بررسی رابطه‌‌ واسطه‌های تحصیلی با راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد کرمان، کرمان ایران

2 استادیار ،گروه روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

3 استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد کرمان، کرمان ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ واسطه های تحصیلی با راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع چهارم تا ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 97-98 به مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران مشغول آموزش بودند و تعداد 202 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سبک های یادگیری (کولب، 1985)، راهبردهای شناختی- فراشناختی (داوسون و مک‌اینری ، 2005) و باورهای انگیزشی (پینریچ و دی گروت، 1990) جمع آوری و به کمک نرم افزارSPSS نسخه 20 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد پیش بینی واسطه های تحصیلی بر راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی و مؤلفه‌های آن معنادار است (0/001>P). به ترتیب باورهای انگیزشی بیشترین مقدار؛ یعنی 0/51 ، راهبردهای شناختی 0/41 و راهبردهای فراشناختی 0/32 از واریانس واسطه های تحصیلی را پیش بینی می کنند.
نتیجه گیری: واسطه های تحصیلی با راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص رابطه دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between Educational Intermediaries with Cognitive -Metacognitive Strategies with Motivational Beliefs in Children with Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • Shayesteh Ashrafzadeh 1
  • vida andishmand 2
  • Amanollah Soltani 3
1 PhD in Educational Psychology, Kerman Azad University, Kerman Iran
2 Assistant Professor,Department of Psychology,Islamic Azad University,kerman
3 Assistant Professor of Educational Psychology, Kerman Azad University, Kerman Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between educational mediators and cognitive-metacognitive strategies and motivational beliefs in children with learning disorder.
Methods: This was a descriptive correlational study. The statistical population consisted of students with learning disabilities in Tehran elementary school in the academic year 2019. For this purpose, a sample of 202 students with primary school learning disorder (fourth to sixth grade) were selected by convenience sampling method from learning disorders centers. Data collected with learning styles Inventory (Kolb, 1985), Cognitive-metacognitive Strategies Scale (Dawson & McInray, 2004) and Motivated Strategies for Learning Questionarie (Pintrich & de Groot, 1990). Data were analyzed by SPSS- 20 software and using mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient and multiple regression.
Results: The results showed that the relationship between educational intermediaries with cognitive- meta-cognitive strategies and motivational beliefs was significant (P <0.01). Cognitive strategies predict 0.41 and metacognitive strategies 0.32 predict the variance of educational intermediaries. Also, motivational beliefs predict the greatest value of 0.51 of variance of educational intermediaries.
Conclusion: Educational intermediaries had relationship with cognitive-metacognitive strategies and motivational beliefs in students with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational intermediaries
  • Cognitive-metacognitive strategies
  • Motivational beliefs
  • Learning disabilities
ارسلانی، ف.، شیخ، م.، و حمایت­‌طلب، ر. (1397). اثربخشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظه کاری، توجه و مهارت­‌های حرکتی دانش‌­آموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی. مجله طب توانبخشی، 8(3)، 209-220. [DOI: 10.22037/jrm.2018.111109.1762]
صالحی، ش.، سلیمانی، ب.،  امینی، پ.، و شاهنوشی، ا. (1390). بررسی ارتباط سبک­‌های یادگیری و روش­‌های آموزشی ترجیحی. مجلة آموزش در علوم پزشکی، 1(1)، 148-4. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-585-fa.html
آرامی، ز.، منشئی، غلامرضا.، و عابدی، ا. (1394). مقایسه باورهای انگیزشی، مهارت‌­های فراشناختی و یادگیری خودتنظیمی دانش‌­آموزان تیزهوش و عادی شهر اصفهان، 11(2)، 59-70. [DOI: 10.22108/nea.2016.21381]
دهقان، ح.ر.، قادری رمازی، ق.، صبحی قراملکی، ن. (1396). مقایسه سبک­‌های یادگیری در دانش­‌آموزان عادی و دانش‌­آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص. مجله مطالعات ناتوانی، 7، 1-7. https://jdisabilstud.org/article-1-675-en.pdf
رسولی خورشیدی، ف.، صرامی، غ.ر.، نادری، ح.ا.، شجاعی، ع.ا. (1398). الگویابی انگیزش در ارتباط بین اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(۱)،۹۱-۸۴. http://edcbmj.ir/article-1-1809-en.html
