شفقت به خود و بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه وعادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استاد، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه شفقت به خود و بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و عادی بود. روش پژوهش علی- مقایسه‌ای بود و جامعه آماری‌ پژوهش حاضر شامل دانش آموزان 12-10ساله دارای اختلال یادگیری ویژه شهر تبریز تشکیل می‌دادند که در مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. از بین این دانش آموزان 47دانش آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه عادی نیز شامل 60 دانش‌آموز عادی بود که از بین چند مدرسه به منظور مقایسه با گروه همتا و با روش تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های شفقت به خود (فرم بلند) نف و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و اسکافلی ؛ درگیری تحصیلی سالملا- آرو و همکاران و ارزش مدرسه نیمیویرتا جمع آوری و از طریق تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) نشان داد که میانگین نمرات دانش آموزان عادی در متغیر شفقت به خود( جز در مولفه های انزوا و قضاوت در برابر خود) و بهزیستی تحصیلی(جز مولفه فرسودگی ) نسبت به دانش آموزان اختلال یادگیری به طور معنی داری بیشتر بود( 05/0 p<). ولی در دو مولفه اشتراک انسانی و همسان‌سازی افراطی تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داده نشد(05/0< p).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Academic Well-Being and Self- Compassion in Students with and without Specific Learning Disability

نویسندگان [English]

  • Shahrooz Nemati 1
  • Rahim Badri gargari 2
  • Sajad Erfani 3
1 Associate Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz, Iran
2 Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Educational Sciences, and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Master in Educational Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The paper aims at comparing self-compassion and academic wellbeing in students suffering from specific learning (disabilities) disorder and normal students. This is a causal comparative research The statistical population of this study was all students of Tabriz in the academic year of 2017-2018. Fourty seven students were selected although available sampling. The normal group, too, was consisted of 60students They were chosen from some schools to be compared with the experimental group. To collect data, “Neff’s self compassion scale (long form)” and “school wellbeing questionnaires” (Breso, Salanova, and Schaufeli’s academic burnout questionnaires, student engagement questionnaire by salmela-aro et al., and school value assessment by Niemivirta) have been used and were analyzed using MANOVA The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that mean scores of normal students in self-compassion variable (except in isolation and self-judgment) and academic well-being (except academic burnout) were significantly less than students in learning disorder You had more (p <0.05). but there was no significant difference between the two groups in the human component and extreme equalization (p <0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-compassion
  • academic well-being
  • Specific Learning Disability
افروز، غ.، قاسم ­زاده، س.، تازیکی، ط.، و دلگشاد، ی. (1393). اثربخشی آموزش مهارت ­های تنظیم خلق بر خودپنداره و کفایت اجتماعی دانش ­آموزان با ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی­ های یادگیری، 3(3)،24-6.
انجدانی، ان.، قربانی، ن.، فراهانی، ح.، و حاتمی، ج. (1389). نقش تعدیل کنندگی شفقت بر خود، خودشناسی انسجامی، حرمت خود و به­ هوشیاری در تنظیم هیجانات منفی ناشی از تجربه وقایع ناخوشایند. پایان ­نامه کارشناسی ارشد. رشته روان‌شناسی عمومی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
بابلان، زاهد. ع.، پور بهرام، ر.، و رحمانی ج. (1392)؛ رابطه کمال‌گرایی، جهت‌گزینی هدف و عملکرد تحصیلی با فرسودگی تحصیلی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(2)، 109-124.
بردی­کر، ا. (1390). بررسی رابطه خودکارآمدی و انگیزه درونی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مرزی، عادی و دارای اختلال یادگیری. پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی تربیتی کودکان استثنایی.
به پژوه، ا.، سلیمانی، م.، افروز، غ.، و لواسانی، م. (1389). تأثیر آموزش مهارت­های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دیرآموز.  فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 9(1)، 168-186.
خسروی، ص.ا.، صادقی، م.، و یابنده، م.ر. (1392). کفایت روانسنجی مقیاس شفقت خود. روش­ها و مدل­های روانشناختی، 4(13)، 56-47.
