have important implications in the field of prevention, pathology and treatment of learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social welfare
  • social phobia
  • specific learning disabilities
بلبلی، لطفعلی؛ حبیبی، یعقوب و رجبی، علی (1392). تاثیر افزایش ساعات ورزش بر تصویر بدنی، توده ی بدنی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان. مجله‌ی روان‌شناسی مدرسه، 2 (2)، 29-43.
بهرامی، محمد؛ ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد (1392). مقایسه ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش‌آموزان دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. مجله‌ی روان شناسی مدرسه، 2(3)، 79-62.
حسنوند عموزاده، مهدی؛ حسنوندعموزاده، علی و حسنوندعموزاده، مسعود (1392). اثربخشی آموزش مهارت‌های مدیریت خشم بر اضطراب اجتماعی و مهارت خودنظم‌دهی خشم در پسران مضطرب دبیرستانی. فصلنامه‌ی دانش وپژوهش در روان شناسی کاربردی، 54 ،84-74 .
سلیمانی، اسماعیل؛ زاهد بابلان، عادل؛ فرزانه، جبرائیل و ستوده، محمدباقر (1390). مقایسه‌ی نارسایی هیجانی و مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجله‌ی ناتوانی­های یادگیری، 1(1)، 78-93.
سیادتیان، سیدحسن؛ عطایی، مریم و قمرانی، امیر(1393). بررسی مقایسه­ای سرزندگی در دانش‏آموزان با و بدون نقص شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی، 14(4)، 21-16.
کاظمی، رضا؛ مؤمنی، سویل وکیامرثی، آذر (1390). بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر کفایت اجتماعی دانش­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجله‌ی ناتوانی­های یادگیری، 1(1)، 94-108.
گورمن، جین چنگ(2001). اختلالات هیجانی و ناتوانی‌های یادگیری در کلاسهای ابتدایی. ترجمه، محمد نریمانی و ناصر نورانی دگرماندرق، 1382، اردبیل؛  ناشر نیک آموز.
نریمانی، محمد و رجبی، سوران (1384). بررسی شیوع و علل اختلال‌های یادگیری در دانش­آموزان دوره‌ی ابتدایی استان اردبیل. پژوهش در حیطه‌ی کودکان استثنایی 17(3)، 231-252.
نیسی، عبدالکاظم؛ شهنی ییلاق، منیجه و فراشبندی، افسانه (1385). بررسی رابطه‌ی ساده و چندگانه‌ی متغیرهای عزت‌نفس، اضطراب عمومی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سرسختی روانشناختی با اضطراب اجتماعی. مجله‌ی علوم تربیتی و روان شناسی،2(3) ،152-137.
Al-Yagon, M., &Mikulincer, M. (2004). Patterns of close relationships and socioemotional and academic adjustment among school-age children with learning disability. Learning Disabilities Research & Practice, 19, 12–19.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mentaldisorders (5th ed., Text Rev.). Washington, DC: Author
Auerbach, J. G., Gross- Tsur, v., Manor, O., & Shalev, R. S.(2008). Emotional and behavioral characteristics over a six year period in youths With persistent and non- persistent dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 41, 263- 273
Bahrami, M., Abolghasemi, A., & Narimani, M.(1392). Comparison of self-Perception and immunologic behavior in students with symptoms of social anxiety disorder and normal students. School Psychology Journal, 2(3) 62-79.(Persian)
Bauminger, N., &Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion re
Bolboli, L., Habibi, Y. & Rajabi, A. (2013). The effect of exercise on body image, body mass and social anxiety in students. Journal of school psychology, 2(2), 29-43. (Persian)
Dogan, T. (2010). The effects of psychodrama on young adults attachment styles. The Arts in Psychotherapy, 37(2), 112 – 119.
Estell. D. B., Jones, M. H., Pearl, R. A., Van Acker. R., Farmer. T, W., & Rodkm. P. R (2008). Peer groups, popularity, and social preference: Trajectories of social functioning among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities,41, 5 -14.
Freilich, R. & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social,
Genizi, J., Gordon, S. H., Kerem, N., Srugo, I., Shahar, E. & Ravid, S. (2013). Primary headaches, attention deficit disorder and learning disabilities in children and adolescents. Journal of Headache and Pain,14, 54.
Gorman, Jc. (2001). Emotional disorders & learning disability in the elementary classroom. California: Corwin press
Gulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 315–332.
Hasanvand, M., Hasanvand, A., & Hasanvand, M(1392). Effectiveness of anger management skills education on social anxiety and angers self-regulation skill in uneasy  Boys of high school. Journal of Science and research in Applied psychology, 54(4), 74-84. (Persian)
Kazemi, R., Momeni, S., & Kiyamarsi, A.(1390). Effectiveness of life skills education on Capability of students with dyscalculia. Journal of  learning disability, 1(1), 94-108. (Persian)
Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities, 40, 494–507.
Kloomok, S. & Cosden, M.(1994). Self- concept in children with learning disabilities: therelationship between global self-concept, academic discounting, nonacademic self-concept andperceived social support. Learning disability quarterly, 17, 140-153.
Ladd, G.W., & Troop-Gordon, W. (2003). The role of chronic peer difficulties in the Development of children’s psychological adjustment problems. Child Development, 74, 1344 –1367.
Lavoie, R. D. (2005). It's so much work to be yourfriend: Helping the child withlearning disabilities findsocial success. New York: Simon & Schuster emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in
Merrifield, j.(2010). Meeting the needs of people with a learning disability in the emeryency department. In ternational Emergency Nursing , in press
Narimani, M., & Rajabi, S.(1384). Explanation of prevalence and pathology of learning disability in primary  students of Ardabil.Research on Exceptional Children, Fall, 2005, Vol.17, No3,231-252. (Persian)
Neisi, A., Shahniyaylaq, M., & Farashbandi, A.(1385). Explanation of simple and multiple relations between self-esteem, general anxiety and perceived social support and psychological hardiness and social anxiety. Journal of educational science and psychology, 3(3), 137-152. (Persian) 
Psychotherapy, 37, 97–105.
Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Prediction ofstudents with LD based on metacognition, motivation, emotions and psychopathology: A ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39, 215–229.
Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Prediction ofstudents with LD based on metacognition, motivation, emotions and psychopathology: A ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39, 215–229.
Siyadatian, S., Ataei, M., & Ghomrani, A.(1393). Liveliness's Comparative Explaination between students with and without Hearing loss. Special's education. 14(4), 16-21. (Persian)
Soleymani, E., Zahed, A., Farzane, J., & Sotude, M.(1390). Comparison of emotional Insufficiency and social skills in students with learning disability and normal students. Journal of  learning disability, 1(1), 78-93. (Persian)
Tsatsanis, K. D., Fuerst, D. R., &Rourke, B. P. (1997). Psychosocial dimensions of learning disabilities: External validation and relationship with age and academic functioning. Journal of Learning Disabilities, 30, 490–502
Wiener, J., & Schneider, B.H. (2002). A multisource exploration of the friendship Patterns of children with and without learning disabilities. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 127–142.
Wigent, C. (2013). High school readers: a profile of above average readers and readers with learning disabilities reading expository text. Learning and Individual Differences, 25, 134-140.