مقایسه سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، نقص‌ توجه/ بیش‌فعالی و بهنجار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، نقص‌ توجه / بیش‌ فعالی و بهنجار بود.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر ابتدایی شهر رشت و دانش‎آموزان مراجعه‌کننده به مرکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 98-1397 بود از این میان تعداد 50 نفر به صورت نمونه‌گیری در دسترس در گروه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، 50 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس ابتدایی به عنوان دانش‌آموزان دارای اختلال نقص ‌توجه / بیش‌ فعالی و 50 دانش‌آموز بهنجار به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از مدارس ابتدایی شهر رشت انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، مقیاس درجه‌بندی کانرز فرم معلم (1969)، آزمون اختلال در خواندن شفیعی و همکاران (1387)، پرسشنامه سبک‌های یادگیری کلب (1985) بود.
یافته‌ها: نتایج با استفاده از آزمون کروسکال ‌والیس و یومن ویتنی تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، نقص ‌توجه/ بیش‌ فعالی و بهنجار در زمینه سبک‌های یادگیری تفاوت معنی‌داری وجود دارد (001/0>p)؛ دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری در مشاهده تأملی و سبک یادگیری واگرا میانگین بیشتری نسبت به دانش‌آموزان دارای اختلال نقص‌‌توجه/ بیش ‌فعالی و بهنجار کسب کردند. درحالی‌که دانش‌آموزان دارای اختلال نقص‌ توجه / بیش ‌فعالی در آزمایشگری فعال و سبک یادگیری انطباق‌یابنده از دو گروه دیگر نمره بیشتری کسب کردند. دانش‌آموزان بهنجار نیز در مفهوم‌سازی انتزاعی و سبک ‌یادگیری همگرا میانگین بیشتری بدست آوردند.
نتیجه‌گیری: ‌دانش‌آموزان دارای سبک یادگیری ترجیحی خاص خودشان هستند که می‌تواند بر عملکرد تحصیلی آن‌ها تاثیرگذار باشد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Learning Styles in Students with Learning Disorder, Attention Deficit / Hyperactivity Disorder and Normal

نویسندگان [English]

  • Banafsheh Hosseinzadeh Kolesari 1
  • Seyed Mosa Kafi Masouleh 2
  • Abbas Abolghasemi 2
1 M.A. In Psychology. Faculty of Literature and Humanities, University Of Guilan, Rasht, Iran
2 Professor, Department Of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University Of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to compare the learning styles of students with learning disabilities, attention deficit / hyperactivity disorder and normal.
Methods: The method of the present study was descriptive-causal-comparative and the statistical population of this study included all male and female primary school students in Rasht and students referring to the Center for Learning Disabilities in the academic year 1397-98, of which 50 Available sampling In the group of students with learning disabilities, 50 people were selected by available sampling method from primary schools as students with attention deficit / hyperactivity disorder and 50 normal students were selected by multi-stage cluster sampling from primary schools in Rasht. Data collection tools were Connors Form Teacher Rating Scale (1969), Reading Disorder Test by Shafiee et al. (2008), and kolb Learning Styles Questionnaire (1985).
Results: The results were analyzed using Kruskal-Wallis and u man Whitney tests. The results showed that there was a significant difference between students with learning disabilities, attention deficit / hyperactivity disorder and normal learning styles (p <0.001); that students with learning disabilities in reflective observation and divergent learning style scored higher on average than students with attention deficit / hyperactivity disorder and normal. Students with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder scored higher in Active Experimentation and Adaptive Learning Style than the other two groups. Normal students also scored higher on abstract conceptualization and convergent learning styles.
