مقایسه‌ی تاثیر آموزش مهارت‌های ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

2 استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

چکیده

اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی­ تاثیر آموزش مهارت‌های ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری انجام گرفت.
مواد و روش ­ها: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در مرکز ناتوانی‌های یادگیری آموزش‌وپرورش شهر اردبیل در سال‌تحصیلی 1403-1402 بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری در درسترس، 45 نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). به یکی از گروه‌های آزمایشی مهارت‌های ابراز وجود و به گروه آزمایشی دیگر راهبردهای خودنظارتی هر کدام به مدّت 10 جلسه‌ی یک ساعته آموزش داده شد و گروه کنترل به روال عادی خود ادامه دادند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ی اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس تک‌متغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد که هر دو برنامه‌ی آموزشی بر افزایش اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری تاثیرگذار بوده‌اند و بین دو گروه آزمایشی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین دو گروه آزمایشی نیز تفاوت معناداری وجود داشت و برنامه‌ی آموزشی مهارت‌های ابراز وجود نسبت به برنامه‌ی آموزشی راهبردهای خودنظارتی بر افزایش اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری تاثیرگذاری بیشتری داشت
نتیجه­ گیری: می‌توان نتیجه گرفت که هر دو برنامه‌ی آموزشی مهارت‌های ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی (با اولویت مهارت‌های ابراز وجود) رویکردهای مؤثری برای افزایش اشتیاق تحصیلی دانش­آموزان دچار ناتوانی یادگیری می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the effect of teaching self-expression skills and teaching self-monitoring strategies on academic engagement in students with learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Shahnaz Ahmadi 1
  • Ali Shykholeslami 2
  • Asghar Nokhostin Goldoost 3
1 Ph.D Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
2 Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: Learning disabilities may affect a range of academic skills. The purpose of this study was to compare the effectiveness of self-expression skills and teaching self-monitoring strategies on academic engagment in students with learning disabilities.
Method: The method of the current research was an experiment with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research included all the students enrolled in the learning disabilities center of Ardabil city in the academic year of 2022-2023, from among them 45 people were selected by available sampling and after random replacement, they were studied in three experimental groups and a control group (15 people in each group) were selected. The data collection tool was the academic engagment questionnaire. The implementation process of self-expression skills and self-monitoring strategies were carried out for 10 one-hour sessions, and the control group did not receive any intervention.
Results: The results were analyzed using univariate covariance test. The results of the covariance analysis showed that after controlling the effects of the pre-test, there is a statistically significant difference between the average scores of the three experimental and control groups in the total score of the academic engagment variable.
Conclusion: Therefore, from a practical point of view, it is suggested to use these educational strategies as a technique in the first level of prevention for students who have academic challenges or are unable to manage them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-expression skills
  • self-monitoring strategies
  • academic engagement
  • learning disability
بشرپور، س.، و حیدری، ف. (1401). الگوی روابط ساختاری انسجام/ سازش یافتگی خانواده، خودپنداره تحصیلی و مقبولیت اجتماعی با سازگاری با مدرسه: نقش میانجی اشتیاق تحصیلی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(2)، 6-20. http://jsp.uma.ac.ir/article_1712.html?lang=en
سازمان بهداشت جهانی. (1385). برنامه آموزش مهارت‌های زندگی. ترجمه: لادن فتی، فرشته موتابی و مهرداد کاظم‌زاده. تهران، انتشارات دانژه.
فیروزکوهی برنج‌آبادی، م. (1392). بررسی تاثیر آموزش خودنظارتی بر بهبود مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. تهران.
عباسی، م.، درگاهی، ش.، محمد علیپور، ز. (1394). محرابی علیرضا. نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی درپیش‌بینی تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15 :۲۹۳-۳۰۳. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3465-fa.html
عصاره، ن.، پیرانی، ذ و زنگنه، ف. (1401). همسنجی اثربخشی آموزش خوددلسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر سرمایه روانشناختی و اشتیاق
تحصیلی دانش ­آموزان دختر مبتلا به اضطراب. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(2)، 96-110. [DOI:org/10.22098/jsp.2022.1702]
میرنسب، م. (1394). اثربخشی آموزش مهارت های رفتاری و راهبردخودنظارتی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
 References
Abbasi, M., Dargahi, S., Pirani, Z., & Bonyadi, F. (2015). Role of procrastination and motivational self-regulation in predicting students’ academic engagement. Iranian journal of medical education15, 160-169. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3624-en.html
Andrews, J.A. (2010).Substance abuse in girls.Handbook of behavioral and emotional problems in girls. NewYork: Kluwer Academic Press/Plenum. [DOI.org/10.1007/0-306-48674-1_6]
Asareh, N., Pirani, Z., Abbasi, M. & Zanganeh, F. (2022). Evaluating the effectiveness of self-help cognitive and emotion regulation training on the psychological capital and academic motivation of female students with anxiety (Persian). Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 96-110. [DOI:org/10.22098/jsp.2022.1702]
Basharpoor, B. & Heidari, F. (2022). The model of structural relationships of family cohesion /adaptability, academic self-concept and social acceptability with school adjustment: The mediator role of educational engagement. Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 6-20. http://jsp.uma.ac.ir/article_1712.html?lang=en
