Editorial
Authors
1 Corresponding Author: Lecturer of Psychology for Exceptional children, The Holy Prophet Higher Education Complex
2 Lecturer of Psychology for Exceptional children, Islamic Azad University (Ahvaz Branch)
3 Professor, Exceptional Children,Tehran University
Abstract
Keywords
ابوالقاسمی، عباس و جوانمیری، لیلا( 1391 ). نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در
.6-20 ،(2) پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1
امین زاده، انوشه و حسن آبادی، حمیدرضا ( 1389 ). نارسایی های شناختی زیربنایی در ناتوانی ریاضی.
.180-187 ،(6) فصلنام هی روا نشناسی تحولی: روا نشناسان ایرانی، 23
ایلوارد، الیزابت. اچ و براون، فرانک. آر. تشخیص و ساماندهی ناتوان یهای یادگیر . ی ترجمه ی رضا برادری
1377 )، تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی. )
براهنی، نقی ( 1371 ). هنجاریابی آزمون بندر گشتالت با سیستم نمره گذاری رشدی کوپیتز بر روی
دانش آموزان 5 تا 10 ساله تهران، کتابخانه انستیتو روان پزشکی تهران.
بهرامی، هادی ( 1381 ).آزمون های روانی(بانی نظری و فنون کاربردی). چاپ دوم، تهران: انتشارات
دانشگاه علامه طباطبایی.
حاجلو، نادر؛ رضایی شریف، علی و واحدی، شهرام( 1391 ). همبسته های هویت یابی فردی در دان شآموزان
.21-38 ،(2) دختر مقطع متوسطه ی شهرستان اردبیل. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1
راقبیان، رویا؛ اخوان تفتی، مهناز و حجازی، الهه( 1391 ). بررسی اثربخشی برنامه ای طراحی شده براساس
رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دان شآموزان.
.39-58 ،(2) مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1
شکوهی یکتا، محسن و پرند، اکرم ( 1385 ). ناتوان یهای یادگیر . ی تهران: انتشارات تیمور زاده.
شهیم، سیما ( 1371 ). هنجاریابی مقیاس هوشی و کسلر کودکان در شیراز. نشریه علوم اجتماعی و انسانی
.123-154 ،( 13 و 14 ) دانشگاه شیراز، 6
شهیم، سیما و هارون رشیدی، همایون ( 1386 ). مقایسه ی عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری کلامی
و غیرکلامی در مقیاس تجدید نظرشده ی هوشی وکسلر، آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت و
Journal of Learning Disabilities, Spring 2013 مجله ی ناتوانی های یادگیری، بهار 1392
Vol.2, No.3/116-135 116 -135/ دوره ی 2، شماره ی 3
134
مقیاس ریاضیات ایران کی مت. مجل هی دانش و پژوهش در روا نشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد
.61-90 ،(6) خوراسگان( اصفهان) ، 32
صادقی، رسول ( 1373 ). نرم یابی آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت در مدارس ابتدایی مشه . د
پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران. دانشکده ی روان شناسی و
علوم تربیتی.
عبدالحسین زاده، عباس ( 1382 ). بررسی و مقایس هی الگوی پاسخدهی دانشآموزان دختر دارای
اختلالات یادگیری ویژه در ریاضیات و دانشآموزان عادی به آزمون بندر گشتال . ت پایان نامه ی
کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
عزیزیان، مرضیه و سیف نراقی، مریم( 1384 ). مقایسه ی توان آزمون بنتون و بندر گشتالت درتشخیص
مشکلات ادراک بینایی کودکان نارساخوان 8 تا 10 سال شهر تهران. مجل هی دانش و پژوهش در
.39-54 ،(23) روا نشناسی، 6
کرک، سامویل و چالفانت، جیمز ( 1984 ). اختلالات یادگیری تحولی و تحصیل . ی ترجمه ی سیمین
رونقی؛ زینب خانجانی و مهین وثوقی رهبری ( 1377 )، تهران. انتشارات آموزش و پرورش استثنایی.