Conclusion: Students have their own preferred learning style that can affect their academic performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning Disorder
  • Learning Styles
  • Attention Deficit / Hyperactivity Disorder
احمدی، س و احمدی، م. (1390). رابطه میان اضطراب ریاضی و سبک یادگیری دانش‌آموزان. فصلنامه‌ی پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 8(31)، 102- 89.   https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=157349
حسن‌آبادی، س.، محمدی، م و احقر، ق. (1391). مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و دارودرمانی بر کاهش علائم  همراه اختلال نارسایی‌توجه و بیش‌فعالی. مجله‌ی مطالعات ناتوانی، 1(2)، 30-19. http://jdisabilstud.org/article-1-312-fa.html
خادم، ح.، مدانلو، م.، ضیایی، ط و کشتکار، عب. (1388). اختلالات رفتاری و برخی عوامل مرتبط با آن در کودکان سن مدرسه شهر گرگان. مجله‌ی پژوهش پرستاری ایران، 4(14)، 37-29. http://ijnr.ir/article-1-249-fa.html  
خدابنده، ص.، درتاج، ف.، اسدزاده، ح.، فلسفی‌نژاد، م و ابراهیمی قوام، ص. (1393). نقش سبک‌های یادگیری درتبیین انگیزه‌ی پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 2(3)،51-39. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=254467
دهقان، ح.، قادری رمازی، م و صبحی قراملکی، ن. (1396). مقایسه‌ی سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص. مجله‌ی مطالعات ناتوانی، 7 (66)، 6-1.  http://jdisabilstud.org/article-1-675-fa.html
رحمانی، ج و ازلی، م. (1391). رابطه بین سبک‌های یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان. فصلنامه‌ی پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 9(33)،140-131.http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_534238_f927a269f7be91ae89c7621ff4a61b24.pdf
رنجبر، ح و اسماعیلی، ح. (1386). بررسی سبک‌های یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی شهرستان تربیت حیدریه. مجله‌ی پرستاری و مامایی، 5(4)، 64-76.  http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-51-fa.html
ساداتی فیروزآبادی، س.(1396). طراحی و اثربخشی برنامه‌ی حرکت‌درمانی در مشکلات خواندن در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری. نشریه‌ی رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی، 9(4)، 611-597.   http://ensani.ir/fa/article/396388/
سیف، ع. (1389). روش‌های یادگیری و مطالعه. تهران:‌ انتشارات دوران.https://www.gisoom.com/book/11251186/
شفیعی، ب.، توکل، س.، علی‌نیا، ل.، مراثی، م.، صداقتی، ل و فروغی، ر. (1387). طراحی و ساخت آزمون غربالگری تشخیص اختلال خواندن در پایه‌های اول تا پنجم  دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در شهر اصفهان. فصلنامه‌ی شنوایی‌شناسی، 17(2)، 54-60. https://aud.tums.ac.ir/article-1-132-fa.html
شهیم، س.، یوسفی، ف و شهائیان، آ. (1386). هنجاریابی و ویژگی‌های روانسنجی مقیاس درجه‌بندی کانرز – فرم معلم. مجله‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، 3(1)، 26-1.  https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=88372 
صبحی‌قراملکی، ن.، حاجلو، ن و غلامزاده، ح.(1392). مقایسه سبک‌های یادگیری، ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله‌ی ناتوانی‌های یادگیری، 2(4)، 102-82. http://jld.uma.ac.ir/article_135_a7022e7a006c8c5458e0609d8d74e460.pdf
صفری، ه.، مکوند حسینی، ش.، صباحی، پ  و مالکی، ع. (1398). مقایسه عملکرد افراد با اختلال نقص توجه بیش­فعالی و افراد عادی در مؤلفه­های فهم کلامی با استفاده از آزمون وکسلر: مطالعه ­ای در دانش­آموزان ابتدایی با توجه به عامل جنسیت. روانشناسی مدرسه، 8(1)، 126-149. http://jsp.uma.ac.ir/article_800.html
علیزاده، ح. (1386). اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ویژگی‌ها، ارزیابی و درمان). تهران: انتشارات رشد. https://www.gisoom.com/book/1475028/         
مرادی، م و باشکوه اجیرلو، م. (1393). رابطه سبک­های یادگیری با الگوی تدریس انطباقی. رواننشاسی مدرسه، 3(1)، 101-115. http://jsp.uma.ac.ir/article_161_9568246368c53411368a0a4c851e7d40.pdf
مصرآبادی، ج و محمدی مولود، س. (1397). فراتحلیل اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر طبقات چهارگانه اختلالات یادگیری. مجله‌ی دانشگاه علوم پزشکی اراک، 21(1)، 104-91. http://jams.arakmu.ac.ir/article-۱-۵۴۷۴-fa.html
نصری، ص و خورشید، ع.ر. (1391). بررسی ارتباط چندگانه ویژگی­های شخصیتی و سبک­های یادگیری دانش­آموزان. روانشناسی مدرسه، 1(4)، 104-123. http://jsp.uma.ac.ir/article_52_3daa23ac5bcff284135ceaa16e13c8dc.pdf
همایونی، ع و عبدالهی، م. (1382). بررسی رابطه‌ی سبک‌های یادگیری کُلب و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دروس ریاضی و زبان انگلیسی دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان. مجله روان‌شناسی، 7(2)، 48-42. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/891001
Ahmadi, S., & Ahmadi, M. (2012). The Relationship between mathematics anxiety and learning styles of students. Journal of Research in Curriculum Planning, 8(31), 102-89. (Persian) https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=157349
