مقایسه‌ی تاثیر آموزش مهارت‌های ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

10.22098/jld.2024.15394.2173

چکیده

اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی­ تاثیر آموزش مهارت‌های ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری انجام گرفت.
مواد و روش ­ها: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در مرکز ناتوانی‌های یادگیری آموزش‌وپرورش شهر اردبیل در سال‌تحصیلی 1403-1402 بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری در درسترس، 45 نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). به یکی از گروه‌های آزمایشی مهارت‌های ابراز وجود و به گروه آزمایشی دیگر راهبردهای خودنظارتی هر کدام به مدّت 10 جلسه‌ی یک ساعته آموزش داده شد و گروه کنترل به روال عادی خود ادامه دادند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ی اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس تک‌متغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد که هر دو برنامه‌ی آموزشی بر افزایش اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری تاثیرگذار بوده‌اند و بین دو گروه آزمایشی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین دو گروه آزمایشی نیز تفاوت معناداری وجود داشت و برنامه‌ی آموزشی مهارت‌های ابراز وجود نسبت به برنامه‌ی آموزشی راهبردهای خودنظارتی بر افزایش اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری تاثیرگذاری بیشتری داشت
نتیجه­ گیری: می‌توان نتیجه گرفت که هر دو برنامه‌ی آموزشی مهارت‌های ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی (با اولویت مهارت‌های ابراز وجود) رویکردهای مؤثری برای افزایش اشتیاق تحصیلی دانش­آموزان دچار ناتوانی یادگیری می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the effect of teaching self-expression skills and teaching self-monitoring strategies on academic engagement in students with learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Ali Shykholeslami 1
  • Shahnaz Ahmadi 2
  • Asghar Nokhostin Goldoost 3
1 Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Ph.D Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: Learning disabilities may affect a range of academic skills. The purpose of this study was to compare the effectiveness of self-expression skills and teaching self-monitoring strategies on academic engagment in students with learning disabilities.
Method: The method of the current research was an experiment with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research included all the students enrolled in the learning disabilities center of Ardabil city in the academic year of 2022-2023, from among them 45 people were selected by available sampling and after random replacement, they were studied in three experimental groups and a control group (15 people in each group) were selected. The data collection tool was the academic engagment questionnaire. The implementation process of self-expression skills and self-monitoring strategies were carried out for 10 one-hour sessions, and the control group did not receive any intervention.
Results: The results were analyzed using univariate covariance test. The results of the covariance analysis showed that after controlling the effects of the pre-test, there is a statistically significant difference between the average scores of the three experimental and control groups in the total score of the academic engagment variable.
Conclusion: Therefore, from a practical point of view, it is suggested to use these educational strategies as a technique in the first level of prevention for students who have academic challenges or are unable to manage them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-expression skills
  • self-monitoring strategies
  • academic engagement
  • learning disability