رابطه حساسیت به طرد با مشکلات رفتاری عاطفی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری: نقش میانجی تنظیم هیجان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

اهداف: ناتوانی یادگیری می‌تواند موفقیت و پیشرفت تحصیلی را در هر سنی به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هـدف تعیین رابطه حساسیت به طرد با مشکلات رفتاری عاطفی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری با نقش میانجی تنظیم هیجان انجام شد.
مواد و روش‌ها:  این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده­ ها (طرح تحقیق) از پژوهش ­های توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری در مراکز اختلال یادگیری شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. تعداد 282 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های مشکلات رفتاری عاطفی راتر (1975)، حساسیت به طرد داونی، فلدمن (1996) و تنظیم هیجان گراس (2003) استفاده شد. تمام تحلیل‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS27 و نرم‌افزار Lisrel 8.8 انجام شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که حساسیت به طرد، ارزیابی مجدد و سرکوبی بر مشکلات رفتاری عاطفی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری به ترتیب اثر مثبت و منفی معنادار دارند. همچنین ارزیابی مجدد و سرکوبی توانست میانجی روابط بین متغیرهای پژوهش باشد؛ بنابراین متغیر حساسیت به طرد علاوه بر اثر مستقیم، به طور غیر مستقیم و از طریق ارزایبی مجدد و سرکوبی نیز بر مشکلات رفتاری عاطفی تاثیر می­گذارند.
 (01/0>P).
نتیجه‌گیری:  با توجه‌ به یافته‌های پژوهش، در مراکز مشاوره و کلینیک‌های روان‌شناسی می­توان در مورد تنظیم و کنترل هیجانات و آگاهی درزمینه حساسیت به طرد باهدف برقراری تعاملات سازنده با دیگران در کودکان با ناتوانی یادگیری به والدین و معلمان آموزش‌های لازم ارائه شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Rejection Sensitivity with Emotional-Behavioral Problems in Students with Learning Disabilities by Mediating Role of Emotion Regulation

نویسندگان [English]

  • Bahare Rezaie 1
  • sanaz Eyni 2
  • Mehdi Zemestani 3
1 Department of Psychology, Faculty of Humanities and social sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Assistant professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 Professor, Department of Psychology, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Objective:  Learning disabilites can significantly affect success and academic progress at any age. This study aims to determine the relationship between rejection sensitivity and emotional-behavioral problems in students with learning disabilities, with the mediating role of emotional regulation.
Methods: This study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection (research design). The statistical population of this research consisted of all students with learning disabilities in learning disabilites centers in Kermanshah city for the academic year 2023-2024. A total of 282 individuals were selected through purposive sampling. Data was collected using Rutter's emotional-behavioral problem questionnaire (1975), Downey's rejection sensitivity scale, Feldman's emotional regulation questionnaire (1996), and Gross's emotional regulation measures (2003). All analyses were conducted using SPSS 27 and Lisrel 8.8 software.
Results: The findings indicated that rejection sensitivity, cognitive reappraisal, and suppression had significant positive and negative effects on emotional-behavioral problems in students with learning disabilities, respectively. Additionally, cognitive reappraisal and suppression were able to mediate the relationships among the research variables, therefore, in addition to the direct effect, the variable of Rejection Sensitivity also affects emotional behavioral problems indirectly through re-evaluation and suppression. (p<0.01).
