بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های خود تعلیمی کلامی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

2 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

10.22098/jld.2023.13578.2120

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش  راهبرد های  خود تعلیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری بود.
روشها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی پژوهش را کلیه دانش آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری در شهر تهران در سال 1401 -1400 تشکیل دادند که از بین آن‌ها به صورت در دسترس 30 نفرانتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش( 15 نفر) و کنترل( 15 نفر)گماشته شدند.ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ (1993) و هماهنگی دیداری حرکتی (1950) بود. گروه آزمایش پروتکل راهبردهای خودتعلیمی را طی 6 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت کرد؛ اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزارSPSS نسخه 26 انجام شد.
یافتهها: یافته‌ها نشان داد بین نمرات سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بالحاظ کردن گروه‌های مختلف آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. (P<0/05)
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، می توان گفت آموزش راهبردهای خودتعلیمی می‌تواند بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری مؤثر باشد و به عنوان روشی جهت بهبود سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effectiveness of teaching verbal self-teaching strategies on social adaptation and visual motor coordination of students with learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Matiin Soltani 1
  • Mohammad Narimani 2
  • Tavakkul Mousazadeh 3
1 PhD student in Educational Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3 Assistant Professor, Islamic Azad University, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Objective: The purpose of the present research was to investigate the effectiveness of teaching self-education strategies on social adaptation and visual motor coordination of students with learning disabilities.
Methods: In terms of the purpose, the current research was applied research and in terms of method, it was a semi-experimental study with a pre-test, post-test design with a control group. The research population consisted of all students with learning disabilities in Tehran in 2021-2022. Thirty people were selected by connivance sampling method and randomly were assigned into two experimental (15 people) and control (15 people) groups. The tools of this research included Sinha and Singh's compatibility questionnaire (1993) and visual motor coordination (1950). The experimental group received the protocol of self-education strategies during 6 sessions of 60 minutes, but the control group did not receive any intervention. Data analysis was done through mixed variance analysis (with repeated measurement) in SPSS version 26 software.
Results: The findings showed that there was a significant difference between the scores of social adaptation and visual motor coordination in the three stages of pre-test, post-test and follow-up by considering different experimental and control groups (P>0.05).
Conclusion: According to the results, it can be said that teaching self-education strategies can be effective on social adaptation and visual-motor coordination of students with learning disabilities and can be used as a method to improve social adaptation and visual-motor coordination of students. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching self-education strategies
  • Social adaptation
  • Visual-motor coordination
  • Learning disabilities