رهبر کرباسدهی، ف.، ابوالقاسمی، ع.، و رهبر کرباسدهی، ا. (1397). تاثیر آموزش مهارت‌های  اجتماعی- هیجانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10)، 39-55. [DOI: 10.22084/j.psychogy.2017.13048.1544]
ساقی، س.، چلبیانلو، غ.ر.، فاضل، ا.، و محمدی، م. (1390). بررسی رابطه سبک‌­های یادگیری و پیشرفت تحصیلی با واسطه‌­گری راهبردهای آگاهی فراشناختی در بین دانشجویان.علوم تربیتی، 4(13)، 79-94. http://jinev.iaut.ac.ir/article_521687.html
صبحی قراملکی، ن.، حاجلو، ن.، و غلام­زاده، ح. (1392). مقایسه سبک‌­های یادگیری، ویژگی­‌های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش­‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی­‌های یادگیری، 2(4)، 82-102. http://jld.uma.ac.ir/article_135_en.html
عابدی، ا.، بلوک، ش.، آقایی، ا.، شوشتری، م. (1392). هنجاریابی پرسشنامة راهبردهای شناختی و فراشناختی داوسون و مک­اینری بر روی دانش‌­آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان. فصلنامه اندازه­گیری تربیتی، 14(4)، 169-186. https://jem.atu.ac.ir/article_91.html?lang=en
علائی خرایم، ر.، نریمانی، م.، و علائی خرایم، س. (1391)، مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش‌­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 1(3)، 85-104. http://jld.uma.ac.ir/article_105.html?lang=en
علی‌پور دهاقانی، ف.، امیری، م.، عسگری‌زاده، ع.ر.، متقی، ز.، شکفته، ص.، صیادی، ص (1396). روشی جدید و مناسب جهت بهبودی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری و بهبود فرآیند یادگیری آن. مجله مطالعات ناتوانی. 7، ۱۰۵-۱۰۵. http://jdisabilstud.org/article-1-774-en.html
نازک، ن.، اکبرفهیمی، م.، و پرند، ا. (1397). طراحی و بررسی روایی محتوایی برنامه مداخله حافظه کاری در کودکان با اختلال یادگیری خاص. طب توانبخشی، 8(1)، 128-139. [DOI: 10.22037/jrm.2017.110658.1439]
وحیدی، س.، منظری توکلی.، ع.ر.، منظری توکلی، ح.، و سلطانی‌­نژاد، ا. (1397). تعیین اندازه اثر کارکردهای اجرایی و سطوح یادگیری خودتنظیمی در پیش­‌بینی اضطراب ریاضی دانش‌­آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. مجله مطالعات ناتوانی، 8، 64. https://jdisabilstud.org/article-1-1128-en.pdf
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Arlington, VA, American Psychiatric Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3777342/
Abedi, A., Blouk, Sh., Aghaee, A., & Shoushtari, M. (2013). Investigate standardization، of cognition and metacognition strategies questionnaire of McInroy and Dawson on Junior high school students of Isfahan city.  Science-Research, 14(4), 169-186. [Persian].  https://jem.atu.ac.ir/article_91.html?lang=en
Alaei Kharaem, R., Narimani, M, & Alaei Kharaem, S. A. (2012). Comparison of self-efficacy beliefs and achievement motivation in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities; 1(3), 85-104. http://jld.uma.ac.ir/article_105.html?lang=en
Alipour Dehaghani, F., Amiri, M., Asgari Zadeh, A. R., Motaghi, Z., Shekofteh, S., & Saiadi, S. (2017). Learning Walls: A New and Convenient Way to Teach Students with Learning Disabilities for Improving the Learning Process. Mejds, 7(2):105-105. . [Persian]. http://jdisabilstud.org/article-1-774-en.html
Arami, M. A., Manshaee, G. R., Abedi, A. (2016). The comparison of motivational beliefs, metacognitive skills and self-regulation learning between gifted & ordinary students of the city of Isfahan. New Educational Approach; 11(2), 59-70. [Persian]. [DOI: 10.22108/nea.2016.21381]
Arsalani, F., Sheikh, M., & HemaytTalab, R. (2019). Effectiveness of selected motor program on working memory, attention and motor skills of students with math learning disorders. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine; 8(3), 209-220. [Persian]. [DOI: 10.22037/jrm.2018.111109.1762]
Auerbach, J. G, Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R S. (2008). Emotional and behavioral characteristics over a six-year period in youths with persistent and nonpersistent dyscalculia. Journal of learning disabilities; 41(3), 263-273. [DOI:1 0.1177%2F0022219408315637]
Bastable, S. B. (2017). Nurse as educator, principles of teaching and learning for nursing practice. 2nd ed. Boston: Jones and Bartlett Publishers. https://www.amazon.com/Nurse-Educator-Principles-Teaching-Learning/dp/144969750X
Bedel, E. M. (2016). Exploring academic motivation, academic self-efficacy and attitudes toward teaching in pre-service early childhood education teachers. Journal of Education and Training Studies; 4(1), 142-149. [DOI: 10.11114/jets.v4i1.561]
 Cartwright, K. B., Coppage, E. A., Lane, A. B., Singleton, T., Marshall, T. R., & Bentivegna, C. (2017). Cognitive flexibility deficits in children with specific reading comprehension difficulties. Contemporary Educational Psychology, 50, 33–44. [DOI: 10.1016/j.cedpsych.2016.01.003]
