اثر برنامه تمرینی یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی بر تبحر حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

10.22098/jld.2025.17692.2260

چکیده

هدف
دوران کودکی زمان حیاتی جهت رشد مهارت های حرکتی، در نظر گرفته می شود؛ از این رو معرفی روش های جدید آموزشی در جهت کاهش اثرات منفی اختلال یادگیری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری بود.
روش ها
این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. 36 نفر از کودکان با اختلال یادگیری به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه تمرین و کنترل قرار گرفتند. گروه های تمرین به صورت دو جلسه 60 دقیقه ای در هفته، در بازه زمانی 8 هفته در تمرینات شرکت کردند. در این مدت، گروه کنترل آموزش های عادی خود را دریافت کردند. تبحر حرکتی آزمودنی ها، توسط آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی سنجیده شد. جهت تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس مرکب استفاده گردید.
یافته ها
برنامه تمرینی یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی موجب بهبود تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری در گروه حس بازی نسبت به گروه کنترل در تمامی متغیرها و نسبت به گروه هدفمدار در بعضی متغیرها شد؛ همچنین مداخله حرکتی ارائه شده موجب بهبود تبحر حرکتی در گروه هدفمدار نسبت به گروه کنترل در بعضی متغیرها شد.
نتیجه گیری
تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی می تواند به عنوان یک مداخله حرکتی بر بهبود تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری اثرگذار باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of the Sensory-Motor Integration Exercising Program Based on the Game Sense Approach on the Motor Proficiency of Children with Learning Disorder

نویسندگان [English]

  • Hanieh Ghasemian Moghadam
  • Hasan Mohamadzadeh
Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

Objective
Childhood is considered a critical time for the development of motor skills; therefore, introducing new educational methods to reduce the negative effects of learning disorder is of particular importance. The aim of the present study was to investigate the effect of sensory-motor integration exercising program based on the game sense approach on the motor proficiency of children with learning disorder.
Methods
This study was conducted as a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. 36 children with learning disorder were selected through convenience sampling and randomly assigned to three exercise and control groups. The exercise groups participated in two 60-minute sessions per week for 8 weeks. During this period, the control group received their normal training. The motor proficiency of the subjects was measured by the Burininks-Oseretsky test. The combined analysis of variance test was used for statistical analysis.
Results
Sensory-motor integration exercising program based on the game sense approach improved the motor skills of children with learning disorder in the game sense group compared to the control group in all variables and compared to the goal-oriented group in some variables; also, the presented motor intervention improved the motor skills of the goal-oriented group compared to the control group in some variables.
conclusion
Sensory-motor integration exercises based on the game sense approach can be effective as an motor intervention to improve the motor proficiency of children with learning disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning Disorder
  • Game Sense
  • Gross Motor Skills
  • Fine Motor Skills
  • Sensory-Motor Exercises