مقایسه‌ اثربخشی آموزش مهارت‌های ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

2 استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

چکیده

 اهداف: هدف پژوهش حاضر مقایسه­‌ اثربخشی آموزش مهارت‌های ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری بود.
مواد و روش ­ها: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در مرکز ناتوانی‌های یادگیری آموزش‌ و پرورش شهر اردبیل در سال‌تحصیلی 1403-1402 بود. از این میان، تعداد 45 نفر به‌صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل، مورد مطالعه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌‌ی خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. مهارت‌های ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی به مدّت 10 جلسه‌ی یک ساعته به گروه‌های آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکرد.
یافته‌ها: داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس تک متغیری تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیش‌آزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات گروه‌های آزمایش و کنترل در نمره‌ی کل متغیر خودکارآمدی تحصیلی وجود دارد.
نتیجه‌گیری: بنابراین، آموزش مهارت‌های ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی رویکردهای مؤثری برای ارتقاء خودکارآمدی تحصیلی دانش ­آموزان با ناتوانی یادگیری می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the Effectiveness of Training of Self-Expression Skills and Self-Monitoring Strategies on Academic Self-Efficacy in Students with Learning Disability

نویسندگان [English]

  • Shahnaz Ahmadi 1
  • Ali Sheykholeslami 2
  • Asghar Nokhostin Goldoost 3
1 Ph.D. Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
2 Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to comparing the effectiveness of training of self-expression skills and self-monitoring strategies on academic self-efficacy in students with learning disability.
Methods: The method of the current research was an experiment with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research included all the students enrolled in the learning disabilities center of Ardabil city in the academic year of 2022-2023, from among them 45 people were selected by available sampling and after random replacement, they were studied in three experimental groups and a control group (15 people in each group) were selected. The data collection tool was the academic self-efficacy questionnaire. The implementation process of self-expression skills and self-monitoring strategies were carried out for 10 one-hour sessions, and the control group did not receive any intervention. The results were analyzed using Univariate Covariance Test.
Results: The results of the covariance analysis showed that after controlling the effects of the pre-test, there is a statistically significant difference between the average scores of the three experimental and control groups in the total score of the academic self-efficacy variable.
Conclusion: Therefore, teaching self-expression skills and self-monitoring strategies are effective approaches to improve students' academic self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Expression Skills
  • Self-Monitoring Strategies
  • Academic Self-Efficacy
  • Learning Disability
حسین پور، ز.و، خسروجاوید، م.، کافی، م. (1401). تأثیر آموزش مهارت­ های ارتباطی بر خودکارآمدی و اضطراب اجتماعی دانش ­آموزان. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(2)، 39-50. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.2.3.2
داداش­­زاده کله سر، ر.، نریمانی، م و رضایی­راد، م. (1400). نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و خودکارآمدی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختردر مدارس متوسطه دوم شهراردبیل. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(1)، 86-103. https://jsp.uma.ac.ir/article_1139.html
زارع، ا.، حیدری، ح.، داوودی، ح.، و معینی کیا، م. (1401). مدل­یابی تأثیر خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی دانش ­آموزان دوره دوم متوسطه با میانجی­گری خودتنظیمی و خودکارآمدی ریاضی. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه. 11(2)، 62-70. [DOI.org/10.22098/jsp.2022.1717]
عینی، س.، و هاشمی.، ز. (1401). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر تعلل ورزی تصمیم ­گیری و خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه. 11(1)، 68-79. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.1.6.3
