فعالیت امواج مغزی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص: (مطالعه مروری سیستماتیک )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22098/jld.2025.15687.2189

چکیده

اهداف: اختلال یادگیری خاص، یک اختلال عصبی رشدی است که منشأ زیستی دارد. یعنی پایه و اساس نابهنجاری‌های موجود در سطح شناختی است و نشانه‌های رفتاری اختلال از آن نشات گرفته‌اند. در راستای شناسایی عوامل ایجادکننده این ناتوانایی‌، در تحقیقات متعددی به زیربنای فیزیولوژیکی این اختلال پرداخته شده است.
مواد و روش­ ها: پژوهش حاضر به مطالعۀ مروری سیستماتیک مربوط به ارتباط فعالیت مغزی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و زیر گروه‌های اختلال یادگیری خاص می‌پردازد. در این پژوهش روش مطالعه مروری سیستماتیک، با استفاده از پایگاه‌های علمی معتبر فارسی‌زبان به بررسی مقالات علمی - پژوهشی مرتبط از سال 1375 تا 1402 در ایران پرداخته شده است. انتخاب مطالعات (از طریق مطالعه 39 چکیده مقاله) با کلمات کلیدی مرتبط جستجو و 11 مطالعه حائز شرایط ورود بر اساس بیانیه پریزما به‌عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند.
یافته­ ها: به‌دست‌آمده، ارتباط معناداری را بین انواع امواج مغزی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و تأثیر این امواج در زیر گروه‌های این اختلال نشان می‌دهد.
نتیجه­ گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که نابهنجارهای شناختی مشاهده شده در این کودکان به طور معناداری با الگوهای خاص فعالیت مغزی مرتبط است. این یافته‌ها به درک بهتر مکانیسم‌های زیرین این اختلال کمک کرده و می‌توانند مبنای طراحی مداخلات درمانی هدفمند قرار گیرند. همچنین ضرورت انجام تحقیقات بیشتر در مورد رابطه بین فعالیت‌های مغزی و عملکردهای شناختی تأکید شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Brain wave activity of children with special learning disorder: (a systematic review study)

نویسنده [English]

  • Mahboobeh Kiani
Ph.D Student in Psychology and Exceptional Children Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective:  Specific learning disorder is a neurodevelopmental disorder with a biological origin, meaning it is based on abnormalities at the cognitive level, from which the behavioral symptoms of the disorder arise. In the pursuit of identifying the contributing factors to these disabilities, numerous studies have investigated the physiological foundations of learning disabilities.
Method: This study conducts a systematic review on the relationship between brain activity in children with specific learning disorders and the subtypes of these disorders. Using a systematic review approach, this research examines relevant scientific articles published in Iran from 1996 to 2023, using credible Persian-language academic databases. Study selection (through the review of 39 article abstracts) was conducted using relevant keywords, and eleven studies meeting the inclusion criteria were chosen as the final sample based on the PRISMA statement.
 Result: The findings indicate a significant relationship between different brainwave types in children with specific learning disorders and the impact of these brainwaves on the subtypes of the disorder.
Conclusion: The findings show that the cognitive abnormalities observed in these children are significantly related to specific patterns of brain activity. These findings have helped to better understand the underlying mechanisms of this disorder and can be the basis for designing targeted therapeutic interventions. Also, the necessity of more research on the relationship between brain activities and cognitive functions is emphasized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • specific learning disorder
  • neuropsychology
  • brain waves
  • electroencephalography