Conclusion: Based on the findings of the research, counseling centers and psychological clinics can provide necessary training to parents and teachers regarding emotion regulation and control, as well as awareness of rejection sensitivity, aimed at establishing constructive interactions with others in children with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional-behavioral problems
  • rejection sensitivity
  • emotional regulation
  • learning disabilities
انصاری اردلی، س.، حاجی حسنی دره شوری، ک.، حاجی حسنی دره شوری، پ.، و حاجی حسنی دره شوری، ک. (1400). بررسی اختلال‌های یادگیری و میزان شیوع آن در بین دانش‌آموزان. پیشرفت های نوین در روانشناسی، 34، 44-34.  https://jonapte.ir/fa/showart-7fea3325f8b61f9a28fc0f7b2a7e24c8
بیات، ح.، رضایی جمالویی، ح.، عباسی، م.، و طاهری، م. (1403). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده و خودکنترلی دانش ­آموزان مبتلا به آسم. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(1)، 12-24. http://jsp.uma.ac.ir/
خوشکام، س.، بهرامی، ف.، رحمت الهی، ف.، و نجارپوریان، س. (1393). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه حساسیت به طرد در دانشجویان. پژوهش های روان شناختی، (1)17، 24-44. https://www.sid.ir/paper/66320/fa
دریکوند، م.، دانش پایه، م.، و نخستین روحی، ن. (1403). الگوی ساختاری سازگاری بر اساس تصویر بدنی با نقش میانجی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانش ­آموزان نوجوان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(1)، 25-39.  https://jsp.uma.ac.ir/article_2914.html?lang=en
رضائی، س.، سفیدکار، ش.، و قربان پور لفمجانی، ا.(1399). مقایسه مشکلات هیجانی - رفتاری و پرخاشگری در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک، (2)7، 169-182. .  http://childmentalhealth.ir/article-1-758-fa.html
عاشوری، م.، و دلال زاده، ف.(1397). اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر مدل‌ شناختی رفتاری بر مشکلات رفتاری و مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی با اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی. مجله توانبخشی، (2)19، 102-115. http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2314-fa.html
علی پور، ف.، نجاتی، و.، دهرویه، ش.، مرادعلیان، ف.، و بداقی، ا. (1399). تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان ۷ تا ۱۲ سال با نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی، خواندن و نوشتن. فصلنامه کودکان استثنایی، (1)20، ۸۷-۹۸.  http://joec.ir/article-1-1113-fa.html
کمالجو، ع.، و افشارپور، ش. (1401). تاثیر آموزش خودتنظیمی عاطفی بر بهبود تاب‌آوری دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری. روانشناسی و علو تربیتی در هزاره سوم، 21، 7-1. https://www.noormags.ir/view/en/articlepage/2017664
گودینی، ر.، پورمحمدرضای تجریشی، م.، طهماسبی، س.، و بیگلریان، ا. (1396). تأثیر آموزش مدیریت هیجان به مادران بر مشکلات رفتاری فرزندان از دیدگاه والدین. مجله توانبخشی. ۱۸ (۱) :۱۳-۲۴. https://www.sid.ir/paper/66320/fa
لطفی، م.، شیاسی، ی.، امینی، م.، منصوری، ک.، حمزه زاده، س.، صالحی، ع.، و همکارا.(1399). بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی (IERQ) در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، (185)30، 74-85. http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14163-fa.html
نریمانی، م.، آقاجانی، س.، و  محسن پور، ز. (1399). مقایسه مشارکت گروهی و حساسیت به طرد در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری. ناتوانی های یادگیری، (1)10، 187-199. https://jld.uma.ac.ir/article_1051.html
References
 Alipour, F., Nejati, V., Dehrouye, S., Murad Aliyan, F., & Badaghi, E. (2020). Cognitive Emotion Regulation and Behavioral Problems in 7-12 Years Old Children with Specific Learning (Disorders Reading, Writing and Mathematics Deficits). JOEC, 20 (1), 87-98. (Persian)  http://joec.ir/article-1-1113-fa.html
Ansari Ardali, s., Haji Hasani Dare Shouri, K., Haji Hasani Dare Shouri, P., Haji Hasani Dare Shouri, K. (2021). Investigating learning disorders and their prevalence among students. New developments in psychology, 34, 34-44.  (Persian).  https://ensani.ir/file/download/article/1621421917-10146-34-4
Arnau-Soler, A., Adams, M.J., Clarke, T.-K., MacIntyre, D.J., Milburn, K., Navrady, L., Scotland, G., Hayward, C., McIntosh, A., Thomson, P.A. (2019). A validation of the diathesis-stress model for depression in Generation Scotland. Transl. Psychiatry, 9, 25.
