بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبرد‌های حل تعارض والد- فرزند مادران دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری

نویسندگان

1 استادیار گروه مشاوره، دانشگاه اردکان

2 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اردکان،

3 کارشناس ارشد علوم تربیتی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شهرستان میبد

10.22098/jld.2018.628

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبرد­های حل تعارض والد-فرزند مادران دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی­ یادگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه­ دانش­آموزان پسر دبستانی مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مرکز اختلال­های یادگیری شهرستان میبد بود. تعداد 22 نفر از مادران این دانش­آموزان با روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازه­گیری پژوهش شامل پرسشنامه تعارض والد- فرزند موری ای اشتراس بود. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس همراه با اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل گرفتند. یافته­ها نشان داد که بین میانگین نمرات پس­آزمون شرکت­کنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تفاوت معنی­داری وجود دارد. با توجه به این یافته­ها می­توان نتیجه گرفت مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود راهبردهای حل تعارض والد- فرزند مادران دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تاثیر مثبت و معنی­داری دارد.‌

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effectiveness of intervention based on acceptance and commitment in parent-child conflict resolution strategies in mothers of students with learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Y Rezapour Mirsaleh 1
  • M esmailbeigi 2
  • M Delavari 3
1 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Ardakan University
2 Corresponding Author: MA in family consulting, faculty of education and psychology, Ardakan University
3 . MA in educational sciencein. Special Education Organization, Meybod cit
چکیده [English]

The aim of the present study was to determine the effectiveness of intervention based on acceptance and commitment in parent-child conflict resolution strategies in mothers of students with learning disabilities. The population consisted of all pre-school students with learning disabilities referring to the learning disruption center of Meybod city. By available sampling method, 22 mothers of these students were selected and randomly assigned to the control and experimental groups. In the experimental group, participants received 8 two-hour admission and commitment training sessions and the control group received no intervention. Data collection was performed by the Parent-Child Conflict Questionnaire Murray A. Strauss (2002). Data were analyzed by the analysis of variance with repeated measurement. Based on the results, it can be said that eeffectiveness of intervention based on acceptance and commitment in decreasing the parent-child conflicts has a positive and meaningful effect on the mothers of students with learning disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance and Commitment Therapy
  • Parent-child conflict resolution strategies
  • learning disability
ثنایی، باقر (1379). مقیاس سنجش خانواده و ازدواج. تهران: انتشارات بعثت.
خوش روش، وحید؛ رحمتی، فرانگیز؛ مشایی، زهرا و ارجمندی، آزاده (1395). مطالعه رابطه بین شیوه های حل تعارض والدین و حمایت اجتماعی خانواده با احساس تنهایی فرزندان. ماهنامه پژوهش ملل، 13 (2)، 78-65.
غضنفری، فیروزه؛ حسینی رمقانی، نسرین السادات؛ مرادیانی گیزه رود، سیده خدیجه و پناهی، هادی (1396). اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندی والدگری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی. فصلنامه افق دانش، 3 (23)، 218-213.
مرادی، امید (1384). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر تعارض والد-فرزند در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
Al-Yagon, M. (2015). Fathers and mothers of children with learning disabilities: Links between emotional and coping resources. Learning disability quarterly, 38(2), 112-128.
 Coatsworth, J. D., Duncan, L. G., Nix, R. L., Greenberg, M. T., Gayles, J. G., Bamberger, K. T., ... & Demi, M. A. (2015). Integrating mindfulness with parent training: Effects of the mindfulness-enhanced strengthening families program. Developmental Psychology, 51(1), 26.
Ghazanfari, F., Hosseini Ramaghani, N., Moradiyani Gizeh Rod, S., Panahi, H (2017). Effectiveness of Mindfulness-Based Parenting Educational Program on the Anxiety, Parent-Child Conflict and Parent Self-Agency in Mothers with Oppositional Defiant Disorder Children . Horizon Med Sci . 23 (3):213-218 (Persian).
Hayes, S. C. (2016). Acceptance and Commitment Therapy, Relational Frame Theory, and the Third Wave of Behavioral and Cognitive Therapies–Republished Article. Behavior therapy, 47(6), 869-885.
Hayes, S. C., & Strosahl, K. D. (Eds.). (2004). A practical guide to acceptance and commitment therapy. Springer Science & Business Media.
Kaldenberg, E. R., Watt, S. J., & Therrien, W. J. (2015). Reading instruction in science for students with learning disabilities: A meta-analysis. Learning Disability Quarterly, 38(3), 160-173.
Kennedy, S. C., Kim, J. S., Tripodi, S. J., Brown, S. M., & Gowdy, G. (2016). Does Parent–Child Interaction Therapy reduce future physical abuse? A meta-analysis. Research on social work practice, 26(2), 147-156.
KHoshravesh, V., Rahmati, F., Mashei, Z., & Arjomandi, A (2017).Study of the relationship between parental conflict resolution and family social support with loneliness of children. MonthlyPajooheshe-Mellal. 13(2): 65-78 (Persian).
Leung, C., Tsang, S., Sin, T. C., & Choi, S. Y. (2015). The efficacy of parent–child interaction therapy with Chinese families: Randomized controlled trial. Research on Social Work Practice, 25(1), 117-128.
Maki, K. E., Floyd, R. G., & Roberson, T. (2015). State learning disability eligibilitycriteria: A comprehensive review. School Psychology Quarterly, 30(4), 457-466.
Moradi,O(2006) .Effectiveness of problem solving skills training on parent-child conflict in high school boy students in Tehran. Master's thesis at Tarbiat Moallem University (Persian).
Niec, L. N., Barnett, M. L., Prewett, M. S., & Shanley Chatham, J. R. (2016). Group parent–child interaction therapy: A randomized control trial for the treatment of conduct problems in young children. Journal of consulting and clinical psychology, 84(8), 682-701.
Sanaei, B(2001).Family and Marriage Scale. Tehran: publication Be'sat (Persian).
Shaffer, A., & Obradović, J. (2017). Unique contributions of emotion regulation and executive functions in predicting the quality of parent–child interaction behaviors. Journal of Family Psychology, 31(2), 150-165.