دخت معماریان، آ.، عابدی، ا.، شوشتری، م.، و علیپور، ا. (1394). اثربخشی مداخلات چندبعدی شناختی-رفتاری مارتین برانگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه سوم راهنمایی. رویکردهای نوین آموزشی، 10(1)، 142-121.
رستم اوغلی، ز.، و خشنودنیای چماچایی، ب. (1392). مقایسه وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. فصلنامه علمی پژوهشی ناتوانی‌های یادگیری، 2(3)، 37-18.
رستمی، م.، عبدی، م.، و حیدری، ح. (1393). رابطه انواع بدرفتاری با شفقت خود و سلامت روانی در افراد متأهل. فصلنامه علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، 16(1)، 74-61.  
رضایی جمالویی، ح.، ابوالقاسمی، ع.، نریمانی، م.، و زاهد، ع. (1396). مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه‌ای در دانش‌آموزان دارای نارسایی‌های ویژه در یادگیری و عادی مقطع تحصیلی راهنمایی. پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 1(12)، 80-65.
عباسی، م.، بگیان کوله مرز، م.ج.، اعیادی، ن.، و درگاهی، ش. (1394). مقایسه خود دلسوزی، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری، فصلنامه نسیم تندرستی، 4(1)، 31-40.
مرادی، م.، سلیمانی­خشاب، ع.، و دهقانی­زاده، م.ح. (1394). حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه باورهای خودکارامدی تحصلی. مجلة مطالعات آموزش و یادگیری، 7(1)، 24-1. 
مرادی، م.، فتحی، د.، غریب زاده، ر.، فائیدفر، ز. (1395). مقایسه فرسودگی تحصیلی، اهمال‌کاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله پزشکی ارومیه، 23(3)، 248-256.
مرزوقی، ر.ح.، حیدری، م.، و حیدری، ا. (1392). بررسی رابطه عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی.  مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 10(3)،210-216.
نریمانی، م.، پرزور، پ.، و بشرپور، س. (1394). مقایسه‌ تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 9(13)، 90-69.
نعامی، ع. (1388). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات روان‌شناختی، 5(3)، 134-117.
نعمتی، ش.، و مهدی پور مارالانی، ف. (1395). مدل یابی ساختاری سبک‌های دل‌بستگی به خدا، تاب‌آوری و سلامت روانی در والدین دارای کودکان نارسایی‌های رشدی و ذهنی. فصلنامه افراد استثنایی، 6(22)، 48-30.
 
References
Abbasi, M., Bagiyan Kolemarz, M. J., Ayadi, N., & Dargahi, S. H. (2015). Compare self-compassion, cognitive avoidance and emotional self-regulation in students with and without learning disabilities. Journal of Health Breeze, 4(1), 31-40. (Persian). http://jfh.iausari.ac.ir/article_651627.html?lang=en
Afrooz, G. H., Ghasemzadeh, S., Taziki, T., & Delgoshad, A. (2014). Effectiveness of mood regulation skills training on self-concept and social competence of students with learning disabilities. Journal of learning Disabilities, 3(3), 6-24. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_687.html?lang=en#:~:text=10.22098/JLD.2016.687
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic & statistical manual of mental disorders.5th ed.Washington Dc: APA Publication. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm
Anjedani, A., Ghorbani, N., Farahan, H., & Hatami, J. (2010). Moderating role of self-worth, self-compassion, self-care, and coherent self-esteem in emotion regulation can stem from unpleasant events. Tehran University.
Appleton, S. L., & Christenson, D., Kim, A. L., & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument. Journal of school Psychology, 44(5), 427-45. [DOI.org/10.1016/j.jsp.2006.04.002]
Agaliotis, I., & Kalyva, E. (2008). Nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities. Research in developmental disabilities, 29(1), 1-10. [DOI.org/10.1016/j.ridd.2006.09.002]
Artino, A. R. (2009). Think, feel, act: Motivational and emotional influences on military students’ online academic success. Journal of Computing in Higher Education, 21(2), 146-166. [DOI.org/10.1007/s12528-009-9020-9]
Artino, A. R., & Stephens, J. M. (2009). Beyond grades in online learning: Adaptive profiles of academic self-regulation among naval academy undergraduates. Journal of Advanced Academics, 20(4), 568-601. [DOI.org/10.1177/1932202X0902000402]
Auerbach, J. G., Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R. S. (2008). Emotional and behavioral characteristics over a six-year period in youths with persistent and nonpersistent dyscalculia. Journal of learning disabilities41(3), 263-273. [DOI.org/10.1177%2F0022219408315637]
Bardi kor, A. (2011) .The relationship between self-efficacy and intrinsic motivation with academic achievement in students with borderline, normal and learning disorder. Master Thesis in Child Educational Psychology.