Ashori, M., & Dallalzadeh Bidgoli, F. (2018). The effectiveness of play therapy based on cognitive-behavioral model: behavioral problems and social skills of pre-school children with attention deficit hyperactivity disorder. Archives of Rehabilitation, 19(2), 102-115. (Persian). http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2314-fa.html
Bayat, H., Rezaei Jamalouei, H., Abbasi, M. & Taheri, M. (2024). The effectiveness of emotion regulation training on perceived stress and self-control of students with asthma. Journal of School Psychology and Institutions, 13 (1):12-24. https://jsp.uma.ac.ir/article_3055.html?lang=en
Chieffo, D. P. R., Arcangeli, V., Moriconi, F., Marfoli, A., Lino, F., Vannuccini, S., ... & Mercuri, E. M. (2023). Specific learning disorders (SLD) and behavior impairment: comorbidity or specific profile? Children, 10(8), 1356.
Cristofani, P., Di Lieto, M. C., Casalini, C., Pecini, C., Baroncini, M., Pessina, O., ... & Milone, A. (2023). Specific learning disabilities and emotional-behavioral difficulties: phenotypes and role of the cognitive profile. Journal of Clinical Medicine, 12(5), 1882. [DOI:org/10.3390/jcm12051882]
Donolato, E., Cardillo, R., Mammarella, I. C., & Melby‐Lervåg, M. (2022). Research Review: Language and specific learning disorders in children and their co‐occurrence with internalizing and externalizing problems: a systematic review and meta‐analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 63(5), 507-518. [DOI:org/10.1111/jcpp.13536]
Derikvand, M., Danesh Paye, M. & Nokhostin Ruhi, N. (2024). The structural model of adjustment based on body image with the mediating role of cognitive emotion regulation strategies in adolescent students. Journal of School Psychology and Institutions, 13 (1), 25-39. https://jsp.uma.ac.ir/article_2914.html?lang=en
Downey, G., & Feldman, S. I. (1996). Implications of rejection sensitivity for intimate relationships. Journal of personality and social psychology, 70(6), 1327. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.70.6.1327
Dryman, M. T., & Heimberg, R. G. (2018). Emotion regulation in social anxiety and depression: A systematic review of expressive suppression and cognitive reappraisal. Clinical psychology review, 65, 17-42. [DOI:org/10.1016/j.cpr.2018.07.004]
Du, X., Ding, C., Xiang, G., Li, Q., Liu, X., Xiao, M., ... & Chen, H. (2024). Rejection sensitivity and reactive aggression in early adults: the mediating role of loneliness and maladaptive coping. Psychological reports, 127(2), 786-806. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/00332941221125771
Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Psychology Press.