Akaneme, I. N., Hope, O. U., & Chizua, U. E. (2020). Comparative Analysis of Learning Style preference Of Students with and without   attention deficit hyperactivity (ADHD). Journal of Educational Psychologists, 11(1), 91-101. https://journals.ezenwaohaetorc.org/index.php/NCEP/article/download/1090/1092
Alizadeh, H. (2008). Attention Deficit / Hyperactivity Disorder: Characteristics, Evaluation and Treatment. Tehran: Roshd Publishers. (Persian) https://www.gisoom.com/book/1475028/
American psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, Fifth Edition (DSM-5). Arlington, VA, US: American Psychiatric Publishing, Inc. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm
Bajraktarevic, N., Hall, W., & Fullick, P. (2013). Incorporating Learning Styles in Hypermedia Environment: Empirical Evaluation. In: Proceedings of the Workshop on Adaptive Hypermedia and Adaptive Web-Based Systems, 41-52. http://wwwis.win.tue.nl/ah2003/proceedings/paper4.pdf
Barkley, R. A. (2006). Associated cognitive, Developmental and Health Problems. In R Barkley (Ed). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Gilford. https://www.psychiatrist.com/read-pdf/8147/
Bastable, S. b. (2006). Essential of Patient Education. New York: 216-219. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=rZkMUe6iWZMC&oi=fnd&pg=PA227&dq=Bastable,+S.+b.+(2006)
Bernard, J., Chang, T. W., Popescu, E., & Graf, S. (2017). Learning style Identifier: Improving the precision of learning style identification through computational intelligence algorithms. Expert Systems with Applications, 75(1), 94-108. [Doi:10.1016/j.eswa.2017.01.021]
Berninger, V. W., Raskind, W., Richards, T., Abbott, R., & Stock, P. (2008). A multidisciplinary  approach to understanding developmental dyslexia within working memory architecture: Genotypes, phenotypes, brain,
and instruction. Journal of Developmental Neuropsychology, 33(6), 707-744.  [Doi:10.1080/87565640802418662]
Brand, S., Dunn, R., & Greb, F. (2017). Learning styles of students with attention deficit hyperactivity disorder: Who are they and how can we teach them. The Clearing House, 75(5), 268-273. [Doi:10.1080/00098650209603953]
Cermak, S. A. (2018). Cognitive rehabilitation of children and adults with attention deficit hyperactivity disorder. In: Katz N and Toglia J (eds) Cognition Across the Lifespan, 4th edn. Bethesda: AOTA Press, pp.189–217. https://psycnet.apa.org/record/2012-33545-012
Demirkan, H., & Demirbas, O. (2010). The effects of learning styles and gender on the academic performance of interior architecture students. Journal of Social and Behavioral Sciences, 2(1), 1390–1394. [Doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.205]
Dehghan, H., Ghaderi Rammazi, M., & Sobhi Gharamaleki, N. (2017). A Comparative Study of Learning Styles of Normal Students and Students with Specific Learning Disability. Journal of Disability Studies, 7(66), 6-1. (Persian) http://jdisabilstud.org/article-1-675-fa.html
Fabiano, G. A., Pelham, W. E., Gangy, E. M., Burrows-MacLean, L., Coles, E. K., & Chaco, A. (2007). The single and combined effects of multiple intensities of behavior modification and methylphenidate for children with attention deficit hyperactivity disorder in a classroom setting. Journal   School Psychology Review, 36, 195–216. [Doi:10.1080/02796015.2007.12087940]
Feifer, S. G., & Nader, R. G. (2015). Feifer assessment of Reading (FAR). Lutz, FL: PAR. https://www.parinc.com/WebUploads/samplerpts/Fact%20Sheet%20FAR.pdf
Felder, R. M., & Spurlin, J. (2015). Applications, Reliability and Validity of the Index of Learning Styles. International Journal of Engineering Education, 21(1), 103-112.  http://www.sciepub.com/reference/129170
Fltcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2018). Learning disabilities: From identification to intervention. Guilford press. https://psycnet.apa.org/record/2018-35340-000
Frazier, T.W., Youngstrom, E. A., & Glutting, J. J. (2007). ADHD and achievement. Journal of Learning Disabilities, 40(1), 49–65. [DOI:10.1177/00222194070400010401]
Gardner, D. M., & Gerdes, A. C. (2015). A review of peer relationships and friendships in youth with ADHD. Journal of Attention Disorders, 19(10), 844–855.DOI:10.1177/1087054713501552]
Hallahan, D. P, Kauffman, J. M, & Pullen, P. C. (2018). Exceptional learners: an introduction to special education (14th Ed). Published by Pearson Education, Inc. [Doi:10.1093/acrefore/9780190264093.013.926]
Hareendran, A., Setyawan, J., & Pokrzywinski, R. (2015). Evaluating functional outcomes in adolescents with attention - deficit/ hyperactivity disorder: Development and initial testing of a self-report instrument. Journal of Health and Quality of Life Outcomes, 13(1), 1–14.