Barkley, E. F. (2010). Student engagement techniques: A handbook for college faculty. 1sted. New Jersey: Jossey-Bass.
BehPajooh, A., Soleymani, M., Afrooz, G. H., & Gholamali lavasani, M. (2010). A study on the impact of social skill Training on social adjustment and academic performance in slow learners. Quarterly Journal of Educational Innovations, 9(1), 163- 186. (Persian). http://noavaryedu.oerp.ir/article_78922.html?lang=en
Barratt, E. S. (1993). Impulsivity: Integrating cognitive, behavioral, biological, and environmental data. In W. G. McCown, J. L. Johnson, & M. B. Shure (Eds.), the impulsive client: Theory, research, and treatment, American Psychological Association. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/10500-003
Breso, E., Salanova, M., & Schoufeli, B. (2007). In searen of the third dimension of Burnout, Applied Psychology, 56(3), 460-475.
Moradi, M., Soleimani kheshab, A., & Dehghani Zadeh, M. (2014) Perceived social support and academic vitality: The mediating role of academic self-efficacy beliefs.  Journal Management System, 7(1), 1-24. (Persian). [DOI.org/10.22099/jsli.2015.3093
Murray, C., Goldstein, D. E., & Edgar, E. (1997). The Employment and Engagement Status of High School Graduates with Learning Disabilities through the First Decade after Graduation. Learning Disabilities Research and Practice, 12(3), 151-60. https://eric.ed.gov/?id=EJ553872
Narimani, M., Porzoor, P., & Bashorpour, S. (2016). Comparison of negative mood and emotional expression in students with and without specific learning disorder. Research in educational systems, 9(13), 69-90. (Persian). https://dorl.net/dor/20.1001.1.23831324.1394.9.31.3.1
Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2(3), 223-250. [DOI.org/10.1080/15298860309027]
Neff, K. D. (2009). The role of self-compassion in development: A healthier way to relate to oneself. Human development, 52(4), 211-214. [DOI.org/10.1159%2F000215071]
Neff, K. D., & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self‐compassion program. Journal of clinical psychology, 69(1), 28-44. [DOI.org/10.1002/jclp.21923]
Neff, K. D., Hsieh, Y. P., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and identity, 4(3), 263-287. [DOI.org/10.1080/13576500444000317]
Neff, K. D., Whittaker, T. A., & Karl, A. (2017). Examining the factor structure of the Self-Compassion Scale in four distinct populations: Is the use of a total scale score justified? Journal of Personality Assessment, 99(6), 596-607. [DOI.org/10.1080/00223891.2016.1269334]
Nemati, S. H., & Mehdipour Maralani, F. (2016). Structural modeling of Styles of Attachment to God, resilience and mental health in parents with children with developmental and mental disabilities. Quarterly Exceptional Persons, 6(22), 30-48. (Persian). https://jpe.atu.ac.ir/article_7110.html?lang=en
Niemivirta, M. (2004). Stability and change in middle school students' school value: An application of latent growth curve modeling. In A. Efklides, G. Kiosseoglou, & Y. Theodorakis (Eds.). Qualitative and quantitative research in psychology, 2, 301 – 304. https://www.researchgate.net/publication/281528511_Stability_and_change_in_middle_school_students'_school_value_An_application_of_latent_growth_curve_modeling
O'Shea, A., Booth, J. L., Barbieri, C., McGinn, K. M., Young, L. K., & Oyer, M. H. (2017). Algebra performance and motivation differences for students with learning disabilities and students of varying achievement levels. Contemporary Educational Psychology, 50, 80-96. [DOI/10.1016/j.cedpsych.2016.03.003]
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational psychology review, 18(4), 315-341. [DOI/10.1007/s10648-006-9029-9]
 Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Stupnisky, R. H., & Perry, R. P. (2010). Boredom in achievement settings: Exploring control–value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion. Journal of Educational Psychology, 102(3), 531. [DOI/10.1037/a0019243]
Rezayi Jamaloyi, H., Abolghasemi, A., Narimani, M., & Zahed-Babelan. A. (2017) A comparison of self- perception and school relations between middle school students with specific learning disorder and normal students. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 1(12), 65-80. (Persian). [DOI.org/10.22108/cbs.2017.21763]
Ried, R., & Lienemann, T. (2006). Strategy instruction for students with learning disabilities. New York.
