نارساخوانی و رویکردهای درمانی مبتنی بر تربیت بدنی: یک مطالعه فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش تربیت بدنی ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889، تهران، ایران

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی، و دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر اردبیل، ایران.

4 استادیار گروه بیومکانیک ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/jld.2025.16612.2228

چکیده

مقدمه: این مطالعه با هدف تحلیل رویکردهای درمانی مبتنی بر تربیت بدنی در کودکان مبتلا به نارساخوانی (دیسلکسیا) و بررسی شواهد علمی در این زمینه انجام شد.

روش تحقیق: پژوهش حاضر از روش کیفی فراترکیب برای تجزیه و تحلیل نتایج مطالعات پیشین استفاده کرد. جامعه هدف شامل مقالات منتشر شده از سال 1389 تا 1403 در پایگاه‌های معتبر مانند PubMed، ERIC، SID و Google Scholar بود. پس از ارزیابی مقالات از نظر اعتبار و هم‌راستایی با اهداف تحقیق، 25 مقاله به‌صورت گزینشی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق شناسایی و کدگذاری مفاهیم کلیدی انجام گرفت که منجر به استخراج 110 کد اولیه شد و پس از تحلیل عمیق، این کدها به 8 مقوله محوری و 2 مقوله اصلی تقسیم شدند.

یافته‌ها: نتایج نشان دادند که عوامل مهم در ابتلا به نارساخوانی شامل مشکلات ادراکی، بصری، توجه، تمرکز و اختلالات وضعیت بدنی هستند. رویکردهای مبتنی بر فعالیت بدنی، مانند ورزش درمانی و تمرینات بینایی-حرکتی، بهبود مهارت‌های حرکتی، تعادل، هماهنگی بصری-حرکتی، عملکرد شناختی و توانایی‌های اجتماعی و روانی کودکان مبتلا به دیسلکسیا را تسهیل می‌کنند.

نتیجه‌گیری: ادغام ورزش، تمرینات بینایی-ورزشی و روش‌های بازی‌محور در برنامه‌های آموزشی کودکان مبتلا به دیسلکسیا می‌تواند علاوه بر پیشرفت تحصیلی، کیفیت زندگی این کودکان را نیز بهبود بخشد. همچنین، تشخیص زودهنگام مشکلات حرکتی و مداخلات ورزشی مناسب برای غلبه بر چالش‌های یادگیری ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Dyslexia and Physical Education-Based Therapeutic Approaches: A meta-synthesis study

نویسندگان [English]

  • شیرین عالی 1
  • Mohammad Narimani 2
  • َAsma Ebadi 3
  • Asal Noori 3
  • Farhad rezazadeh 4
1 physical education department, Farhangian university, Tehran. Iran
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 Primary school teacher, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Ardabil, Iran
4 Assistance professor, University of Mohaghegh Ardabili, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of biomechanics and sport injuries, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Introduction: This study aims to analyze therapeutic approaches based on physical education for children with dyslexia and to review the existing scientific evidence in this field.

Methodology: A qualitative synthesis (Synthesis Research) approach was used to analyze and integrate the results of previous studies. The target population includes articles published between 2010 and 2024 in reputable databases such as PubMed, ERIC, Science Direct, SID, Google Scholar, and Magiran. After evaluating the scientific credibility and relevance of the articles, those meeting specific inclusion criteria were selected. The search, selection, and evaluation processes followed the PRISMA protocol to ensure transparency and reproducibility. A total of 57 articles were reviewed, and 25 were ultimately selected. Data analysis involved identifying and coding key concepts, leading to the extraction of 110 initial codes. These were further analyzed and categorized into 8 axial themes, resulting in the identification of 2 main and selective themes.

Findings: The study's findings indicate that primary factors contributing to dyslexia include perceptual, visual, attention and concentration problems, cognitive aspects, and postural disorders. Physical activity-based approaches, such as therapeutic exercise and visual-motor training, have proven effective in improving motor skills, balance, visual-motor coordination, cognitive performance, and social and psychological abilities in children with dyslexia.

Conclusion: The study suggests that integrating physical exercise, visual-motor exercises, and play-based methods into educational programs for children with dyslexia can enhance academic achievement and improve their quality of life. Furthermore, early diagnosis of motor difficulties and appropriate physical interventions are crucial in helping children overcome learning challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dyslexia
  • therapeutic exercise
  • motor skills
  • physical education and training
  • specific learning disabilities