مقایسه سبک های تفکر و بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22098/jld.2024.14819.2159

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های تفکر و بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص انجام گرفت.

روش ها: روش این پژوهش علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر ثبت‌نام شده در مرکز ناتوانی‌های یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402-1401 بود. تعداد 30 نفر دانش آموز با ناتوانی یادگیری با روش نمونه گیری در دسترس و تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان عادی به صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های سبک‌های تفکر و بهزیستی تحصیلی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده نیز با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد.

یافته ها: نتایج نشان داد دانش‌آموزان دارای اختلال ناتوانی یادگیری در میانگین نمرات سبک تفکر دسته اول (166/10=F)، سبک تفکر دسته دوم (433/1=F)، سبک تفکر دسته سوم (213/14=F)، و متغیر بهزیستی تحصیلی (190/17=F) با گروه عادی تفاوت معناداری (P<0/01) دارند .

نتیجه گیری: با توجه به این نتایج از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاه‌های آموزشی مبنی بر آموزش راهبردهای سبک تفکر و ایجاد انگیزش و تلاش برای پیشرفت و بهزیستی تحصیلی توسط مشاوران و روانشناسان مدارس توصیه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of thinking styles and academic well-being in students with and without learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Mohammad Narimani 1
  • Nima Sadeghzadeh Belil 2
1 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
2 Master&#039;s degree in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of comparing thinking styles and academic well-being in students with and without special learning disabilities.

Methods: The method of this research was comparative causality. The statistical population of this research included all male students enrolled in the learning disabilities center of Ardabil city in the academic year of 1402-1401. 30 people were selected by available sampling method and also 30 normal students were selected in a multi-stage cluster and matched with the learning disability group according to the demographic characteristics of age and gender and as a comparison group in participated in this research. Two groups answered individually and with the presence of the researcher to the questionnaires of thinking styles and academic well-being. The collected data were also analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) test.

Results: The results showed that students with disabilities in the scores of first category thinking style (F=10.166), second category thinking style (F=1.433), third category thinking style (F=14.213), and changes in academic well-being (F=17/190) are significantly different from the normal group.

Conclusion: According to these results, from a practical point of view, it is recommended to hold educational workshops based on teaching thinking style strategies and creating motivation and efforts for academic progress and well-being by school counselors and psychologists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thinking styles
  • academic well-being
  • learning disability
  • students