مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

4 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

jld-2-4-92-5-9

چکیده

هدف پژوهش حاضر ، مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اخ تلال
ریاضی بود . این تحقیق آزمایشی گسترش یافته و از نوع پیش آزمون وپس آزمون چند گروهی است . جامعه ی آماری این
91 تشکیل دادند (تعداد 5000 - پژوهش را کلیه ی دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 92
57 نفر از دانش آموزانی که طبق آزم ون ریاضی کی مت مشکل داشتند و دارای ناتوانی های ذهنی نبودند ، به صورت .(N=
تصادفی انتخاب و سپس در سه گروه آموزش پذیرش/ تعهد، آموزش تنظیمهیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروه
اول آموزش پذیرش / تعهد و برای گروه دوم آموزش تنظیم هیجان اعمال شد و گروه کنترل هیچ ن وع آموزشی دریافت نکردند.
برای جمع آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت و پرسش نامه سازگاری دانش آموزان استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل داد ه ها
و آزمون شفه به منظور مقایسه تفاضل نمرات پی ش آزمون – پس (MANOVA) از از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری
آزمون متغیرها در گروه های آزمایشی و گواه استفاده شد . یافتهها نشان داد که آموز ش های پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان
نتایج .(p<0/ نسبت به گروه کنترل به طور معن اداری بر بهبود سازگاری اجتماهی، هیجانی و تحصیلی اثربخش بوده اند ( 01
پژوهش حاکی از اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد با تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی
دانش آموزان دارای اختلال ریاضی است . همچنین نتایج آزمون شفه نشان داد میانگین گروهی که آموزش پذیرش / تعهد را
دریافت کرده بود در مؤلفه های سازگاری نسبت به گروه تنظیم هیجان و گروه کنترل در پس آزمون بیشتر بود . بنابراین توجه به
اثربخشی پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر متغیرهای مرتبط با سازگاری در دانش آموزان د ارای اختلال ریاضی از اهمیت ویژه ای
برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A study comparing the effectiveness of acceptance/ commitment by emotional regulation training on adjustment in students with dyscalculia

نویسندگان [English]

  • M Narimani 1
  • M Abbasi 2
  • A Abolghasemi 3
  • B Ahadi 4
1 Corresponding author: Professor of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
2 ph. D. Student of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
3 Associate of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
4 Associate Proffesor of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

The study compares the effectiveness of acceptance/ commitment by emotional
regulation training on adjustment in students with dyscalculia. The population of
the study were selected from ammug elementary students in the sixth grade form
schools of Ardabil in the (2012-2013) school year.(n=5000). 57 students who had
difficulty with mental disabilities were randomly selected. The three groups of
acceptance/ commitment training, education, emotion regulation and control were
replaced. Acceptance/ commitment training for the first group and the second
group was the emotional regulation training of planning education. The control
group received no training. To collect the data from the math test key Met was
used. For data analysis the method of Multiraviareo analysis of variance
(MANOVA) and scheffe post hoc test to compare keymath scale scores minus
pre-test - post-test variables were used in the experimental and control groups. The
results showed that acceptance/ commitment and emotional regulation training in
compared to group controls, significantly improving social adjustment, emotional
and educational background were more effective (P<0.01). Conclusions showed of
the effectiveness of effectiveness of acceptance/ commitment and emotional
regulation training in improving social adjustment, emotional and educational. The
Tukey test showed that the mean training was received acceptance/
commitment. The compatibility of the components in the test group and the
control group was more emotion regulation. Accept the conclusions of the
effectiveness of training and commitment to improving social adjustment, emotion
regulation, emotional and academic mathematics disorder, is important.

