اثربخشی آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی بر بهبود خودکارآمدی،کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، محقق اردبیلی، اردبیل،ایران.

2 روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه تبریز،تبریز،ایران.

3 روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

10.22098/jld.2025.17297.2251

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی بر بهبود خودکارآمدی، کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری بود.
روش‌ها:. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان ثبت‌نام‌شده در مرکز ناتوانی‌های یادگیری آموزش‌وپرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 بود. از میان آن‌ها، 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایشی (15 نفر) تقسیم شدند. روش نمونه‌گیری هدفمند بود. گروه آزمایش در ده جلسه 45 دقیقه‌ای و به صورت هفته‌ای دو بار درجلسات آموزشی شرکت کردند؛ گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار جمع وری اطلاعات پرسشنامه‌های اختلالات یادگیری خاص کلورادو (2011)، خودکارآمدی موریس (2001)، انگیزه پیشرفت هرمنس (1977) و تنظیم هیجان کودک و نوجوان (2003) بود. نتایج با تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) در نرم‌افزار SPSS-26 تحلیل شدند
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی موجب بهبود خودکارآمدی، کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری شده است؛ یعنی بین میانگین گروه آزمایش و کنترل در پس‌آزمون در مقایسه با پیش‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد. (05 / 0 > P).
نتیجه‌گیری با توجه به اثربخش بودن آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی بر بهبود خودکارآمدی، کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری این روش به عنوان روشی مؤثر به روانشناسان و مشاوران مدارس برای کلیه دانش آموزان و به ویژه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Effectiveness of Self-Regulation Strategy Development Training on Improving Self-Efficacy, Emotional Regulation, and Achievement Motivation in Students with Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • mohammad narimani 1
  • , ali Qizlojah.Jabbari 2
  • Aynaz shahrivar 3
1 Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: This study aimed to investigate the effectiveness of self-regulation strategy development training on self-efficacy, emotional regulation, and motivation for achievement in students with learning disabilities.
Methods: A semi-experimental design with a pretest-posttest and a control group was employed. The research population included all enrolled students at the Learning Disabilities Center in Tabriz during the 2023-2024 academic year. Thirty individuals were selected through convenience sampling and then divided into two groups of 15 participants each: an experimental group and a control group. The experimental group underwent ten 45-minute training sessions, held twice a week, while the control group received no intervention. Data collection utilized several questionnaires: the Specific Learning Disabilities Questionnaire (Colorado, 2011), the Self-Efficacy Questionnaire for Children and Adolescents (Morris, 2001), the Motivation for Achievement Questionnaire (Hermans, 1977), and the Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents (2003). The data were analyzed using Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) in SPSS-26 software.
Results: The findings revealed that the self-regulation strategy development training significantly improved self-efficacy, emotional regulation, and motivation for achievement among students with learning disabilities. Specifically, significant differences were observed between the means of the experimental and control groups in the posttest, compared to the pretest (p < 0.05).
Conclusion: This training method is effective in enhancing self-efficacy, emotional regulation, and motivation for achievement, and is recommended for psychologists and school counselors, particularly for students with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Self-regulation strategy development training
  • self-efficacy
  • emotional regulation
  • motivation for achievement