اثربخشی مدل بهزیستی مدرسه بر پیوند با مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان. ایران.

2 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان

10.22098/jld.2024.14943.2163

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مدل بهزیستی مدرسه بر پیوند با مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در مدرسه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری انجام گرفت.
روش: روش انجام تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دارای اختلالات یادگیری پایه چهارم، پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهرستان فسا در سال تحصیلی 1403-1402 مراجعه کننـده بـه مراکـز آموزشـی و توانبخشـی مشکلات ویـژه یادگیـری بودند. تعداد ۳۰ نفر دانش‌آموز به‌صورت هدفمند انتخاب گردیدند و برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه در 10 جلسه 60 دقیقه ای روی گروه آزمایش اجراشد. ابزار پژوهش پرسشنامه پیوند با مدرسه(رضایی شریف و همکاران، 1393) و پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی(داوسون و مک اینرنی، 2004) بود. روایی این تحقیق از نوع محتوایی و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه پیوند با مدرسه 85/0 و خودتنظیمی تحصیلی 90/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره استفاده شد.
یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان داد برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه بر پیوند با مدرسه(و مؤلفه‌های آن) دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری اثربخشی مثبت و معناداری دارد(01/0P<). همچنین مشاهده گردید برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه بر خودتنظیمی تحصیلی(و مؤلفه‌های آن) دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری تاثیر مثبت و معناداری دارد(01/0P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان از برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه جهت افزایش پیوند با مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در مدرسه دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of School Well-being Model on School Bonding and Academic Self-Regulation in Students with Learning Disorders

نویسندگان [English]

  • mahdiye yahyanezhad 1
  • hossein Jenaabadi 2
  • sajad kazemi 3
1 Master of Educational Psychology, University of Sistan and Baluchestan, zahedan, iran.
2 Professor of psychology department, university of sistsn and baluchestan, zahedan, iran
3 Master of Management and Educational Planning, University of Sistan and Baluchestan, zahedan, iran.
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to determine the effectiveness of school well-being model on school bonding and academic self-regulation in school of students with learning disorders.
Methods: The research method was semi-experimental with pretest-posttest with experimental and control groups. The statistical population of this study consisted of all male students with learning disabilities in fourth, fifth and sixth grade of elementary school in Fasa city in the academic year of 1403-1403 referring to educational and rehabilitation centers for learning problems. 30 students were selected purposefully and the school welfare program was performed on the experimental group in 10 sessions of 60 minutes. The research tools were school bonding questionnaire (Rezaei Sharif et al., 2014) and academic self-regulation questionnaire (Dowson & McInerney, 2004). The validity of this study was content and reliability using Cronbach's alpha coefficient for school bonding questionnaire was 0.85 and academic self-regulation was 0.90. Multivariate and univariate analysis of covariance was used for analysis.
Results: Findings showed that school well-being program has a positive and significant effect on school bonding (and its components) of students with learning disorders(p<0/01). Also, it was observed that school well-being program has a positive and significant effect on academic self-regulation (and its components) of students with learning disorders(p<0/01).
Conclusion: Therefore, the educational program of school well-being can be used to increase the relationship with the school and academic self-regulation in the school of students with learning disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School Bonding
  • Academic Self-Regulation
  • School Well-being Model