کوشش، محمدرضا؛ بهرامی، هادی، بیگلریان، اکبر؛ فرو عالدین، عدل؛ سامع سیاهکلرودی، لاله و کریمی،
حمید ( 1385 ). مقایسه ی تمیز ادراک بینایی در سه گروه از دانش آموزان عادی، عقب مانده ی ذهنی
.15-21 ،(3) آموزشی پذیر و دارای اختلالات یادگیری شهر تهران. فصلنامه ی توان بخشی، 6
.52. کوشش، محمدرضا؛ بهرامی، هادی؛ بیگلریان، اکبر؛ فروع الدین عدل؛ سامع سیاهکلرودی، لاله و کریمی، حمید ( 1385 ). مقایسه تمیز ادراک بینایی در سه گروه از دانش آموزان عادی، عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و دارای اختلالات یادگیری شهر تهران. فصلنامه توا نبخشی، زمستان: 27
مارلی، مارنات ( 1982 ). آسی ب شناس ی عضو ی مغ ز و آزمو ن بند ر گشتا ل . ت ترجمه ی حبیب الله
قاسم زاده و اکرم خمسه( 1377 )، تهران، انتشارات رشد.
محمدی، رقیه؛ بهنیا، فاطمه و فرهبد، مژگان ( 1388 ). کاردرمانی و مهارت های ادراکی حرکتی در
. 44 51 ،( اختلالات ویژه ی یادگیری. مجل هی تعلیم و تربیت استثنایی،شهریور و مهر، ( 93 و 94
مهری نژاد، سید ابولقاسم؛ صبحی قراملکی، ناصر و رجبی مقدم، سارا( 1391 ). بررسی توان پیش بینی
آزمون بندر گشتالت برای آمادگی ابتلا به ناتوانی های خواندن و دیکته در کودکان پیش دبستانی.
. 118 130 ،(3) مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1
مقایسه ی ادراک دیداری حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندرگشتالت
135
نصری، صادق و خورشیدی، علیرضا( 1391 ). بررسی ارتباط چندگانه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های
.104-123 ،(4) یادگیری دانش آموزان. مجل هی روا نشناسی مدرسه، 1
نوربخش، مرتضی؛ یوسفی لویه، مجید و خان زاده، علی( 1382 ). مقایسه ی نوع ادراک کودکان مبتلابه
اختلالات یادگیری و کودکان عادی در آزمون رورشاخ و قابلیت این آزمون در شناسایی و
.177-194 ،(8) تشخیص اختلالات یادگیری. مجل هی پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی ، 3
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental
disorders (4th ed.). Washington, DC: Author.
Balouti, Alireza., Bayat, Mohammad Reza. & Alimoradi, Mahnaz. (2012). Relationship
between visual perception and reading disability in primary students (first, second, third
grade) of Ahwaz city. Intrnational research journal of applied and basic sciences, 3(10),
2091-2096.
Bender, W.(2001). Learning disabilities: Charactristics, identification and teaching
strategies (2nd ed). Boston: Allyn & Bacon.
Gresham, Frank. M. (2002). Responsiveness to Intervention: An Alternative
Approach to Identification of Learning Disabilities. Available at:
http://nrcld.org/resources/ldsummit/gresham4.html
Groth-Marnat, G.(2003). Handbook of Psyhological Assessment. New Yourk: wiley.
Gwynn, Hilary. (2008). Learning disabilities: the pediatrician's role. Pediatric News.
Handler, Sheryl. M. & Fierson, Walter. M. (2011). From the American Academy of
Pediatrics, Joint Technical Report Learning Disabilities, Dyslexia and Vision.
Pediatrics, 127(3), 818-856.
Koppitz, E. M. (1975). Bender Gestalt Test, Visual Aural Digit Span Test and Reading
Achievement. Journal Learning Disabilities, 8(3), 154-158.
Monte D. & Smith. (1977). Recategorized WISC-R Scores of Learning Disabled Children.
Journal of learning disabilities,10(7), 437-443.
Nathlie, A. Badian. (1984). Can the WPPSI be of Aid in Identifying Young Children at
Risk for Reading Disability .Journal of learning disabilities, 17 (10), 583-587.
Shalev, Ruth.S. & Gross-Tsur, Varda. (2001). Developmental dyscalculia. Pediatr Neurol.
May; 24(5), 337-42.
Viljoen, G., Levett, A., Tredoux, C. & Anderson, S. (1994). Using the Bender- Gestalt in
South Africa: Some normative data for Zulu -speaking children. South African Journal
of Psychology, 24(3), 145-150.
Weber, Mark. C. (2009). The IDEA Eligibility Mess. Buffalo Law Review.