Harland, P., Reijneveld, S. A., Brugman, E., Verloove-Vanhorick, S. P., & Verhulst, F. C. (2012). Family factors and life events as risk factors for behavioral and emotional problems in children. Journal of European child & adolescent psychiatry, 11(4), 176-184. [Doi:10.1007/s00787-002-0277-z]
Hassan Abadi, S., Mohammadi, M. R., & Ahghar, G. (2012). The Comparison of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) vs Drug Therapy Effect in Reducing Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Journal of Disability Studies, 1(2), 30-19.  http://jdisabilstud.org/article-1-312-fa.html
Heiman, T. (2006). Assessing learning style among students with and without learning disability at a distance learning university. Journal of Learning Disability Quarterly, 29(1), 55-63. [DOI.org/10.2307%2F30035532]
Homayoni, A. R., & Abdolahi, M. H. (2003). Investigating the Relationship between Learning Styles and Cognitive Styles and Its Role in Students' Academic Success. Journal of Psychology, 7(2), 48-42. (Persian) https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/891001
Kataria, S., Wong, M. M., Hall, C. W., & Keys, G. F. (2009). Learning styles of LD and NLD ADHD children. Journal of Clinical Psychology, 48(3), 371-378. [Doi:10.1002/1097-4679(199205)48:3<371::AID-JCLP2270480316>3.0.CO;2-F]
Khaddam, H.,   Modanlo, M., Ziaee, T., & Keshtkar, A. A. (2009). Behavioral disorders and related factors in school age children of Gorgan. Iranian Journal of Nursing Research, 4(14), 37-19. (Persian)  http://ijnr.ir/article-1-249-fa.html
Khodabandeh, S., Dortaj, F., Asadzadeh, H., Falsafinezhad, M. R., & Ebrahimi ghavam, S. (2015). The role of learning styles on prediction and clarification of students’ achievement motivation and academic performances. Journal of Cognitive Strategies in Learning, 2(3), 51-39. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=254467
Kolb, D. A. (2005). Learning style and disciplinary differences. In A. M. Chickenberg (Ed). The Modern American College. San Francisco: Josei-Bass.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall. https://www.researchgate.net/publication/235701029_Experiential_Learning_Experience_As_The_Source_Of_Learning_And_Development
Mesrabadi, J., & Mohammadi molod, S. (2018). Meta-analysis of the Effectiveness of Educational and Therapeutic Interventions on the Four Classes of Learning Disorders. Journal of Arak University Medical Sciences, 21(1), 104-91. (Persian) http://jams.arakmu.ac.ir/article-۱-۵۴۷۴-fa.html
Miranda, A., & Colomer, C. (2013). Influence of the symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and comorbid disorders on functioning in adulthood. Journal of Psicothema, 26(4), 471-476. https://psycnet.apa.org/record/2014-44844-006
Moradi, M., & Bashokouh, M. (2014). The relationship between learning styles and adaptive teaching method. Journal of school psychology and institutions, 3(1), 145-153. http://jsp.uma.ac.ir/article_161_9568246368c53411368a0a4c851e7d40.pdf
Nash-Luckenbach, D. (2019). Exploring Learning Style Preferences of College Age Students with Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD). [PHD Theses]. Seton Hall University. [Doi:10.1096/fasebj.30.1_supplement.569.5]
Nasri, S., & Khorshid, A. (2013). Study of Multiple Relationships of Personality characteristics with Learning Styles in students. Journal of School Psychology and institutions, 1 (4), 104-123. http://jsp.uma.ac.ir/article_52_3daa23ac5bcff284135ceaa16e13c8dc.pdf
Nichols, C. T., & Edmondson, A. C. (2016). Examination of the Roles of Learning Style and Learning Strategy on the Academic Performance of First Year Medical Students. The FASEB journal, 30(1), 325-331. [Doi:10.1096/fasebj.30.1_supplement.569.5]
