واکاوی مشارکت مادران در امور تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه یزد

2 دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،

10.22098/jld.2025.16843.2239

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مشارکت مادران در امور تحصیلی کودکان با اختلال یادگیری خاص در شهر یزد انجام شده است.
روش ها: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. گروه هدف مادران دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص بودند که درگیر مشارکت در امور تحصیلی فرزند خود بودند. تعداد 9 نفر از مادران شهر یزد به صورت نمونه‌گیری هدفمند ملاک مدار انتخاب شدند و حجم نمونه به گونه اشباع نظری تعیین شد. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته بود. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش پیشنهادی اسمیت (۱۹۹۵) استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها شامل، 847 کد باز و در نهایت 8 مضمون اصلی و 66 مضمون فرعی بود. مضامین اصلی شامل: درآمیختگی مادر با نیازهای تحصیلی، آزمون و خطایی مادر و رجوع و اقدامات متناسب با نظر روانشناس، ویژگی‌های روان شناختی تحصیلی، محیط آموزشی، محیط خانواده، رنج مادر و عدم رفع مشکل و اثر وابستگی فرزند به مشارکت بود.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از بررسی تجارب مادران در امور تحصیلی فرزندان دارای اختلال یادگیری خاص نشان داد، ممکن است مادران تجارب مثبت یا منفی در زمینه مشارکت در امور تحصیلی فرزند خود داشته باشند. مشارکت مادران در امور درسی، دارای پیامدهایی است که می‌تواند بر عملکرد این دانش آموزان، روش تدریس معلم و سلامت روان مادران تاثیرگذار باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Exploring mothers' participation in the academic affairs of students with specific learning disabilities: A qualitative study

نویسندگان [English]

  • Mahshad Sadeghi Wasfi 1
  • Kazem Barzegar Bafrooi 1
  • Mohsen Shakeri 2
  • Leila Akrami 1
1 Department of Education, Yazd University
2 Department of Psychology and Educational Sciences, Yazd University
چکیده [English]

Objective: The purpose of the present study was to investigate the participation of mothers in the educational affairs of children with specific learning disorder in Yazd city.
Method: The present study was qualitative and phenomenological in nature. The target group was mothers of students with specific learning disabilities who were involved in their children's academic affairs. Nine mothers from Yazd were selected through criterion-based purposive sampling, and the sample size was determined to be theoretically saturated. The research tool was a semi-structured in-depth interview. In this study, the method proposed by Smith (1995) was used to analyze the data.
Results: The results of the interview analysis included 847 open codes and ultimately 8 main themes and 66 subthemes. The main themes included: the mother's integration with educational needs, the mother's trial and error and referral and actions appropriate to the psychologist's opinion, educational psychological characteristics, educational environment, family environment, the mother's suffering and failure to resolve the problem, and the effect of the child's dependence on participation.
Conclusion: The results of the study of mothers' experiences in the academic affairs of children with specific learning disabilities showed that mothers may have positive or negative experiences in the field of participation in their children's academic affairs. Mothers' participation in academic affairs has consequences that can affect the performance of these students, the teacher's teaching methods, and the mental health of mothers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Specific learning disorder
  • academic affairs
  • maternal participation