De Boer, H., Donker, A. S., Kostons, D. D. N. M., & Van der Werf, G. P. C. (2018). Long-term effects of metacognitive strategy instruction on student academic performance: A meta-analysis. Educational Research Review, 24(1), 98-115. [DOI: 10.1016/j.edurev.2018.03.002]
Dehghan, H., Ghaderi Rammazi, M., Sobhi Gharamaleki, & N. A. (2017).  Comparative Study of Learning Styles of Normal Students and Students with Specific Learning Disability. Mejds; 7(2), 66-66. [Persian]. https://jdisabilstud.org/article-1-675-en.pdf
Dowson, M., & Mcinerney, D. (2004). The Development and validation of the Goal orientation and learning strategies survey. Journal Educational and psychological Measurement, 23, 83- 113. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED408315.pdf
 Ensafi, E., Rostami, R., Dolatshahi, B., Poursharifi, H., & Nouri, M. (2014). The Effectiveness of Neurofeedback on the Working Memory in Children with ADHD. Practice in clinical psychology, 2(3), 128-134. [Persian].  https://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_id=144&sid=1&slc_lang=fa
Firth, N., Greaves, D., & Frydenberg, E. (2010). Coping styles and strategies: A comparison of adolescent students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities; 43(1), 77-85. [DOI: 10.1177/0022219409345010]
Harputlu, L., & Ceylan, E. (2014). The Effects of Motivation and Metacognitive Strategy Use on EFL Listening Proficiency. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15(8), 124–31. [DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.12.056]
Karande, S., Mahajan, V., & Kulkarn, M. (2009). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian Journal Medical Sciences; 63(6), 382-391. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19805917/
Kolb, D. (1985). Experimental Learning. Englewood Cliffs, N.J: Prentice- Hall
Kolb, D. A. (2015). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Second Ed. Pearson Education, Inc.
Lee, Y. S., Lu, M., & Ko, H. (2007). Effects of skill training on working memory capacity. Learning and Instruction, 17(3), 336-344. [DOI.org/10.1016/j.learninstruc.2007.02.010]
 Mize, M., Bryant, D. P., & Bryant, B. R. (2019). Teaching reading to students with learning disabilities: Effects of combined iPad-assisted and peer-assisted instruction on oral reading fluency performance. Assistive Technology; 14(5), 1-8. [DOI.org/10.1080/10400435.2018.1559896]
Nazok, N., Akbarfahimi, M., & Parand, A. (2019). Development and Content Validity of Working Memory Training Program (WMTP) in Children with Specific Learning Disorder. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 8(1), 128-139. [Persian]. [DOI.org/10.22037/jrm.2017.110658.1439]
Pintrich, P. R., & de Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–40. [DOI/10.1037/0022-0663.82.1.33]
Rahbar Karbasdehi, .F, Abolghasemi, A., & Rahbar Karbasdehi, E. (2018). The Effect of Social- Emotional Skills Training on Motivational Beliefs and Self- Regulated Learning. Strategies in Students with Specific Learning Disorder; 6(10), 39-55. . [Persian].[DOI.org/10.22084/j.psychogy.2017.13048.1544]
Rasouli Khorshidi, F., Sarami, G., Naderi, H., & Shojaei, A. A. (2019). Modeling Motivation in the Relationship between Test Anxiety and Academic Procrastination with Achievement. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (1):84-91. [Persian]. http://edcbmj.ir/article-1-1809-en.html
Saghi, S., Chalibanlou, G., Fazel, A., & Mohammadi, M. (2011). A study of the relationship between learning styles and academic achievement with mediating of Meta cognitive awareness among the university students. Education science, 13(4), 79-94. [Persian]. http://jinev.iaut.ac.ir/article_521687.html
Sobhi Garamaleki, N., Hajloo, N., Gholamzadeh, H. A (2013). Comparison of learning styles, personality characteristics and academic performance of students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2(4), 82-102. [Persian]. http://jld.uma.ac.ir/article_135_en.html
Salehi, S., Soleimani, B., Amini, P., & Shahnoushi, E. (2000). A Survey of Relation between Learning Styles and Preferred Thaching Methods in Students of Nursing, Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 1 (1), 42-48. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-585-fa.html
Vahidi, S., Manzari Tavakoli, A., Manzari Tavakoli, H., & Soltani Nezhad, A. (2018). The role of executive functions and self-regulation learning levels in predicting math anxiety. mejds; 8(7):64-71. [Persian]. https://jdisabilstud.org/article-1-1128-en.pdf