تدوین برنامه ارتقاء سواد بدنی - حرکتی و بررسی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در کودکان با ناتوانی یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رواشناسی و علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/jld.2025.16753.2243

چکیده

اهداف: هدف از پژوهش حاضر تدوین برنامه ارتقاء سواد بدنی - حرکتی و بررسی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در کودکان با ناتوانی یادگیری بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمّی)، بخش کیفی تدوین برنامه درمانی و بخش کمی روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش‌های انتشار یافته در سه مجله علمی پژوهشی ناتوانی‌های یادگیری، کودکان استثنایی و توانمند‌سازی کودکان استثنایی در سال‌های 1380تا 1403 و پایگاه های اطلاع رسانی پاپمد و ساینس دایرکت و جستجوی پیشرفته گوگل از سال 1990تا2024 برای مقالات لاتین در زمینه مداخله‌‌های حرکتی و در بخش کمی، شامل کودکان دختر و پسر با ناتوانی یادگیری 15-7 ساله شهرستان شاهرود در سال1401-1402 بود. از بین مراجعه‌کنندگان به کلینیک درمانی، 30 کودک با نمونه‌گیری در دسترس به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند (هر گروه 15 کودک). ابزارها برنامه ارتقاء سواد بدنی-حرکتی طراحی شده توسط محقق، نرم افزار آزمون استروپ(طراحی مرکز روان تجهیز سینا) و گام شمار ماراتون بود. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد برنامه درمانی روایی محتوایی کافی (8/0) دارد و در بهبود توجه انتخابی کودکان با ناتوانی یادگیری موثر است. (0.001 P<)
نتیجه‌گیری: ارتقاء سواد بدنی - حرکتی می‌تواند در بهبود توجه کودکان باناتوانی یادگیری مفید باشد ولی محدودیت هایی نظیر عدم پیگیری ماندگاری درمان و اثر تعدیل کنندگان (وزن، سن، جنسیت و... ) نیاز به رفع محدودیت های این مطالعه را مطرح می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Development of a physical-motor literacy promotion program and examining its effectiveness on selective attention in children with Learning disability

نویسندگان [English]

  • somayeh abedi 1
  • akbar atadokht 2
  • sajjad basharpoor 2
  • Mohammad Narimani 2
1 mohaghegh ardabili
2 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Objectives: The aim of the present study was to develop a program to promote physical-motor literacy and examine its effectiveness on selective attention in children with learning disabilities.
Materials and Methods: The present study was a mixed-type (qualitative and quantitative) study, the qualitative part was the development of a treatment program, and the quantitative part was a quasi-experimental method with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population in the qualitative part was research published in three scientific research journals on learning disabilities, exceptional children, and empowerment of exceptional children in the years 1380-1403 and the information databases PopMed and Science Direct and Google Advanced Search from 1990 to 2024 for Latin articles in the field of motor interventions, and in the quantitative part, it included 7-15 year old boys and girls with learning disabilities in Shahrood city in the years 1401-1402. Among the patients referred to the treatment clinic, 30 children were randomly assigned to two experimental and control groups (15 children in each group) by convenient sampling. The tools were a physical-motor literacy promotion program designed by the researcher, Stroop test software (designed by Sina Psychiatric Center), and a marathon pedometer. The data were analyzed by analysis of covariance.
Results: The results showed that the treatment program has sufficient content validity (0.8) and is effective in improving the selective attention of children with learning disabilities. (P<0.001)
Conclusion: Promoting physical-motor literacy can be useful in improving the attention of children with learning disabilities

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physical-motor literacy promotion program
  • selective attention
  • Learning disability