Bruhn, A., McDaniel, S., & Kreigh, C. (2015). Self-monitoring interventions for students with behavior problems: A systematic review of current research. Behavioral Disorders, 40, 102e121. http://dx.doi.org/10.17988/BD-13-45.1
Chieffo, D. P. R., Arcangeli, V., Moriconi, F., Marfoli, A., Lino, F., Vannuccini, S., ... & Mercuri, E. M. (2023). Specific learning disorders (SLD) and behavior impairment: comorbidity or specific profile? Children10(8), 1356. [DOI:org/10.3390/children10081356]
Cox, F. M. & Marshall, A. D. (2020). Educational engagement, expectation and attainment of children with disabilities: Evidence from the Scottish Longitudinal Study. British Educational Research Journal, 46(1), 222-246. https://psycnet.apa.org/doi/10.1002/berj.3576
Damrah, L. (2021). Self-Assertivenss and the relationship with Academic Self-Efficacy and Student Engagement of Jordanian Students: A Descriptive, Correlational Study. [DOI:org/10.12785/ijpi/090101]
Encyclopedia of Mental Disorders 2007. Assertiveness training in http://www.minddisorders.com/A-Br/Assertiveness-training.html.
Eratay, E., & Aydoğan, Y. (2015). Study of the relationship between leisure time activities and assertiveness levels of students of Abant Izzet Baysal University. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 2213–2218. [DOI:org/10.1016/j.sbspro.2015.04.532]
Etodike, C. E. Ike, P. R. & Chukwura, E. N. (2020). Assertiveness Training: Academic Performance and Self Esteem among College Students in Selected Rural Areas. International Journal for Psychotherapy in Africa, 2(1). https://journals.ezenwaohaetorc.org/index.php/IJPA/article/view/942
Flanklin, D. J. (1998). Assertiveness skills in http://www.headinjury.com/assertskills.htm
Fredricks, J. A. Blumenfeld, P. C. & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109.[DOI:org/10.3102/00346543074001059]
Goegan, L. D. & Daniels, L. M. (2020). Students with LD at postsecondary: Supporting success and the role of student characteristics and integration. Learning Disabilities Research & Practice, 35(1), 45–56. [DOI:org/10.1111/ldrp.12212]
Goroshit, M., & Hen, M. (2021). Academic procrastination and academic performance: Do learning disabilities matter? Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 40(5), 2490–2498. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s12144-019-00183-3
Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37–51. [DOI:org/10.1037/amp0000452]
Hammed, T. A. 1996. Assertiveness Skills, Ibadan: CYFO Behaviour Services Paper.Encyclopedia of Mental Disorders 2007. Assertiveness training in http://www.minddisorders.com/A-Br/Assertiveness-training.html.‐3
Igbeneghu, P. E. & Ademokoya, J. A. (2020). Effects of rational emotive behaviour therapy and assertiveness skills training on healthy sexual behaviours among adolescents with learning disabilities in Ibadan, Nigeria. European journal of education studies, 7(11). [DOI:10.46827/ejes.v7i11.3345]
Kim, J. Y. Kim, E. & Lee, I. (2021). Influence of self-Esteem of middle school students for mental care on academic achievement: based on the mediation effect of grit and academic enthusiasm. International journal of environmental research and public health, 18(13), 7025. [DOI:org/10.3390/ijerph18137025]
Lekwa, A. J., Reddy, L. A., & Shernoff, E. S. (2019). Measuring teacher practices and student academic engagement: A convergent validity study. School Psychology34(1), 109. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/spq0000268
Mikami, A. Y., Ruzek, E. A., Hafen, C. A., Gregory, A., & Allen, J. P. (2017). Perceptions of relatedness with classroom peers promote adolescents’ behavioral engagement and achievement in secondary school. Journal of youth and adolescence46, 2341-2354.[DOI:org/10.1007/s10964-017-0724-2]
Ofole, N. M. & ONYEBIGWA, U. (2019). Can Assertiveness Skills Training (AST) and Dialectical Behaviour Therapy Treat Social Skills Deficit of Peer Rejected in-School-Adolescents in Ibadan, Nigeria? Ife Social Sciences Review, 27(1), 82-95.
Peneva, I. & Mavrodieva, S. (2013). A historical approach to assertiveness. Theoretical Analyses. Psychological Thought, 6(1), 3– 26. [DOI:org/10.5964/psyct.v6i1.14]
Rispoli, M., Zaini, S., Mason, R., Brodhead, M., Burke, M. D., & Gregori, E. (2017). A systematic review of teacher self-monitoring on implementation of behavioral practices. Teaching and Teacher Education63, 58-72. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.tate.2016.12.007
Rock, M. L. & Thead, B. K. (2007). The effects of fading a strategic self-monitoring intervention on students’ academic engagement, accuracy, and productivity. Journal of Behavioral Education, 16, 389-412. [DOIorg/10.1007/s10864-007-9049-7]
Rogers, A. A., DeLay, D., & Martin, C. L. (2017). Traditional masculinity during the middle school transition: Associations with depressive symptoms and academic engagement. Journal of youth and adolescence46, 709-724. [DOI:org/10.1007/s10964-016-0545-8]
Schwartz, A. E., Hopkins, B. G., & Stiefel, L. (2019). The effects of special education on the academic performance of students with learning disabilities. Annenberg Institute at Brown University
Wang, L. C., & Chung, K.K.H. (2022). Do Taiwanese undergraduate students with SLD use different learning strategies than students without these disabilities? Learning Disabilities Research & Practice, 37(1), 6–17. [DOI:org/10.1111/ldrp.12269]
Watson, T. & Berry, B. (2022). Using Classroom Clickers to Increase Academic Engagement for Elementary School–Aged Students with Disabilities. Journal of Special Education Technology, 37(2), 266-275. [DOI:org/10.1177/01626434211004455]
Williams, J., & Kumar, A. (2023). Mediating role of self-concept on character strengths and well-being among adolescents with specific learning disorder in India. Research in Developmental Disabilities132, 104372.[DOI:org/10.1016/j.ridd.2022.104372]