کلیدواژه‌ها [English]

  • adjustment
  • dyscalculia disorder
  • acceptance/ commitment
  • emotion regulation
ابوالقاسمی، عباس؛ رضایی جمالویی، حسن؛ نریمانی، محمد و زاهد بابلان، عادل ( 1390 ). مقایسه شایستگی
اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت
.6-23 ،(1) تحصیلی پایین، متوسط و بالا. مجل هی ناتوانیهای یادگیری، 1
اسماعیلی، محمد و هومن، حیدرعلی ( 1381 ). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایرانی کیمت. مجل هی
.332-323 ،(6) پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 4
اشرف، مریم؛ استکی، مهناز و عشایری، حسن ( 1390 ). تأثیر آموزش صفحه مفهوم اعداد بر پیشرفت ریاضی
.6-14 ، دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری ریاضی. تعلیم و تربیت استثنایی، 107
پور فرج عمران، مجید ( 1390 ). اثر بخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد بر هراس اجتماعی دانشجویان.
.1-5 ،(2) فص لنام هی دانش و تندرستی، 6
خدامی، نغمه؛ عابدی، احمد و آتش پور، حمید ( 1389 ). اثر بخشی آموزش کارکردهای اجرایی، بر بهبود
.63-77 ،(17) عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. یافتههای نو در روا نشناسی، 5
سلیمانی، اسماعیل؛ زاهد بابلان، عادل؛ فرزانه، جبرائیل؛ ستوده، محمد باقر ( 1390 ). مقایسه ی نارسایی
هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجل هی ناتوانیهای
.78-93 ،(1) یادگیری، 1
Journal of Learning Disabilities, Summer 2013 مجله ی ناتوانی های یادگیری، تابستان 1392
Vol.2, No.4/154-176 154 -176/ دوره ی 2، شماره ی 4
173
سیدعباس زاده، میرمحمد؛ گنجی، مسعود و شیرزاد، علی ( 1382 ). بررسی رابط هی هوش، پیشرفت تحصیلی
دانشآموزان پایی سوم راهنمایی تحصیلی مدارس استعداد درخشان شهرستان اردبی . ل پایان نامه ی
کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل.
فولادچنگ، محبوبه ( 1385 ). نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان. فص لنام هی خانواده
.209-221 ،(1) پژوهی، 1
فولادی، عزت الله ( 1383 ). مشاوره ی همتایان: چشم اندازها، مفاهیم بهداشت روان و مهار تها، چاپ سوم،
تهران: انتشارات طلوع دانش.
لطیفی، زهره؛ امیری، شعله؛ ملکپور، مختار و مولوی، حسین ( 1388 ). اثر بخشی آموزش حل مسئله ی
شناختی- اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی
.70-84 ،(3) دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. تازههای علوم شناختی، 11
Al-Yagon, M., & Mikulincer, M. (2004). Patterns of close relationships and socioemotional
and academic adjustment among school-age children with learning disability. Learning
Disabilities Research & Practice, 19(4), 12–19.
Auerbach, J. G. (2008). Emotional and behavioral characteristics over a six year period in
youths with persistent and non-persistent dyscalculia. Journal of Learning Disabilities,
41(4), 263–273.
Bach P, Hayes SC. (2002). The use of acceptance and commitment therapy to prevent the
rehospitalization of psychotic patients: A randomized controlled trial. Journal of
Consulting and Clinical Psychology, 70(5):1129-1139.
Bakker, J.T.A., Denessen, E., Bosman, A.M.T., Krijger, E., & Bouts, L. (2007). Socio-Metric
status and self-image of children with specific and general learning Difficulties in Dutch
general and special education classes. Learning Disability Quarterly, 30(5), 47–62.
Bauminger, N., & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of
attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of
Learning Disabilities, 41(6), 315–332.
Brown, K.W., Ryan and R.M.(2003). The benefits of being present: Acceptance and
Commitment Training and Its role in psychological wellbeing. Journal of Personality
and Social Psychology, 84(22), 822-848.
Cicchetti, D., Ackerman, B. P. & Izard, C. E. (1995). "Emotions and emotion regulation in
developmental psychopathology". Development and Psychopathology, 7(3), 1-10.
Cowen, E.L. (1973). Long- term follow up of earth detected vulnerable children. Journal of
Consulting and Clinical Psychology, 41(3), 438- 446.