غزل جرسوزه، غ.، یار احمدی، ی.، احمدیان، ح.، اکبری، م. (1402). تدوین مدل علی بهزیستی تحصیلی بر اساس خودتنظیمی انگیزشی و خودکارآمدی هیجانی با نقش واسطه‌ای سرسختی تحصیلی در دانش آموزان. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه. 12(2)، 59-74. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.6956.4131]
سازمان بهداشت جهانی (1385). برنامه آموزش مهارت‌های زندگی. ترجمه: لادن فتی، فرشته موتابی و مهرداد کاظم‌زاده. تهران، انتشارات دانژه.
فیروزکوهی برنج‌آبادی، م. (1392). بررسی تأثیر آموزش خودنظارتی بر بهبود مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران. https://elmnet.ir/doc/440100774-29172
مرادی، ج.،  یار احمدی، ی.، گودرزی، م.، مرادی، ا. (1401). بررسی نقش واسطه ­ای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق، باورهای معرفت شناختی، نیازهای اساسی روان‌شناختی با انگیزش پیشرفت دانش ­آموزان. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه. 11(3)، 86-9. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.3.6.7
کریم زاده، م و محسنی، ن. (1385). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران (گرایش‌های علوم ریاضی و علوم انسانی) . مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، 4(2)، 45-29. [DOI:10.22051/jwsps.2006.1269]
References
Abo-Bakr Osman, O. Ibraheim El-Malky, M. Mahmoud Zaki, M. & Fathi Abd-Elmaksoud, S. (2023). Effect of Psycho-Social Program on Caregiver's Emotional Distress and Perceived Social Skills of their Children Suffering from Learning Disabilities. Journal of Nursing Science Benha University, 4(1), 532-550. [DOI:10.21608/jnsbu.2023.278830]
Alberti, R.E., Emmons, M.L., 1977. Your Perfect Right. Human Sciences Press. https://www.scribd.com/document/442385952/Your-Perfect-Right-Robert-Alberti-PDF
American Psychiatric Association, D. S. M. T. F., & American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5, No. 5). Washington, DC: American psychiatric association.
Aspen Education Group 2009. Learning Disabilities. Fact Sheets. http://www.aspeneducation.com/factsheettld.html
Baird, G. Scott, W. Dearing, E. & Hamill, S. (2009). Cognitive self-regulation in youth with and without learning disabilities: Academic self-efficacy, theories of intelligence, learning versus performance goal preferences, and effort attributions. Journal of Social and Clinical Psychology, 28(7), 881–908. [DOI:10.1521/jscp.2009.28.7.881]
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. [DOI:10.1037/0033-295X.84.2.191]
Bandura, A., & Cervone, D. (1983). Self-evaluative and self-efficacy mechanisms governing the motivational effects of goal systems. Journal of personality and social psychology45(5), 1017. [DOI:10.1037/0022-3514.45.5.1017]
Beck, A. T. (1967). Depression – clinical experimental and theoretical aspects, New York: Harper and Row. https://www.scirp.org/reference/ReferencesPapers?ReferenceID=796987
Dadashzadeh, R., Narimani, M., & Rezaei rad, M. (2021). The role of resilience, emotional regulation and self-efficacy in predicting academic burnout of female students in senior high schools of Ardabil, Journal of school psychology, 10(1), 207-216. http://jsp.uma.ac.ir/article_1139_1e54b36ed688dd5a19481f6b1bb98684.pdf
Eyni, S. & Hashemi, Z. (2022). The Effectiveness of Cognitive Behavioral Intervention on Decisional Procrastination and Academic Self-efficacy of Students. Journal of School Psychology and Institutions, 11(1), 68- 79. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.1.6.3
Flanklin, D. J. 1998. Assertiveness skills in http://www.headinjury.com/assertskills.htm
Ghislanzoni, L. Tobia, V. Gambarini, A. Rossi, E. Tombini, G. & Ogliari, A. (2022). The psychopathological profile of children with specific learning disorders: the point of view of children and their mothers. European Journal of Special Needs Education, 37(1), 89-103. [DOI:10.1080/08856257.2020.1847764]
Hammed, T. A. 1996. Assertiveness Skills, Ibadan: CYFO Behaviour Services Paper.Encyclopedia of Mental Disorders 2007. Assertiveness training in http://www.minddisorders.com/A-Br/Assertiveness-training.html.‐3
Hoseinpoor, Z., Khosrojavid, M. & Kafi, M. (2022). The Effect of Communication Training Skills on Self- Efficacy and Social Anxiety of Students. Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 39-50. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.2.3.2
Hsu, P. Y. (2020). Self-Regulated learning strategies in technology-enhanced learning: Teaching self-monitoring and English oral presentation skills in graduate program. In Proceedings of the 2020 11th International Conference on e-Education, e-Business, e-Management, and e-Learning (pp. 25-29). [DOI:10.1145/3377571.3377579]