Forrest, C. L., Gibson, J. L., Halligan, S. L., & St Clair, M. C. (2020). A cross-lagged analysis of emotion regulation, peer problems, and emotional problems in children with and without early language difficulties: evidence from the millennium cohort study. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 63(4), 1227-1239. [DOI:org/10.1044/2020_jslhr-19-00188]
Gardner, A. A., Zimmer‐Gembeck, M. J., & Modecki, K. (2020). A longitudinal model of rejection sensitivity and internalizing symptoms: Testing emotion regulation deficits as a mechanism and outcome of symptoms. Journal of Personality, 88(6), 1045-1057.  [DOI.org/10.1111/jopy.12549]
Giovazolias, T. (2023). The Relationship of Rejection Sensitivity to Depressive Symptoms in Adolescence: The Indirect Effect of Perceived Social Acceptance by Peers. Behavioral Sciences, 14(1), 10. [DOI:org/10.3390/bs14010010]
Gowdini, R., Pourmohamdreza-Tajrishi, M., Tahmasebi, S., & Biglarian, A. (2017). Effect of emotion management training to mothers on the behavioral problems of offspring: Parents’ view. Archives of rehabilitation, 18(1), 13-24. (Persian)  https://www.sid.ir/paper/66320/fa
Gross, J. J. (2015). The extended process model of emotion regulation: Elaborations, applications, and future directions. Psychological inquiry, 26(1), 130-137. [DOI:org/10.1080/1047840X.2015.989751]
Inman, E. M., & London, B. (2022). Self-silencing mediates the relationship between rejection sensitivity and intimate partner violence. Journal of Interpersonal Violence, 37(13-14), NP12475-NP12494. [DOI:org/10.1177/0886260521997948]
Kaiya, H. (2024). Anxious‐depressive attack and rejection sensitivity-Toward a new approach to treatment‐resistant depression. Neuropsychopharmacology Reports44(1), 17-28. [DOI:org/10.1002/npr2.12399]
KamalJo, A., & Afsharpour, S. (2022). The effect of emotional self-regulation training on improving the resilience of students with learning disabilities. Psychology and educational sciences in the third millennium, 21, 1-7. (Persian) https://www.noormags.ir/view/en/articlepage/2017664
Khadim, R., & Pervaiz, S. (2021). Perceived Parental Rejection and Emotional Behavioral Problems: A Case Study of the Psychosocial Issues faced by an Adopted Child. Clinical and Counselling Psychology Review, 3(1). [DOI:org/10.32350/ccpr.31.03]
Khoshkam, S., Bahrami, F., Rahmatollahi, F., & Najarpourian, S. (2014). Psychometric Properties of Rejection Sensitivity Questionnaire in University Students in Iran. Psychological Research, 17(1), 24. (Persian). https://www.sid.ir/paper/66320/fa
Kline, R. (2013). Exploratory and confirmatory factor analysis. In Applied quantitative analysis in education and the social sciences (pp. 171-207). Routledge.
Kneeland, E. T., Goodman, F. R., & Dovidio, J. F. (2020). Emotion beliefs, emotion regulation, and emotional experiences in daily life. Behavior Therapy, 51(5), 728–738. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.beth.2019.10.007
Kouvava, S., Antonopoulou, K., Kokkinos, C. M., Ralli, A. M., & Maridaki-Kassotaki, K. (2022). Friendship quality, emotion understanding, and emotion regulation of children with and without attention deficit/hyperactivity disorder or specific learning disorder. Emotional and behavioural difficulties, 27(1), 3-19. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/13632752.2021.2001923
Laganière, C., Gaudreau, H., Pokhvisneva, I., Kenny, S., Bouvette-Turcot, A. A., Meaney, M., & Pennestri, M. H. (2022). Sleep terrors in early childhood and associated emotional–behavioral problems. Journal of clinical sleep medicine, 18(9), 2253-2260. [DOI:org/10.5664/jcsm.10080]
Lotfi, M., Shiasy, Y., Amini, M., Mansori, K., Hamzezade, S., Salehi, A., & Mafakhery, M. (2020). Investigating psychometric properties of Interpersonal Emotion Regulation Questionnaire (IERQ) in university students. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 30(185), 74-85. (Persian). http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14163-fa.html
Lupi, E., Tucci, F., Casula, L., Novello, R. L., Guerrera, S., Vicari, S., & Valeri, G. (2023). Early and stable difficulties of everyday executive functions predict autism symptoms and emotional/behavioral problems in preschool age children with autism: a 2-year longitudinal study. Frontiers in Psychology, 14, 1092164. [DOI:org/10.3389/fpsyg.2023.1092164]
Maiolatesi, A. J., Clark, K. A., & Pachankis, J. E. (2022). Rejection sensitivity across sex, sexual orientation, and age: Measurement invariance and latent mean differences. Psychological Assessment, 34(5), 431. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/pas0001109
Meng, Q., & Zhang, Q. (2023). The influence of academic self-efficacy on university students’ academic performance: The mediating effect of academic engagement. Sustainability, 15(7), 5767. Monroe, S.M., Simons, A.D. (1991). Diathesis-stress the ories in the context of life stress research: Implications for the depressive disorders. Psychol. Bull110, 406–425. [Doi:https://doi.org/10.1037/0033-2909.110.3.406]
Narimani, M., Aghajani, S., & Mohsenpour, Z. (2020). Comparing group participation and rejection sensitivity in the students with or without learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 10(1), 187-199. (Persian) https://jld.uma.ac.ir/article_1051.html
Naumann, K. (2023). Adolescent Rejection Sensitivity and Anxiety: The Moderating Effects of Problem-Solving Skills and Gender (Doctoral dissertation, Walden University).