Diefendorff JM, Richard EM, Yang, J. (2008). Linking emotion regulation strategies to
affective events and negative emotions at work. J Vocat Behav, 73(20), 498–508.
Elias, M., & Arnold, H. (2006).The educator’s guide to emotional intelligence and
Academic achievement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Estell, D.B., Jones, M.H., Pearl, R.A., Van Acker, R., Farmer, T.W., & Rodkin, P.R.
(2008). Peer groups, popularity, and social preference: Trajectories of social
functioning among students with and without learning disabilities. Journal of Learning
Disabilities, 41(19), 5–14.
Feldman-Barrett, L., Gross, J., Christensen, T.C., & Benvenuto, M. (2001) Knowing what
you're feeling and knowing what to do about it: mapping the relation between emotion
differentiation and emothion regulation. Cognition and Emotion. 15(5), 713-724.
Forman EM, Herbert JD. New directions in cognitive behavior therapy: acceptance based
therapies, chapter to appear in w .o’donohue, je. fisher, (eds), cognitive behavior
therapy: Applying empirically supported treatments in your practice, 2nd ed. Hoboken ,
NJ: Wiley, 3(1), 263-265.
Freilich, R., Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional,
and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in
Psychotherapy, 7(3), 97–105.
Gartland, D., & Strosnider, R. (2007). Learning disabilities and young children:
Identification and intervention. Learning Disability Quarterly, 30(1), 63-72.
Gifford EV, Kohlenberg BS, Hayes SC, Antonuccio DO, Piasecki MM, Rasmussen-Hall
ML. (2004). Acceptance-Based Treatment for Smoking Cessation. Behavior Therapy,
35(3), 689-705.
Gratz KL, Gunderson JG. (2006). Preliminary Data on an Acceptance-Based Emotion
Regulation Group Intervention for Deliberate Self-Harm Among Women With
Borderline Personality Disorder. Behav Ther, 37(1): 25–35.
Gross, J.J. (1998). The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Review
of General Psychology, 2(1), 271-299.
Gross, J.J. (2002). Wise emotion regulation. In: L. Feldma-Barrett & P. Salovey (Eds.), the
wisdom in feeling. New York: The Guilford Press. 3(1), 297-318.
Gross, J.J.(2001). Emotion regulation in adulthood: timing is everything. Current
Directions in Psychological Science. 10(2), 214-219.
Hayes SC, Strosahl KD, Wilson KG. (1999). Acceptance and Commitment Therapy: An
Experiential Approach to Behavior Change. 3rd ed. New York, NY: Guilford, 3(1),
165-171.
Hayes SC. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the
third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy, 35(4), 639-665.
Heath, N.L., & Ross, S. (2000). Prevalence and expression of depressive symptomatology
in students with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 23(3),
24–36.
Jill, P. (2002). Group activity therapy with learningdisabled preadolescents exhibiting
behavior problems.Unpublished doctoral dissertation, University of NorthTexas.
Junkin, S.E.(2007). Yoga and self-esteem: exploring change in middle-age women. A
Thesis Submitted to the College of Graduate Studies and Research in Partial
Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Science in the College of
Kinesiology University of Saskatchewan Saskatoon August, (1),72-76.
Kabat-Zinn J, Massion AO, Kristeller J, Peterson LG, Fletcher KE, Pbert L, Lenderking
WR, Santorelli SF. (2007). Effectiveness of a meditation-based stress reduction
program in the treatment of anxiety disorders. Am J Psychiatry, 149(7): 936-43.
Kanter JW, Baruch DE, Gaynor ST. (2009). Acceptance and Commitment Therapy and
Behavioral Activation for the Treatment of Depression: Description and Comparison.
The Behavior Analyst, 29,161–185.
Karami, A. (1998). Normalization of adjustment inventory for high school students.Tehran:
Sina psycho- ogical institute press.
Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents
with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities,
40(3), 494–507.
Ladd, G.W., & Troop-Gordon, W. (2003). The role of chronic peer difficulties in the
Development of children’s psychological adjustment problems. Child Development,
74(3), 1344 –1367.
Lerner, J. (1997). Learning disabilities: Theories, diagnosis and teaching strategies.
Boston: Houghtom Mifflin.
Ossman WA, Wilson KG, Storaasli RD & McNeill JW. (2006). A Preliminary
Investigation of the Use of Acceptance and Commitment Therapy in Group Treatment
for Social Phobia [Investigación Preliminar del Uso de la Terapia de Aceptación y
Compromiso en el Tratamiento Grupal de la Fobia Social]. International Journal of
Psychology and Psychological Therapy, 6(3), 397-416.
Ostafin, B.D.( 2006). Acceptance and Commitment Training and the Reduction of
Psychological Distress: A Preliminary Study. Cognitive and Behavioral Practice, 13,
191-197.
Plata, M.,Trusty, J.,& Glasgow, D. (2005). Adolescents with learning disabilities:Are they
allowed to participate in activities? Journal of Educational Research, 98(4), 136-143.
Poor Afkari, N. (2006). Psychological-Psychiatric comprehensive dictionary. Tehran:
farhange moaser publication.
Saarni, C. (1990). Emotional competence: how emotions and relationships become
integrated. In: Thompson, R. A. (Ed.). Nebraska symposium on motivation.
Socioemotional development. Lincoln: The University of Nebraska Press. 36(6), 115-
182.
Schnitzer, C., Andries, C., & lebeer. J. (2007). Usefulness of cognitive intervention
programmes for socio–emotional and behavior problems in children with learning
disabilities. Journal of Research in special Education Needs, 7(3), 161-171.
Sharma, G. (2004). A comparative study of the personality characteristics of primary
school. Students with learning disabilities and their non-learning disabled peers.
Learning Disability Quarterly, 27(3), 127–140.
Sideridis, G. D. (2007). International approaches to learning disabilities: More alike or
more different. Learning Disabilities Research & Practice, 22, 210–215.
Sideridis, G.D. (2005). Classroom goal structures and hopelessness as Predictors of day-today
experience at school: Differences between students with and without Learning
disabilities. International Journal of Educational Research, 43, 308–328.
Sideridis, G.D. (2006). Understanding low achievement and depression in children with
learning disabilities: A goal orientation approach. International Review of Research in
Mental Retardation, 31(3), 163–203.
Thompson, R. A. (1991). "Emotional regulation and emotional development". Educational
Psychology Review, 3, 269-307
Tugade, M.M., Frederickson, B.L.(2002). Positive emotions and emotional intelligence. In:
L. Feldman-Barrett & P. Salovey (Eds.), the wisdom in feeling. New York: The
Guilford Press. Pp. 319-340.
Wiener, J. (2004). Do peer relationships foster behavioral adjustment in children with
learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 27, 21–30.
Wiener, J., & Schneider, B.H. (2002). A multisource exploration of the friendship Patterns
of children with and without learning disabilities. Journal of Abnormal Child
Psychology, 30, 127–142.
Yoo SH, Matsumoto D, LeRoux JA. (2006). The influence of emotion recognition and
emotion regulation on intercultural adjustment. Int J Intercult Relat, 30(5), 345–363.
Zeidan F, Johnson SK, Diamond BJ, David Z, Goolkasian P. (2010). Mindfulness
meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Conscious Cogn,
19(2): 597-605.
Zettle, R. D. (2008). ACT with affective disorders. In Hayes, S. C., and Strosahl, K. D.,
(Eds.), A practical guide to acceptance and commitment therapy. New York, NY:
Springer.