Igbeneghu, P. E. & Ademokoya, J. A. (2020). Effects of rational emotive behaviour therapy and assertiveness skills training on healthy sexual behaviours among adolescents with learning disabilities in Ibadan, Nigeria. European journal of education st.udies, 7(11). [DOI:10.46827/ejes.v7i11.3345]
Jarsozeh, G., Yarahmadi, Y., Ahmadian, H. & Akbari, M. (2023). Casual modeling of academic well-being based on motivational self-regulation and emotional self-efficacy by mediating role of academic hardiness in students. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (2), 59-74. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.6956.4131]
Jinks, J., Morgan, V. (1999). Childrens perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The clearing House, 72(4): 224-230. [DOI:10.1080/00098659909599398]
Jose, J. (2018).Learning disabilities: A growing concern for parents. Retrieved October 11, 2018 from http://sites.google.com/a/depaul.edu.in/de-paul times/022009/ 020902
KarimZade, M., & Mohseni, N. (2006). Female Academic Self-Efficacy and Academic Achievement. Women's Studies Sociological and Psychological4(2), 29-45. [DOI:10.22051/jwsps.2006.1269]
Kausik, N. H., & Hussain, D. (2023). The impact of inclusive education on academic motivation, academic self-efficacy, and well-being of students with learning disability. Journal of Education203(2), 251-257. [DOI:10.1177/00220574211031957]
King, S., Wang, L., Datchuk, S. M., & Rodgers, D. B. (2023). Meta-analyses of reading intervention studies including students with learning disabilities: A methodological review. Journal of learning disabilities56(3), 210-224. [DOI:10.1177/00222194221077688]
Lin-Siegler, X. Dweck, C. S. & Cohen, G. L. (2016). Instructional interventions that motivate classroom learning. Journal of Educational Psychology, 108(3), 295–299. [DOI:10.1037/edu0000124]
Moradi, J., Yarahmadi, Y., Goodarzi, M & Moradi, O. (2022). Investigating the mediating role of academic self-efficacy in the relationship between successful academic identity, epistemological beliefs, basic psychological needs, and students' achievement motivation. Journal of School Psychology and Institutions, 11(3), 86-97. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.3.6.7
Marugán de Miguelsanz, M. Carbonero Martín, M. A. & Palazuelo Martínez, M. (2012). Assertive skills and academic performance in Primary and Secondary Education, giftedness, and conflictive students. [DOI:10.25115/ejrep.v10i26.1492]
Parray, W. M. & Kumar, S. (2017). Impact of assertiveness training on the level of assertiveness, self-esteem, stress, psychological well-being and academic achievement of adolescents. Indian Journal of Health and Wellbeing, 8(12), 1476-1480. https://www.sciepub.com/reference/285876
Parto, M. (2011). Problem solving, self-efficacy, and mental health in adolescents: Assessing the mediating role of assertiveness. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 644-648. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.125]
Showers, A. H. & Kinsman, J. W. (2017). Factors that contribute to college success for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 40(2), 81–90. [DOI:10.1177/0731948717690115]
Stagg, S. D. Eaton, E. & Sjoblom, A. M. (2018). Self-efficacy in undergraduate students with dyslexia: A mixed methods investigation. British Journal of Special Education, 45(1), 26–42 [DOI:10.1111/1467-8578.12200]
Wong, B., Graham, L., Hoskyn, M., & Berman, J. (Eds). (2008). The ABCs of learning disabilities (2nd ed). Academic Press. https://shop.elsevier.com/books/the-abcs-of-learning-disabilities/wong/978-0-12-372553-0
World Health Organization (2006). Life skills training program. Translation: Laden Fathi, Farishte Mutabi and Mehrdad Kazemzadeh. Tehran, Danje Publications.
Zare, A., Heidari, H., Davoodi, H. & Moeini Kia, M. (2022). Modeling self-assessment impact on math achievement with mediated by self-regulation and self-efficacy of high school students. Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 62-70. [DOI.org/10.22098/jsp.2022.1717]
Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of educational psychology81(3), 329. [DOI:10.1037/0022-0663.81.3.329]
Zimmerman, B. J., & Paulsen, A. S. (1995). Self‐monitoring during collegiate studying: An invaluable tool for academic self‐regulation. New directions for teaching and learning1995(63), 13-27. [DOI:10.1002/tl.37219956305]