مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و برنامه‌ریزی شناختی در دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی با دانش‌آموزان عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان

10.22098/jld.2018.706

چکیده

این مطالعه با هدف مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و برنامه­ریزی شناختی در دانش­آموزان با و بدون اختلال ریاضی انجام شد.  روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه­ای بود. جامعه‌ آماری، دانش­آموزان پسر 11 ساله دارای اختلال یادگیری خاص شهر اردبیل بوده که در مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودند. از بین این دانش­آموزان 25 دانش‌آموز با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه بهنجار نیز شامل 25 دانش‌آموز بهنجار بود که با توجه به سن، هوش، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، مقطع تحصیلی و عدم سابقه اختلال­های روان­شناختی از بین چند مدرسه به منظور مقایسه با این گروه همتا و با روش تصادفی انتخاب شدند. داده­ها  با استفاده از پرسش­نامه­های شناختی و فراشناختی ولترز، مازهای پرتئوس (برنامه­ریزی شناختی) و آزمون هوشی ریون جمع­آوری و از طریق تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته­های این پژوهش نشان داد که دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی در راهبردهای شناختی و فراشناختی و برنامه­ریزی شناختی با دانش‌آموزان عادی تفاوت معناداری دارند و در این مؤلفه­ها به صورت معناداری پایین­تر از همتایان عادی خود بودند. بنابراین دانش­آموزان دارای اختلال ریاضی، عملکرد پایین­تری نسبت به دانش­آموزان عادی در مؤلفه­های راهبردهای یادگیری و برنامه­ریزی شناختی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison cognitive learning strategies, metacognitive and cognitive planning between in students with and without learning dyscalculia disabilities

نویسندگان [English]

  • A Rezaeisharif 1
  • H Laleh 2
1 Assistant Professor, University of Mohaghegh Ardabili
2 MA of Educational Psychology, semnan university
چکیده [English]

