اثربخشی ذهن‌آگاهی کودک محور بر کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه روان‌شناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

2 استادیار گروه روان‌شناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

10.22098/jld.2025.15831.2197

چکیده

اهداف: این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص شهر دزفول در سال 1403 بودند. حجم نمونه پژوهش شامل 30 دانش‌آموز بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند و با توجه به ملاک‌های ورود به مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی 10 هفته و 10 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه‌های کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی بود. داده‌ها با تحلیل کوواریانس چند‌متغیره، با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایش و گواه از نظر کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0>p). به‌عبارت دیگر ذهن‌آگاهی کودک ‌محور باعث افزایش کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی شد.
نتیجه‌گیری: منطبق با یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان ذهن‌آگاهی کودک‌محور را به عنوان یک روش کارا جهت بهبود کارکرد اجرایی، خودپنداره و خودنظم‌دهی پیشنهاد داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Child-Centered Mindfulness Training on Executive Function, Self-concept and Self-Regulation of Students with Specific Learning Disorders

نویسندگان [English]

  • Jasem Ahmadi 1
  • Homayoon Haroon Rashid 2
  • Kobra Kazemian Moghadam 2
1 M.A., Department of Psychology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
2 Assistant Professor Department of Psychology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
چکیده [English]

Objective: This study was conducted with the aim of determining the effectiveness of child-centered mindfulness on executive function, self-concept and self-regulation of students with specific learning disabilities.
Method: The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the research was all students with specific learning disorder in Dezful city in 1403. The sample size of the research included 30 students who were selected by the purposeful sampling method and according to the inclusion criteria. The experimental group received educational intervention during 10 weeks and 10 sessions of 60 minutes. The questionnaires used in this research included executive functioning, self-concept and self-regulation questionnaires. Data were analyzed by multivariate covariance analysis using SPSS version 22 software and a significance level of 0.05.
Results: The findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of executive function, self-concept and self-regulation (p<0.001). In other words, child-centered mindfulness increased executive function, self-concept, and self-regulation.
Conclusion: According to the findings of the present research, child-centered mindfulness can be suggested as an efficient method to improve executive functioning, self-concept and self-regulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Concept
  • Self-Regulation
  • Executive Function
  • Child-Centered Mindfulness