Popescu, E. (2010). Adaptation Provisioning with Respect to Learning Styles in a Web-Based Educational System: An Experimental Study. Journal of Computer Assisted Learning, 26(4), 243-257. [Doi:10.1111/j.1365-2729.2010.00364.x]
Prichard, C. (2013). Training L2 learners to use SNSs appropriately and effectively. Calico Journal, 30(2), 204-225. https://www.jstor.org/stable/calicojournal.30.2.204
Rahmani, J., & Azali, M. (2012). The relationship between learning styles and academic achievement in female high school students of Esfahan. Journal of Research in Curriculum Planning, 9(33), 140-131. (Persian)
Ranjbar, H., & Esmaeili, H. (2007). A Research on the Learning Styles and preferences of the Students at Torbat Heydariyeh Nursing and Midwifery. Nursing and Midwifery Journal, 5(4), 76-64. (Persian) http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-51-fa.html
Reaser, A., Prevatt, F., Petscher, Y., & Proctor, B. (2007). The learning and study strategies of college students with ADHD. Psychology in the Schools, 44(6), 627-638. [Doi:10.1002/pits.20252]
Reiter, A., Tucha, O., & Lange, K. W. (2005). Executive functions in children with dyslexia. Dyslexia Chichester, England, 11(2), 116-131. [Doi:10.1002/dys.289]
Sadati Firozabadi, S. (2007). Design and Effectiveness of Motor Therapy on Reading Problems in Students with Learning Disabilities. Journal of Development and Motor Learning, 9(4), 611-597. (Persian) http://ensani.ir/fa/article/396388/
Safari, H., Makvand Hosseini, S. H., Sabahi, P, & Maleki, A. (2019). Comparing of the performance of individuals with attention deficit hyperactivity disorder and normal people in verbal comprehension components using the Wechsler test: a gender-based study in elementary. Journal of School Psychology, 8(1), 193-202. http://jsp.uma.ac.ir/article_800.html
Seif, A. A. (2010). Learning and study methods. Tehran: Doran Publishers. (Persian)  https://www.gisoom.com/book/11251186/
Shafiei, B., Tavakol, S., Alinia, L., Maraci, M. R., Sedaghati, L., & Foroghi, R. (2009).  Developing a Screening Inventory Reading Test (IRT) For the Isfahan students of The FIRST TO Fifth Grade. Journal of Auditory and Vestibular Research, 2 (30), 60-53.  (Persian) https://aud.tums.ac.ir/article-1-132-fa.html
Shahim, S., Yousefi, F., & Shahaeian, A. (2007). Standardization and Psychometric Characteristic of the Conner̛ s Teacher Rating Scale. Journal of Education and Psychology, 1(3), 26-1. (Persian) https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=88372
Sobhi, N., Hajloo, N., & Gholamzadeh, H. (2013).  A comparison of learning styles, personality characteristics and academic performance of students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 2(4), 102-82. (Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_135_a7022e7a006c8c5458e0609d8d74e460.pdf
Tannock, R. (2016). Provision of evidence-based intervention is not part of the DSM-5 diagnostic criteria for Specific Learning Disorder. Journal of European Child and Adolescent Psychiatry, 25(2), 209-210. [Doi:10.1007/s00787-015-0736-y]
Tulbure, C. (2012). Learning styles, teaching strategies and academic achievement in higher education: A cross-sectional investigation. Journal of Social and Behavioral Sciences, 33, 398-402. [Doi:10.1016/j.sbspro.2012.01.151]
Weng, F., Ho, H. J., Yang, R. J., & Weng, C. H. (2019). The influence of learning style on learning attitude with multimedia teaching materials. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 15(1), 1-9. [DOI:10.29333/ejmste/100389]
Young, L. E., & Paterson, B. L. (2007). Teaching nursing developing: a student-centered learning environment. Lippincott, Williams & Wilkins. https://www.amazon.com/Teaching-Nursing-Developing-Student-Centered-Environment/dp/078175772X