Njardvik, U., Smaradottir, H., & Öst, L. G. (2022). The effects of emotion regulation treatment on disruptive behavior problems in children: A randomized controlled trial. Research on child and adolescent psychopathology, 50(7), 895-905. https://link.springer.com/article/10.1007/s10802-022-00903-7
Operto, F. F., Smirni, D., Scuoppo, C., Padovano, C., Vivenzio, V., Quatrosi, G., ... & Pastorino, G. M. G. (2021). Neuropsychological profile, emotional/behavioral problems, and parental stress in children with neurodevelopmental disorders. Brain sciences, 11(5), 584. [DOI:org/10.3390/brainsci11050584]
Ramadas, L., Doba, K., Mesquita, A. R., Wawrziczny, É., & Nandrino, J. L. (2024). Role of emotion regulation and mentalizing in rejection sensitivity: The specific relationship to potentially psychologically traumatic event. Personality and Individual Differences, 218, 112461. [DOI:org/10.1016/j.paid.2023.112461]
Reyes, N. M., Factor, R., & Scarpa, A. (2020). Emotion regulation, emotionality, and expression of emotions: A link between social skills, behavior, and emotion problems in children with ASD and their peers. Research in Developmental Disabilities, 106, 103770. [DOI:org/10.1016/j.ridd.2020.103770]
Rezaei S, Sefidkar S, Qorbanpoor Lafmejani A. (2020). The Comparison of Emotional-Behavioral Problems and Aggression in Students with/without Specific Learning Disability. J Child Ment Health, 7 (2): 169-182. (Persian) .  http://childmentalhealth.ir/article-1-758-fa.html
Rutter, M., Cox, A., Tupling, C., Berger, M., & Yule, W. (1975). Attainment and adjustment in two geographical areas: I—the prevalence of psychiatric disorder. The British Journal of Psychiatry126(6), 493-509. [DOI:org/10.1192/bjp.126.6.493]
Sheldrick, R. C., Marakovitz, S., Garfinkel, D., Perrin, E. C., & Carter, A. S. (2023). Prevalence and co-occurrence of developmental and emotional-behavioral problems in young children. Academic Pediatrics, 23(3), 623-630.  [DOI:org/10.1016/j.acap.2022.11.008]
Westerlund, M., & Santtila, P. (2018). A Finnish adaptation of the emotion regulation questionnaire (ERQ) and the difficulties in emotion regulation scale (DERS-16). Nordic Psychology, 70, 304–323. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/19012276.2018.1443279
Zhou, J., Li, X., Tian, L., & Huebner, E. S. (2020). Longitudinal association between low self‐esteem and depression in early adolescents: The role of rejection sensitivity and loneliness. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 93(1), 54-71. [DOI:org/10.1111/papt.12207]
Zimmer-Gembeck, M. J., Gardner, A. A., Hawes, T., Masters, M. R., Waters, A. M., & Farrell, L. J. (2021). Rejection sensitivity and the development of social anxiety symptoms during adolescence: A five-year longitudinal study. International Journal of Behavioral Development, 45(3), 204-215. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0165025421995921
Zipris, I., Pliskin, R., Canetti, D., & Halperin, E. (2019). Exposure to the 2014 Gaza war and support for militancy: The role of emotion dysregulation. Personality and Social Psychology Bulletin, 45, 965–977. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0146167218805988