The purpose of this study is about comparison of the cognitive learning strategies, metacognitive and cognitive planning in  between math disability children and normal children. The research Methods was a causal-comparative study. its statistical population was consisted of students aged 11 years old with specific learning disorder at Learning Disorders Center in Ardabil city in 2015. 25 students were selected by available sampling. Also the normal group was consisted of 25 students that according to age, ability, socio-economic status, grade and the absence of psychological disorders among the schools selected to compare with the groups, matched and were selected randomlyData were collected using questioners of cognitive and metacognitive Walters (2004), MazPrtyvs (planning cognitive) and the Raven's Progressive Matrice and were analyzed with MANOVA independent t tests.The findings showed that students with dyscalculia metacognitive and cognitive planning and normal students were significantly different and these components were significantly lower than their normal counterparts. So students with   dyscalculia  lower performance than normal students in cognitive learning strategies  cognitive planning
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • metacognitive
  • strategies
  • cognitive planning
  • dyscalculia
انجمن روان­پزشکی آمریکا. (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (ویراست پنجم). ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر روان.
آزاد، مسلم و یارمحمدیان، احمد. (1391). اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دچار ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله روان­شناسی بالینی، 4(2)، 24-42.
باباپور خیرالدین، جلیل؛ پورشریفی، حمید؛ هاشمی، تورج و احمدی، عزت اله (1391). رابطه‌ی مؤلفه‌های فراشناخت و ذهن آگاهی با باورهای وسواسی دانش‌آموزان. مجله‌ی روان‌شناسی مدرسه، 1(4)، 38-23.
سادوک، بنیامین؛ جیمز و ویرجینیا (2007). خلاصه روان­پزشکی علوم رفتاری، روان­پزشکی بالینی. ترجمه رضاعی، فرزین (1388). تهران، انتشارات ارجمند.
شیخ الاسلامی، علی. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمال‏کاری تحصیلی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین. مجله ی روان شناسی مدرسه، 6(3)، 65-84.
طاهرزاده قهفرخی، سجاد؛ ابراهیمی‌قوام، صغری؛ درتاج، فریبرز و سعدی پور، اسماعیل. (1395). مقایسه اثربخشی مداخله‌ فراشناختی و خودآموزی‌کلامی مایکنبام بر اضطراب‌امتحان دانش‌آموزان دختر‌ دبیرستانی. مجله ی روان شناسی مدرسه، 5(1)، 48-64.
کرمی، جهانگیر؛ زکی یی، علی و رستمی، سمیرا (1391). نقش باورهای فراشناخت و خود کارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی دانش‌آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر کرمانشاه. مجله ی روان شناسی مدرسه، 1(1)، 75-62.
عابدی، احمد و آقابابایی، سارا. (1389). اثربخشی آموزش حافظه فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری. مجله روان­شناسی بالینی، 4(8)، 73-81.
نصری، صادق؛ صالح صدق پور، بهرام و چراغیان راد، منوچهر (1393). مدل یابی ساختاری رابط هی خودکارآمدی، فراشناخت با ارزیابی حل مسأله ی دانش‌آموزان متوسطه. مجله­ی روان شناسی مدرسه، 3(3)، 121-106.
نریمانی، محمد؛ امینی، محمد، زاهد، عادل و  ابوالقاسمی، عباس. (1394).  مقایسه اثربخشی استراتژی­های خودتنظیمی آموزش یادگیری و حل مسأله با اهمال­کاری  در انگیزه علمی در دانش‌آموزان پسر. مجله ی روان­شناسی مدرسه، 4 (1)، 139-155.
Azad, M. & Yarmohammadian, A. (2013). The effect of metacognitive training and spatial relationships on the mathematical performance of children with learning disabilities. Journal of Clinical Psychology, 4 (2), 24-42. (Persian).
Babapour Kheiroddin, J., Poursharifi, H., Hashemi, T. & Ahmadi, E. (2012). The relationship of meta-cognition and mindfulness components with obsessive beliefs in students. Journal of school psychology, 1(4), 23-38. (Persian).
Bottge, B. A., Heinrichs, M., Chan, S. Y. & Serlin, R. C. (2001). Anchoring adolescents understanding of math concepts in rich Problem -solving environments. Remedial and Special Education, 22(5), 299-314.
Brown A. (2000). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In: Weinert FE, Kluwe R. Metacognition, motivation, and understanding. L. Erlbaum Associates, 65-68.
Casey, J. (2012). A model to guide the conceptualization, assessment, and diagnosis of nonverbal learning disorder. Canadian Journal of School Psychology, 27 (1), 35–57.
Freilich, R., Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities.  The Arts in Psychotherapy, 7(3), 97–105
Geary, D. C. (1993). Mathematical disabilities: Cognitive, neuropsychological, and genetic components. Psychological Bulletin, 114(2), 345–352.
Geary, D. C. (2006). Role of cognitive theory in the study of learning of learning disability in mathematics. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 305-307.
Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133.
Geary, D. C. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of learning Disabilities, 37(1), 4-15.
Hoeks, J. (2005). A computerized treatment of dyslexia benefits from treating lexico phonological processing problems Dyslexia, 11, 22-40.
Karami, J., Zakiei, A. & Rostami, S.(2012). The role of meta-cognitive beliefs and self-efficacy in predicting social phobia in third grade boy students in Kermanshah. Journal of school psychology, 1(1), 62-75. (Persian).
Khadami N, Abedi A, Atashpoor H. (2010). the efficacy of training executive application on the improvement of the educational function of the students with mathematics problems. New find in Psycho.3-16
Meyer, M. L., Salimpoor, V. N., Wu, S. S., Geary, D. C. & Menon, V. (2010). Differential contribution of specific working memory components to mathematical achievement in 2nd and 3rd graders. Learning and Individual Differences, 20(2), 101-109.
Swanson, H. L. & Jerman, O. (2006). Math disabilities: A selective meta-analysis of the literature. Review of Educational Research, 76(2), 249-274.
Taroyan, N. A., Nicilson, R. I. & Fawcett, A. J. (2007). Behavioral and neurophysiological correlates of dyslexia in the continuous performance task. Clinical neurophysiology, 118, 845- 855.
Lezak, M. D; Howieson, D. B.  & Loring, D. W. (2004). Neuropsychological assessment. New York: Oxford University Press.
Fuster, J.M. (2008). The Prefrontal Cortex (fourth Eds.). New York: Academic Press.
Corbetta,b, B.A, Constantineb, L.J. Hendren, R .Rockec, D & Ozonoff, S.(2009).Examining executive functioning in children with autism spectrumdisorder, attention deficit hyperactivity disorderand typical development.Jurnal Psychiatry Research166.210–222
Hooper, S. R., Swartz, W., & Wakely, M.B. (2005). Executive functions in Elementary school children with and without problems in written expression. Journal of Child and Adolescent Psychiatry, 18,48-60.
Karande, S., Mahajan, V, & Kulkarni, M. (2009). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian J Med Sci, 63(6), 382-391.
Morgan , Paul L. Li, Hui. Farkas , George. Cook, Michael . Pun , Wik Hung .. Hillemeier. Marianne M. (2016). Executive functioning deficits increase kindergarten children’s risk forreading and mathematics difficulties in first grade. Journal Contemporary Educational Psychology. doi: 10.1016/j.cedpsych.01.004.
Nasri, S., Saleh Sedghpour, B. & Cheraghian Radi, M. (2014). Structural equation of modeling the relationship between self-efficacy and metacognition with problem solving appraisal. Journal of school psychology, 3(3), 106-121. (Persian).
Urazán-Torres, G. R Puche-Cabrera, M .J. Caballero-Forero, & M. Rey-Anacona, C. A. (2013). Cognitive and Executive Functions in Colombian School Children with Conduct Disorder: Sex Differences. rev colomba psiquiat.:324-332.
Corbetta,b, B.A, Constantineb, L.J. Hendren, R .Rockec, D & Ozonoff, S.(2009).Examining executive functioning in children with autism spectrumdisorder, attention deficit hyperactivity disorderand typical development. Jurnal Psychiatry Research166.210–222
Ameratunga,  D.,  Johnston, L., & Burns, Y., (2004). Goal-directed upper limb movements  by  children with and without DCD: A window into perceptuo-motor dysfunction? Physiotherapy research international,9,1-12.
Costanzo, F. Varuzza , C .Menghini, D.,  Addona , F., Gianesini, T. & Vicari, S. (2016). Executive  functions  in  intellectual  disabilities: A  comparison between  Williams  syndrome and Down  syndrome. Research in Developmental Disabilities.34.1770–1780.
Crane,N., Zusho, A,  Ding, Y & Cancelli, A. (2017). Domain-specific metacognitive calibration in children with learning disabilities. Contemporary Educational Psychology 50 (2017) 72–79
Sheykholeslami, A. (2017). The effectiveness of cognitive and meta-cognitive learning strategy training on academic procrastination of students with low academic achievement. Journal of School Psychology, 6(3), 65-84. (Persian).
Sarmiento , A & Conde. A (2017). Mathematical learning disabilities and attention deficit and hyperactivity disiorder:a study of the cognitive processes involved in artimetic problem solving.  Department of evolutionary psychology university of vigo.44-45.
Taherzadeh Ghahfarokhi, S., Ebrahimi Ghavam, S., Dortaj, F. & Saadi pour, E. (2016). The comparison of the effectiveness of meta-cognitive therapy and meichenbaum’s self-instructional on test anxiety of high school girl students. Journal of School Psychology, 5(1), 48-64. (Persian).