Robinson, S., Hastings, R. P., Weiss, J. A., Pagavathsing, J., & Lunsky, Y. (2018). Self‐compassion and psychological distress in parents of young people and adults with intellectual and developmental disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(3), 454-458. [DOI.org/10.1111/jar.12423]
Rostamogli, Z., & Khoshnoodnia Chomachaei, B. (2013). Comparing academic conscience and academic burnout in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 2(3), 18-37. (Persian). https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=329664
Scanlon, D. (2013). Specific learning disability and its newest definition: Which is comprehensive? And which is insufficient? Journal of Learning Disabilities, 46(1), 26-33. [DOI.org/10.1177/0022219412464342]
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European journal of psychological assessment, 25(1), 48-57. [DOI.org/10.1027/1015-5759.25.1.48]
Shapira, L. B., & Mongrain, M. (2010). The benefits of self-compassion and optimism exercises for individuals vulnerable to depression. Journal of Positive Psychology, 5(5), 377-389. [DOI.org/10.1080/17439760.2010.516763]
Stanovich, K. (1986). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Reading Research Quarterly, 21, 360–406. [DOI.org/10.1080/17439760.2010.516763]
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences, 22(3), 290-305. [DOI/10.1016/j.lindif.2012.01.002]
Van Petegem, K., Creemers, B., Aelterman, A., & Rosseel, Y. (2008). The importance of pre-measurements of wellbeing and achievement for students'current wellbeing. South African Journal of Education, 28(4), 451-468. [DOI.org/10.15700/saje.v28n4a131]
Veronica, S. M., Ireland, M., & Blum, R. (2011). Adolescents with learning disabilities: Risk and protective factors associated with emotional well-being: Finding from the national longitudinal study of adolescent health. Journal of Adolescent Health, 27(5), 340-348. [DOI.org/10.1016/s1054-139x(00)00170-1]
Wang, M. T., & Eccles, J. S. (2012). Adolescent behavioral, emotional, and cognitive engagement trajectories in school and their differential relations to educational success. Journal of Research on Adolescence, 22(1), 31-39. [DOI.org/10.1111/j.15327795.2011.00753.]
Ward, T., Polaschek, D. L. L., & Beech, A. R. (2006). Theories of sexual offending. England: Leicestershire, Wiley.
Webel, A. R., Wantland, D., Rose, C. D., Kemppainen, J., Holzemer, W. L., Chen, W. T., & Sefcik, E. (2015). A cross-sectional relationship between social capital, self-compassion, and perceived HIV symptoms. Journal of pain and symptom management, 50(1), 59-68. [DOI.org/10.1016%2Fj.jpainsymman.2014.12.013]
White, N., & Hastings, R. P. (2004). Social and professional support for parents of adolescents with severe intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 17(3), 181-190. [DOI.org/10.1111/j.14683148.2004.00197]
Wigfeld, A., & Eccles, J. S. (1992). Expectancy-value theory of motivation. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 68–81. [DOI.org/10.1006/ceps.1999.1015]
Yang, H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan’s technical–vocational colleges. International Journal of Educational Development, 24(3), 283-301. [DOI.org/10.1016/j.ijedudev.2003.12.001]
Zahed Babelan, A., Pour Bahram, R., & Rahmani Javanmard, S. (2013). The relationship of perfectionism, goal achievement orientation and academic performance to academic burnout. Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, 5(2), 109-124. (Persian). https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=412857